Nyní se dostáváme k řešení kolejiště.
Kolejiště je DCC s analogovým ovládáním výhybek, návěstidel i SN (skryté nádraží). Prozatím jediná trať vedoucí do již zmíněného tunelu pokračuje trojpatrovým tobogánem do SN schovaného pod segmenty s širou tratí. Přijíždějící soupravy se nejdříve otočí ve vratné smyčce a posléze se umístí do jedné z pěti kolejí SN, nebo 3 kusých kolejí.
- SN
Ve stanici jsou až na dvě výjimky použity EW2 a ve skrytém nádraží a továrně jsou EW1. U jedné EW1 jsem zkusmo udělal svépomocí napájenou srdcovku. Provoz nemám ještě řádně ověřen, zdali to vůbec pomohlo.
SN je zabezpečeno pomocí odpojitelných úseků, kde vlaky na tvrdo zastavují. Obsazenost mají hlídat IR čidla napojená do Arduina. Arduino má kromě IR čidel ještě informace o polohách všech výhybek ve SN a podle naprogramovaného logaritmu sepíná jednotlivá relátka, která aktivují daný úsek pro příjezd nebo odjezd vlaku. Stav skryťáku mi Arduino signalizuje pomocí LED na ovládací panel.
Tuto variantu jsem volil jako cestu nejmenšího odporu. S Arduinem jsem neměl nejmenší zkušenosti a přesto jsem vše naprogramoval a pozapojoval jak jsem si předsevzal (takže to jde, když se chce). Nebojte se Arduina! Jediné co mi trošku hatí plány jsou nepříliš spolehlivá IR čidla. Samotná čidla za to sice nemohou, ale může za to jakési rušení, které mi čidla ovlivňuje. Takže se na čidla příliš nespoléhám a mají pouze informativní vizuální charakter v podobě svíticích LED na panelu a z hlavního programu byly vyloučeny. Je to škoda, protože jsem to měl vymyšlené tak, že mi čidlo identifikuje přijíždějící vlak a na základě toho mi i přehodí výhybky tak abych se o vlak vůbec nemusel starat. Bohužel.
Po vyřazení z čidel z hlavního programu SN funguje asi následovně:
1. Vlak odjede ze stanice a mohu Multimouse odložit a víc se o jeho ovládaní rychlosti nestarat.
2. Sjíždí tobogánem dolů. Pokud nejsou výhybky nastaveny tak, aby vlak projel do smyčky, Arduino odpojí trakci na tobogánu pomocí ABC a vlak v něm zastaví. Čeká než přehodím jedním tlačítkem cestu do smyčky. Pokud přehodím vlak se opět samovolně rozjede a pokračuje dál.
3. Vlak tedy projede smyčku, zastaví v natvrdo odpojitelném úseku tzv. "vyčkávací", kde ho již detekuje IR čidlo a blikáním na panelu mě informuje, že vlak je připraven k vjezdu na nějakou kolej. Mezitím se samozřejmě mohu věnovat jinému provozu.
4. Tlačítkem příslušné koleje nastavím vlakovou cestu (tím dojde k otočení napětí ve smyčce) a dalším tlačítkem volím odjezd z "vyčkávací" do SN. Vlak se opět samovolně rozjede a sám zastaví na konci koleje, kde je další odpojený úsek. Zde by mělo přítomnost vlaku indikovat IR čidlo, což bohužel ne vždy zafunguje. Zároveň měla čidla zajistit, že by Arduino neumožnilo vjezd na již obsazenou kolej, ale bohužel jsem toto musel pro nespolehlivost odpojit a prozatím si to musím hlídat sám
5 Odjezd z SN probíhá obdobně. Jedním tlačítkem navolím vlakovou cestu a druhým aktivuji úsek a vlak sám odjede nahoru do tobogánu. Arduino vždy aktivuje pouze kolej na kterou jsou postaveny výhybky, takže nemůže dojít k nehodě.
6. Vlak vyjede z tunelu a zastaví před vjezdovým návěstidlem pokud se návěstí "stůj" (ABC). Prostě pokud nejsem připraven s multimousem si vlak převzít na vjezd do stanice. Zastavení vlaku ABC mám nastaveno modelově asi na 1m délky. Právě kvůli tomuto hezkému plynulému zastavení před návěstidlem, nemohu zastavení ve SN řešit pomocí pomocí ABC, ale tvrdým odpojením trakce.
ZA CELOU DOMU JSEM NEMUSEL VZÍT MULTIMOUSE DO RUKY A VŠE ZE ŘÍDÍ JEN TLAČÍTKY NA PANELU. Takový hezký analog, že?
Problémy: kromě již zmíněných IR čidel je to hlavně rozpojování vozů (popřípadě vykolejování) na spojnicích mezi segmenty. Bude se řešit posunutím KKK, nebo instalací spolehlivějších spřáhel.
IR čidla měli shazovat návěstidla po průjezdu vlaku na stůj, ale po zkušenostech ze skryťáku to vypadá, že budu raději řešit kolejovými kontakty.
- tobogán do SN
- Arduino
To je myslím tak v kostce vše o projektu. Když se něco objeví nového, nebo zajímavého, tak se ozvu.
TT segmenty, DCC - DR5000 + 2x MM, IV. epocha.