Proč "N-ko" není v oblibě v ČR

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Proč "N-ko" není v oblibě v ČR

Příspěvekod radeksindy » stř 25 dub, 2012 9:49 am

Asi bych předeslal, že nelze mluvit o "oblibě", ale spíše o rozšířenosti. Já mám N v oblibě, ale dělám H0 :D V každém případě bude geometrie kolejiva tak na 47. místě všech důvodů, proč je N tak málo rozšířené.

Hlavní důvody jsou historické, před dvaceti lety tady byly obtížně k dostání jen modely N od PIKO, takže nutně musela být na okraji zájmu. Dneska se lze dostat k sortimentu z celého světa, ale český modelář se na to celkem logicky kouká optikou dostupnosti modelů podle svých oblíbených předloh. A tady to jeden e-shop s malosériovými výrobky nemůže zachránit. Tady se prostě nováček rozhlédne kolem, tak nabídka v H0 a TT převálcuje úplně všechno. Silnou výhodou N-ka je prostor, ale to zase nemusí být jediný a už vůbec nejdůležitější argument při rozhodování. Někdo dává přednost detailu, někdo stavbě vozidel, jiný krajině a teď se to všechno přesně vyváží a podle toho se člověk rozhoduje. Jenomže u většiny už rozhodnutí proběhlo, sám vím jak je změna těžká.

Když Tillig chtěl pozvednout TT a rozšířit ho i na západě Německa, tak do toho dal spoustu peněz a usilí. Objevili se start sety DB, nové modely atd. I Kühn to zkouší s DB modely. Výsledkem aktivity TT výrobců je pozastavení propadu TT na východě (z 50% na 25% podílu), nárůst na západě z praktické nuly na asi 3%, celkem za Německo 7%. Podívej se na tříkolejnicový Märklin. Ostatním je pro smích, obvyklé půtky Märklin vs. ostatní jsou na denním pořádku, ale pořád je to největší výrobce modelové železnice. Sice nepříznává kolik je toho prodá jako TRIX a kolik modelů Märklin jde jako stejnosměrné modely, ale i tak má svoje silné místo. Tradice je velice silná věc, mnohem silnější než geometrie kolejiva.

Můj názor je, že pokud se nestane zázrak, tak N zůstane v českých podmínkách okrajovou záležitostí.
radeksindy
 
Příspěvky: 2628
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Proč "N-ko" není v oblibě v ČR

Příspěvekod Střelec » stř 25 dub, 2012 11:27 am

Za socíku byla omezená nabídka z NDR a dneska se za stejný peníze dají sehnat oku mnohem víc lahodící věci v poněkud "hmatatelnějších" měřítkách. Navíc na starý kolena na to N-ko stejně bez mikroskopu nikdo neuvidí.
Střelec
 
Příspěvky: 1860
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Re: Proč "N-ko" není v oblibě v ČR

Příspěvekod vvitty » stř 25 dub, 2012 11:43 am

Strelec: Vetsina lidi co si u me kupuji doplnky na Nko je v duchodovem veku... :wink:
Stavebnice, díly, nářadí pro modeláře, - [url]https://www.pojezdy.eu/eshop[/url]
vvitty
 
Příspěvky: 2776
Registrován: pát 28 pro, 2007 7:11 pm
Bydliště: Praha

Re: Proč "N-ko" není v oblibě v ČR

Příspěvekod czhunter » stř 25 dub, 2012 4:06 pm

radeksindy píše:A tady to jeden e-shop s malosériovými výrobky nemůže zachránit. Tady se prostě nováček rozhlédne kolem, tak nabídka v H0 a TT převálcuje úplně všechno

Ono je potřeba si upřímně říct, že pořád v tom hrají roli i ty finance.
Když jedna krásná česká lokomotiva stojí v N 5000 Kč a v TT 2500 Kč ... a obecně je všechno v Nku o něco dražší než v TT a H0 (a to nemusím mluvit o malosériovkách, ale i o továrních modelech) ... tak to je taky faktor při výběru.
Ale myslím, že podíl Nka bude v ČR v budoucnu stále velmi pomalu stoupat, i když v dohledné době se nad 10% nedostane.
czhunter
 
Příspěvky: 605
Registrován: ned 04 zář, 2011 9:37 am

Re: Proč "N-ko" není v oblibě v ČR

Příspěvekod Adam TT » stř 25 dub, 2012 7:51 pm

Já bych při svých prostorech rád šel do N, na ty blechy bych si i zvykl. Ale jako český modelář plánuji pojíždět kolejiště českými mašinami, ale ta cena našich mašin je ohromující. Je to tak, jak píšeš. Chápu, že je to maloseriovka, že výrobce taky něco musí vydělat, ale pokud v TT stojí hektor o 2 000 kč méně a je ,,hmatatelnější ", tak z pohledu studenta, nebo živitele rodiny je to jasné. A to samé u vozů....
Adam Buchal TT - ČD/ČSD - kolejiště v plánu
Adam TT
 
Příspěvky: 62
Registrován: pon 24 říj, 2011 6:10 pm
Bydliště: Hodonín

Re: Proč "N-ko" není v oblibě v ČR

Příspěvekod petr.machy » čtv 26 dub, 2012 11:31 am

Velmi zajímavá diskuze... Já osobně jsem k N-ku přišel jako dědictví po dědovi před více než 20 lety. Jak šel čas, koukal jsem tak různě na když jsem byl třeba někde na návštěvě, nebo u kámošů a dotyčný měl vláčky, pak to bylo skoro vždycky TT, potom na druhém místě HO. Přisuzoval jsem rozšířenost velikosti TT tomu, že ve své době měla jen samé výhody oproti jiným velikostem:
+ Oproti HO mnohem menší
+ Oproti N "nepatrně" větší, ale robustnější a odolnější
+ Oproti N Na svou dobu (za komárů) velká dostupnost vozového parku a to i hodně modelů ČSD
+ Cenová dostupnost modelů byla kdysi pro tuto velikost velmi příznivá oproti jiným
- s kolejivem to bylo horší oproti třeba HO

Co se mě týká, rád bych na další kolejiště použil kolejivo Roco, u kterého mě mrzí snad jen to, že jsem nijak nenvymyslel křižovatku pro oboustranou kolejovou spojku na dvoukolejce, dále mi tam chybí symetrická výhybka, ale to jsou drobnosti, bez kterých se dá žít. Slyšel jsem bohužel, že Roco už ukončilo výrobu N.
Machy
Uživatelský avatar
petr.machy
 
Příspěvky: 36
Registrován: úte 29 lis, 2011 2:30 pm
Bydliště: Tábor

Re: Proč "N-ko" není v oblibě v ČR

Příspěvekod jirkan » čtv 26 dub, 2012 4:20 pm

No já jsem si tím taky prošel, postavil jsem před cca 15 ti lety v Nku kolejiště 3 x 1 m a byl jsem fascinován tím, že jsem mohl honit desetivozové rychlíky a nákladní vlaky s 25 vozy. Postupně jsem ale zjišťoval, že i ten 10tivozový rychlík je vlastně malý a krátký a že to vlastně není ono. A pak začaly problémy s prachem. I přes soustavné prohánění vlaku s čistícími vozy a pravidelné "gumování" kolejí byly problémy s kontakty stále častější, až jsem to nakonec vzdal.... Kdybych se dnes do něčeho takového pustil (což vzhledem k přibývajícímu věku a dioptriím nepředpokládám), asi bych volil nějakou velmi důkladnou ochranu, např. celé kolejiště ve vetríně za sklem a pod. Jinak nevím, jak to mají N-kaři s digitálem, ale já už bych se nechtěl vzdát zvuku, a myslím, že to tady taky nebude úplně jednoduché (omlovám se, pokud tvrdím nesmysl, vývoj v této velikosti moc nesleduji). Ale současně navzdory všemu, co jsem napsal, připouštím, že právě otázka prostoru může být ten nejsilnější argument pro N, protože tady lze postavit celkem smysluplné kolejiště na rozměru, kde v H0 by bylo jen diorama.
jirkan
 
Příspěvky: 1076
Registrován: stř 16 bře, 2011 9:47 pm
Bydliště: Praha

Re: Proč "N-ko" není v oblibě v ČR

Příspěvekod miroslav lengyel » čtv 26 dub, 2012 4:34 pm

Psal jsem to již několikrát,když jsem se k prastarému koníčku před cca 4-mi lety vracel,tak jsem chtěl původně N-ko. :D Co se týče sortimentu,tak ten v tom nehrál žádnou roli,protože vozového parku DRG vyrábí Fleischmann tolik,že se to nedá ufinancovat a kolejivo s podložím dělá v obou velikostech rovněž.Jedinou překážkou se ukázaly dioptrie :lol: a tak jsem zase skončil u H0. :mrgreen: Poslední dobou zjišťuji,že daleko vhodnější by pro mě byla velikost 1 nebo G. :lol: :lol: :lol:
H0 II.epocha DRG+1souprava Würtenberg(startset)a pára K.P.E.V.ještě je nestihli přeznačit.
Uživatelský avatar
miroslav lengyel
 
Příspěvky: 3579
Registrován: sob 17 led, 2009 6:26 am
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: Proč "N-ko" není v oblibě v ČR

Příspěvekod jirkan » čtv 26 dub, 2012 4:42 pm

Podepisuju. Já už mám na skříni krabice s nulkou..... :oops:
jirkan
 
Příspěvky: 1076
Registrován: stř 16 bře, 2011 9:47 pm
Bydliště: Praha

Re: Proč "N-ko" není v oblibě v ČR

Příspěvekod chameleon » pát 27 dub, 2012 2:58 pm

jirkan píše:No já jsem si tím taky prošel, postavil jsem před cca 15 ti lety v Nku kolejiště 3 x 1 m a byl jsem fascinován tím, že jsem mohl honit desetivozové rychlíky a nákladní vlaky s 25 vozy. Postupně jsem ale zjišťoval, že i ten 10tivozový rychlík je vlastně malý a krátký a že to vlastně není ono. A pak začaly problémy s prachem. I přes soustavné prohánění vlaku s čistícími vozy a pravidelné "gumování" kolejí byly problémy s kontakty stále častější, až jsem to nakonec vzdal....

mě se miniaturizace líbí čím dál víc, a prohánět doma desetivozové rychlíky, to by se mi moc líbilo :wink:
S tím prachem jsi mě ale dost překvapil. Vím, že Z-kaři z různých stran mě na čisté koleje upozorňují, takže dá se říci, že platí rovnice čím větší měřítko tím menší náchylnost proti prachu? Mohl bys prosím napsat, kde jsi měl N kolejiště umístěné a jak proti prachu zabezpečené? Dík j.
Uživatelský avatar
chameleon
 
Příspěvky: 983
Registrován: sob 31 kvě, 2008 2:02 pm

Re: Proč "N-ko" není v oblibě v ČR

Příspěvekod jirkan » pát 27 dub, 2012 5:45 pm

Kolejiště bylo v pokoji, kde se po jeho instalaci moc dalšího nedělo.... Při pauzách během provozu bylo přikryto igelotovou plachtou. Při normálním provozu to ještě šlo, ale pak jsem musel vše na cca 2 měsíce odstavit a to byl začátek konce. Podotýkám, že bydlím v dost suchém bytě, kde asi bude vyšší prašnost, a taky okna do bytu byla tenkrát jen obyčejná dřevěná bez nějaké zvláštní izolace. Jinak lokomotivy byly převážně ROCO a zejména Fleischmann.
A to, že čím menší model, tím citlivější na prach, celkem logicky opravdu platí. Přesto bych se tím nedal odradit, je ale třeba s tím počítat a pravidelně čistit.
jirkan
 
Příspěvky: 1076
Registrován: stř 16 bře, 2011 9:47 pm
Bydliště: Praha

Re: Proč "N-ko" není v oblibě v ČR

Příspěvekod chameleon » ned 29 dub, 2012 3:56 pm

jirkan píše:, ale pak jsem musel vše na cca 2 měsíce odstavit a to byl začátek konce.

Teda, to mě fakt i u Nka překvapilo. No nic, budu si dávat na prach tedy větší pozor..
Uživatelský avatar
chameleon
 
Příspěvky: 983
Registrován: sob 31 kvě, 2008 2:02 pm

Re: Proč "N-ko" není v oblibě v ČR

Příspěvekod milan ferdián » ned 29 dub, 2012 4:23 pm

chameleon píše:
jirkan píše:, ale pak jsem musel vše na cca 2 měsíce odstavit a to byl začátek konce.

Teda, to mě fakt i u Nka překvapilo. No nic, budu si dávat na prach tedy větší pozor..


Jenomže nenapsal jaké kolejivo použil ke stavbě kolejiště :?: Samozřejmě,boj s prachem je nekonečný,ale nechce se mi věřit,že vše tak dopadlo.To by jsme potom mohli moduly časem zrušit,což dost pochybuji,že by k tomu došlo.
Limit příloh vyčerpán
milan ferdián
 
Příspěvky: 12136
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Proč "N-ko" není v oblibě v ČR

Příspěvekod jirkan » pon 30 dub, 2012 2:19 pm

Kolejivo ROCO, téměř výhradně flexi, výhybky většinou ROCO, několik obloukových výhybek TRIX (o poloměru tuším 430 mm nebo něco podobného).
jirkan
 
Příspěvky: 1076
Registrován: stř 16 bře, 2011 9:47 pm
Bydliště: Praha

Re: Proč "N-ko" není v oblibě v ČR

Příspěvekod dfrolek » stř 09 kvě, 2012 10:39 am

Kolega v zaměstnání mě podaroval takovým tím časopisovým sběratelským modelem lokomotivy společnosti Amtrack.. Je to velikost N, a jsem z něho unešen.. Už mám v hlavě dioráma :)
Uživatelský avatar
dfrolek
 
Příspěvky: 152
Registrován: pon 30 srp, 2010 6:58 am

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 návštevníků