Stanice Nová a Stará Ves

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod jirka8 » pon 20 led, 2025 8:15 pm

Jirkátor
Ale kdepak, vyčítám jen zbytečné odvolávání se na Němce. Jednoduše řeknu si "no jo, asi jsem to neudělal úplně správně". A je to. A jak je vidět, dostupných informací má dost. Jen trošku zanedbal se na ně víc dívat. Snažím se mu jen dobře radit, aby to měl správně, chce-li to opravdu mít správně. ;)
Uživatelský avatar
jirka8
 
Příspěvky: 25
Registrován: čtv 28 led, 2021 3:15 pm

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » pon 20 led, 2025 8:21 pm

Stavba kolejiště zabrala nějaký čas.
Každou operaci a každou novou stavbu jsem zde na stránkách prezentoval.
Než něco vzniklo, prostudoval jsem kdeco a zeptal se také kde koho.
Jenže kolikráte odpovědi a většinou byla odpověď nevím, nepamatuji, asi a možná.
Jen opravdu pár lidí, kolegů se zapojilo do diskuze, takže se buď předělávalo, nebo se jinak upravovalo a něco jsem nechal, tak jak jsem to udělal.
Na něco jsem měl dobové fotky a ty se opravdu shánějí špatně. Dále jsem prošlapal, nafotil plno železničních stanic, dep a hledal jsem drážní archiválie, detailní drobnosti a upravoval, aby se poznatky dali použít na stavbu kolejiště.
A pokud vím, tak stavební materiály se po mnoha letech nezměnily, možná se změnil rozměr.

jirka8 píše:Jak se jednoho pěkného rána řeklo v pohádce Tři veterání - "Němci jsou pořádnější". Ale dát vinu německým okupantům ještě dokonce za to, že osmdesátkové hranolky si umístil do nádraží z let padesátých, to se neděje ani v pohádkách. Tak úžasní vizionáři Němci zase nebyli. :D

Plno kolejišť je postavené jako pohádka, jak elektrická lokomotiva jezdí bez troleje.
Skoro každé kolejiště je postavené jako fikce.
Mále nádraží, ale velká točna bez zauhlování.
Nad tunel je postaven kostel a hřbitov a nebožtíci padají do tunelové roury.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4861
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » pon 20 led, 2025 8:25 pm

jirka8 píše:Jirkátor
Ale kdepak, vyčítám jen zbytečné odvolávání se na Němce. Jednoduše řeknu si "no jo, asi jsem to neudělal úplně správně". A je to. A jak je vidět, dostupných informací má dost. Jen trošku zanedbal se na ně víc dívat. Snažím se mu jen dobře radit, aby to měl správně, chce-li to opravdu mít správně. ;)


Když chceš radit tak mně najdi obrubníky na nástupiště, které se používalo v době války na tratí Schüttbahn.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4861
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod jirka8 » pon 20 led, 2025 9:03 pm

Bez trolejí, jo, to tak někdy mají i profesionálové, protože při výrazném zmenšení to ani není moc vidět a ve správném přepočtu by trolej v menších modelech musela být tak moc tenká, že je trochu i nereálné to tak funkčně zrealizovat. Proto to raději mají jen v nějakém modelovém náznaku.

bez zauhlování, jo, obyčejně se to dělá z nedostatku prostoru, že se něco vynechá, jako to zauhlování v depu, nebo i něco natlačí na velmi nepravděpodobné místo, jako ten kostel nad tunel. A samozřejmě mnozí mají i spoustu nesmyslů, které by se jim daly udělat správně, ale z nějakého důvodu (nevědomost) tak to nemají.

tak mně najdi obrubníky, to pochybuji, že se samotné obrubníky ze 40. let někde dají sehnat. Ale pokud máš fotky, úpravou těch sehnatelných se tomu dá slušně přiblížit.
Uživatelský avatar
jirka8
 
Příspěvky: 25
Registrován: čtv 28 led, 2021 3:15 pm

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Zlámalík » pon 20 led, 2025 10:51 pm

jirka8 píše:tak mně najdi obrubníky, to pochybuji, že se samotné obrubníky ze 40. let někde dají sehnat. Ale pokud máš fotky, úpravou těch sehnatelných se tomu dá slušně přiblížit.

Kolego, trochu couváte z vašich vyhraněných pozic. Trolej se dá udělat i v N. Vlasce 0,15 existují.
A to, že se něco nedá "sehnat", neznamená, že to nejde vyrobit. Předpokládám, že Tempotaximu jde u těch obrubníků o podklad, výkres.

Můžete mu vyčítat leccos, ale nemůžete popřít, že dílo je to obrovské. Během stavby tady vše prezentoval a kdo chtěl, mohl se zapojit. Že se některé rady míjely účinkem - stane se. Poradit se dá asi pořád, předpokládám, že není uzavřený debatě. Ale obouvat se do něj teď je asi nevhodné.
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 2645
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod tomkanka » úte 21 led, 2025 6:06 am

Dr Ing. Gustav Kasík a kolektiv, Rukověť železničního svršku ČSD, Dopravní nakladatelství 1958 :
Obrázek
Obrázek
tomkanka
 
Příspěvky: 270
Registrován: ned 17 lis, 2013 9:48 pm

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » úte 21 led, 2025 8:21 am

Technický slovník naučný – rok 1932.
Obrázek
Zde jsou tři druhy nástupišť.
Po technické stránce se uvádí u sypaného nástupiště rozměry a hrubost štěrku.
U nástupiště s obrubou jsou zase jen rozměry, hrubost štěrku nebo popřípadě, jak má vypadat dlažba, jak má být veliká kamenná dlažba, aby vozík mohl bezpečně jezdit po dlažbě.
Bohužel jsem nikde zatím nenašel velikost a způsob uložení obrubníků, ale přepokládám, že obrubník bude mít stejné nebo podobné rozměry, jako je silniční obrubník na ulici. Dále spojení obrubníků může být hladké nebo má nějaký zámek. Dále obrubník bude jistě sedět na nohách, aby případná voda, která se vsákne do nástupiště, mohla někde odtéci.
Dále technické a stavební řešení uložení kamenných obrubníků bude jistě pořád stejné po mnoha letech.

Proto se znova ptám: máte prosím technickou dokumentaci, fotky, náčrtky, výkresy k dané problematice.
Takhle se jen bavíme, jak to mohlo vypadat, zda to vypadalo, tak či onak.


Dále barva obrubníků.
Většinou bez barevného označení. Na některých starších fotkách, byla přerušovaná bílá barva, která byla za Němců doplněna černou barvou. Jenže většinou jsou informace dost strohé, neúplné atd.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4861
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod tomkanka » čtv 23 led, 2025 5:16 pm

Našel jsem jen toto:
Obrázek
Lze předpokládat že stejné tvárnice se používaly i u nástupišť s jednou hranou
tomkanka
 
Příspěvky: 270
Registrován: ned 17 lis, 2013 9:48 pm

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » čtv 23 led, 2025 5:29 pm

tomkanka píše:Našel jsem jen toto:

Zajímavé, hlavně vzdálenost jednotlivých přechodů přes kolejiště pro obecenstvo.
Tak tohle jsem nikde neviděl, ale věděl jsem, že nějaký předpis existuje.
Děkuji….
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4861
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » stř 29 led, 2025 2:58 pm

Kdybych byl skutečně na každou věc přísný a každá věc by musela být do puntíku podle skutečnosti, tak ani továrně modelové pražce nebudou smět být na kolejišti. Ale musel bych je udělat podle tohoto plánku.
Takže je nutná nějaká modelová tolerance, reálná fikce, nebo se nedívat na detail, ale vidět celkovou práci na kolejišti.
Ale zase jinak, detail dělá kolejiště. Otázkou je, zde se modelář má zabývat do detailu každým detailem.
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4861
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod jipol57 » stř 29 led, 2025 3:58 pm

Jestli do toho můžu kecat, tak bych souhlasil s Oliverem. Když už skoro všechno odpovídá 50tým letům, tak trochu bije do očí unifikované nástupiště ze 70-80 let, které byly téměř všude (po rekonstrukcích). Pomohlo by skrýt ty podpěrné sloupky, nějakou podezdívkou. Třeba náznak cihel. A obrubníky přetřít šedou, bez těch bílých.
Možná se někde v té době vyskytlo něco podobného, ale tahle kombinace je standard 70tých let. Řekl bych, že to kazí tu atmosféru toho období. Jako by jsi tam dal současnou zastávkovou čekárnu "antivandal".
Tempotaxi píše:Kdybych byl skutečně na každou věc přísný a každá věc by musela být do puntíku podle skutečnosti...

Promiň, ale jako by sis protiřečil. Položil jsi tam do puntíku přesný model unifikovaného nástupiště, ale o 30 let mladší.
jipol57
 
Příspěvky: 1379
Registrován: pát 06 dub, 2018 5:18 pm

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » čtv 30 led, 2025 9:48 am

Hlubinový vůz Oz 530016 Škoda Plzeň.
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4861
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Jirkátor » čtv 30 led, 2025 12:52 pm

Ten je parádní. Kdes to sehnal?
Tohle stavím já: viewtopic.php?f=1&t=12586
Uživatelský avatar
Jirkátor
 
Příspěvky: 1229
Registrován: stř 01 led, 2020 11:09 am
Bydliště: Veselí nad Lužnicí

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » čtv 30 led, 2025 1:50 pm

Jirkátor píše:Ten je parádní. Kdes to sehnal?

Vlastní výroba.
Základem je papír, občas plast, bronzová ložiska, lepty, odlitky (nárazníků, brzdových špalků, ložiskové domky a pera), kinematika. Dále výroba vlastního obtisku.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4861
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » čtv 30 led, 2025 1:57 pm

Kdyby se odstranilo pár lidí, tak by mohla jedna stanice sloužit, jako předávací stanice mezi strojírenským podnikem a drahou ČSD.
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4861
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků