od Michal Šuhajda » ned 20 lis, 2022 7:50 pm
Ahoj, tu úpravu jsem Honzovi doporučil. Ovšem s délkou výtažné koleje 3b cca 80 cm - do míst, kde končila odvratná kusá kolej 5c ( čísla viz přiložené schéma).
Psal jsem k tomu celkem Honzovi obsáhle pojednání včetně příkladů z provozu. Pro ty kteří ho nechtějí číst celé, napíšu hlavní výhody:
- Posun z 5.kol. (odstoupení loko od vlaku apod.) zachová možnost průjezdu stanici.
- pro končící a začínající vlaky je možno využít i kol.3
- Využití v os. dopravě (objezdy, odstavení soupravy - přímo od nástupiště)
Druh koleje
Ve výsledku záleží, zda má být kolej č. 5 manipulační, nebo dopravní. Jak asi víš, hlavní účel je zamezit kolizi např. při ujetí odstavených vozů. Na manipulační kolej nesmí vjíždět, ani z ní odjíždět vlaky. Tedy pokud budeš chtít vlakem odjet, musíš z ní přeposunovat vlak na dopravní kolej.
Odvratné koleje se dělají především u manipulačních kolejí. Dopravní kolej odvrat nepotřebuje, to je vidět i z Tvého návrhu, kde u ostatních kolejí odvraty nejsou.
Pokud bude kol. 5 manipulační, znamená to, že na ní budeš muset posunovat. V Tvém případě to znamená na dobu posunu obsadit jedno zhlaví, protože musíš vyjet do trati. Dále budeš potřebovat prostor mezi výhybkou a označníkem tak dlouhý, aby se tam souprava vešla, nebo posunovat po dílech, což prodlouží dobu posunu, tedy omezení provozu. To je celkem komplikace.
Pokud bude 5. kolej dopravní můžeš na ní přímo vjet vlakem (NEx s kontejnery). Z/na dopravní koleje můžeš samozřejmě posunovat např. na vlečku. Proto jsem kolej č.5 zatím uvažoval jako dopravní kolej.
Doporučuji Ti verzi s 3B - viz příklad:
Představ si např. postup jak Ti zprava přijede vlak NEx s kontejnery dlouhý 140 cm + 10cm lokomotiva.
- po příjezdu odstoupí vlaková (elektrická)lokomotiva - někam ji musíš uklidit
- na soupravu najede posun. lokomotiva (motorová), protože na vlečce nejsou troleje (nešly by vykládat kontejnery jeřábem)
- musíš soupravu rozdělit na dva díly, protože vlečkové koleje měří cca 70 cm.
- oba díly musíš dostat na vlečku.
Scénář A - S kol. 5C
- na kol. 5c čeká motorová lokomotiva
- vlaková lokomotiva se odvěsí a posunem přes zhlaví se dostane na jinou kolej, kterou bude obsadí pro průjezdy vlaků, Během posunu blokuje min. koleje 1,3,5 tedy víc než polovinu stanice, kterou se zleva doprava nedá projet.
- Motorová lokomotiva z kol. 5C najede na soupravu a vytáhne ji na kol. 5C. Tady kolej č. 5C pomůže, ale ve výsledku stačí délka cca 40 cm, aby konec vlaku přejel za výhybku na vlečku. Pak už může lokomotiva sunout na vlečku. Odpojí první díl, a vyjede zpět ovšem jen na 5B, protože teď už je díl dlouhý jen 80 cm, (70cm+ loko) tedy kol. 5C nepotřebuje.
Scénář B - Bez kol. 5C
- na kol. 5c čeká motorová lokomotiva
- vlaková lokomotiva se odvěsí a posunem přes zhlaví se dostane na jinou kolej, kterou bude obsadí pro průjezdy vlaků, Během posunu blokuje min. koleje 1,3,5 tedy víc než polovinu stanice, kterou se zleva doprava nedá projet.
- Motorová lokomotiva najede z kol. 5C na soupravu, zasune ji,aby konec vlaku byl u návěstidla S5a. Odpojí cca 50 cm. se zbytkem (90cm + loko) se vrátí na kol. 5B. díl a sune na vlečku a na vlečce odpojí 70 cm, vrátí se na 5B (loko+20cm) , po přestavení výhybky opat najede na zbytek (50 cm) a připojí, přes kol. 5B zasune díl (70cm+loko) na druhou vlečkovou kolej.
