
Hlavní důvody jsou historické, před dvaceti lety tady byly obtížně k dostání jen modely N od PIKO, takže nutně musela být na okraji zájmu. Dneska se lze dostat k sortimentu z celého světa, ale český modelář se na to celkem logicky kouká optikou dostupnosti modelů podle svých oblíbených předloh. A tady to jeden e-shop s malosériovými výrobky nemůže zachránit. Tady se prostě nováček rozhlédne kolem, tak nabídka v H0 a TT převálcuje úplně všechno. Silnou výhodou N-ka je prostor, ale to zase nemusí být jediný a už vůbec nejdůležitější argument při rozhodování. Někdo dává přednost detailu, někdo stavbě vozidel, jiný krajině a teď se to všechno přesně vyváží a podle toho se člověk rozhoduje. Jenomže u většiny už rozhodnutí proběhlo, sám vím jak je změna těžká.
Když Tillig chtěl pozvednout TT a rozšířit ho i na západě Německa, tak do toho dal spoustu peněz a usilí. Objevili se start sety DB, nové modely atd. I Kühn to zkouší s DB modely. Výsledkem aktivity TT výrobců je pozastavení propadu TT na východě (z 50% na 25% podílu), nárůst na západě z praktické nuly na asi 3%, celkem za Německo 7%. Podívej se na tříkolejnicový Märklin. Ostatním je pro smích, obvyklé půtky Märklin vs. ostatní jsou na denním pořádku, ale pořád je to největší výrobce modelové železnice. Sice nepříznává kolik je toho prodá jako TRIX a kolik modelů Märklin jde jako stejnosměrné modely, ale i tak má svoje silné místo. Tradice je velice silná věc, mnohem silnější než geometrie kolejiva.
Můj názor je, že pokud se nestane zázrak, tak N zůstane v českých podmínkách okrajovou záležitostí.