TT "L" kolejiště 480x160, epocha V

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: TT "L" kolejiště 480x160, epocha V

Příspěvekod Michal Šuhajda » pát 07 bře, 2025 7:07 am

Ahoj, to naprimeni určitě pomůze
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2511
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Re: TT "L" kolejiště 480x160, epocha V

Příspěvekod milan ferdián » pát 07 bře, 2025 8:04 am

To není možné. Už pouhým okem vidím, že to jde.
-m-
Limit příloh vyčerpán
milan ferdián
 
Příspěvky: 12135
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: TT "L" kolejiště 480x160, epocha V

Příspěvekod Michal Šuhajda » pát 07 bře, 2025 11:07 am

Jaké máš nastavené stoupání ve WT? Vypadá to tak na 10 promile. Přece jen u podhorské lokálky člověk počítá spíš sklony 20-30 promile. Takže když budu odhadovat vzdálenosti cca 300 mm k začátku oblouku + R310 270° - 1460mm + dalších 300 mm = 2060 mm - při sklonu 25 promile vyjde rozdíl výšky na 51 mm Podle nem 102 je v TT pro neelktrifikované tratě 45 mm.
Tedy je to tak, jak napsal Milan - jde to.
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2511
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Re: TT "L" kolejiště 480x160, epocha V

Příspěvekod rchlumecky » pát 07 bře, 2025 4:46 pm

Stoupání v té nadjíždějící smyci musí být větší než před ní a za ní.
Ve Wintracku to určitě jde udělat - už jsem to kdysi řešil - nějak se označí jen část těch kolejí a změní se to.
"ale já tady nejsem sám - já tady tak chlastám .. "
rchlumecky
 
Příspěvky: 144
Registrován: pon 12 kvě, 2008 11:58 am

Re: TT "L" kolejiště 480x160, epocha V

Příspěvekod miroussm » pát 07 bře, 2025 9:43 pm

Byla tam chyba ve výškách, měl jsem zbytečně moc vysoko vrchol tunelu.

Ještě jsem to upravil, kdyby tam ten tunel nebyl, co myslíte?
Přílohy
Koleje 2.jpg
3D 1.jpg
miroussm
 
Příspěvky: 52
Registrován: stř 24 čer, 2009 9:11 pm
Bydliště: Roztoky u Jilemnice

Re: TT "L" kolejiště 480x160, epocha V

Příspěvekod Ivan » pon 10 bře, 2025 3:35 pm

Co mi to jen připomíná :wink:

Lužná
https://mapy.cz/s/feradasara

Samozřejmě, čím méně tunelu, tím může působit kolejiště věrohodněji. Ovšem někdy to bez tunelu nejde.. Uvidíš, jak ti půjde terén, až budeš realizovat. Dal bych tam zářez a přes něj kamenný mostek, který to opticky trochu rozbije. Takové místo je i v Luzne, jak jsem poslal odkaz. Záleží na tobě.
TTmini Jizerka III/IV ep. (1.3m2, DR5000, Z21 a MM) ... hlavně že mne to baví!
Uživatelský avatar
Ivan
 
Příspěvky: 2060
Registrován: ned 06 říj, 2013 8:06 am
Bydliště: Praha

Re: TT "L" kolejiště 480x160, epocha V

Příspěvekod Zlámalík » pon 10 bře, 2025 5:23 pm

Jestli můžu, měl bych pár poznámek:
- dlouhý souběh kolejí vlevo vzadu působí nepřirozeně. Předpokládám, že kolejiště má znázorňovat i kus krajiny a přitom je na větší půlce souběh dvou tratí, které by se normálně potkaly až u stanice. A kdyby se potkaly dřív, vedly by nejspíš v jedné stopě. Co tam bude za krajinu, za stanicí? Tohle se mi nezdá, že by šlo rozumně zapojit.
- na pravé straně stanice bych rozvolnil ten traťový oblouk, i za cenu redukce těch oblouků lokálky. Nebo bych jej píchl do tunelu. To zalomení tratě o 90 °a podél okraje je nepřirozené a navíc se tady setkávají tratě, které ze stanice vedou opačnými směry.
- koncovou stanici lokálky bych zmenšil - stanici samotnou ne, ale ten vlečkový areál. Na jedné straně máš jakože "hlavní" stanici a kus přírody a kopců, kde se lokálka klikatí a pachtí do kopců - a naproti je na stejné délce malá stanička, jejíž vlečka je stejně velká, jako ty kopce. Pamatuj, že do kolejiště nesmí přijít nic dominantního, u čeho má oko už nacvičené rozměry. Ta vlečka najednou dává sousední krajině jiné měřítko a iluze je pryč.

Před lety jsem řešil pro kolejiště okolo obýváku něco podobného, co nakonec vyústilo do toho, co jsem odkazoval na minulé stránce. Takže některé pasáže přesně znám a tuším, jak to bude vypadat.

S dovolením jsem ten návrh trošku upravil:
Snímek obrazovky 2025-03-10 175054.png

Z dolní stanice jdou doleva obě tratě napřed souběhem (tady to ještě chce rozvolnit poloměry!), lokálka se začne zvedat a lehce se odělí - za ní by měl terén ke kraji kolejiště dál stoupat.
Hlavní trať zůstává v rovině, zajede pod ocelový most a zmizí v kopcích za stromy.
Lokálka pokračuje, klikatí se. Doporučuju oblouky poloměru tak 400 - 500 mm proložené přímými úseky, nic táhlého, spíš to nasekat, dělá to lepší dojem. Vedení lokálky nechává dole dostatek prostoru na stanici a oddělení obou tratí. Vjede do kopců a tady střídavě mizí a vynořuje se mezi tunely v lese. Nakonec mine agropodnik či co tam bude (hledej heslo Agro Vrkočice) a vjíždí do horní stanice.
Hlavní trať jde z dolní stanice doprava větším obloukem (je hlavní), ale mizí taky v tunelu. Na této straně tě to zbaví vjezdového návěstidla, to bude až před tunelem, tedy fiktivní.

Pak jsou dvě další možnosti (nevolil bych ani jednu, jen pro úplnost):
- na levém zhlaví přehodit lokálku a hlavní trať - ale to by asi bylo zbytečné, ten detail s mostem bude pěkný
- lokálku vytáhnout z druhé strany stanice a vzadu spíš znázornit hlavní trať - tady bych pak ale viděl chybu v tom, že obě hlavní tratě by pak šly víceméně stejným směrem

WinTrack mám, můžu kdyžak pomoct.
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 2643
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: TT "L" kolejiště 480x160, epocha V

Příspěvekod miroussm » čtv 13 bře, 2025 12:20 pm

Ahoj,

děkuji za Tvé postřehy. Dávají hlavu a patu, ale mám problém s jednou věcí. Hlavní trať by pak v podstatě nebyla vidět, jen na kousku. Jenže právě v tomto regionu na přelomu milénia byla nejzajímavější doprava na té hlavní trati, čemuž odpovídá i můj vozový park, který bych tam rád simuloval. Na té lokálce jezdily v podstatě jen 810 a manipuláky. Tedy musím vymyslet, jak udělat viditelnější právě tu hlavní trať. Pak mě ještě napadá, jestli by nešlo formou demontovatelného segmentu udělat to kolejiště do uzavřeného "U", tedy že by se jedna strana, kterou by se procházelo dala sklopit. Pokud by to pomohlo, zrealizovat by to jistě nebyl problém...
miroussm
 
Příspěvky: 52
Registrován: stř 24 čer, 2009 9:11 pm
Bydliště: Roztoky u Jilemnice

Re: TT "L" kolejiště 480x160, epocha V

Příspěvekod Zlámalík » čtv 13 bře, 2025 2:50 pm

Jestli chceš mít stanici tam, kde je, tak bych nechal zadem frčet tu hlavní a lokálku bych vytáhl z pravého zhlaví.
Druhá verze mne napadla to přehodit, hlavní trať nechat jet podél předního okraje a stanici umístit víc dozadu. Opět, lokálba by šla z pravého zhlaví. Zkusím to pak hodit na papír.
Mně na tom nesedí ten souběh, že z obou konců stanice se vlastně jede stejným směrem. To by chtělo nějaký krajinný motiv, který to odůvodní (řeka apod.)
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 2643
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: TT "L" kolejiště 480x160, epocha V

Příspěvekod Ivan » čtv 13 bře, 2025 6:37 pm

Pro mne je důležitější spíše lokálka. Jestli jde tobě o hlavní trať, tak bych vskutku udělal, co píše Zlámalík. Bude to i vypadat věrohodněji a víc si užiješ jízdu krajinou, kde nebude rušit druhá kolej.
Jistě, v reálu je dost takových míst, ale v kolejišti je někdy méně více.
TTmini Jizerka III/IV ep. (1.3m2, DR5000, Z21 a MM) ... hlavně že mne to baví!
Uživatelský avatar
Ivan
 
Příspěvky: 2060
Registrován: ned 06 říj, 2013 8:06 am
Bydliště: Praha

Re: TT "L" kolejiště 480x160, epocha V

Příspěvekod Zlámalík » pát 14 bře, 2025 12:11 am

Slíbil jsem, že něco hodím na papír, tady to je. Nechtělo se mi nějak nic dělat, tohle byla dobrá zábava.

Martinice.jpg

Obrázek má v sobě čísla, ty korespondují s čísly zde v mapě: https://mapy.cz/s/bahemusucu. Ty budeš určitě vědět i bez nich :D

Chtěl jsi hlavní trať, máš ji mít. Prošel jsem si, cos psal na začátku a myslím, že udělat Martinice jako hlavní motiv by mohlo být povedené. Vypíchl bych proto věci a pohledy, které jsou tam typické a zbytek rozvinul dokola tak, aby se zachovala typická krajina v okolí. Celé Krkonoše nepostavíš, ale důležité je udělat pár naprosto věrných míst, které návštěvníky vtáhnou do děje - "jé, tady to znám!"

Zadní trať lehce stoupá, jen trochu, ale když budou louky za nádražím lehce "do kopce", udělá to lepší dojem (a stromy za ní pak použij menší, jsou jakože daleko). Trať pak někde vjede za stromy, tunel bych zamaskoval, spíš bych to jen nechal zmizet v lese. Směrem vpravo jsou tratě spolu, hlavní trať napřed vodorovně a od rohu začne klesat zářezem. Tím to na obou koncích naváže na ten skryťák, který jsi měl vymyšlený. Lokálka může stoupat, napřed nic moc, spíš zase až u pravé strany. Horní stanici jsem detailně neřešil, tu nechám na tvojí představivosti, ale asi bych využil, co se tu už probíralo. Stejně tak mosty, určitě najdeš vhodný místní vzor.

Hloubka panelu se stanicí by měly být tak max. 80 cm, aby ses ještě vešel s židlí a zbylo ti místo na stanici na lokálce. Ve Wintracku to nikdy nevymyslíš, ale teď je ta správná chvle to tam nacvakat a ověřit - plánek není v měřítku a bude se to muset zkusit, ale doufám, že by to mohlo klapnout. Jak na to teď na hotové koukám, levé zhlaví i to zahnutí stanice budeš muset posunout o kousek doleva, ty dvě kusé koleje vlevo mám nepoměrně dlouhé oproti staničním. A i to pravé zaslouží trochu popostrčit ven ze stanice...

Jak všude píšu - do kolejiště nedávej nic, co má pro oko známé rozměry. Všechno je hra na dojem. Taky nepoužívej silnice, které by spojovaly dvě jakože odlehlá místa na trati. Kolejiště zobrazuje půl podhůří Krkonoš a pak se ukáže, že po silnici je to minutu pěšky. Tak to ne. Vedení tratí si odkoukej v reálu - přímé úseky spojené oblouky většího poloměru. Dlouhé rovné úseky (trať vzadu) rozhoď třeba obloukem o dva stupně a po půl metru zpátky. Oblouky, kde bude trať schovaná v lese, můžou být ostřejší, ty části, které budou vidět, udělej volnější. Budeš hodně potřebovat flexi koleje, určitě to neseskládáš z "kusovek". Velké poloměry a malé úhly.

Jestli můžu doporučit, ve vlákně Mini jsme diskutovali nějaké anglické knížky a zrovna tahle by se ti mohla dost hodit. Jsou tam popsané triky, jak vyrobit z prdu kuličku, ehm, pěkné kolejiště i na malém prostoru.
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 2643
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: TT "L" kolejiště 480x160, epocha V

Příspěvekod prcek » pát 14 bře, 2025 7:28 am

To se mi líbí. Naštěstí nemám doma místo.

Knížka je fajn, tyhle triky, jak opticky oddělit nebo navázat jsou tam popsané pěkně. Jen mi přijde, že je to někdy až na hranici "hlavně aby se na tom dala udělat pěkná fotka". Ale jsou tam i užitečné věci, třeba kus textu o tom, jakým způsobem se autor snaží vytvořit atmosféru lolejiště tak, aby bylo jasné kterou část Británie zobrazuje.
To by se mohlo hodit.
--
Všechno je snadné, než to zkusíš sám.
prcek
 
Příspěvky: 603
Registrován: ned 05 dub, 2009 11:36 am
Bydliště: kousek jižně od Brna

Re: TT "L" kolejiště 480x160, epocha V

Příspěvekod miroussm » sob 15 bře, 2025 3:35 pm

Ten návrh vypadá zajímavě. Díky za nápad, rozhodně lepší, že je delší vedení hlavní tratě. Jakmile budu mít chvíli, začnu to kreslit ve wintracku a dám to sem, uvidíme, jak to výjde.
miroussm
 
Příspěvky: 52
Registrován: stř 24 čer, 2009 9:11 pm
Bydliště: Roztoky u Jilemnice

Re: TT "L" kolejiště 480x160, epocha V

Příspěvekod Zlámalík » sob 15 bře, 2025 7:09 pm

Jsem to zkusil...

Snímek obrazovky 2025-03-15 201327.png

Snímek obrazovky 2025-03-15 201339.png

Trochu vtip byl v ve výškách, kdy hlavní trať vpravo musí jít co nejníž, aby se vešla pod most lokálky a současně co nejvýš, aby se nepotkala s klesací smyčkou pod ní. Vešlo se to.
Sryté nádraží je teď v -80, ale doporučoval bych do klesacích smaček přidat jeden závit a dostat se tak na cca -160 kvůli manipulaci.
Konfigurace stanice Martinicím odpovídá.
Kapacita podzemí je 8 vlaků s tím, že "odkudkoliv kamkoliv".
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 2643
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: TT "L" kolejiště 480x160, epocha V

Příspěvekod Michal Šuhajda » sob 15 bře, 2025 7:18 pm

Navrh příjemné odkrývá hlavní trať, ale za cenu výrazné redukce délky vedlejší trati.
Z dlouhé lokálky se tak stane spíš jen „vlečka”, kde vlak po jednom oblouku dojede do koncové stanice a navíc bez možnosti prodloužit jízdu vlaku např. prostojem v tunelu.
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2511
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník