Kolejiště N - návrh dvojkolejky

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Kolejiště N - návrh dvojkolejky

Příspěvekod sidlo » pon 12 zář, 2022 7:10 am

Koleje jsou dopravní a manipulační.
Z/na manipulační kolej nemůže odjet/vjet vlak. U manipulačních kolejí jsou seřaďovací návěstidla bílá/modrá.
Pokud jsi použil seřaďovací návěstidla, tak hlavní návěstidla by měla mít bílou pro posun.
Každé hlavní návěstidlo má červenou.
Pokud se z dopravní koleje nedá jet přes výhybku odbočným směrem, což bývají hlavní průjezdné koleje, tak odjezdové návěstidlo bude zelená/červená/bílá.
Pokud se z dopravní koleje dá jet přes výhybku odbočným směrem, což bývají ostatní předjízdné dopravní koleje, tak odjezdové návěstidlo bude zelená/červená/bílá/žlutá.
Výše uvedená schémata hlavní návěstidel platí v případě, že následující pro odjezdové návěstidlo bude na trati návěstidlo předvěst, tudíž se u něho nedá zastavit.
Pokud bude další návěstidlo za odjezdovým návěstidlem také hlavní, návěstidlo autobloku, oddílové návěstidlo, návěstidlo odbočky, vjezdové návěstidlo do další stanice, tak nad zeleným světlem bude ještě žlutá.
Mezi vjezdovým návěstidlem a první výhybkou zhlaví je úsek koleje nazývaný záhlaví. Vjezdové návěstidlo je na konci záhlaví. Před první výhybkou je seřaďovací návěstidlo.
Dobře je to popsáno tady http://masinky2003.wz.cz/navestidla_funkce.html.
Obrázek
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3626
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: Kolejiště N - návrh dvojkolejky

Příspěvekod HonzaM » pon 12 zář, 2022 10:40 am

Nechybí na vjezdovém návěstidle zelená?
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4143
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Kolejiště N - návrh dvojkolejky

Příspěvekod vojtas » pon 12 zář, 2022 10:47 am

To záleží, jestli lze nebo nelze postavit průjezd.
TT
Uživatelský avatar
vojtas
 
Příspěvky: 1349
Registrován: ned 20 čer, 2010 10:32 am
Bydliště: Praha

Re: Kolejiště N - návrh dvojkolejky

Příspěvekod chphoto » pon 12 zář, 2022 10:58 am

Takže jestli jsem to pochopil správně, tak budu potřebovat
1) vjezdová - 5 světel
2) odjezdová - 4 světla
3) odjezdová - 3 světla z "průjezdné" koleje (s bílou barvou)
4) posunovací - 2 světla (modrá/bílá)

A ještě se zeptám, na co jsou odjezdová, 3 světla a místo bílé je tam žlutá? To je jen pro případ, kde není posun?
Aktuálně N; YD7001 ESU 50210; iTrain a JMRI
viewtopic.php?f=1&t=13533
chphoto
 
Příspěvky: 422
Registrován: čtv 19 srp, 2021 6:00 am
Bydliště: Jičín

Re: Kolejiště N - návrh dvojkolejky

Příspěvekod JBr » pon 12 zář, 2022 12:02 pm

chphoto píše:A ještě se zeptám, na co jsou odjezdová, 3 světla a místo bílé je tam žlutá? To je jen pro případ, kde není posun?


Takové návěstidlo se používá/používalo jako skupinové odjezdové ve stanici, kde průjezd napřímo může být vyšší rychlostí než odbočkou, dá se případně doplnit tabulkou signalizující jinou rychlost než 40 km/h. V takové stanici se posun neřídí návěstidly, obvykle jsou tam ručně stavěné výměny atd. Na takovém návěstidle nejde rozsvítit přivolávačka, takže odjezd proti stůj by musel být rozkazem nebo ruční přivolávací návěstí.

Obvyklé návěsti jsou volno (zelené světlo) při průjezdu/odjezdu napřímo traťovou rychlostí, 40 km/h + volno při průjezdu/odjezdu odbočkou (vlak jede k návěstidlu a přes k němu přilehlé výhybky 40 km/h a po opuštění obvodu výhybek pak pokračuje traťovou rychlostí) a stůj (červená). Pokud je u návěstidla tabulka s číslicí 5, znamená to, že při rozsvícení zelené a žluté se k návěstidlu a přes výhybky může místo 40 km/h jet až 50 km/h. Pokud je tam tabulka s číslicí 3, pak až k návěstidlu se jede max. 40 km/h, přes výhybky 30 km/h a po opuštění obvodu výhybek pak normální traťovou rychlostí.

Tahle návěstidla byla před přestavbou třeba v Chotěboři nebo Rozsochatci na trati 238.
Přílohy
obrázek_2022-09-12_134207664.png
TT/D V/VI.
Uživatelský avatar
JBr
 
Příspěvky: 1265
Registrován: čtv 20 zář, 2007 7:25 pm
Bydliště: Hostivice a obcas Chotebor

Re: Kolejiště N - návrh dvojkolejky

Příspěvekod sidlo » pon 12 zář, 2022 12:32 pm

Doplním JBr, ta návěstidla bez bílé nemusí být nutně skupinová, viz odkaz na Mašinky 2003 http://masinky2003.wz.cz/navestidla_funkce.html.

Pokud tam je bílá, tak je tam z důvodu posunu (nechytat za slovo, vyskytly se i případy že to bylo jinak). Potom platí odjezdová návěstidla zelená/červená/bílá a zelená/červená/bílá/žlutá. Všimnout si, že stožár má červené pruhy dvojnásobné šíře pruhů bílých.

Obrázek


Pokud tam bílá není, tak se posunuje proti Stůj (červená) a ve stanici nejsou seřaďovací návěstidla. Potom platí odjezdová návěstidla zelená/červená a zelená/červená/žlutá. Všimnout si, že stožár má červené pruhy stejné šíře pruhů bílých.

Obrázek
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3626
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: Kolejiště N - návrh dvojkolejky

Příspěvekod chphoto » pon 12 zář, 2022 4:20 pm

Jak tak na to koukám, tak mám o čem přemýšlet, ale spíš bych se zeptal znalých, jestli k mému nádraží (co jsem dával v prvním příspěvku k tomuto tématu) mají seřaďovací návěstodla na těch 2 kusých kolejích vůbec význam. Tohle si potřebuju ujasnit, abych podle toho dal správná návěstidla (jestli to budou s bílou, nebo ne).
Aktuálně N; YD7001 ESU 50210; iTrain a JMRI
viewtopic.php?f=1&t=13533
chphoto
 
Příspěvky: 422
Registrován: čtv 19 srp, 2021 6:00 am
Bydliště: Jičín

Re: Kolejiště N - návrh dvojkolejky

Příspěvekod sidlo » pon 12 zář, 2022 5:20 pm

Řídil bych se epochou a záměrem kolejiště. Podle vozidel je to V. a VI. epocha na hlavní trati. Z toho mi vychází seřaďovací návěstidla a všude bílá.
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3626
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: Kolejiště N - návrh dvojkolejky

Příspěvekod chphoto » pon 12 zář, 2022 5:29 pm

sidlo píše:Řídil bych se epochou a záměrem kolejiště. Podle vozidel je to V. a VI. epocha na hlavní trati. Z toho mi vychází seřaďovací návěstidla a všude bílá.


Ano, záměrem a vozovým parkem V. a VI. epocha odpovídá, taktéž vozový park v podstatě skoro výhradně český (i když 2 lokomotivy budou OBB), takže bude i posun a seřazovací návěstidla. Děkuji za radu, podle toho budu dále postupovat. Jen ještě jedna drobná "odbočka" ale k tématu. Je přípustné místo 4světelných návěstidel použít 5-ti světelná jako odjezdová? Je to dotaz ryze praktický, těchto návěstidel mám dost (číslo 590 dle p. Němečka). A naopak 4-světelná nemám zatím žádná.
Aktuálně N; YD7001 ESU 50210; iTrain a JMRI
viewtopic.php?f=1&t=13533
chphoto
 
Příspěvky: 422
Registrován: čtv 19 srp, 2021 6:00 am
Bydliště: Jičín

Re: Kolejiště N - návrh dvojkolejky

Příspěvekod Miloš_P » pon 12 zář, 2022 5:41 pm

HonzaM píše:Nechybí na vjezdovém návěstidle zelená?

