Vitrínové kolejiště TT, 43x180 cm

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Vitrínové kolejiště TT, 43x180 cm

Příspěvekod mizl » pon 29 pro, 2014 10:19 pm

Milane, vážím si tvého vstupu do diskuze. Ani nevíš jak.
... a pro po, ber to jako zkoušku, nebo jako rozcvičku do tvé publikace Vlečky :wink: . Kterou mimochodem netrpělivě očekávám ...

Michal

Edit: Každopádně si vážím každého příspěvku na toto téma.
TT, III. - IV., DCC -> LENZ, Mikrolayout, Rajče, Staré kolejiště
Uživatelský avatar
mizl
 
Příspěvky: 1726
Registrován: ned 19 čer, 2011 7:17 pm
Bydliště: Chomutice

Re: Vitrínové kolejiště TT, 43x180 cm

Příspěvekod HonzaL » úte 30 pro, 2014 7:31 am

jirmicz píše:Pak ale nechápu, na co tam máš přesuvnu, když máš koleje proti sobě.
teď to nechápu já. Jako to myslíš? vozy se přesouvají v hale a na ty odstavné koleje co jsou vpravo se davají vozy které jsou třeba opravené napůl atd. Tak to je v tom Ryku je tada pravda že na tý přesuvně je ještě vrátek na posun.


V tomto uspořádání to beru tak, že je jednodušší položit dvě výhybky, než budovat a udržovat přesuvnu.
HonzaL
 
Příspěvky: 52
Registrován: ned 28 dub, 2013 10:11 am

Re: Vitrínové kolejiště TT, 43x180 cm

Příspěvekod sidlo » úte 30 pro, 2014 7:37 am

HonzaL píše:V tomto uspořádání to beru tak, že je jednodušší položit dvě výhybky, než budovat a udržovat přesuvnu.


Jednak varianta přesuvna byla studie jedné z variant.
Druhak v modelařině upravujeme skutečnost. Tam kde má ranžír 10 kolejí postavíme 3. Tam kde má rychlík 15 vozů dáme 5. Tak proč by nemohla být na modelu přesuvna pro 3 koleje?
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3752
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: Vitrínové kolejiště TT, 43x180 cm

Příspěvekod HonzaL » úte 30 pro, 2014 8:04 am

Už mlčím.
HonzaL
 
Příspěvky: 52
Registrován: ned 28 dub, 2013 10:11 am

Re: Vitrínové kolejiště TT, 43x180 cm

Příspěvekod milan ferdián » úte 30 pro, 2014 9:05 am

HonzaL píše:Už mlčím.

Proč?Slovo diskuze je odvozeno od slovesa diskutovat :wink: .
Limit příloh vyčerpán
milan ferdián
 
Příspěvky: 12140
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Vitrínové kolejiště TT, 43x180 cm

Příspěvekod Vladimír_B » úte 30 pro, 2014 10:31 am

Třeba v Plzni měla tramvajová vozovna v roce 1899 přesuvnu pro 4 koleje a byla dlouhá jen několik metrů...
Zřejmě se to bojíte vyslovit, ale proč si nepostavit obyčejnou Žosku na nákladní vozy? Nebo rovnou výtopnu Praha Masarykovo? :D
žoska.jpg
Zleva nám kolejiště začíná objektem lakovny a váhy. Tento objekt by byl uzavřený a sloužil by i jako skryté nádraží. Na kolejích váhy můžeme odstavovat i vlečkové prasátko. Na váhu nám vlastně mohou zajíždět i lokomotivy z blízkého LD na převážení po vývazu. Vedle váhy jsou odstavné šturcy, kde vozy čekají (na, po, mezioperace, na jalových podvozcích). NA jedné koleji může být venkovní "hadicová" myčka skříní. Následuje dlouhá přesuvna na délku Wapky a prasátka. A to už se dostáváme k centru celého závodu - vozovky. Mezi přesuvnou a vozovkou jsou na krátkých kolejích venku odstaveny podvozky v různém stádiu oprav a jalové, příp. i rozdělané vozy. A ve vozovce se odehrává největší díl práce a proto bude minimálně bez střechy, aby do ní bylo pěkně vidět. Vozovku si můžeme rozdělit na část vyvazovací, hrubé opravy skříně, násilné poškození a část dokončovací. Tady by byla část vozů trvale rozpracována a nehýbalo by se s nimi (např. pro efekt svařování, vůz bez podvozků na zvedácích) a část vozů pro vlastní posun taky v různém stádiu rozpracování. Na vozovku dále pokračuje vnitřní krátká přesuvna na podvozky a různé mezioperační kroky (zásobování). Tato přesuvna už může být jen maketa. Vlastní posun by se odehrával jen po vozovku. Následují otevřené (bez střechy) dílny podvozkárny (montáž, demontáž, opravy...), kolovky (soustruh, lis, vyvažovačka, ohřívačka obručí...), truhlárny. Dále tu máme vnější sklad železného zboží (profily, nápravy, pakny, pružnice...) s portálovým jeřábem a vnější sklad truhlárny, resp. nějaký přístřešek na skladování prken a překližek... Teď už nám tu zbývá jen mazutová kotelna s energomostem.
Když se zamyslím nad posunem, tak musíme doplnit kolejovou spojku ze zásobovací koleje na kolej pod ní (od angličana), abychom mohli vůz vytažený z vozovky objet a zatlačit na druhou stranu od přesuvny a opačně. Vlastní posun: zásobování a vlastní manipulace s vozy - třízení, do z oprav, mezioperační přesuny atd...
>H0< Nejde? To slovo neznám. :-)
Uživatelský avatar
Vladimír_B
 
Příspěvky: 1234
Registrován: ned 02 bře, 2008 6:57 pm
Bydliště: Plzeň

Re: Vitrínové kolejiště TT, 43x180 cm

Příspěvekod HonzaL » úte 30 pro, 2014 11:08 am

milan ferdián píše:
HonzaL píše:Už mlčím.

Proč?Slovo diskuze je odvozeno od slovesa diskutovat :wink: .


Viděl jsem to pohledem ne modelářským, ale praktickým, uživatelským. V práci to vidím denně, velká přesuvna-lokomotivy, kamiony, části lokomotiv, malá přesuvna-spalovací motory, podvozky, kola..., proto jsem to tak napsal.
HonzaL
 
Příspěvky: 52
Registrován: ned 28 dub, 2013 10:11 am

Re: Vitrínové kolejiště TT, 43x180 cm

Příspěvekod jirmicz » úte 30 pro, 2014 4:38 pm

Vladimír_B: jo to je super. Moc pěkný námět. :idea: :wink:
jirmicz
 
Příspěvky: 250
Registrován: pát 09 pro, 2011 9:43 pm
Bydliště: Turnov

Re: Vitrínové kolejiště TT, 43x180 cm

Příspěvekod mizl » úte 30 pro, 2014 6:03 pm

Vladímír_B: Pane kolego smekám před Vámi :shock:

tvůj návrh jsou sice samé koleje (tím nechci říct, že je to špatně), ale je geniálně perfektní. To hle je asi to, co jsem doposud hledal. Zkusím překreslit do WinTracku a chvíli si s návrhem imaginárně hrát :mrgreen: . Buď mne napadne ještě nějaké blbost, nebo u tohoto návrhu zůstanu. Zatím jsem jim úplně nadšen. Začeš velmi DĚKUJI.

Michal
TT, III. - IV., DCC -> LENZ, Mikrolayout, Rajče, Staré kolejiště
Uživatelský avatar
mizl
 
Příspěvky: 1726
Registrován: ned 19 čer, 2011 7:17 pm
Bydliště: Chomutice

Re: Vitrínové kolejiště TT, 43x180 cm

Příspěvekod Vladimír_B » úte 30 pro, 2014 8:40 pm

děkuji :oops:
>H0< Nejde? To slovo neznám. :-)
Uživatelský avatar
Vladimír_B
 
Příspěvky: 1234
Registrován: ned 02 bře, 2008 6:57 pm
Bydliště: Plzeň

Re: Vitrínové kolejiště TT, 43x180 cm

Příspěvekod mizl » čtv 01 led, 2015 1:17 am

Pane mistr, překreslil jsem ŽOSku do WinTracku a mám malý problém. Tak nějak se mi malinko nevejde do daného prostoru. přesněji sklad truhlárny a železa. Hned vysvětlím proč.

13 - Návrh - žoska_Vladimír_B.jpg


Uvažoval jsem o použití vozů a lokomotiv vzhledem k povaze opraven. Vzal jsem nejdelší vagón ( patra od Kuhena ) který vlastním a změřil jej. Vyšlo mi cca +/- 24 cm. S této míry jsem vycházel jak pro jednotlivé budovy, tak i pro přesuvnu. Takže do lakovny, před opravárenskou halu a do samotné haly se vejde jedno patro. Na přesuvnu před halou jsem jako rezervu přidal na každou stranu 5 mm a měl by se vejít jeden patrák s Brejlovcem. I když pro samotný posun by se mi spíš líbila Rosnička než Prasátko. Ale radši jsem počítal i s větší lokotkou pro posun. Malá posuvna v hale je dlouhá cca 8,5 cm. I když jak se tak dívám na podvozky, tak by malá přesuvna v hale mohla být menší i 2 až 3 cm.

Ještě mám jeden malý problém. V pravém dolním rohu jsem nedokázal lépe poskládat zhlaví. Zkoušel jsem vložit angličana ale pořád mi to nevycházelo. Proto jsem použil dvě výhybky proti sobě.

Michal
TT, III. - IV., DCC -> LENZ, Mikrolayout, Rajče, Staré kolejiště
Uživatelský avatar
mizl
 
Příspěvky: 1726
Registrován: ned 19 čer, 2011 7:17 pm
Bydliště: Chomutice

Re: Vitrínové kolejiště TT, 43x180 cm

Příspěvekod Vladimír_B » čtv 01 led, 2015 2:29 pm

Ale já jsem psal ŽOSka pro nákladní vozy. :D Jako nejdelší vozy bych bral Wapky a klasické Ra. Žádné Res a nic podobně (zbytečně) dlouhého. Takže by přesuvna byla na délku rosnička + Wap. To by mnohé problémy vyřešilo. Vnitřní přesuvna na podvozky může být klidně sedmi či osmimetrová - bude představovat původní přesuvnu z dob monarchie, kdy byly vozy o takovém to rozvoru běžné. A dnes by se přes ni dali šoupat leda Vtr/Ztrc/R atp... Ale i to by šlo v modelu udělat.
Dále bych zrušil truhlárnu a trochu zmenšil kolovku a podvozkárnu, abychom vyzískali více prostoru pro sklady. Nakonec bych i ten truhlářský šturc napojil do zásobovací koleje (čtvrtá od spoda). Tím se nám trochu zjednoduší zhlaví a nově bych do tohoto rozpletu zapojil i zásobovací kolej (to už jsem vlastně v tom prvotním návrhu psal). A teď nemám čas kreslit...
Vrátím se ke staré poznámce "samé koleje". 10 metrů flexi kolejnic vyjde o mnoho levněji než 10 výhybek. :D A i ty přesuvny mouhou být na ruční pohon závitovou tyčí...
A mě se taky více líbí rosnička než prasátko. :wink: Chválím volbu. A mistr taky zdaleka nejsem. :wink:
>H0< Nejde? To slovo neznám. :-)
Uživatelský avatar
Vladimír_B
 
Příspěvky: 1234
Registrován: ned 02 bře, 2008 6:57 pm
Bydliště: Plzeň

Re: Vitrínové kolejiště TT, 43x180 cm

Příspěvekod mizl » čtv 01 led, 2015 3:09 pm

Když se mnou je to těžké. Když už opravny, tak různorodější. Rád bych posunoval i osobáky :oops: . Jedině zmenšit velkou přesuvnu před halou na rosničku a jedno patro. Tím bych získal pár centimetrů navíc. Zkusím si s tím ještě pohrát.

Viz stará poznámka: Možná vyzněla negativně, ale nebylo tak myšleno. Chtěl jsem říct, že i přesto, že jsou na desce hodně kolejí, tak je návrh hezký a nebudí dojmu "vlakodromu" (nebo jak to nazvat).

