Stanice Nová a Stará Ves

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » ned 02 úno, 2025 4:59 pm

Už nějakou dobu mám zamotanou hlavu nad problémem, Škoda Plzeň – hlubinové vozy.
Mám hotový vůz Oz 530016, který byl postaven v roce 1938 a druhý vůz Oz 530033 má jen hotové podvozky a jeho fotky jsou z let 1948, ale uvádí se, že už byl také postaven před válkou.
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Kdybych všechny podvozky spojil tak dostanu vůz KkStB Jaak 283802, který byl po roce 1918 u ČSD předělán na dva hlubinové vozy, které jezdi ještě v 50 letech.
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4910
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » ned 02 úno, 2025 5:36 pm

Miloš_P píše:Díky za hodnocení. Vím o tom a i o mnoha dalších nedostatcích. Kolejiště má za sebou nějaký vývoj (viz. záložka historie). Pořád se učím nové věci, nové postupy, předělávám, upravuju. Zkušenosti zveřejňuju na svém webu pro ostatní. Nemám potřebu nikoho poučovat a hledat hnidy v jeho práci (to nemyslím tebe). Kdybych na začátku věděl, co dnes, tak by kolejiště vypadalo určitě jinak.

Tohle je už moje třetí kolejiště, a kdybych stavěl další, tak bude zase jiné.
Ano, při hledání informací pořád nacházím nové a nové poznatky a o mnohých jsem ani netušil, že něco takového bylo.
Dále dnes se může modelář podívat na různá instruktážní videa a vidět, jak to dělá jiný modelář, jaké požívá materiály a jaké jsou pracovní postupy. A dnes je plno jiných materiálů, různých stavebních doplňků a vývoj půjde stále kupředu.
Vlastně co dnes postavíš, je za pár dní staré a pár let je to už historie.
Dnes vím, že kdybych stavěl stejné téma, tak bude výsledek zase úplně jiný, protože je stavěno v nějakém matematickém průměru a od průměru můžu jít do + nebo do -. Vím jen, že bych řešil problémy jinak, že něco bych vynechal a jinde bych zase přidal, ale po bitvě je každý hrdina … že…!!!
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4910
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Miloš_P » ned 02 úno, 2025 6:08 pm

Napsáno naprosto přesně! Začal jsem v roce 2001. Škoda, že v té době nebylo tohle fórum. Spoustě chyb a předělávek bych se určitě vyvaroval :wink: .
Uživatelský avatar
Miloš_P
 
Příspěvky: 674
Registrován: stř 20 pro, 2006 9:40 pm
Bydliště: Praha

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Milan.D. » ned 02 úno, 2025 6:24 pm

S tím mohu taky souhlasit, svoje druhé kolejiště jsem taky začal stavět v roce 2001, a tenkrát člověk dělal z toho co měl a co znal, a měl jsem tam špatně spoustu věcí. Mám ale velký respekt ke každému, kdo se pustí do stavby a dokáže dotáhnout projekt do zdárného konce a mezi ně patří i Tempotaxi. :D
Milan.D.
 
Příspěvky: 343
Registrován: čtv 20 říj, 2022 7:39 pm
Bydliště: Větrný Jeníkov

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Peter » ned 02 úno, 2025 6:54 pm

Milan.D. píše:Nemyslím, že by to byla vyloženě chyba, na mnoha přejezdech kříže byly. Např. Kojetice, Dolní Lipka, Bohousová atd. :D


Ok, no je to zrejme nejaký doplnok až z novšej doby, asi dnešnej doby, v minulosti (80. roky a hlbšie) to tam asi nebolo. :wink:
(ČSD - H0, TT, N)
Uživatelský avatar
Peter
 
Příspěvky: 104
Registrován: pon 03 zář, 2012 1:36 pm

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Peter » ned 02 úno, 2025 7:19 pm

Tempotaxi píše:
Když budu hodnotit zmíněnou fotku kolejiště, tak tam nacházím několik podmětů na předělání:

Za prvé: na závorách schází dost podstatná část a to mechanika a zvonek. Dále některá závory mají i horní drátové vyztužení.

Za druhé: most nemá válečková ložiska a vahadlo. Dále není ukončená zeď třeba kamennou římsou nebo betonovou deskou.

Za třetí: silnice nemá blátivou krajnici a není vidět žádný náznak příkopu na odvod vodu. Most je na skále a možná na náspu a při dešti někam musí voda odtékat.

Za čtvrté: vše je moc čisté, žádná patina. Kamenné zdivo je moc nové a silnice je od včera. A tráva je také barevně jednotná.



To áno, ale také veci ako zvonček u závor, pod mostom válčeky..., to sú veci ktore z diaľky ani takmer nevidno. Tiež ak závory výrobca modelov dodáva len takéto, bežný človek si sám zvonček nevyrobí. A ono na koľajisku vždy bude niečo chýbať, mnoho detailov. Záleží len do akej úrovne v detailoch zájdeme. Pri menších modeloch (menšie mierky ako TT, N, Z) sa ani moc ďaleko zájsť nedá, automaticky sa veľa drobností vynecháva. Preto ja toto až tak vyslovene za chybu nepovažujem, ak tam nejaké detaily chýbajú, ale naopak, ak tam je niečo navyše, čo by tam na tú dobu ešte nemalo byť.

- Naša chyba je hlavne to, ak tam dáme niečo, čo sme tam dať nemuseli a ani to do tej doby nepatrí. :wink:
(ČSD - H0, TT, N)
Uživatelský avatar
Peter
 
Příspěvky: 104
Registrován: pon 03 zář, 2012 1:36 pm

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod tomkanka » ned 02 úno, 2025 8:39 pm

Peter píše:... Na jednom železničnom priecestí máš Výstražný kríž a aj závory súčasne: ... Ten kríž sa ale dával len tam, kde neboli závory ...

Záleží na období
tomkanka
 
Příspěvky: 273
Registrován: ned 17 lis, 2013 9:48 pm

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod tomkanka » ned 02 úno, 2025 8:45 pm

Tempotaxi píše:... Za prvé: na závorách schází dost podstatná část a to mechanika a zvonek. ...

Zvonek měly pouze závory obsluhované dálkově (pohon Liberta). Místně obsluhované ho neměly-
tomkanka
 
Příspěvky: 273
Registrován: ned 17 lis, 2013 9:48 pm

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Peter » ned 02 úno, 2025 8:51 pm

tomkanka píše:
Peter píše:... Na jednom železničnom priecestí máš Výstražný kríž a aj závory súčasne: ... Ten kríž sa ale dával len tam, kde neboli závory ...

Záleží na období


Áno. Neviem kedy sa predpisy menili, ale mám dojem že do konca 20. storočia to asi bolo ako som uviedol.

A tu zasa u Miloša patrí ten zdvojený kríž, ale keďže sú tie koľaje tak ďaleko od seba, je tá chyba menej nápadná, že na prvý pohľad som si to ani nevšimol:
ehm2.jpg


kriz2.jpg
kriz2.jpg (10.19 KiB) Zobrazeno 930 krát
(ČSD - H0, TT, N)
Uživatelský avatar
Peter
 
Příspěvky: 104
Registrován: pon 03 zář, 2012 1:36 pm

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Peter » pon 03 úno, 2025 12:30 am

Tempotaxi píše:Základním námětem je parní provoz, což jsou 50 a 60 léta, pak rapidně parních lokomotiv ubývá...
... na kolejišti preferuji 50 léta. Prostě preferuji parní provoz a dráhu ČSD.



Ach 50. a 60. roky, takzvaná III. epocha, hoci som tu vtedy ešte nebol, tá doba sa mi najviac páči, milujem aj filmy z tej doby, aj hudbu. A mám pocit, že i železnica bola vtedy najkrajšia, najkúzelnejšia. Vlaky tej doby, parné lokomotívy, nákladné - často ešte drevené vagóny, proste to všetko malo svoju krásnu poetiku a úžasnú atmosféru.

Dnešnú dobu tiež mnohí modelujú, napodobňujú, ale mne to tak nejako skoro nič nehovorí, nezaujíma ma. A keď sa už vo vlaku ani len okno nedá otvoriť, tak to pre mňa už takmer úplne zhaslo. Obzerám sa za inou dobou, čítam i knihy z 50. a 60. rokov, proste ja si žijem skoro akoby v inom čase. :)

Praha 1960 - ach tak rád by som si tiež vzal kufor a cestoval s nimi:
Praha 1960.jpg
(ČSD - H0, TT, N)
Uživatelský avatar
Peter
 
Příspěvky: 104
Registrován: pon 03 zář, 2012 1:36 pm

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod nebel » pon 03 úno, 2025 7:03 am

Peter píše:
tomkanka píše:
Peter píše:... Na jednom železničnom priecestí máš Výstražný kríž a aj závory súčasne: ... Ten kríž sa ale dával len tam, kde neboli závory ...

Záleží na období


Áno. Neviem kedy sa predpisy menili, ale mám dojem že do konca 20. storočia to asi bolo ako som uviedol.


Na webu ChŽK se v muzeální části píše: „...a jeho stav odpovídá období po 1. lednu 1991, odkdy musela mít i přejezdová zabezpečovací zařízení se závorami nainstalované výstražné kříže (vyhláška FMD číslo 7/1988 Sb.).“
http://www.chzk.cz/index.php/muzeum/116 ... -provedeni
V budoucnu H0, variace na téma ČSD a IV. epochy v nezávislé trakci.
Uživatelský avatar
nebel
 
Příspěvky: 82
Registrován: ned 01 dub, 2018 5:38 pm

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » pon 03 úno, 2025 8:09 am

Podklady ke stavbě kolejiště:

Dobový film: ten můžeme rozdělit do dvou skupin a to v první skupině jsou filmy, kde děj filmu pasuje do daného roku a pak ve druhé skupině jsou filmy, které jsou točeny v určitém roce, ale děj se odehrává o několik let spět. A zde je nebezpečí, že představa filmařů neznala přesnou historickou spojitost. Ale přesto jsou tam i krásné záběry.

Staniční kroniky: tak tohle je nejlepší studnice informací, většinou jsou tam fotky a někdy i náčrtky prováděných oprav, rekonstrukcí a různých událostí.

Kroniky obcí a měst: podle zákona byla povinnost ve 30 let ji mít. Fotek je tam daleko méně, ale to zaleželo na zapálenosti kronikáře.

Fotky: to můžeme zase rozdělit na dvě skupiny. V první skupině jsou fotky fotografů, kteří mají určitý druh zájmů a jsou opravdu v nejlepší kvalitě. Ve druhé skupině jsou amatéři, rodinná alba, bohužel mají horší kvalitu, ale vždy tam něco v dálce je.

Archív a muzea: i zde je plno podkladů, ale musí se hledat, žádat a zde se stráví hodně času. Jsou zde nejen fotky, plánky, výkresy, ale i text.

Tisk: v dobovém tisku se dá také najít plno zajímavých, ale kvalita je někdy moc špatná, hlavně ta poválečná.

Poznámka: když už si modelář myslí, že našel, co hledal, pak náhodou najde fotku, výkres, text, který ho překvapí, že všechno může být zase jinak. Jenže takovou informaci, poznatek může najít hned nebo také až za pár let nebo také nikdy.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4910
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » pon 03 úno, 2025 10:37 am

Vše se opakuje, nic nového pod sluncem.

První samočinnou světelnou signalizaci instalovala firma ČKD na železničním přejezdu soukromé Braňanské dráhy na státní silnici Železná Ruda - Teplice 1933.
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4910
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » pon 03 úno, 2025 11:26 am

Význam dopravních značek – Praha – Naše vojsko 1955.
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4910
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » pon 03 úno, 2025 11:40 am

Dále rozcestníky a místní tabule mají jinou barvu a rozměr.
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4910
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník