Návrh kolejiště N 1100x750

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Návrh kolejiště N 1100x750

Příspěvekod Radek Strnad » stř 29 říj, 2014 10:15 am

Samozřejmě pokud ses už rozhodl tam tu točnu mít, tak je těžké nějak argumentovat. Na české poměry je ukončení zhlaví točnou opravdu provozní nesmysl. Vím o segmentové točně v příhraniční Žitavě, ale ta je stranou hlavních kolejí. Volil bych v tvém případě trojcestnou výhybku. Ta zabere stejně místa jako točna a modelovosti bude učiněno zadost - samozřejmě pokud ti o nějakou modelovost jde. Za točnou bys stejně musel položit alespoň kousek koleje se šturcem a to už se prostorově dostáváš na délku trojcestné výhybky.
KYKLOP68
Uživatelský avatar
Radek Strnad
 
Příspěvky: 1222
Registrován: čtv 21 led, 2010 5:44 pm
Bydliště: Kostelec n.Čern.lesy

Re: Návrh kolejiště N 1100x750

Příspěvekod Rocky_MK » stř 29 říj, 2014 5:09 pm

Díky za příspěvky. Zkusím vymyslet tu segmentovou točnu anebo aspoň vymyslet napojení výtopny přímo do točny.
Radek Strnad píše:Za točnou bys stejně musel položit alespoň kousek koleje se šturcem a to už se prostorově dostáváš na délku trojcestné výhybky.

To je pravda, ale kousek koleje se šturcem se mi za točnu vejde v pohodě. Pokud bych tam dal trojcestnou výhybku (kterou bych musel nějak napasovat na svoje plechové kolejivo Piko), tak ta sice prostorově vyjde nastejno jako točna, ale musel bych za ni dát alespoň 10 - 12cm rovné koleje. To už tam nenarvu. A zkracovat staniční koleje odmítám, už tak nejsou délkově nic moc. Jak říkám, zkusím ještě vymyslet napojení výtopny přímo do točny anebo promyslet výrobu jednoduché, plytké ruční segmentové točny.
Radek Strnad píše:Samozřejmě pokud ses už rozhodl tam tu točnu mít, tak je těžké nějak argumentovat. Na české poměry je ukončení zhlaví točnou opravdu provozní nesmysl.

Nemám už na výběr. Že je to provozní nesmysl tu zaznělo několikrát, stále ale nepadl konkrétní argument PROČ. To, že to odporuje nějakým předpisům - to není konkrétní důvod.
Barbucha píše:Aby někdo vyjel s mašinou z výtopny do stanice a pak jel na točnu je přitažené za vlasy. Udělej to tak jak je to na

Takový úkon není potřeba, vlak přijede na dopravní kolej, mašina se odpojí, vjede na točnu, otočí se, vjede na manipulační kolej a zacouvá do výtopny, odkud může potom vyjet přímo k výkonu služby. Ale je fakt, že je asi divné tam jezdit takhle po úvrati.

Ještě jednou díky za názory. Promyslím to.
Nemám na kolejišti sedmivozový RailJet v N a stále ještě dýchám
Uživatelský avatar
Rocky_MK
 
Příspěvky: 1086
Registrován: stř 22 led, 2014 8:51 am
Bydliště: Brno/Hodonín

Re: Návrh kolejiště N 1100x750

Příspěvekod chameleon » stř 29 říj, 2014 7:22 pm

Rocky_MK píše: Že je to provozní nesmysl tu zaznělo několikrát, stále ale nepadl konkrétní argument PROČ.
Třeba co kdyby chtěli stavitelé v budoucnu prodloužit trať? To by pak se jezdilo traťovou rychlostí přes točnu?
Cena točny je určitě úplně jinde než položení výhybky v rovině. Ono totiž v mnoha koncových stanicích vůbec točna není a parní mašina se vrací tendrem napřed.
A divné to tu lidem připadne, protože to v reálu nikdo nikde neviděl :wink:

Jestli nemůžeš upravit staniční koleje, tak by šlo vyměnit točnu za výhybky a ten cancour pro mašinu udělat demontovatelný - jezdit ven z panelu, je-li na to místo. A kdyby ne, tak to určitě vymyslíš jinak :mrgreen:
Uživatelský avatar
chameleon
 
Příspěvky: 983
Registrován: sob 31 kvě, 2008 2:02 pm

Re: Návrh kolejiště N 1100x750

Příspěvekod Rocky_MK » stř 29 říj, 2014 7:25 pm

Díky, to jsem chtěl slyšet. Tomu říkám argumenty :)
Nemám na kolejišti sedmivozový RailJet v N a stále ještě dýchám
Uživatelský avatar
Rocky_MK
 
Příspěvky: 1086
Registrován: stř 22 led, 2014 8:51 am
Bydliště: Brno/Hodonín

Re: Návrh kolejiště N 1100x750

Příspěvekod Rocky_MK » čtv 30 říj, 2014 12:16 pm

Takže takhle nějak bych to dělal v případě ponechání klasické točny...
Přílohy
snapshot2.png
Nemám na kolejišti sedmivozový RailJet v N a stále ještě dýchám
Uživatelský avatar
Rocky_MK
 
Příspěvky: 1086
Registrován: stř 22 led, 2014 8:51 am
Bydliště: Brno/Hodonín

Re: Návrh kolejiště N 1100x750

Příspěvekod radeksindy » čtv 30 říj, 2014 1:38 pm

Podobně zakončené stanice točnou existovaly, ale pouze v daávných dobách. Z pohledu modeláže vhodné zejména do epochy Ic, spíše Ib. Obvykle se jednalo o menší točny, často jen pro otáčení vozů. Třeba v Kutné Hoře zmizeli až s přestavbou nádraží kvůli prodloužení lokálky do Zruče v roce 1905, tam se třeba uvádí průměr 4,72m. Segmentovka měla význam v okamžiku, kdy nebylo místo. Je výrazně kratší než výhybka s pořebnou délkou kusé koleje, ale nepochybně stavebně dražší. Čtyři koleje zakončené takto do velké točny jsou nesmysl.
radeksindy
 
Příspěvky: 2628
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Návrh kolejiště N 1100x750

Příspěvekod Rocky_MK » ned 09 lis, 2014 12:03 pm

Tak jsem pár dní přemýšlel a dospěl jsem k závěru, že se pokusím o tu segmentovou točnu. Na tom kousíčku místa, který mi za ní zbyde, bych se zřejmě pokusil nějak znázornit právě ten nedostatek místa, kvůli kterému je tam ta segmentovka a ne výhybky+kusá kolej. Jen mi vyvstává z toho všeho ještě jedna otázka právě k té segmentové točně. Existují (nebo existovaly) pouze segm. točny s osou otáčení zcela vzadu, anebo i s osou otáčení uprostřed jako klasická točna? Právě ta segmentovka v Žitavě se mi zdá být tím druhým případem (soudě podle toho, jak k ní vedou koleje).
Ptám se proto, že moji situaci by mi usnadnila segmentovka právě s osou otáčení uprostřed.

Jo, a můj vozový park je +- 50/50 DR/ČSD. Takže stanice bude při hranicích (je mi docela jedno jestli německá nebo česká), takže je možno brát do úvahy i to Německo...
Nemám na kolejišti sedmivozový RailJet v N a stále ještě dýchám
Uživatelský avatar
Rocky_MK
 
Příspěvky: 1086
Registrován: stř 22 led, 2014 8:51 am
Bydliště: Brno/Hodonín

Re: Návrh kolejiště N 1100x750

Příspěvekod Rocky_MK » ned 16 lis, 2014 8:10 pm

Začal jsem dělat tu segmentovku. Opět jsem použil CD a balsu - je to jednoduché a stačí to. Nedělám to podle konkrétního vzoru, ale podle fantazie.
Zatím jsem vyrobil mostovku. Bazén budu dělat přímo na základové desce nádraží.
http://rockymk.rajce.idnes.cz/segmentov ... .59.11.jpg
Nemám na kolejišti sedmivozový RailJet v N a stále ještě dýchám
Uživatelský avatar
Rocky_MK
 
Příspěvky: 1086
Registrován: stř 22 led, 2014 8:51 am
Bydliště: Brno/Hodonín

Re: Návrh kolejiště N 1100x750

Příspěvekod Rocky_MK » pon 01 pro, 2014 5:28 pm

Anžto mám pomalu depku z toho, jak tady všichni a rychle a úspěšně pracují na svých kolejištích (zejména mě udivuje hank61 se svým Lkem a pcipov mě s těmi moduly úplně šokoval - v pozitivním slova smyslu), přidávám alespoň jednu fotku z aktuálního stavu kolejiště. Dřív jsem na kolejišti dělal téměř každý víkend alespoň 2 hodiny, ale teď mimo školu ještě chodím do práce a to už se fakt těžko postupuje.
Mám hotovou hrubou stavbu terénu mimo nádraží, jízdní zkoušky, ovládání výhybek v SN a výhybky na širé tratě (bowdeny + magnetická aretace poloh).
http://rockymk.rajce.idnes.cz/Kolejiste ... .54.23.jpg
Nemám na kolejišti sedmivozový RailJet v N a stále ještě dýchám
Uživatelský avatar
Rocky_MK
 
Příspěvky: 1086
Registrován: stř 22 led, 2014 8:51 am
Bydliště: Brno/Hodonín

Re: Návrh kolejiště N 1100x750

Příspěvekod milan ferdián » úte 02 pro, 2014 9:05 am

Rocky_MK píše:Anžto mám pomalu depku z toho, jak tady všichni a rychle a úspěšně pracují na svých kolejištích (zejména mě udivuje hank61 se svým Lkem a pcipov mě s těmi moduly úplně šokoval - v pozitivním slova smyslu), přidávám alespoň jednu fotku z aktuálního stavu kolejiště. Dřív jsem na kolejišti dělal téměř každý víkend alespoň 2 hodiny, ale teď mimo školu ještě chodím do práce a to už se fakt těžko postupuje.
Mám hotovou hrubou stavbu terénu mimo nádraží, jízdní zkoušky, ovládání výhybek v SN a výhybky na širé tratě (bowdeny + magnetická aretace poloh).
http://rockymk.rajce.idnes.cz/Kolejiste ... .54.23.jpg

Jsi mladý,perspektivní,levou zadní je doženeš :wink: .Hlavně tu elektriku si pořádně prověř a jízdní vlastnosti položené kolejové trasy a ve stanicích :wink: .
Limit příloh vyčerpán
milan ferdián
 
Příspěvky: 12136
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Návrh kolejiště N 1100x750

Příspěvekod Rocky_MK » úte 02 pro, 2014 10:01 am

Jo, o to bych se nebál :) Vždycky koleje zafixuju, projedu, přilepím, projedu...a ještě než zavřu skryťák, důkladně ho projezdím se všemi typy lokomotiv i vagonů co mám. Tažené i sunuté vlaky. Abych se pak jednoho krásného dne nedivil. Protože sundávat desku s nádražím nebude žádný med.
Už se těším na Vánoce. V hokně jsem se vymluvil, že jedu na hory, aby neotravovali a já mohl stavět :D
Nemám na kolejišti sedmivozový RailJet v N a stále ještě dýchám
Uživatelský avatar
Rocky_MK
 
Příspěvky: 1086
Registrován: stř 22 led, 2014 8:51 am
Bydliště: Brno/Hodonín

Re: Návrh kolejiště N 1100x750

Příspěvekod Rocky_MK » sob 06 pro, 2014 12:03 am

No jo, ale za jakou dobu :D
Nemám na kolejišti sedmivozový RailJet v N a stále ještě dýchám
Uživatelský avatar
Rocky_MK
 
Příspěvky: 1086
Registrován: stř 22 led, 2014 8:51 am
Bydliště: Brno/Hodonín

Re: Návrh kolejiště N 1100x750

Příspěvekod sidlo » stř 10 pro, 2014 6:49 pm

Příspěvek do diskuse o smysluplnosti točny místo zhlaví.

http://www.cvalder.privat.t-online.de/d ... ung/32.jpg

Náhodou jsem na to narazil.
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3744
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: Návrh kolejiště N 1100x750

Příspěvekod Rocky_MK » sob 03 led, 2015 2:41 pm

Zdravím, pánové. Se stavbou po krůčcích postupuji, na pokládání kolejí ve stanici ještě naštěstí nedošlo. Jak se tak čas od času dívám na plánky MF, pak na svůj návrh, tak mi nějak padla do oka stanička Lužec, a tak jsem se po jejím vzoru rozhodl po dlouhém mozkovém hloubání a dloubání vypustit i segmentovku. Jak píše V.Zuska ve své knize ,,modely železnice v terénu", 80 cm v TT odpovídá nejkratší staničce lokálky, čili v reálu přibližně 100m. Moje stanička má teď užitnou délku dopravních kolejí lehce přes 50 cm a od zhlaví ke zhlaví lehce přes metr, tedy asi 160m v reále. Tak jsem si načrtl pár návrhů bez točny s jednou objízdnou kolejí, což na takovou staničku jistě stačí. Stejně plánuju provozovat MOs, nějaký ten manipulák (podle možností co nejdelší, přece jen na takovémto kolejišti se dá taky hezky zaposunovat), případně Os jako BR55/65 s několika dvouosými osobáčky. I V180+2Y se vleze, byť sem nepatří (ale hraju si, ne? :)) Imaginárně jsem si pojezdil a zkusil si představit zavážení vlečky a skladištní koleje a v pohodě. Kusá kolej vedle remízy bude např. na přistavení cisterny, před remízou popelka a vodní jeřáb. Taky jsem vlastně stanici zeštíhlil.
Asi stárnu, protože začínám přicházet na to, že v jednoduchosti je krása :D o pár měsíců dřív by mi tohleto rozhodně nestačilo. Jo, a ten obrázek tak nějak celkově berte s rezervou. Pouze pro naznačení kolejového plánu... Který z těch tří vám přijde nejpřijatelnější?
_final2 bez točny.png

případně ještě takto
_final22.jpg

nebo i takto...
_final222.jpg
Nemám na kolejišti sedmivozový RailJet v N a stále ještě dýchám
Uživatelský avatar
Rocky_MK
 
Příspěvky: 1086
Registrován: stř 22 led, 2014 8:51 am
Bydliště: Brno/Hodonín

Re: Návrh kolejiště N 1100x750

Příspěvekod hank » sob 03 led, 2015 7:10 pm

Jenom takovej hloupej dotaz: Co je to objízdná kolej? Předpisy znají dva druhy staničních kolejí: Dopravní a manipulační. Ty první slouží k příjezdu a odjezdu vlaků ze širé trati a na ni, ty druhé nikoli. Ale jestli čteš knihy pana Zusky pořádně, tak to tam všechno najdeš... :wink:
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6670
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 návštevníků