Kolejiště TT - L 3,7x2,2 m - radekkrupka

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Příspěvekod pavel » stř 28 led, 2009 6:33 am

Tak to je fakt kacířské :lol: :lol: .Pravdou je že modeláři neznající problematiku dopravních předpisů (alespoň trochu ) by takhle klidně posun udělali. Já jim to odpouštím, ale myslím si že alespoň něco málo by se mohli poučit.
pavel
 
Příspěvky: 379
Registrován: stř 24 zář, 2008 7:53 pm
Bydliště: okres ostrava

Příspěvekod radekkrupka » stř 28 led, 2009 7:01 am

pavel píše:Tak to je fakt kacířské :lol: :lol: .Pravdou je že modeláři neznající problematiku dopravních předpisů (alespoň trochu ) by takhle klidně posun udělali. Já jim to odpouštím, ale myslím si že alespoň něco málo by se mohli poučit.

Proto jsem to chtěl konzultovat, abych poté nezjistil, že to nejde...předpisy příliš neznám, ale do remízy bych vagony nesunul ani já :)

milan ferdián píše:A to je druhá varianta posunu:
1) Mn vjíždí na 3
2) Mn sune před sebou prázdné vozy a napojuje naložené
3) Mn vyjíždí z pily přes kolej 3 až na širou trať
4) Mn sune soupravu na kolej 1
5) Odstaví naložené vozy na koleji 1
6) Mn prázdné vozy s jednou úvrati odstaví na pile
7) Lokomotiva z pily najede s dvojitou úvrati na naložené vozy na kolej 1
8)Odjíždí do odbočné stanice

Tato možnost mě vůbec nenapadla, i když jsem přemýšlel nad možností jak dostat všechny vozy na jedno kolej... jediný problém je bod 6 - ta výtažná kolej na úvrať je hodně krátká - tak na lokomotivy, příp. motorový vůz pro objetí přípojňáku. Samozřejmě v případě prodloužení tratě v budoucnu problém odpadá... teoreticky by se to dalo udělat s krátkou lokomotivou a posunovat po jednom vagonu.

Díky :)
Uživatelský avatar
radekkrupka
 
Příspěvky: 1926
Registrován: ned 20 dub, 2008 3:13 pm
Bydliště: Teď už jenom Zlín :)

Příspěvekod pavel » stř 28 led, 2009 7:21 am

to radekkrupka
Jsem rád že to takhle bereš že nechceš jezdit jak se nemá. Jsi zřejmě jeden z těch kteří si nechtějí jen tak hrát s vláčkama ale máš modelovou železnici něco víc než hračku.Jezdit modelovou rychlostí dodržovat předpisy ( alespoň trochu ) to už je pak železniční modelářství.Návrh kolejiště je na můj vkus vcelku dobrý není to propletenec má to i smysl.Na mne osobně je tam kolejí hodně já mám rád volnější témata.
Naposledy upravil pavel dne stř 28 led, 2009 7:30 am, celkově upraveno 1
pavel
 
Příspěvky: 379
Registrován: stř 24 zář, 2008 7:53 pm
Bydliště: okres ostrava

Příspěvekod pavel » stř 28 led, 2009 7:29 am

Samozřejmě co nevíš nebo máš o něčem pochybnosti nestyď se ptej se dál proto to forum tady vlastně je :lol: :wink:
pavel
 
Příspěvky: 379
Registrován: stř 24 zář, 2008 7:53 pm
Bydliště: okres ostrava

Posun

Příspěvekod JanoH0e » stř 28 led, 2009 9:34 am

V reálnom posune som videl, že sa odstavujú vozne mimo staničné koľaje, t.j. na šíru trať v posunovacom obvode stanice, po lichobežníkovú tabuľku alebo vjazdové návestidlo lepšie povedané po označník posun. obvodu.
JanoH0e
 
Příspěvky: 1417
Registrován: ned 31 srp, 2008 10:25 pm
Bydliště: Michalovce

Příspěvekod pavel » stř 28 led, 2009 1:15 pm

A to jsem si myslel že se to nemůže, nechat odpojené vagony na trati byť ve staničním obvodě a zabezpečené proti ujetí. :shock:
pavel
 
Příspěvky: 379
Registrován: stř 24 zář, 2008 7:53 pm
Bydliště: okres ostrava

Příspěvekod Pavel Dryml » stř 28 led, 2009 11:19 pm

Pánové dovoluji si upozornit abyste rozlišovali obvod dopravny ( v podstatě to je stanie, ale také výhybna, odbočka, kolejová splítka, ,... - to je to co je od vjezdového návěstidla k vjezdovému návěstidlu na druhé straně, a širou tratí, to je to, co je mezi vjezdovým návěstidlem jedné dopravny a vjezdovýým návěstidlem druhé dopravny.. To co jsou výhybky se nazývá zhlaví, to co je mezi krajní výhybkou a vjezdovým návěstidlem je záhlaví.

a teď si dovolím citovat předpis ČD D2 :
B. POSUN V DOPRAVNÁCH S KOLEJOVÝM ROZVĚTVENÍM
Všeobecná ustanovení

621.
Pod pojmem posun se rozumí každá úmyslně a organizovaně prováděná jízda vozidel, nejde-li o jízdu vlaku, posun mezi dopravnami a jízdu na vyloučenou a z vyloučené koleje.
Posunová cesta je úsek koleje od konce posunového dílu až k místu, kam se bude nejdále posunovat. V tomto úseku musí být dotčené výměny, výkolejky, kolejové křižovatky s přestavitelnými srdcovkami, točny, přesuvny a kolejové zábrany přestaveny do správné polohy, a přejezdy, přes které se bude posunovat musí být uzavřeny (aktivována výstraha na PZZ) podle požadavků zaměstnance oprávněného řídit posun.

622.
Podle toho, jakým způsobem jsou při posunu uváděna vozidla do pohybu, rozeznáváme posun:
a) hnacími vozidly;
b) speciálními hnacími vozidly;
c) silničními vozidly;
d) ruční;
e) mechanizačním zařízením a prostředky (např. vrátkem, navijákem, strkačem apod.).

623.
Jednoduchý posun je takový posun, při kterém není povolen posun trhnutím, ani odraz nebo spouštění vozidel a který řídí i vykonává jeden zaměstnanec. Seznam zaměstnanců stanice oprávněných řídit pouze jednoduchý posun se uvede ve staničním řádu.
Není-li staničním řádem určen staniční zaměstnanec, provede strojvedoucí jednoduchý posun v těchto případech:
• odstavení prvního vozidla za hnacím vozidlem;
• přestavení hnacího vozidla na opačný konec soupravy vlaku;
• jízda hnacího vozidla na vlak a od vlaku.

624.
Po ukončeném posunu se smějí nechat stát vozidla přes námezník jen se svolením výpravčího.
Dovoluje-li to staniční řád, a dal-li k tomu souhlas výpravčí, smí se odstavit nebo ponechat stát vozidla na spojovacích kolejích, kolejových spojkách nebo na koleji mezi krajní vjezdovou výhybkou a vjezdovým návěstidlem. Obsazovat odvratné kusé koleje odboček vozidly je zakázá-no.

625.-626.
Neobsazeno.

kdo si chce přečíst celo D2 tak je tady vyuka.fel.zcu.cz/kae/+urd/Materialy/d2_novy.doc

P.S. hračička si hraje, modelář stvárňuje skutečnost
:!: :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!:
H0, DCC, V epocha, ale končím u vznniku Carga
Pavel Dryml
 
Příspěvky: 183
Registrován: úte 05 čer, 2007 12:13 pm

Posun

Příspěvekod JanoH0e » stř 04 bře, 2009 2:10 pm

Posun očami amatéra - vlakofila. http://www.railnet.sk/view.php?cisloclanku=2009030002 .
JanoH0e
 
Příspěvky: 1417
Registrován: ned 31 srp, 2008 10:25 pm
Bydliště: Michalovce

Příspěvekod pavel » stř 04 bře, 2009 10:47 pm

Četl jsem to včera - dobrý mazec. Ale stanice je pěkný námět na stavbu.
pavel
 
Příspěvky: 379
Registrován: stř 24 zář, 2008 7:53 pm
Bydliště: okres ostrava

Příspěvekod radekkrupka » stř 10 čer, 2009 6:37 pm

Ahoj,

prosím o konzultaci návěstidel. Poté, co jsem viděl tyhle návěstidla na burze, zviklalo mě to a pokusím se o umístění návěstidel na kolejišti a řídit je společně s výhybkami. Něco jsem seštudoval a pokusil jsem se rozmístit návěstidla po své hlavní stanici (zatím na papíře).

Výsledek ZDE (případně pokud link nebude fungovat ZDE).

Vysvětlení:

Každá dopravní kolej má samostatné odjezdové návěstidlo platné i pro posun. Vjezdová návěstidla a předvěsti jsou pouze před jedním zhlavím - druhé zhlaví končí hned u tunelu, čili vjezdová návěstidla jsou až za tunelem. Manipulační a kusé koleje a napojení vlečky jsou kryty posunovací návěstí. Návěsti pro posun jsou umístěny pouze tam, kde "nedopravní" koleje ústí do dopravních. Krytý je i výjezd z depa.

Na závěr nesmělé dotazy :)

a) může to tak být?
b) jak se posuzuje vjezd odbočkou (čili žluté světlo+zelené) na obloukovém zhlaví? Co je přímý směr a co odbočka?
c) Mám-li na koleji návěstidlo i pro posun, signál "posun dovolen" povolí soupravě jízdu za zhlaví až po označník. Musí být na vjezdu opět návěstidlo pro posun, pro vjezd zpět na zhlaví?
d) Máte někdo osobní zkušenost s výše uvedenými návěstidly a modulem Zhlavík?

Díky moc :)
Uživatelský avatar
radekkrupka
 
Příspěvky: 1926
Registrován: ned 20 dub, 2008 3:13 pm
Bydliště: Teď už jenom Zlín :)

Příspěvekod Yarda » stř 10 čer, 2009 7:42 pm

radekkrupka píše:Návěsti pro posun jsou umístěny pouze tam, kde "nedopravní" koleje ústí do dopravních.

Pokud chceš řešit i posun, tak ti chybí seřaďovací návěstidla na všech vjezdových směrech před výhybkami. Např. pokud budeš chtít objet soupravu a přejet z koleje 2 přes výhybku 15 úvratí na kolej 4, tak v reálu by proti hrotu této výhybky byl seřaďovací trpaslík. Ale to bylo peněz za trpaslíky...
Uživatelský avatar
Yarda
 
Příspěvky: 255
Registrován: pon 08 říj, 2007 11:48 am

Příspěvekod maayaa » stř 10 čer, 2009 8:07 pm

a) celkem asi jo.I když těch seřaďovaček mi připadá málo,vypadá to že krejou celej posun
b)co má svítit na vjezdu záleží na rychlosti,jakou se pojíždí výhybky,pokud bude všude 40 stačí spodní žlutá,pro 60 žlutá s pruhem atd.,takže pokud si řekneš,že menší oblouk je pro 40 a větší už zvládne 60
c)Seřaďovačky jsem viděl až před krajní vyhybkou,takže na vjezdu asi nejsou.Asi se ale staví Seřaďovačky pro posun až za vjezd(posun až do trati).Jinak seřaďovačky před krajní být nemusí,ale pak je potřeba nějakej výhybkář/signalista,kterej povolí tomu vlaku posun
maayaa
 
Příspěvky: 372
Registrován: stř 20 úno, 2008 7:15 pm
Bydliště: Litoměřice

Příspěvekod radekkrupka » pon 03 srp, 2009 8:41 pm

Ahoj,

opět prosím o názor. Pořád se mi nezdá moje odbočná stanice. Ať to stavím, jak to stavím, pořád to není ono...o co jde? Jde o odbočnou stanici lokálky (světlemodrá stanice). Kolej nejvíc vlevo je manipulační a slouží k odstavení vagonů z pily (v koncové stanici). Další koleje jsou dopravní. Staniční budova je vpravo od stanice (alias mimo panel). Na kusých kolejích bych chtěl umístit skladiště a skládku. Kusá kolej dovnitř oblouku je zamýšlená jako traťovka.

Provoz ve stanici - motorový vůz s přípojným ve směru do koncové stanice, křižování s krátkým osobním vlakem. Občasné manipulační vlaky. Prostě lokálka...

Původní rok starý návrh je takovýto

Obrázek

A toto jsou varianty, které se mi podařilo vymyslet. Prosím o názor, která se vám zdá nejlepší, případně jak to vylepšit?

Obrázek Obrázek

Díky
Uživatelský avatar
radekkrupka
 
Příspěvky: 1926
Registrován: ned 20 dub, 2008 3:13 pm
Bydliště: Teď už jenom Zlín :)

Příspěvekod Myšpulín » úte 04 srp, 2009 5:58 am

Pokud je levá kolej jako manipulační, pak je vše kromě první úpravy špatné, neb máš pro vjezd a odjezd pouze jednu kolej. Na druhou stranu by se obě větve (traťové koleje) neměly protínat. Zde lze však údajně nalésti vyjímky v praxi (bohužel i na svém kolejišti to mám takto vyprojektováno). Protože osobně preferuji provoz, radši tu první než ostatní. A umístit to do skalního zářezu, aby byl důvod, proč se protínají.
Jinak řešením by bylo DKS, levou dolní výhybku (při pohledu z boku) z levé na pravou, pravou dolní nahradit angličanem nebo levou a za ní klasicky pravou. Ale to je moc dlouhé.
H0, III až IV, ČSD, nemodelář
Myšpulín
 
Příspěvky: 1526
Registrován: stř 24 led, 2007 7:43 pm
Bydliště: Hostinné

Příspěvekod radekkrupka » úte 04 srp, 2009 6:06 am

Levou kolejí myslím kolej nejvíc vlevo na obrázku - čili uvnitř oblouku... pak by se mi větve protínat neměly?
Uživatelský avatar
radekkrupka
 
Příspěvky: 1926
Registrován: ned 20 dub, 2008 3:13 pm
Bydliště: Teď už jenom Zlín :)

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník