Stanice Nová a Stará Ves

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod hank » úte 25 led, 2022 10:33 pm

Zlámalík píše:Asi mi trochu uchází logika...


Mně trochu uchází logika postupu stavby, kdy se takové věci řeší až nakonec. Desítky let se různí lidi snaží ostatním vysvětlovat, že a proč je potřeba před začátkem stavby mít připravené plány všech součástí kolejiště včetně krajiny, a stejně je to jako házení hrachu na stěnu.

(A to jsem si sliboval, že se diskusím na toto téma budu plánovitě vyhýbat. Stejně jsem to nevydržel... :roll:)
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6671
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Zlámalík » úte 25 led, 2022 11:13 pm

Tempotaxi píše:
Zlámalík píše:Asi mi trochu uchází logika umístění rybníka v místě, kde kvůli němu museli odhrabat kopec až natolik, že tam bylo nutné postavit opěrnou zeď.

A co takhle obráceně.
Zeď byla postavena, aby se někam mohl dávat vykopaný materiál...

No tak na tohle já už nehraju. Už ty dva tunely z různé doby těsně vedle sebe jsou kouzlo stavitelství, že se jim to neprobořilo do sebe - a teď staví kamennou bednu na hlínu vykopanou z rybníka. Asi slušnej oddíl...

hank píše:(A to jsem si sliboval...)

Nápodobně :D
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 2645
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Ivan » stř 26 led, 2022 7:18 am

jipol57 píše:V těch obcích to jsou určitě požární nádrže.


Tak to určitě nejsou, jedná se původně o průtočné rybíky založené na konci 17. století při rozšiřování Jinonického zámku. Využití bylo rozličné, od zásobárny vody pro zámek a posléze pivovar, ledování a také chov ryb. Dnes jsou rybníky po revitalizaci čistě krajinotvorné.

Snad jsem to tu tempotaximu už moc nazeplevelil, ale nedalo mi to nereagovat ;)

Pohlednice z roku 1933.
Přílohy
Pohlednice_jinonický_rybník_1933_VKKV_malé.jpg
TTmini Jizerka III/IV ep. (1.3m2, DR5000, Z21 a MM) ... hlavně že mne to baví!
Uživatelský avatar
Ivan
 
Příspěvky: 2064
Registrován: ned 06 říj, 2013 8:06 am
Bydliště: Praha

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Radek Strnad » stř 26 led, 2022 8:33 am

Ten rybník bych zase tak nezatracoval. Je tam předpokládám nejnižší místo a je logické, že na nejnižším místě se hromadí voda. Někde se stane, že kromě toho vyvěrá v takovém místě pramen, stékající po skalním podloží a pak by tam ten rybník teoreticky být mohl. Ovšem ty dva portály těsně u sebe..... :roll: Tam bych volil dvojkolejný portál nebo to víc prostorově nebo i směrově oddělit. Ta opěrná zeď se mi v tom místě a v tom provedení moc nelíbí. Rybníky v české krajině většinou byly dřív, než tam přišla železnice a kvůli ní a další industrializaci se pak upravovaly. Existují i rybníky, které byly kvůli industrializaci účelově založeny. Sloužily jako nádrže na vodu pro pohon různých strojů a mechanismů nejdřív samozřejmě v mlýnech, pak v hamrech, pak i v továrnách. Třeba nad sklárnami Růženín (žst.Samechov) měly v lese celou kaskádu několika rybníků a Růženínský potok tam protéká nejen areálem, ale teče pod hlavní výrobní budovou skláren. Nemá moc vody, takže předpokládám, že rybníky sloužily jako rezervoár vody a zároveň třeba i požární nádrže.
KYKLOP68
Uživatelský avatar
Radek Strnad
 
Příspěvky: 1222
Registrován: čtv 21 led, 2010 5:44 pm
Bydliště: Kostelec n.Čern.lesy

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » stř 26 led, 2022 8:53 am

Ivan píše:Osobně bych pojal rybník na tomto místě spíše jako požární nádrž, nějak tam mým očím nepasuje. Jak psal ale dříve tempotaxi, co člověk to jiný názor.

Rybník nebo nádrž.
Kdyby měl to být klasický rybník, tak na kolejišti by musel mít velikost 0.5 x 1 m, což se opravdu na žádné ani klubové kolejiště nevejde. A to je opravdu proti jiným rybníkům plivátko.
Já pamatuji vesnické rybníky, nebo rybníčky, kde jsou husy a další vodní ptactvo, občas jsou tam i kozy a koně.
Jak říkám, skoro v každé vesnici byl rybník, větší nebo menší, pak přišlo údobí, kdy rybník díky hrází z kamene nebo betonu se stal požární nádrží a to v lepším případě. Jinak se to zavezlo a postavila se tam v akci „Z“ Jednota. Malý potok se svedl do odpadních rour a prašná silnice se vyasfaltovala.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4861
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » stř 26 led, 2022 9:15 am

hank píše:Mně trochu uchází logika postupu stavby, kdy se takové věci řeší až nakonec. Desítky let se různí lidi snaží ostatním vysvětlovat, že a proč je potřeba před začátkem stavby mít připravené plány všech součástí kolejiště včetně krajiny, a stejně je to jako házení hrachu na stěnu.
(A to jsem si sliboval, že se diskusím na toto téma budu plánovitě vyhýbat. Stejně jsem to nevydržel... :roll:)

Jak na stavbu kolejiště.
Nejlepší metoda, jak postavit krajinu je hromada písku.
Necháte si přivést domů písek, polijete vodou a udusáte do tvaru předpokládané krajiny.
Pak pomocí špachtlí tvarujete staniční pláň a stavíte tratě. Někde musíte udělat zářez a někde bude potřeba násep. Pomocí vyřezaných desek děláte opěrné zdi, mosty a portály tunelů. Na kolejnice poslouží vyřezaný papírový profil kolejí a vyhybek. Podle terénu je vidět kudy poteče voda a tak postavíte propustky. Až je vše hotové, tak na písek položíte noviny a pomocí tapetového lepidla a novin uděláte otisk budoucí krajiny. Vzniklá skořepina je základ pro budoucí kolejiště.
Jenže modelář to staví obráceně, udělá železniční provoz a pak staví krajinu, kde jednotlivá patra jsou oddělena skálou nebo betonovou stěnou. Na jedné straně kolejiště je čedičový lom, na druhé straně jsou pískovcové skály a uprostřed je betonárka. A hlavně, že na stanici, která má dvě koleje musí být velká točna a rotunda. A to je obraz dnešních kolejišť.
Na modulové kolejiště, že skoro žádná krajina nevejde, jen kromě příkopu kolem tratě.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4861
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Sandy » stř 26 led, 2022 9:25 am

Hele, hoši, to je přece Tempotaxi, jak ho známe. Samorost. Buldozer, který si jede to svoje. Připomínky se od něj odrážejí jako hrách od stěny. Pokládá otázky a sám si na ně odpovídá. Dokáže zdůvodnit všechno. I sjezdovku na Sahaře.
Pokaždé je to stejné: hezký, dobrý, tleskáme a pak najednou úlet, že člověku zůstává rozum stát.
Vzpomínám si tady na jedno vlákno, když stavěl nějaký historický vůz.
Na začátku snesl nejrůznější historické podklady, plány, fotky. V půlce ho někdo taktně upozornil, že staví úplně něco jiného. A Vladimír odpověděl, že ten původní vlastně nikdy neměl v úmyslu postavit.
Ale stejně ho má většina z nás ráda a jeho kreace se zájmem sleduje. Jen si občas musí uložit bobříka mlčení....
Sandy
 
Příspěvky: 1513
Registrován: čtv 26 říj, 2006 4:42 pm
Bydliště: Černošice

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod milan ferdián » stř 26 led, 2022 10:57 am

Tempotaxi píše:Na modulové kolejiště, že skoro žádná krajina nevejde, jen kromě příkopu kolem tratě.

Nemluv o něčem, co jsi nezkusil nebo neviděl. KŽM CHRUDIM moduly.
-m-
Přílohy
TMB_8475.jpg
MTB1-5.jpg
MTB2-9.jpg
Limit příloh vyčerpán
milan ferdián
 
Příspěvky: 12136
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » stř 26 led, 2022 11:02 am

Tak jsem pokračoval rybníkem, pro někoho požární nádrží. Je úplně jedno, jak vodní plochu budeme jmenovat, ale zásadní věc je, že z kopce teče při dešti voda a pro normálního uvažujícího člověka je jisté, že si nenecháme zatopit stanici. Je tedy potřeba vzniklou vodu někam dát, nechat i tedy odtékat.
Dále, protože hráze, břehy rybníka nebyla v nejlepší kondici a voda prosakovala, bylo tedy potřeba upravit břehy a to zpevněním kameninou.
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4861
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod hank » stř 26 led, 2022 11:17 am

Tempotaxi píše:Jak na stavbu kolejiště. Nejlepší metoda, jak postavit krajinu...


Není jediná a možná ani nejlepší. Základ by měl být vrstevnicový plán. Z něj vyplynou potřeby odvodnění, případné kolizní vedení tras a možné potíže s dodrženímprůjezdného profilu apod. Ani nemusí být 1:1, v 0. letech jsem stavěl kolejiště podle plastické vrstevnicové makety 1:10 vyrobené z vlnité lepenky. 3D-plány generované SW pro tvorbu kolejišť už jsou úplný luxus. A už někdy v 80. letech byla vyvinuta metoda stavby krajiny a železičního spodku ještě před pokládáním svršku, z vrstev pěnového polystyrénu, které se lepily disperzí. Na vytvoření spodku a přesné trasy připravené rovnou na pokládku kolejí se pak použila rašple, žehlička a pájka. Podobnou metodu stavby krajiny před pokládkou kolejí s použitím kombinace překližky, korku, lepenky ze starých krabic a montážní pěny tady zvolil hopeter: viewtopic.php?f=51&t=11277
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6671
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod hank » stř 26 led, 2022 11:24 am

Radek Strnad píše:...Růženínský potok tam protéká nejen areálem, ale teče pod hlavní výrobní budovou skláren...


:idea:

Přesně takhle jsme to měli v jindřichovské papírně, kde Branná protékala pod halou úpravny papíru (něm. Papiersaal, v sudetsko-české papírenské hantýrce papírsál) vybudovanou přímo nad jejím korytem.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6671
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod jipol57 » stř 26 led, 2022 11:49 am

Sandy píše:Dokáže zdůvodnit všechno. I sjezdovku na Sahaře.

https://www.idnes.cz/bydleni/architektu ... ektura_web
A zase by měl pravdu. Někdy jsou jeho návrhy přitažené za vlasy, ale až je vidět výsledek, tak vše odpuštěno. Jeho tvoření se mně nakonec líbí. Ať se mu daří.
jipol57
 
Příspěvky: 1378
Registrován: pát 06 dub, 2018 5:18 pm

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » stř 26 led, 2022 11:50 am

hank píše: Přesně takhle jsme to měli v jindřichovské papírně, .

Podobný problém byl při stavbě válcovny na Dříni. Při stavbě podniku, jeho základů se objevil v opuce rybník. Je zajímavé, že kolem Kladna je vodohospodářské území č. 1, to znamená, že i na kopci je vlhko, začíná potok nebo i rybníček. Rybník se musel prokopat, dosadila se čerpadla a vše se zastřešilo betonovou hrobkou.
Ale byl tam nádherný pohled, bílá opuka a modrá voda (hodně studená) při světle lamp. Jednou za čas se tam musela dělat revize zařízení.
Ale na Kladně je plno rybníků zasypaných, potoky a jejich prameny jsou svedeny do rour. Na močálech zde stojí baráky a sídliště.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4861
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Radek Strnad » stř 26 led, 2022 2:46 pm

Důležité na kompromisech při stavbě kolejiště je, sobě a ostatním všechno zdůvodnit a vytvořit/vymyslet tam nějakou logiku. Tak, rybníček/nádrž bychom měli a teď ještě ty tunelové portály..... :lol:
KYKLOP68
Uživatelský avatar
Radek Strnad
 
Příspěvky: 1222
Registrován: čtv 21 led, 2010 5:44 pm
Bydliště: Kostelec n.Čern.lesy

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod greenery » stř 26 led, 2022 3:14 pm

... ještě jsme nezabrousili do botaniky - modře kvetoucí keře kromě jednoho druhu zahradní hortenzie v našich končinách nejsou :twisted:
greenery
 
Příspěvky: 1065
Registrován: úte 04 pro, 2007 10:12 pm

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Patrik Novák a 1 návštěvník