Stanice Nová a Stará Ves

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » stř 14 úno, 2024 6:55 pm

Také bych, měl přemalovat námezník. To dnešní provedení je už z roku 1958 nebo 1961.
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4862
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod lajblt » ned 18 úno, 2024 10:56 pm

Dobrý večer, kolegové,
jsem rád, že má publikace o návěstidlech v síti ČSD na http://vlaky.bestsite.cz slouží i po mnoha letech od uveřejnění. :) Upřesním, že mechanická návěstidla hlavní i seřaďovací "rakouského" vzoru jsou v provozu dodnes, zrušeny byly pouze obdélníkové perforované desky předvěstí, nahražené v padesátých letech i mimo území Sudet plnými terči kruhovými německého vzoru.
Světelná návěstidla ESP, nahrazující tříramenná mechanická odjezdová návěstidla (odjezdy na TŘI různé tratě) zůstávala na místě a funkční i po změně návěstních předpisů v roce 1954, jen namísto tří zelených světel (z-č-z-x-z) zůstalo zapojeno jen jedno zelené světlo, případně bylo druhé nahrazeno bílým pro řízení posunu.
lajblt
 
Příspěvky: 877
Registrován: ned 06 bře, 2011 7:38 pm

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » úte 20 úno, 2024 9:47 am

lajblt píše:Dobrý večer, kolegové,
jsem rád, že má publikace o návěstidlech v síti ČSD na http://vlaky.bestsite.cz slouží i po mnoha letech od uveřejnění. :) Upřesním, že mechanická návěstidla hlavní i seřaďovací "rakouského" vzoru jsou v provozu dodnes, zrušeny byly pouze obdélníkové perforované desky předvěstí, nahražené v padesátých letech i mimo území Sudet plnými terči kruhovými německého vzoru.
Světelná návěstidla ESP, nahrazující tříramenná mechanická odjezdová návěstidla (odjezdy na TŘI různé tratě) zůstávala na místě a funkční i po změně návěstních předpisů v roce 1954, jen namísto tří zelených světel (z-č-z-x-z) zůstalo zapojeno jen jedno zelené světlo, případně bylo druhé nahrazeno bílým pro řízení posunu.

Já zase děkuji za takové uveřejnění o návěstidlech.
Bohužel tuhle dobu nikdo nedělá, takže se i nevyrábí.
Ano snažil jsem se v tom orientovat, hledal jsem i jinde, jenže kolik lidí tolik názorů a přitom to jsou odborníci na tuhle problematiku. V archívech toho moc není, fotek na tohle téma je také poskromnu, staré filmy a staniční kroniky vám také více informací neposkytnou. A pamětníci, kteří v této době pracovali na dráze, už také nejsou.
Vím, že budou určité nepřesnosti, ale nedělal jsem je schválně.
Děkuji.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4862
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » pát 23 úno, 2024 5:13 pm

Tak pomalu se začíná zaplňovat depo dobovou technikou.
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4862
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod milan ferdián » stř 31 črc, 2024 1:19 pm

Dotaz vkládám zde na znalce návěstidel. Při studiu "Bechyňky" jsem narazil na tuto fotku (autor a datum focení na fotce). Ve šturcu je naše klasická plechová tabulka znak "zákaz posunu" a vedle ní umístěna "uzávěra koleje" a při tom tam kolej není. Co vlastně návěstily hlavně ta "uzávěra koleje ? Její funkci znám, ale proč šturc byl takto osazen ? -m-
Přílohy
2024-07-31 15_00_49-Window.png
Limit příloh vyčerpán
milan ferdián
 
Příspěvky: 12136
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Jirkátor » stř 31 črc, 2024 4:20 pm

Milane, nemyslím si, že ta věc na fotografii je návěstidlo Uzávěra koleje. Na to je moc daleko. Neptej se mne ale na to, co to je.
Tohle stavím já: viewtopic.php?f=1&t=12586
Uživatelský avatar
Jirkátor
 
Příspěvky: 1229
Registrován: stř 01 led, 2020 11:09 am
Bydliště: Veselí nad Lužnicí

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod tomkanka » stř 31 črc, 2024 5:05 pm

milan ferdián píše:... , ale proč šturc byl takto osazen ? -m-

Konec vlakové cesty (nahrazuje cestové návěstidlo) - vjíždějící vlak musí před touto návěstí zastavit.
tomkanka
 
Příspěvky: 270
Registrován: ned 17 lis, 2013 9:48 pm

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod tomkanka » stř 31 črc, 2024 5:17 pm

Tempotaxi píše:... Přesto si myslím, že by zde mělo být seřaďovací návěstidlo nebo uzávěrka koleje doplněna vyčkávacím návěstidlem.

Uzávěra koleje s vyčkávacím návěstidle má smysl pouze na dopravních kolejích, kde uzávěra koleje povolovala jízdu vlaků a vyčkávací návěstidlo posun.
V tomto případě stačí Véčko, v drtivé většině podobných případů holé.
tomkanka
 
Příspěvky: 270
Registrován: ned 17 lis, 2013 9:48 pm

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Jirkátor » stř 31 črc, 2024 5:25 pm

Spíš by mne zajímalo, proč je několik metrů od koleje, pro kterou platí a není osazeno například na zarážedle.
Tohle stavím já: viewtopic.php?f=1&t=12586
Uživatelský avatar
Jirkátor
 
Příspěvky: 1229
Registrován: stř 01 led, 2020 11:09 am
Bydliště: Veselí nad Lužnicí

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod tomkanka » stř 31 črc, 2024 5:42 pm

Protože je tam perón a bylo potřeba označit konec vlakové cesty ještě PŘED zarážedlem.
tomkanka
 
Příspěvky: 270
Registrován: ned 17 lis, 2013 9:48 pm

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Jirkátor » stř 31 črc, 2024 6:47 pm

A označení návěstidla a barevný nátěr stožáru?
Tohle stavím já: viewtopic.php?f=1&t=12586
Uživatelský avatar
Jirkátor
 
Příspěvky: 1229
Registrován: stř 01 led, 2020 11:09 am
Bydliště: Veselí nad Lužnicí

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod tomkanka » čtv 01 srp, 2024 4:28 am

Nejedná se o klasickou uzávěru koleje, jako spíš o trvalou návěst "Stůj, kolej uzavřena". Tato návěst se používala mimo uzávěry koleje i na výkolejkách, točnách, kolejových vahách, kolejových zábranách, a na konci kusých kolejích určených pro vjezd vlaků (pokud tam nebyla, muselo se místo označit ruční nebo přenosnou návěstí "Stůj"). Protože mohla být v tom případě umístěna vpravo, uprostřed, i nad kolejí, žádný stožár neměla a tím pádem nebylo co označovat.
tomkanka
 
Příspěvky: 270
Registrován: ned 17 lis, 2013 9:48 pm

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod hank » čtv 01 srp, 2024 5:46 am

tomkanka píše:V tomto případě stačí Véčko, v drtivé většině podobných případů holé.

Pokud si dobře pamatuju, tak holé véčko bez přivolávacích světel povolujících další jízdu mívalo ve starých předpisech uvedený význam "vyčkejte osobního převzetí". Což zřejmě mělo smysl na hranicích depa nebo vlečky, odkud bylo dále povoleno směrem do stanice nebo jejího obvodu apod. pokračovat jen s doprovodem posunovače nebo jiného k tomu určeného pracovníka. Ve velkých uzlových stanicích, které byly zároveň sídly dep, býval pro doprovody lokomotiv od hranic depa do žst vyčleněný posunovač, který celou směnu nedělal nic jiného než tyto doprovody.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6674
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod tomkanka » čtv 01 srp, 2024 5:58 am

To nevím, natolik jsem to nestudoval. Vím jen o významu "Vyčkejte dovolení k posunu", kdy stačilo aby výhybkář (signalista) dál z boudy návěst "Přiblížit". Holá "Véčka" se ale umisťovala i mimo depa (např. v Čisovicích byla v šedesátých letech u obou dopravních kolejí směrem na Měchenice) a podmínky jízdy za toto návěstidlo řešil staniční řád.
Ale i to co píšeš dává smysl, jednalo se o "průvodce lokomotiv" (žlutá páska na čepici)
tomkanka
 
Příspěvky: 270
Registrován: ned 17 lis, 2013 9:48 pm

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Zlámalík » čtv 01 srp, 2024 10:03 am

Co je ta kulatá věc (točna), okolo které je to zábradlí? Ta návěst přece patří k tomuto, ne ke šturcu.

Tábor.jpg
Tábor.jpg (61.12 KiB) Zobrazeno 994 krát
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 2645
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 6 návštevníků