Velká úvraťová stanice - 300x120 TT

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Velká úvraťová stanice - 300x120 TT

Příspěvekod milan ferdián » ned 20 pro, 2015 4:04 pm

hopeter píše:Za mě toto. Ten angličan u volné skládky,kusá z něj a "zkratka" ke šturcům mě připadá navíc.

Může je odstranit,ale vzhledem k tomu,že jsem kolej manipulační před staniční budovou změnil na dopravní,tak šturc slouží ke krytí koleje na volnou skládku.
"Zkratka",ona to ani zkratka není,ale může zde vyčkávat odstupující lokomotiva,která nepotřebuje jet do lokomotivního depa.
hopeter píše: Koncové šturcy moc krátké.

Pro lokomotivu bohatě stačí.
hopeter píše: Ta dvoukolejka jen komplikuje vjezdové zhlaví.

Je to přání kolegy :wink: .
hopeter píše: Souběžné volné tratě by to chtělo trochu rozhodit.

S tím i můj předřečník se zmiňoval,s tím máš pravdu.
hopeter píše: Nad tím tunelem by lépe vypadal zalesněný kopec než sídliště. Jinak hezký projekt.

Proč si vždy vzpomenu na Vinohrady? :wink:
Limit příloh vyčerpán
milan ferdián
 
Příspěvky: 12136
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Velká úvraťová stanice - 300x120 TT

Příspěvekod Rocky_MK » ned 20 pro, 2015 4:46 pm

milan ferdián píše:
hopeter píše: Koncové šturcy moc krátké.

Pro lokomotivu bohatě stačí.

Ale vypadá to dost blbě.
A místo vlečky vlevo dole by mohla být harmonika pro odstavené osobáky :)
Nemám na kolejišti sedmivozový RailJet v N a stále ještě dýchám
Uživatelský avatar
Rocky_MK
 
Příspěvky: 1086
Registrován: stř 22 led, 2014 8:51 am
Bydliště: Brno/Hodonín

Re: Velká úvraťová stanice - 300x120 TT

Příspěvekod sirgeorge67 » ned 20 pro, 2015 10:43 pm

No nevidím důvod proč by měly být koncové šturcy delší. 170 mm je dostačující na objetí všech lokomotiv s kterými bych na toto kolejiště počítal(Albatrosy fakt neplánuju :D ).
sirgeorge67
 
Příspěvky: 21
Registrován: stř 10 čer, 2015 8:15 am

Re: Velká úvraťová stanice - 300x120 TT

Příspěvekod sirgeorge67 » ned 20 pro, 2015 11:04 pm

Vzal jsem v potaz všechny připomínky a takhle mi to vyšlo. Přidány vpravo uprostřed dvě odstavné koleje a malé dílny pro drobné opravy (nebo traťovka). Vpravo dole jedna odstavná kolej pro přípojné vozy k 152. Roztáhnuté vstupy do tunelů a trochu rozsáhlejší depo ( ale tady nevím jestli to už nebude moc naplácené na sebe :oops: ). I když ve 3D to vypadá celkem obstojně.
Jinak jsem ještě neřekl, že nejmenší poloměr na kolejišti je 310 mm a stoupání do stanice je v tuto chvíli max. 2,94 %.
Přílohy
koncové A MF2.jpg
koncové A MF 2.0001.jpg
náhled zprava
koncové A MF 2 levy.0001.jpg
náhled zleva
sirgeorge67
 
Příspěvky: 21
Registrován: stř 10 čer, 2015 8:15 am

Re: Velká úvraťová stanice - 300x120 TT

Příspěvekod sirgeorge67 » ned 20 pro, 2015 11:05 pm

A nakonec ještě idea skryťáku. Tady ještě uvažuji o spirále protože bez ní je výškový rozdíl jen 11 cm.
Přílohy
koncové A MF - skryté nádr..jpg
sirgeorge67
 
Příspěvky: 21
Registrován: stř 10 čer, 2015 8:15 am

Re: Velká úvraťová stanice - 300x120 TT

Příspěvekod sidlo » pon 21 pro, 2015 7:25 am

Ve skryté smyčce doporučuji udělat matečnou kolej na vnější koleji. Vzhledem k většímu poloměru je vnější kolej delší než vnitřní koleje. Provedením rozvětvení matečné koleje na vnější koleji se rozdíly v délce kolejí kompenzují a jejich délka je potom přibližně stejná.
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3744
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: Velká úvraťová stanice - 300x120 TT

Příspěvekod milan ferdián » pon 21 pro, 2015 7:49 am

Buď s jednoduchými kolejovými spojky nebo dvojitá kolejová spojka.Spirála samozřejmě a doporučuji klidně i dvě.Velmi to oceníš při odstraňování poruch a nehod.
Přílohy
koncové A MF - skryté nádr..jpg
Limit příloh vyčerpán
milan ferdián
 
Příspěvky: 12136
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Velká úvraťová stanice - 300x120 TT

Příspěvekod hank » pon 21 pro, 2015 12:08 pm

Kolik lokomotiv bude v tom depu doma?

Já to tady melduju pořád dokolečka, ale ono je to asi potřeba: Za plného parního provozu stačila v konkrétní strojové stanici (Skalice nad Svitavou, ale jinde to nebylo jiné...) pro provozní ošetření 7 - 8 domovských lokomotiv dvě stání. A podle všeobecně rozšířené rakouské normálie 41/H se stavěly nejmenší rotundy právě na dvě stání (normálie umožňovala 2 - 12 stání, dodnes se rotunda se dvěma stáními zachovala třeba v Benešově u Prahy, stejná byla i před rozšířením v Čerčanech). Vzhledem k tomu, kolik místa ta rotunda zabírá, jestli nebudeš provozovat víc než 8 lokomotiv, vřele doporučuju zvážit redukci. Navíc získáš v depu místo na další objekty - přinejmenším sklad hořlavin by měl být mimo rotundu. Pak ještě: Bude depo sloužit jedné trakci - které? - nebo dvěma? Pak budeš muset řešit dvojí skladování paliv, dvě zásobovací koleje, oddělené stání pro tankování paliva do motorů nebo tankování přímo z cisterny (ale k tomu může sloužit třeba ten nezastřešený paprsek za točnou) apod. Ale vlastně jsi nám ještě neřekl epochu, druhy a počty HV apod.

Pokud jde o ty odstavné koleje, měl jsem na mysli koleje pro odstavení celých osobních souprav. Ale zase: Záleží na tom, (a) jak dlouhé soupravy hodláš provozovat, (b) kolik jich zde bude mít domovskou stanici. A kromě kolejí pro odstavování provozních souprav je potřeba myslet i na provozní zálohy a posilové vozy. Jestli mohu dát nějaké skromné doporučení, tak já bych se při této koncepci a na této ploše opravdu soustředil na krátké motorové soupravy, pokud možno vratné, tj. bez nutnosti objíždění HV. Zabiješ tím více much jednou ranou: Můžeš mít kratší dopravní i odstavné koleje, ušetříš manipulaci s osobními soupravami, dosáhneš ostřejších obratů souprav.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6670
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Velká úvraťová stanice - 300x120 TT

Příspěvekod sirgeorge67 » pon 21 pro, 2015 1:12 pm

Díky za návrhy. Já tedy zkusím odpovědět na připomínky. Redukci klidně zvážím i já si totiž myslím, že 3 stání by měly stačit až nad hlavu. Jenom když jsem ve Wintracku zkoušel jestli se to vleze, tak se to vlezlo :D a pak už jsem to tam nechal.
Trakci chci provozovat motorovou a i když epochy moc neřeším tak to bude asi nejspíše přelom IV a V.
Na kolejišti by měly jezdit hlavně Bardotky a Brejlovci a v depu pro manipulační vlaky na vedlejší trati asi Hektor (i když alespoň jedna pára pro zpestření by bodla).
V osobní vozbě pak na hlavní trati 3-4 vozové soupravy Ba, a protože mám ve skřínce i jednu dvou vozovou a jednu čtyř vozovou patrovovou soupravu tak i toto. Na vedlejší trati pak dvě soupravy 152+2-3 Balm a nějaký ten motorový rychlík s 286. Celkový počet lokomotiv, i když jsem o tom zatím moc neuvažoval by měl být asi 15 - 20 strojů z čehož by měly být určitě 1-2 stroje na posun ve stanici, 1-2 pro vedlejší trať a pak 1-2 lok. pro končící a výchozí vlaky (tzn. domovské depo pro asi 6 strojů). Zbytek bude vozba souprav, které budou provádět ve stanici pouze obrat lokomotiv.

Odstavné koleje mají užitečnou délku kolem 830 mm a patráky nebo 3 vozová souprava Ba tam v pohodě vejdou a na koleji 7 by mohla stát třeba čtyř vozová souprava Ba a hodně natěsno i pěti vozová :oops:
Pro provozní zálohu a posilové vozy (nějaké 2-3) by mohlo být využity i koleje na komerčním obvodu (nejkratší má zhruba 600 mm) a pro Balmy pak kratší odstavná kolej 8b vpravo.

Co se týče depa uvítám jakékoliv návrhy, protože v tom nejsem vůbec kovanej.
sirgeorge67
 
Příspěvky: 21
Registrován: stř 10 čer, 2015 8:15 am

Re: Velká úvraťová stanice - 300x120 TT

Příspěvekod jirkan » pon 21 pro, 2015 5:35 pm

Když tak čtu předchozí příspěvky, zejména doporučení používat vratné soupravy a motoráky, tak mne jen napadlo, jak by to vypadalo, kdyby se celá stanice řešila jako hlavová? Dále bych jednu větev trati vedl nahoru tak, jak je to v současném návrhu, druhou naopak dolů do rozšířené části toho elka. Obě trati bych pak propojil spojkou do jakéhosi trojúhelníka. Prostě něco jako "zjednokolejněnou" Masaryčku. Nákladní vlaky by pak používaly tuto spojku, osobní by projížděly přes stanici, stejně jako některé manipulační s vozy pro tuto stanici. Vlaky případné vedlejší tratě by zde končily. Pokud by navíc, jak zde již také bylo zmíněno, jedna větev byla již elektrifikována, provoz by byl dále ještě zajímavější.
Depo by mohlo být přesunuto dolů do výběžku elka, kde by bylo lépe přístupné. Uvolněný prostor by pak mohl sloužit pro vytvoření odstavné skupiny.
Celé toto řešení by pak pravděpodobně vyžadovalo umístit stanici troch šikmo, takže by se narušila rovnoběžnost kolejí s hranou panelu. Také nádražní budova by mohla být kolmo ke kolejím a nebránila by tak pohledu na vlaky a jejich manipulaci.
Nevím, jaký se předpokládá "růst" vlakového parku v průběhu času, ale zvážil bych i řešení se dvěma smyčkami.
Jinak úplně nerozumím steskům, že je prostor malý - já tam i v současném provedení vidím místo pro osmivozové rychlíky, a to snad není až tak málo? U šturcového řešení by se tam snad vešlo i víc, i když já bych už to viděl skoro jako zbytečné.
jirkan
 
Příspěvky: 1076
Registrován: stř 16 bře, 2011 9:47 pm
Bydliště: Praha

Re: Velká úvraťová stanice - 300x120 TT

Příspěvekod sirgeorge67 » stř 23 pro, 2015 8:40 am

Tak tenhle nápad s trojúhelníkem mi připadá moc zajímavý :wink: a vrtá mi teď v hlavě. Rozhodně by to mohlo zpestřit celý provoz. Dvě smyčky a trojúhelník s možností průjezdů přes spojku a koncové nádraží (hlavové asi ne, mám trochu jinou představu). Každopádně zkusím něco vymyslet a uvidíme. Díky za nápad.
sirgeorge67
 
Příspěvky: 21
Registrován: stř 10 čer, 2015 8:15 am

Re: Velká úvraťová stanice - 300x120 TT

Příspěvekod sirgeorge67 » stř 23 pro, 2015 5:56 pm

sirgeorge67 píše:Tak tenhle nápad s trojúhelníkem mi připadá moc zajímavý :wink: a vrtá mi teď v hlavě. Rozhodně by to mohlo zpestřit celý provoz. Dvě smyčky a trojúhelník s možností průjezdů přes spojku a koncové nádraží (hlavové asi ne, mám trochu jinou představu). Každopádně zkusím něco vymyslet a uvidíme. Díky za nápad.



Něco jsem vypotil a trojúhelník se dvěmi smyčkami a koncovým větším nádražím skýtá podle mě celkem velké vyžití.
Provoz stejně jako v předchozích návrzích. Výchozí a končící vlaky z vedlejší tratě. Výchozí, končící a vlaky s obratem lokomotivy na hlavní trati. Posun ve stanici na vlečky a skladiště. A v neposlední řadě vlaky jedoucí po spojce.
Odstavné koleje jsou řešeny rozděleně z důvodu, že celek by měl být sestaven ze dvou modulů v délkách 160 a 140 cm.
V příloze je i plánek ve Wintracku, kdyby si chtěl někdo pohrát :D :D )
Přílohy
Koncové X1 b.rar
(8.01 KiB) 207 krát
koncové X - trojúhelník.jpg
[Koncové X1 b].0001.jpg
sirgeorge67
 
Příspěvky: 21
Registrován: stř 10 čer, 2015 8:15 am

Re: Velká úvraťová stanice - 300x120 TT

Příspěvekod jirkan » stř 23 pro, 2015 6:23 pm

Při prvním pohledu bych se asi pokusil tu spojku napojit dál od zhlaví a taky by se asi hodila i nějaká výtažná kolej. Takhle by posun ve stanici blokoval provoz na volné trati.
jirkan
 
Příspěvky: 1076
Registrován: stř 16 bře, 2011 9:47 pm
Bydliště: Praha

Re: Velká úvraťová stanice - 300x120 TT

Příspěvekod Rocky_MK » stř 23 pro, 2015 6:43 pm

Odbočku ze širé tratě máš blízko. Za krajní výhybkou musí být k dispozici výtažná délka, pak 50m (v modelu třeba 5cm) mezera a pak teprve vjezdové návěstidlo. A až kus za ním může být odbočka. Ty máš viditelnou tak výtažnou délku...
Nemám na kolejišti sedmivozový RailJet v N a stále ještě dýchám
Uživatelský avatar
Rocky_MK
 
Příspěvky: 1086
Registrován: stř 22 led, 2014 8:51 am
Bydliště: Brno/Hodonín

Re: Velká úvraťová stanice - 300x120 TT

Příspěvekod hopeter » stř 23 pro, 2015 7:06 pm

Jen taková drobnost - jak budeš řešit rozpojování při posunu. Nějak mě to vychází,že na ruční manipulaci budeš mít krátké ruce... Pokud tedy nebude přístup ze všech stran. :wink:
TT a G , epocha III / IV , jen si tak hraju ...,V jednoduchosti je síla... HOnza PETERa
Uživatelský avatar
hopeter
 
Příspěvky: 3050
Registrován: pát 20 pro, 2013 3:03 pm
Bydliště: Červený Kostelec

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: playback a 7 návštevníků