Jak vidíš kolej 5C vlastně není nezbytná pro provoz. Rozhodně není nutné aby měřila 100cm.
Scénář s kol. 3B
- na kol. 3B čeká motorová lokomotiva
- vlaková lokomotiva se odvěsí a posunem přes 3B se dostane na kolej 3, kterou bude obsadí pro průjezdy vlaků, Během posunu blokuje pouze koleje 3,5 Kol. 1 zůstává volná pro průjezdy vlaků.
- Motorová lokomotiva z kol. 3B najede na soupravu a buď využije kol 3B pro rozposunování, nebo (pokud je nutno zachovat volný vjezd na kol. 3 zleva) použijeme scénář B, kdy výtažnou kolej nepotřebujeme.
Výhody koleje č. 3B
1. Hlavní výhoda s kol. 3B je v tom, že posun neblokuje průjezd stanicí, viz výše.
2. Další výhoda je, že umožní používat i kol. č. 3 pro vlaky na vlečku. Zase přidám dva provozní příklady a upozorňuji, že s kol. 3B zůstává při většině manipulace stanice průjezdná v obou směrech (po hlavních kolejích)
Příklad 1.
- NEx (z předchozích příkladů) vjíždí zprava na kol. 3,
- Lokomotiva (Elektrická) se odvěsí a přes kol. 3B přejede (posunem) na kol . 5B a dále na kol. 5A, kde zůstane do odjezdu (jako Lv- lokomotivní vlak, nebo s jiným vlakem)
- Motorová lokomotiva najede na soupravu na kol 3. Rozdělí ji na dva díly.(2x70cm) a postupně jeden po druhém oba díly přesune přes kol. 3B (délka 80 cm) a kol. 5B na vlečku. opět mám po celou dobu manipulace volný průjezd stanicí.
Příklad 2.
- Mot. lokomotiva vytáhne z vlečky přes kol. 5B a 3B první díl vozů a odstaví na kol. 3, vrátí se přes 3B a 5B na vlečku a vytáhne druhý díl a přidá na kol. 3 spojí a máme zde připravenou soupravu k odjezdu.
- Motorová lokomotiva zůstane a vyčkává též na kol. 3
- Na kol. 5A+5B přijíždí Nex, Lokomotiva se odvěsí a zajede na konec kol. 3B, kde počká.
-Motorová lokomotiva z kol. 3 vyjede do 3B, a dále na 5B, odstaví soupravu (podle předchozích scénářů) na vlečku. Zůstane na vlečce (3. vlečková kolej). Elektrická lokomotiva ze 3B vyjede a přes5B, 5A a pravé zhlaví najede na soupravu na 3. koleji. Přivěsí se a po určité době (ve skutečnosti se provádí zkouška brzdy) může odjet s jiným vlakem.
3. Kol. 3B se dá využít pro osobní dopravu - objezdy lokomotiv, odstavení soupravy os. vlaku
Příklad
- Ve stanici se láme os. frekvence (něco jako třeba Beroun, Benešov , nebo Kralupy) - Zprava je výrazně silnější provoz, kdy soupravy (el. jednotky, případně push-pull soupravy) jezdí často (1/2 hodiny takt) a končí ve stanici. Zajíždějí většinou na kusé koleje č. 6, 8 u st. budovy
- Z opačného směru (zleva) os. vlaky (podstatně menší počet - takt 2 hodiny) končí na kol. 3, pokud by jezdily klasické soupravy může lokomotiva objíždět přes kol. 3B a 5, aniž by omezila např. průjezd rychlíku po hlavní koleji.
- na kol. 3B se odstaví souprava od Os vlaku v delší pauze mezi vlaky, aby byla 3. kol volná pro předjíždění. Není nutno posunovat přes zhlaví.
Ještě bych přemýšlel nad doplněním aspoň krátké (50 cm) kol. 3A na pravém zhlaví, znamenalo by to nahradit výhybku, kde se rozdělují kol 3/5 angličanem. Tím bys mohl bez omezení průjezdu posunovat mezi 3.a 5. i na pravém zhlaví.
- Přílohy
-
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat