od HonzaM » sob 22 kvě, 2021 6:37 am
Dovolím si pár připomínek z vlastní zkušenosti. Jak už jsem tady zmínil několikrát, mám tři vnuky, vždy po třech letech, takže mohu pozorovat jejich vztah ke kolejišti s vyvíjejícím se věkem. Kolejiště není příliš malé, dvě plochy va velikosti postele (umístěné pod odklápějícím se roštem), spojené dvojkolejnou tratí délky asi 4 metry. Je to v N. Námětem, který se syn snaží dodržet, je Tanvald na jedne ploše a Kořenov a Josefův Důl na druhé. Děti to postupně přestává bavit a tatínek to nyní staví v podstatě pro sebe. Získaná zkušenost je, že děti, hlavně ty menší, nebaví posun, chtějí jezdit. Klidně po oválu. Je tedy dobré si rozmyslet, zda je cílem kolejiště pro provoz, který bude bavit děti, nebo kolejiště co nejvíce se přibližující reálné železnici. A tomu musí odpovídat také vozový park. Děti chtějí jezdit s vlaky které mohou vidět na nádraží a na trati, nemají ani problém s nedodržováním epoch nebo dokonce železničních správ. Je tedy dobré si tohle ujasnit a zvolit únosný kompromis. Kusé koleje v hlavním nádraží lze použít pro odstavení “obousměrných” vlaků (City Elefant, Leo Express). Skryté nádraží se dvěma takto dlouhými kolejemi nemá smysl, spíš by to chtělo více kolejí v délce odpovídající nejdelší koleji v hlavním nádraží. Problém je ale v jeho umístění, pokud kolejiště nebude dobře přístupné z obou stran. Z vlastní praxe vím jak často je potřeba koleje čistit a jak často lokomotiva nebo hnací vůz ztratí kontrakt a nezbude než ho postrčit. N-ko je na to bohužel velmi náchylné. Při dané konstrukci s řadou příček nosné konstrukce to nebude dobře přístupné zespodu, protože v provozním stavu bude dost nízko.
Jsou to kacířské návrhy, vycházím ale z vlastní zkušenosti. Když chci provoz podle skutečnosti, je ideálním řešením parta s modulovkou.