Kolejiště TT - L 3,7x2,2 m - radekkrupka

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Příspěvekod radekkrupka » úte 14 říj, 2008 9:08 am

Michal Šuhajda píše:No ten Radotín byl spíš "odstrašující" případ, a to řešení tam bylo vyvoláno mostem přes potok a ulici a hustou okolní zástavbou.

Zrovna tady ale jsem dost prostorově sevřen :(

To seřaďovací návěstidlo, jak říkáš, jsem myslel na krytí výjezdu z vlečky - dal jsem ho vlevo, to je pravda. Nevím jak moc budu mít vpravo místa - bude tam zeď nebo skála. Návěstidlo lze umístit i vlevo, pokud to prostor vpravo neumožňuje, pouze se umístí tabulka, že návěst je na druhé straně?
TTčkáři - nevíte jestli se tohle dá koupit?


Vjezdové náv. na modré trati posunu. Předvěsti myslíš jenom značku nebo mechanickou předvěst? Ta se mi celkem líbí, ale dal bych max. jednu, na některou trať.
Uživatelský avatar
radekkrupka
 
Příspěvky: 1926
Registrován: ned 20 dub, 2008 3:13 pm
Bydliště: Teď už jenom Zlín :)

Příspěvekod Michal Šuhajda » úte 14 říj, 2008 9:53 am

Předvěst jsem myslel mechanickou, ale na našich tratích se vyskytují i různé hybridy, třeba světelná předvěst a mech. návěstidlo(je levnější položit kabel a vztyčit svět. návěstilo, než léta udržovat, mazat a opravovat třeba kilometr drátovodů).
Pokud budeš mít vjezd. návěstidla na modré trati cca na začátku levého oblouku (musí být vidět takže ne hned za tunelem) a těsně za mostem, můžou být předvěsti vlevo před tunelem a za mostem. Před pr´ředvěstí jsou ještě vzdálenostní upozorňovadla (desky se 4, 3, 2 a jedním šikmým pruhem). První (4pruhy) by bylo hned za stanicí.
Málo místa bude to je pravda, možná bych tedy ranžírku radši oželel.
Ono zrovna tohle místo je takové nešikovné, bude to vypadat dost nepřirozeně, trať v oblouku mizí v tunelu a vlečka vede po povrchu, před skalou a za "šlupkou" skály je tunel. Ještě bych zkusil jednou zvážit řešení Milana F., kde trať celkem přirozeně prochází "skalním hřbetem". To že by byla odbočka ve spádu zase tolik nevadí Aspoň by nemusel být odvrat :)
Případně (i když se zbytek kolejiště řešit neměl), aspoň malý kousek výjezdu z nádraží do tunelu udělat přímo i za cenu úpravy oblouků v tunelu.
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2511
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Příspěvekod Jarda H. » úte 14 říj, 2008 3:54 pm

radekkrupka píše:
Michal Šuhajda píše: ..... To seřaďovací návěstidlo, jak říkáš, jsem myslel na krytí výjezdu z vlečky - dal jsem ho vlevo, to je pravda. Nevím jak moc budu mít vpravo místa - bude tam zeď nebo skála. Návěstidlo lze umístit i vlevo, pokud to prostor vpravo neumožňuje, pouze se umístí tabulka, že návěst je na druhé straně?
TTčkáři - nevíte jestli se tohle dá koupit ? .....


Seřaďovací návěstidlo mechanické - leptík od Hekttora (4 ks za 45,-), odkaz tady :
http://www.hekttor.biz/index.php?lng=CZ ... &kod=12023
Jako hotovku nevím ?!

O světelné ti asi nejde, přesto letmá neúplná informace - světelné návěstidlo třeba tady (130,- Kč / ks)
http://www.zeleznicnimodely.cz/detail.a ... t=Elektropříslušenství
(ta "čínština" na konci odkazu tam patří :lol: , kliknutím na odkaz je to plně funkční !)

dále světelná seřaďovací návěstidla dělá i HOSAM, trpasličí i sloupové ! ...... atd
TT - analog - ČSD/DR, DB - III / IV
Uživatelský avatar
Jarda H.
 
Příspěvky: 2821
Registrován: čtv 30 srp, 2007 6:25 pm

Příspěvekod maayaa » úte 14 říj, 2008 4:54 pm

Pokud by nebyla na celém kolejišti 40km/h tak by ty vjezdy měly mít dvě ramena pro návěsti ''volno'' a ''vjezd odbočkou''.A při takovéhle stanici by mělo být alespoň skupinové odjezdové návěstidlo(1 odjezd. návěstidlo pro jednu traťovou kolej)
maayaa
 
Příspěvky: 372
Registrován: stř 20 úno, 2008 7:15 pm
Bydliště: Litoměřice

Příspěvekod radekkrupka » stř 15 říj, 2008 7:28 am

Tak přemýšlím, jak se s těma návěstidlama poprat...skutečně bych z toho momentálně nechtěl dělat nic velkého. Napadlo mě pouze nechat si v desce na rámu rezervní prostupy tam, kde by do budoucna mohly další návěstidla přibýt...abych mohl prostrčit kabely...

Ta "ranžírka" mě mrzí, že se asi nedá sehnat (postavená). Předpokládám, že podobné to bude i s dvojramenným vjezdovým, a i to už je zase složitější...

Nevím, je v tomhle případě - ve žluté stanici - použití jednoramenných vjezdových náv. úplně špatně, nebo jde jen o jakési zjednodušení?
Uživatelský avatar
radekkrupka
 
Příspěvky: 1926
Registrován: ned 20 dub, 2008 3:13 pm
Bydliště: Teď už jenom Zlín :)

Příspěvekod Michal Šuhajda » stř 15 říj, 2008 7:39 am

radekkrupka píše:Nevím, je v tomhle případě - ve žluté stanici - použití jednoramenných vjezdových náv. úplně špatně, nebo jde jen o jakési zjednodušení?

Jak píše maayaa: Není to špatně, akorát dej vždy před první výhybku omezení rychlosti na 40km/h (rychlostník - obdélníková bílá cedule s černou 40). Pak můžou být jednoramenná návěstidla, kde jsou návěstěny pouze znaky Volno a Stůj. Odpovídá to i Tvému požaavku na jednoduchost. V ostatních případech bys musel rozlišovat návěstený znak podle postavené vlak. cesty.
Naposledy upravil Michal Šuhajda dne stř 15 říj, 2008 7:43 am, celkově upraveno 1
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2511
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Příspěvekod Jarda H. » stř 15 říj, 2008 7:41 am

radekkrupka píše: ..... Ta "ranžírka" mě mrzí, že se asi nedá sehnat (postavená). Předpokládám, že podobné to bude i s dvojramenným vjezdovým, a i to už je zase složitější...


Radku, mám dojem, že dvouramenné mechanické návěstidlo má (měl ?!) v katalogu i Tillig, taky bývá - nejsem si 100% jistý - k vidění v některých e-shopech ! Zkus se podívat, i na ten Tillig :lol:
TT - analog - ČSD/DR, DB - III / IV
Uživatelský avatar
Jarda H.
 
Příspěvky: 2821
Registrován: čtv 30 srp, 2007 6:25 pm

Příspěvekod radekkrupka » stř 15 říj, 2008 7:44 am

Jarda H. píše:Radku, dvouramenné mechanické návěstidlo jsem viděl, mám dojem, že ho má (měl ?!) v katalogu Tillig, když tak se tam mrkni ! A mám dojem - nejsem si jist - že je sem tam k zahlédnutí i v některých e-shopech !

Tillig povídáš? Já mám letošní katalog, ale nevybavuju si, že by tam byly návěstidla...

Michal Šuhajda píše:Jak píše maayaa: Není to špatně, akorát dej vždy před první výhybku omezení rychlosti na 40km/h (rychlostník - obdélníková bílá cedule s černou 40). Pak můžou být jednoramenná návěstidla, kde jsou návěstěny pouze znaky Volno a Stůj.

Takže pokud to chápu správně - jednoramenné náv. neznamená automaticky omezení rychlosti. Dvojramenné znamená omezení rychlosti na 40 při signalizaci "vjezd odbočkou"?
Uživatelský avatar
radekkrupka
 
Příspěvky: 1926
Registrován: ned 20 dub, 2008 3:13 pm
Bydliště: Teď už jenom Zlín :)

Příspěvekod Jarda H. » stř 15 říj, 2008 7:55 am

radekkrupka píše:
Jarda H. píše:Radku, dvouramenné mechanické návěstidlo jsem viděl, mám dojem, že ho má (měl ?!) v katalogu Tillig, když tak se tam mrkni ! A mám dojem - nejsem si jist - že je sem tam k zahlédnutí i v některých e-shopech !

Tillig povídáš? Já mám letošní katalog, ale nevybavuju si, že by tam byly návěstidla... ...


Sorry, nikoliv Tillig, ale Viesmann ! Odkaz na e-shop třeba zde :
http://www.modelyvlacku.cz/index.php?ma ... ts_id=1651

Stejný model je např. i na malosériovkách, ale v ceně přes 1 tis :cry: !! Zkrátka je to u Viesmanna pálka :shock:


PS : dodatečně vloženo - zmátly mne staré výrobky od BTTB z 90 let
http://as.rumia.edu.pl/tt/kat/katalogi. ... 5&kat=1990
Naposledy upravil Jarda H. dne stř 15 říj, 2008 3:19 pm, celkově upraveno 1
TT - analog - ČSD/DR, DB - III / IV
Uživatelský avatar
Jarda H.
 
Příspěvky: 2821
Registrován: čtv 30 srp, 2007 6:25 pm

Příspěvekod radekkrupka » stř 15 říj, 2008 8:27 am

Jarda H. píše:
Sorry, nikoliv Tillig, ale Viesmann ! Odkaz na e-shop třeba zde :
http://www.modelyvlacku.cz/index.php?ma ... ts_id=1651

Stejný model je např. i na malosériovkách, ale v ceně přes 1 tis :cry: !! Zkrátka je to u Viesmanna pálka :shock:

Jo tyhle návěstidla (předpokládám, že má pomalý chod za ty peníze?) stojí ranec. Tedy ne, že by zbytek materiálu byl za babku! Konkrétně u tohohle, pouze jednoramenného, mě tuším Michal upozorňoval, že se jedná o německý model.

V tomhle směru vychází daleko levněji světelná návěstidla. Jenom si jich člověk při provozu moc neužije, zvlášť když jsou otočená k obsluze kolejiště "zády"...
Uživatelský avatar
radekkrupka
 
Příspěvky: 1926
Registrován: ned 20 dub, 2008 3:13 pm
Bydliště: Teď už jenom Zlín :)

Příspěvekod Michal Šuhajda » stř 15 říj, 2008 12:39 pm

radekkrupka píše: Takže pokud to chápu správně - jednoramenné náv. neznamená automaticky omezení rychlosti. Dvojramenné znamená omezení rychlosti na 40 při signalizaci "vjezd odbočkou"?

Jde o to, že jednoramenná návěstidla neumí návěstit více návěstí než Volno (je možné jet max. rychlostí povolenou rychlostníky, nebo typem vozidla), nebo Stůj. Proto se omezuje rychlost rychlostníkem se 40 pro všechny směry (přímo i do odbočky) Stejně tak neumí návěstit výstrahu.
Tohle je i Tvůj případ. Takže pokud jednoramenná návěstidla použiješ, ve stanici bys měl mít omezenou rychlost na 40km/h. Na trati samozřejmě můžeš jezdit rychleji (dle vlastního uvážení, ale těžko 160 :) )
V případě kdy je návěst závislá na vlak. cestě, používají se víceramenné návěstidlo, může návěstit Stůj, Výstrahu (tříramenná návěstidla - mají navíc žluté rameno - vlak vjede do stanice po hlavní koleji (přes výhybky většinou přímo) a zastaví), 40km/h (dvě ramena šikmo vzhůru), 40km/h a výstraha (tříramenná návěstidla) a volno(většinou pro průjezd stanicí v přímém směru). Ale proč se s tím tak píšu, Zkus kouknout třeba
na http://www.volny.cz/mikulda/d1/
nebo http://www.volny.cz/masinky2003/navestidla.html
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2511
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Příspěvekod radekkrupka » stř 15 říj, 2008 7:03 pm

Díky za odkazy i za rozepisování :) Co mám doma literaturu tak tam je to moc učeně a málo názorně. Na netu jsem hledal nedostatečně.

Dnes jsem se pokusil o úpravu vlečky, kterou jsme diskutovali o něco dříve.

Milanem navrhovanou úpravu (s odbočkou v širé trati mezi tunely) se mi zkrátka v geometri nepodařilo rozumně ztvárnit. Navíc ten sklon 3% trati mi přijde opravdu divoký a v tom stísněném prostoru ještě výškově porovnat vlečku a odstavné koleje, to bylo nad mé úsilí...

Asi přece jen zvolím to napojení do zhlaví, nekamenujte mě :) Model je kompomis...

Nicméně vlečka mě napadla takhle - inspiroval mě k tomu (i když se to možná nezdá) Milanův návrh... Vešly se 2 odstavné koleje na prázdné a plné vagony a nakládková kolej, která slouží i jako úvrať vjezdu do stanice.

Tady 3D model a tady kolejový plán.
Uživatelský avatar
radekkrupka
 
Příspěvky: 1926
Registrován: ned 20 dub, 2008 3:13 pm
Bydliště: Teď už jenom Zlín :)

Příspěvekod Petr Zatrepalek » stř 15 říj, 2008 7:28 pm

Jestli nechceš Viessmana, zkus sehnat stará "piko" (později SIBA) mechanická návěstidla a od DK modelu http://www.sweb.cz/dk-model/ si kup hotové české - je připraveno na zástavbu do toho piko/SIBA přestavníku :D Na té stránce to najdeš pod katalog modelů/doplňky
ČSD 1970-1988 v HO, jinak kitařina (éra, tanky), zakázková patinace a stavba modelů
Uživatelský avatar
Petr Zatrepalek
 
Příspěvky: 2680
Registrován: pát 07 zář, 2007 11:20 pm
Bydliště: Sázava - Černé Budy

Příspěvekod Michal Šuhajda » čtv 16 říj, 2008 8:07 am

Nevím, podle mě se tohlůe řešení moc nepovedlo, viz jeden z mých přchozích příspěvků.... Tunely resp. tunelové portály bývají spíš "zakopané", zatímco ty je máš vystrčené z kopce úplně ven. Zkus mrknout na skutečný tunel většinou je aspoň krátký zářez, který je ukončen portálem (případně je portál s křídlovými zdmi). Tou odvratnou kolejí jsi tunely ještě víc "vytáhl".
Pokud opravdu nechceš připojit vlečku do první koleje (což byl podle mě pořád nejlepší návrh, hned po to Milanovo - který jak píšeš rozumně zrealizovat nejde), přestože Ti ten angličan mírně posouvá "modrý" portál doprava, což není moc dobře vzhledem horní trati, která teď vede skoro po hraně tunel portálu, zkus aspoň udělat odvrat na druhou stranu. Tedy oblouk. výhybku posunout trochu dolů a jako odvrat vytáhnout vnitřní oblouk.
Co se týká uspořádání vlečky, to takhle taky není nejšťastnější. Pokud budeš nakládat na té spodní koleji "zazdíš" si obě dvě zbývající koleje. Navrhuju následující uspořádání: Jeřáb zrušit, dolní kolej protáhnout až k hraně kolejiště, bude sloužit jako výtažná.
Nakládka bude probíhat na "horní" koleji u hrany stačí naznačit rampu a násypku přes kolej (případně tam přemístit jeřáb) vedlejší kolej pro odstavení vozů, případně udělat násypku přes obě koleje. Posun by pak probíhal asi takhle, ze stanice přitáhne na vlečku (dolní kolej) loko prázdné sypáky, odstaví je na vedl. kolej, z pod násypky vytáhne plné vozy, odstaví je na kolej do stanice, prázdné vozy (nebo jen část z nich)přestaví z vedl. koleje pod násypku, a odsune plné vozy zpět do stanice. Na kolejišti je vždycky málo místa tak proč nenechat pracovat fantazii a lom se štěkovnou "neumístit mimo kolejiště" , no a pokud bys trval na nějakých stavbách, tak není problém vlečkové kolejiště o pár cm posunout vpravo.
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2511
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Příspěvekod radekkrupka » čtv 16 říj, 2008 8:34 am

S těmi portály máš asi pravdu - i když 3D model je zavádějící, já ve wintracku neumím ten terén upravit a tvoří se libovolně pouze dle kolejí a mezi nima interpoluje...Mám je myšlené jako v čele skalní stěny.

Teď mě ještě napadlo - dispozice okolí portálu vždy závisí na geologických sklonových poměrech. Pokud trať ústí do prudkého svahu tvořeného horninami, je portál hned u paty svahu - dokonce může být i předsazený kvůli ochraně před padající sutí (např. nový tunel Krasíkov, Nové spojení pod Vítkovem, oba tyto tunely dokonce ústí rovnou na most)

S tou odvratnou výhybkou je potíž - oblouk na vlečku má poloměr 267 (čili naprosté minimum) abych se vytočil. Jenže obl. výhybka má poloměr vnitřní 310 a vnější z hlavy teď nevím - 369? A ten je právě problém. Zkusím na tom ještě podumat....možná trochu odsunu horní trať
Uživatelský avatar
radekkrupka
 
Příspěvky: 1926
Registrován: ned 20 dub, 2008 3:13 pm
Bydliště: Teď už jenom Zlín :)

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 9 návštevníků