:o Chybí. Dík za upozornění. Hned na webu opravím.
Uživatelský avatar
Miloš_P
 
Příspěvky: 628
Registrován: stř 20 pro, 2006 9:40 pm
Bydliště: Praha

Re: Kolejiště N - návrh dvojkolejky

Příspěvekod sidlo » pon 12 zář, 2022 5:51 pm

chphoto píše:Ano, záměrem a vozovým parkem V. a VI. epocha
Je přípustné místo 4světelných návěstidel použít 5-ti světelná jako odjezdová?

Řekl bych, že to bude i lépe vypadat, takže ano.

PS Miloš_P - když se už bude opravovat, tak bych dodělal i ranžírku na 2a.
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3626
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: Kolejiště N - návrh dvojkolejky

Příspěvekod Miloš_P » pon 12 zář, 2022 6:04 pm

Opraveno. Díky za upozornění a připomínky 8) .
Uživatelský avatar
Miloš_P
 
Příspěvky: 628
Registrován: stř 20 pro, 2006 9:40 pm
Bydliště: Praha

Re: Kolejiště N - návrh dvojkolejky

Příspěvekod look23 » pon 12 zář, 2022 8:00 pm

sidlo píše:
chphoto píše:Ano, záměrem a vozovým parkem V. a VI. epocha
Je přípustné místo 4světelných návěstidel použít 5-ti světelná jako odjezdová?

Řekl bych, že to bude i lépe vypadat, takže ano.

PS Miloš_P - když se už bude opravovat, tak bych dodělal i ranžírku na 2a.

Pětsvětel se používá, pokud je na trati autoblok. Pokud je v další stanici vjezdové náv. s předvěstí, tak stačí jen odjezdová náv. se čtyřmi světlý (Z,Č,B,Ž).
TT/H0, ČSD epocha IV, V - z21+MM
look23
 
Příspěvky: 1185
Registrován: ned 17 lis, 2013 2:20 pm

Re: Kolejiště N - návrh dvojkolejky

Příspěvekod sidlo » pon 12 zář, 2022 8:13 pm

S tím autoblokem je to zavádějící. Pět světel se použije pokud je následující návěstidlo hlavní. Pokud ze stanice není vidět následující návěstidlo, tak ho můžeme prohlásit za hlavní i bez autobloku.
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3626
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: Kolejiště N - návrh dvojkolejky

Příspěvekod chphoto » úte 13 zář, 2022 4:14 am

Ještě jednou díky všem za informace a nápady.

Ve stavbě kolejiště jsem konečně postoupil do fáze, že jsem se mohl po celíém panelu projet. A to po celém, ne jen po kouscích, co jsem zrovna stavěl. Zapojil jsem pod panelem kompletně základní elektriku (detekce obsazení, přestavníky a servodekovéry). A musím pochválit MGP a jejich servodekodéry Servo5. Opravdu jejich programování a nastavování je z telefonu nebo tabletu luxusní záležitost. Na panelu je celkem 6 dekodérů (serv je o pár míň) a celé programování a nastavování nezabralo ani 2 hodiny a to jsem i programoval tu dvojitou kolejovou spojku a cesty přes ní. Opravdu musím vyzvednout pochopitelnost a i jednoduchost programování všech parametrů. Když to například srovnám se servodekodéry od Digikeijs, tak tam to programování je podstatně méně pochopitelné a náročnější. Takže kolejiště je sjízdné a dále budou pokračovat kompletní jízdní zkoušky všech souprav po celém panelu, abych si byl 100% jist, že všude vše projede.
Aktuálně N; YD7001 ESU 50210; iTrain a JMRI
viewtopic.php?f=1&t=13533
chphoto
 
Příspěvky: 422
Registrován: čtv 19 srp, 2021 6:00 am
Bydliště: Jičín

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Google [Bot] a 15 návštevníků