Takže teď přijde otázka na TTéčkaře. Vzhledem k tomu že nemám veškeré vozy ve své sbírce, tak bych rád poprosil o rozměry vozů a Rosničky. Od spřáhla k spřáhlu. Je mi jasné, že se dají získat rozměry z typových výkresů. Nicméně nebudou optimální, jelikož rozměr může být větší právě o spřáhlo.

Wap = ?? cm
plošinový vagón Re ( čtyř-osé) = ?? cm
Raj = ?? cm
Rosnička = ?? cm
Hektor = ?? cm

To by mohlo pro základní měření stačit.
Michal

Funkci mistra ber spíše jako kompliment :wink: za velmi dobrý námět a zpracování návrhu. Já bych to dohromady asi takto nedal.
TT, III. - IV., DCC -> LENZ, Mikrolayout, Rajče, Staré kolejiště
Uživatelský avatar
mizl
 
Příspěvky: 1726
Registrován: ned 19 čer, 2011 7:17 pm
Bydliště: Chomutice

Re: Vitrínové kolejiště TT, 43x180 cm

Příspěvekod Jeňa Sova » čtv 01 led, 2015 4:08 pm

Já si délky ověřuji většinou tady www.http://ttmodelar.cz/. Poté se dají přepočítat ze skutečných rozměrů - http://www.atlaslokomotiv.net/, http://www.parostroj.net/ nebo http://www.prototypy.cz/. A tak podobně...

Edit.: Námět je to pěkný, ale opravdu délku přesuvny na Patro s Brejlákem, to fakt ne :lol: Když vezmu třeba točnu ve Veselí nad Moravou - při posunu s dlouhým motorem (842, 850...) jsme motor museli nechat "od kola po kolo" na točně. Obě strany přesahovaly. Navíc, v takových opravnách se často s kolejovými vozidly posunuje i ručně. Neříkám s lokomotivou, ale třeba 810 chlapi přetláčeli běžně. No, a když nám nejede velký stroj, vezmou se dva krátké - s jedním nasuneme na točnu (přesuvnu, to je fuk) a s druhým zase z točny. V Maloměřicích jsme si posouvali o pár metrů i Laminátky, Esa apod....
Uživatelský avatar
Jeňa Sova
 
Příspěvky: 967
Registrován: stř 25 srp, 2010 10:43 am
Bydliště: pod Hostýnem...

Re: Vitrínové kolejiště TT, 43x180 cm

Příspěvekod mizl » čtv 01 led, 2015 6:48 pm

Jeňa : jj taky jsem nakonec zvolil možnost čerpat data například z e-shopů. Ale pro jistotu jsem 5 mm přidal. Brejlovce jsem použil schválně. Aby bylo dostatečné místo na případné delší posunovací lokotky. Nicméně po prohlížení internetu a shlédnutí několika rozměrů lokotek vhodných na posun v závodu, jsem došel k závěru, že jsem délku přestřelil a mohl jsem zvolit menší rozměr. Což jsem také učinil.

Trochu jsem si s návrhem hrál. nejlépe mi to vyšlo takto

13.1 - Návrh - žoska_Vladimír_B.jpg

Dokonce zbylo místo i na malou rampu se skladem. Což je super.

Pořídil jsem i 3D pro představu

13.1 - Návrh - žoska_Vladimír_B_3D_Náhled.jpg

Pro jistotu jsem použil na přesuvnu lokotku V100, abych získal dostatečnou rezervu. V hloubi duše se nechci omezovat jen Rosničku. Chtěl bych dát možnost i jiným posunovacím lokotkám. Také bych se nechtěl omezit pouze na nákladní vozy sic by to bylo asi nejlepší řešení. Ale kdo by nechtěl aspoň někdy projet i osobní vozy :wink: (i ty přeci někdy potřebují na opravy a pravidelné prohlídky ) .

Michal
TT, III. - IV., DCC -> LENZ, Mikrolayout, Rajče, Staré kolejiště
Uživatelský avatar
mizl
 
Příspěvky: 1726
Registrován: ned 19 čer, 2011 7:17 pm
Bydliště: Chomutice

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník