Tochov H0 5000x4000

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Tochov H0 5000x4000

Příspěvekod Toch » úte 23 črc, 2024 7:30 am

Zdravím ve spolek, jdu pro radu. Oblíbené téma návěsti :)
Úvod do situace rozhodl jsem nádraží zatím vynechat a natáhnout místo něj dvě rovné koleje. nejdříve posbírat zkušenosti na menším a zbytku kolejiště a pak ho dodělat.
Ale (viz schéma) levý oblouk R661 a R602 potřebuju již teď natáhnout finálně až po kolejovou spojku, a zde se nachází jádro pudla: jak udělat DO tak aby byla připravena pro budoucí nádraží abych nemusel dořezávat koleje a donapojovat. Předpokládám, že k jednoznačné odpovědi se budu muset zamyslet už nad celým nádražím.
Zde přichází serie dotazů.
A)Je při použití traincontroleru zapotřebí mít DO rozhraní tam kde zastavuji?
- dle běžného průzkumu jsem pochopil, že ne ale rozhraní DO tam kde chci zastavit to hodně spřesnujě
B) je časté aby vlak stál na vjezdovém návěstidle do stanice a čekal?
C) jak daleko na ose trati mám umístit vjezdové návěstidla? v cm od poslední vyhybky/spojky ven od stanice
D) mám dávat vjezdové návěstidlo na obě koleje z obou stran? v reálných předlohách mi přijde že to tak je, ale na kolejišti nebudu potřebovat jezdit "v protisměru" nebo se mýlím ?

Když už sem jsem so do toho pustil, zkusil jsem si nahodit nějaké návěsti, ale musim říct, že to pro laika není uplně jednoduchá záležitost.
Nejdříve popis stanice.
žlutá část je moderní stanice na nově zrekonstruovaném koridoru elektrifikovaná, ještě smrdí novotou, použité nejnovější zabezpečení, modrá je původní jednokolejná neelektrifikované trať.
Vlečka vede do aktivního areálu, kam sem tam vagon dva něčeho přivezou.
Ve stanici staví osobáky, rychlíky, ale dálkové spoje a nákladní projíždějí.
menší nákladní mohou i zastavit.

A teď myšlenkový pochod k umístění.
Z každé strany na vjezdu jsem umístil vjezdové návěstidlo.
Provoz bude poněkud živý, takže z každé dopravní a nákladní solo odjezdové návěstidlo spojené se seřazovacím
Solo seřazovací zajištují vlečku a manipulační kolej.
na hlavních kolejích které jsou určeny pro jednosměrný provoz jsem dal výjezdové jen ve směru a druhou stranu zasjistil samostatným seřazovacím.
na všchny "výjezdy" jsem umístil samostatná seřazovací na základě předlohy, ale uplně tomu nerozumí, a s ohledem na nemaloucenu každého prvku nevím jestli nejsou zbytečná ?
v čem hodně plavu je jaké všechno barvy použít zde jsem čistě zkopíroval z reálné předlohy stanice aniž bych uplně rozuměl proč.
Toch skica_1.jpg


Tak snad to dává smysl, nádraží má čas takže nepotřebuji vše teď rozseknout jen potřebuji vyřešit vše abych mohl zodpovědět to proč jsem to začal řešit.
Kde přesně umístit vjezdové návěstidlo na obou stranách, a kde přesně k němu udělat DO rozhraní.
Tochov H0, H0, LENZ LV 200, DCC VI. Epocha
Mini Tochov H0 90x90cm
Toch
 
Příspěvky: 178
Registrován: ned 19 črc, 2020 5:21 pm

Re: Tochov H0 5000x4000

Příspěvekod Michal Šuhajda » úte 23 črc, 2024 8:29 am

Ahoj odpovím na to co vím
A) ?.. To není můj půllitr piva, tak bohužel neporadím (vlastně ani nevím co myslíš tím DO)
B) Snaha je, aby vlaky nečekaly, a dálkové řízení tomu výrazně napomáhá oproti dobám, kdy byla každá stanice řízena výpravčím samostatně, vlaky se předávaly ze stanice do stanice, výhybky se přehazovaly ručně atd..
Ovšem i dnes dochází k tomu, že je např. zhlaví obsazené např. kvůli vjezdu jiného (zpožděného) vlaku z jiné trati. Nebo čekající vlak jel s náskokem nemá ještě připravenou vlakovou cestu - nebo volnou kolej. Na zhlaví probíhá posun apod. Podobně když např. rychlík dojíždí pomalejší ve vlak, který uhýbá
U stanic bez ostrovních nástupišť tam může hrát roli i pořadí vjezdů vlaků - kvůli bezpečnosti cestujících při nástupu - aby do nastupujících nevjel projíždějící vlak na koleji blíž k výpravní budově..
Takže ano, vlaky před vjezdovými návěstidly zastavují tím častěji, čím je hustější provoz. Protože v modelu bývá většinou provoz výrazně intenzivnější než ve skutečnosti i vlaky před vjezdy zastavují často
C) Při posunu by posunový díl neměl opustit tzv. posunovací obvod (tedy počítej od výhybky min. lokomotivu a nejdelší vůz, ale raději víc. Konec pos. obvodu je vyznačen bílým kolíkem s modrou špičkou. Od toho by mělo být k vjezdovému návěstidlu aspoň 10 cm (v reálu je to min. 50 m)
D) Ano vjezdová návěstidla musí být u obou kolejí. Dříve se při jednostranném provozu u nesprávné koleje používala návěstidla zjednodušená měla pouze červené a bílé světlo. Při jízdě po nesprávné koleji (výluky apod.) vjížděly vlaky na " Přivolávací návěst" - blikající bílá
Dnes už jsou většinou návěstidla u obou kolejí stejná.
V tom plánku je chyb víc. Kromě těch chybějících vjezdových u "nesprávné" koleje (viz D) ),Ti schází odjezdová návěstidla u hlavních kolejí - máš tam místo nich seřazovací (M+B) naopak máš odjezdová návěstidla u manipulačních kolejí, kde by měly být je seřazovací. než na popis je to spíš na překreslení celého plánku. Můžu ho upravit, ale v telefonu to nebudu dělat, protože na to blbě vidím :).
Množství a použité typy návěstidel ve skutečnosti závisí na systému řízení stanice.
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2513
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Re: Tochov H0 5000x4000

Příspěvekod Toch » úte 23 črc, 2024 10:54 am

Děkuji za rady.
add D) u dvou dopravních kolejí jsem nechal jen výjezdové, myslel jsem že mužou sloužit čistě jednosměrně, ale předpokládám, že je tam v reálu lepší navěstidlo mít a nepoužívat ho, než ho pak př nějaké změně sitauce dodělávat. A místo druhého vyjezdové jsem nechal jen seřazovací, uznávám to byla trochu pocitovka :D .
U manipulační jsem nechal pouze seřazovací, ale možná je to z toho náčrtu špatně čitelné.
Množství a použité typy návěstidel ve skutečnosti závisí na systému řízení stanice

A tady právě tvrdě narážím, jako laik o tomhle nevím vůbec nic, takže potřebuju slině popoštouchnout. S tím, že zadání ode mě je, aby bylo použito systému, jako kdyby to projektovali před 5ti lety a před pár měsíci spustili.
Tochov H0, H0, LENZ LV 200, DCC VI. Epocha
Mini Tochov H0 90x90cm
Toch
 
Příspěvky: 178
Registrován: ned 19 črc, 2020 5:21 pm

Re: Tochov H0 5000x4000

Příspěvekod HonzaM » úte 23 črc, 2024 11:04 am

DO je zřejmě detekční obvod.
Pokud jde o řízení stanice, píšeš o TrainControleru, ale ten pokud vím neumožňuje moďelovat JOP včetně české návěstní soustavy. Byl tady sw modelJOP, jenže byl vázán na komponenty Lenz.
Naposledy upravil HonzaM dne úte 23 črc, 2024 11:12 am, celkově upraveno 1
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4373
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Tochov H0 5000x4000

Příspěvekod Toch » úte 23 črc, 2024 11:06 am

HonzaM píše:DO je zřejmě detekční obvod

Ano je tím myšlena detekce obsazení, a konkrétně kde přesně říznout jak daleko od návěstidla
Tochov H0, H0, LENZ LV 200, DCC VI. Epocha
Mini Tochov H0 90x90cm
Toch
 
Příspěvky: 178
Registrován: ned 19 črc, 2020 5:21 pm

Re: Tochov H0 5000x4000

Příspěvekod sidlo » úte 23 črc, 2024 11:14 am

Traťové koleje jsou obousměrné a bez autobloku (např. stanice Blažovice).
Je použit označník (bílý sloupek s modrou špičkou) a ne seřaďovací návěstidlo.
Je to varianta, kterou popsal Michal Šuhajda.
Seřaďovací návěstidla jsou stožárová u manipulačních kolejí a trpasličí na navazujících traťových kolejí.

Toch skica_1.jpg
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3749
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: Tochov H0 5000x4000

Příspěvekod Toch » úte 23 črc, 2024 12:13 pm

Ok supr to je srozumitelný. Takže když to zasadím do skutečného měřítka a vyzobnu usek který teď potřebuji vyřešit dostanu něco takového ?
Vzdálenost X je teda na mašina + vagon ? ted jsem dal 680 mm, a vzdálenost Y?
Nezasloužil by si zbytek trati doleva ještě nějaké další návěstidlo?
Nehrálo by v předpisech roli, že modře zvýrazněné místo bude most přez řeku?
maximální Délky uvažovaných vlaků
nákladní 2200
1+5 1605
1+4 1400
1+3 1100
1+2 800
solo jednotky 575
schema2.png
Tochov H0, H0, LENZ LV 200, DCC VI. Epocha
Mini Tochov H0 90x90cm
Toch
 
Příspěvky: 178
Registrován: ned 19 črc, 2020 5:21 pm

Re: Tochov H0 5000x4000

Příspěvekod Michal Šuhajda » úte 23 črc, 2024 12:23 pm

Ahoj,
Sidlo byl v malování rychlejší a vystihl to skvěle.
Akorát ten můj popis a Sidluv obrázek úplně neodpovídá Tvé poznámce o termínu projektování a spuštění do provozu. To už by tam byly místo označníků (kolíky s modrou špičkou) spíš trpasličí seřaďovací návěstidla na vnější straně kolejí. A ještě na konci kusé dopravní koleje by mělo být jednosvětelné návěstidlo s trvalou červenou .
Co se týká staničních kolejí (hlavních) určitě je lepší mít je použitelné pro oba směry a myslím, že to vč. návěstidla využiješ.
DO - no jasně. Nějak mi to nepřemýšlí. jen doufám, že to je dočasný stav způsobený přehřátím a ne trvalá záležitost daná věkem... :?
1. Edit:
- vzdálenost X je OK,
- vzdálenost Y vychází ze skutečné tzv. "Zábrzdná vzdálenost" vychází z traťových poměrů / rychlosti 400m pro traťovou rychlost V < 60km/h, 700m, pro V 60-100km/h a 1000m pro V100-160km/h. V modelu určitě víc než nejdelší vlak, v H0 min. 2 m raději víc
2. Edit
opět s přihlédnutím k požadovanému časovému zařazení kolejiště
Na přilehlé dvoukolejné trati už nebudou samostatné předvěsti, ale autoblok a předvěst pro vjezdová návěstidla bude zajišťovat poslední návěstidlo autobloku, které bude doplněno o TERČ - lidově zvané" Střelnice"
Naposledy upravil Michal Šuhajda dne úte 23 črc, 2024 12:58 pm, celkově upraveno 6
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2513
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Re: Tochov H0 5000x4000

Příspěvekod sidlo » úte 23 črc, 2024 12:49 pm

Trpasličí návěstidla na zhlaví jsou 3 kusy a vždy vpravo od koleje.
Návěstidlo za mostem/na mostě nemá na nic vliv.
Vzdálenost Y je na zábrzdnou vzdálenost. Já bych to dal na délku nejdelšího vlaku.
Pokud máme pocit, že v úseku je málo návěstidel a pokud prohlásíme, že na vjezdové návěstidlo je špatně vidět, tak mezi předvěst a vjezdové návěstidlo vložíme opakovací předvěst. To je předvěst doplněná o bílé trvale svítící světlo.

EDIT
V čase 1:35:20 je u levé koleje opakovací předvěst.
V čase 1:36:35 je u levé koleje odjezdové návěstidlo, které je přu výjezdu z tunelu špatně vidět.
https://www.youtube.com/watch?v=AcRW84NVQOw

Podobná je i opakovací předvěst autobloku. Ta se málo používá, dávám odkaz, protože je lépe vidět. Běžná opakovací předvěst po průjezdu vlaku nezhasíná a má šedý stožár.
https://www.youtube.com/watch?v=qBX1WBYASk8
Naposledy upravil sidlo dne úte 23 črc, 2024 1:14 pm, celkově upraveno 2
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3749
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: Tochov H0 5000x4000

Příspěvekod Jirkátor » úte 23 črc, 2024 1:04 pm

Sidlo ti poradil dobře, jen bych doplnil pár poznámek:
- žlutá část je moderní koridor, tedy nebudou už signalisty obsazená stavědla a stanice bude řízena JOP.
- modrá kusá kolej je, jak uvádíš dopravní, pokud na ni chceš i vjíždět, měla by mít před zarážedlem návěstidlo s jedním červeným světlem. Pokud je jen pro odjezdy, tak musíš mít vjezdové návěstidlo tak daleko, abys na ni mohl ten vlak přestavit. Při modernizaci stanice by ale tu kolej určitě návěstidlem osadili. Pochopitelně jsou i výjimky (Veselí n.L 6. kolej).
- dát Označník (v modernizované stanici se dává seřaďovací návěstidlo) a tudíž i vjezdová návěstidla na vzdálenost lokomotivy a jednoho vozu se mi zdá zatraceně málo. Pokud máš místo, dej je mnohem dál.
- na modernizované dvoukolejné trati bych spíš očekával autoblok. Tedy žádné předvěsti před vjezdovým návěstidlem. Jasně že jsou výjimky.
Tohle stavím já: viewtopic.php?f=1&t=12586
Uživatelský avatar
Jirkátor
 
Příspěvky: 1240
Registrován: stř 01 led, 2020 11:09 am
Bydliště: Veselí nad Lužnicí

Re: Tochov H0 5000x4000

Příspěvekod Michal Šuhajda » úte 23 črc, 2024 1:38 pm

Jirkátor píše:- dát Označník (v modernizované stanici se dává seřaďovací návěstidlo) a tudíž i vjezdová návěstidla na vzdálenost lokomotivy a jednoho vozu se mi zdá zatraceně málo.

To bylo myšleno jako úplné minimum pro rozumný posun. Cca 70 cm (+8-10 cm k návěstidlu) je rozumný kompromis v H0 to odpovídá lokomotivě T466.2 a např. 3 x Raj
samozřejmě pokud to jde klidně přidej, ale aby pak vjezdy nevyšly ještě před zastávku na 2K trati - předvěst už nevadí :wink:
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2513
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Re: Tochov H0 5000x4000

Příspěvekod JiriKTT » úte 23 črc, 2024 3:47 pm

Ke stanici toho bylo napsáno dost. Ale mám něco k traťovému zabezpečovacímu zařízení:
1. pokud tam bude autoblok, tak odjezdová návěstidla budou 5světelná, stejně jako vjezdová. Tedy mimo odjezdu z kusé koleje, tam lze odjet jen na lokálku, kde autoblok nepředpokládám.
2. pokud autor autoblok nechce, tak lze tvrdit, že stanice je sice po rekonstrukci, ale traťové úseky se teprve rekonstruovat budou. Příklad: Nedávno proběhla stavba Praha-Smíchov (mimo) - Praha-Radotín. Z Radotína dál na Dobřichovice bude pokračovat jiná stavba. Takže z Radotína pokračuje hradlový poloautoblok s hradly na trati.
3. Opakovací předvěsti se nově budují jen ve stanicích tam, kde z místa pravidelného zastavení (od nástupiště) není vidět na odjezdové návěstidlo.
TT, DR5000
JiriKTT
 
Příspěvky: 124
Registrován: stř 12 led, 2011 7:25 pm

Re: Tochov H0 5000x4000

Příspěvekod Libor » stř 24 črc, 2024 4:37 am

Jen poznámka k detekci obsazení: pokud teď nevíš, jak to přesně bude, stačí v této chvíli připájet dráty ke kolejnici v místech, "kde by v budoucnu mohlo něco být" a tyto dráty nechat trčet nezapojené pod desku. V budoucnu potom stačí v příslušném místě přeříznout kolej a příslušný drát zapojit.
Libor
 
Příspěvky: 178
Registrován: sob 19 led, 2008 8:40 am

Re: Tochov H0 5000x4000

Příspěvekod Fox » stř 24 črc, 2024 5:44 am

a ještě další poznámka k DO: dost to závisí na tom, s jakým SW chceš kolejiště řídit. Zde mohou být specifické podmínky a doporučení. (Např. zda detekovat jednotlivé výhybky, zda hodláš automatizovat rozpojování vlaků při posunech ve stanici, vyhrazený úsek tratě pro kalibraci rychlostních křivek lokomotiv...)
Pokud už víš, do čeho půjdeš, určitě se něco najde v manuálech, návodech nebo diskuzích. K TC je zde dost zkušených uživatelů, k iTrain Ti (alespoň v rámci mých omezených znalostí) mohu poradit já...
TT, DR5000, Z21, iTrain...
Uživatelský avatar
Fox
 
Příspěvky: 1420
Registrován: stř 02 bře, 2016 12:50 pm
Bydliště: kousek od Prahy

Re: Tochov H0 5000x4000

Příspěvekod sidlo » stř 24 črc, 2024 6:40 am

Pokud se budeme nořit do systému ovládání kolejiště, tak na kalibraci a následně na profilaci rychlosti lokomotivy stačí staniční kolej známé délky.
http://diskuze.modely.biz/viewtopic.php?f=26&t=8153&p=291603#p291603
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3749
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Google [Bot] a 1 návštěvník