Koncová stanice Epocha I

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Koncová stanice Epocha I

Příspěvekod VladikC » pát 05 lis, 2010 8:33 am

radekkrupka píše:
pavel píše:Délka kolejí v SN by nemusela byt závratná, bude modelována I epocha a koncové nádraží, tam dlouhé vlaky nejezdily. Každopádně rozteč kolejí v SN by měla být cca 4,5 cm.

Já nemyslel dělat dlouhé koleje, jenom aby se tam vešlo to, co má...


Záměrem je, že tam budou jezdit opravdu velice krátké vlaky. Trošku jsem “laborovali“ s Pavlem o smysluplnosti a využití takového nádraží, vzhledem k tomu, že tam není vlečka a také nesmyslnosti těžšího průmyslu, vzhledem k tomu, že jsou to lázně s pracovním názvem „Bad Schwarzbach“. Takže nakonec jsem zrušil původní záměr překladiště dřeva a přiklonil se k likérce a malé tlacovně, stojících poblíž nádraží. Je tedy možné suroviny hotové zboží složit ve skladišti nebo přímo na rampě a hned odvést povozy do podniku nebo naložit přímo z vozů na vagóny. Na skladišti se bude pěkně vyjímat firemní štít a případně i reklama na „Zaručeně zdraví prospívající a lahodný bylinný likér od fy…“, název ještě nemám. :) Z mechanické tkalcovny budu vozit bedny s látkami.
Nejdelší vlak bude P 8 (BR 38) se třemi osobními oddílovými vozy a zavazadlovým. Ten zmiňovaný „lázeňák“. :) Měl by se vejít v SN na druhou kolej od vrchu a do stanice se vejde také. Ostatní budu o poznání kratší. Kombinovaný osobní-nákladní tažený T 16.1 s jedním dvouosým osobním a dvěma až třemi nákladními vozy. Malý nákladní vlak tažený T 16.1 se třemi nákladními zakrytými firemními vozy se surovinami pro podniky. Malý nákladní vlak tažený T 3 s vozem na uhlí, vozem pro zvířectvo, plošinovým vozem s nějakým strojem. Dělám Ti v tom Pavle čurbes, že? :)
N, Epocha I, K.P.E.V., plánování kolejiště ukončeno, nastává éra výstavby.
Uživatelský avatar
VladikC
 
Příspěvky: 233
Registrován: stř 03 úno, 2010 9:49 pm
Bydliště: Ústí nad Orlicí

Re: Koncová stanice Epocha I

Příspěvekod pavel » pát 05 lis, 2010 8:42 am

V pohodě :P
pavel
 
Příspěvky: 379
Registrován: stř 24 zář, 2008 7:53 pm
Bydliště: okres ostrava

Re: Koncová stanice Epocha I

Příspěvekod petrh » pát 05 lis, 2010 11:37 am

hosi kdybyste videli jak pri predstave mi z toho busi srdce, ja snad se encham ukecat a pdole rad me zeny si udelam doma taky parnicku a ne diesly
H0 se synem
1981-2001 dom. st. Včelnička | 2001-4 Slaný | 2004-6 Nelahozeves | od 2006 Kralupy n.V.
Uživatelský avatar
petrh
 
Příspěvky: 1429
Registrován: čtv 26 čer, 2008 11:14 am
Bydliště: Kralupy nad Vltavou

Re: Koncová stanice Epocha I

Příspěvekod VladikC » pát 05 lis, 2010 12:17 pm

petrh píše:hosi kdybyste videli jak pri predstave mi z toho busi srdce, ja snad se encham ukecat a pdole rad me zeny si udelam doma taky parnicku a ne diesly


Jojo, jsem taky snilek, mam to stale pred ocima... snad dojde i k realizaci. :)
N, Epocha I, K.P.E.V., plánování kolejiště ukončeno, nastává éra výstavby.
Uživatelský avatar
VladikC
 
Příspěvky: 233
Registrován: stř 03 úno, 2010 9:49 pm
Bydliště: Ústí nad Orlicí

Re: Koncová stanice Epocha I

Příspěvekod hank » sob 13 lis, 2010 7:32 am

Tahle diskuse se mi moc líbí, i když jsem jinak zarytým příznivcem modelů podle československých předloh a obdivovatelem modelářsko-pedagogických metod dnes už bohužel zesnulého pana učitele Zusky z Jesenice. Svědomitý přístup k plánování a snaha dovědět se o předloze modelu co nejvíc je určitě mezi neorganizovanými modeláři spíš výjimkou a často je vidět přístupy ve stylu "mně se to tak líbí, tak to tak bude". Pak vznikají modelářské paskvily.

Když už ses tedy rozhodl pro německé vzory, poradím ti internetový obchod, kde seženeš papírové stavebnice (příčí se mi napsat "vystřihovánky") drážních, průmyslových i občanských budov podle německých vzorů ve všech hlavních železničně-modelářských měřítkách. Je to tady: http://www.gleimo.de/. Ceny jsou - ve srovnání třeby s plasťáky od Auhagenu apod. - lidové a uvidíš, že s papírem se dá kouzlit.

Ještě k provozu: Epocha I v Německu na lokálkách se od té naší rakousko-uherské až tak moc nelišila. V daných podmínkách ti stačí jedno hnací vozidlo (já bych volil T9 nebo možná dokonce T3 podle období - 19. stol., 20. stol. před WWI nebo po r. 1914?), hytlák, 1 - 3 osobní vozy (žádné čtyřosáky, žádnou 1. třídu), 5 - 7 nákladních vozů podle konkrétního druhu nakládky a vykládky, 2 - 3 páry smíšených vlaků denně. I ten tvůj "lázeňský" vlak (1- 2 vozy?) by tam zřejmě přivezla kmenová tendrovka lokálky (mysli na přechodnost hnacího vozidla). Drážní stavby budou z neomítnutých cihel nebo hrázděné. Spoustu vzorů budov najdeš v nejbližším německém nebo polském pohraničí.

zdraví
hank
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6670
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Koncová stanice Epocha I

Příspěvekod yurax » pon 15 lis, 2010 7:42 am

Vcera jsem na bicyklu navstivil byvale nemecke, dnes polske mesto Baborow. Nadrazi i s okolim je dochovalym skvostem industrialni ery 1. epochy. I takove detaily jako mustek pres trat (jiz uzavreny, ale stojici) cesticka pro pesi sevrena cihlovymi zdmi, za kterymi jsou fabriky a kulny pochopitelne v cihlovem stylu, nadherne tovarni budovy (bohuzel chatrajici, nicmene u nas by uz davno byly zboreny, Polaci jsou mi sympaticti, ze nezbori nikdy nic :) ), secesni peron, mechanicke navestidla vc. predvesti. Vse opustene a zarustajici travou. Az stahnu fotky z fotaku, dam odkaz.
Pochopitelne vim, ze je zde zamer modelovat likerku a lazenske mestecko, ale treba to nekoho pro industrialy Pruska nadchne.
yurax
 
Příspěvky: 112
Registrován: úte 02 úno, 2010 8:56 am

Re: Koncová stanice Epocha I

Příspěvekod VladikC » pon 15 lis, 2010 8:13 am

hank píše:Tahle diskuse se mi moc líbí, i když jsem jinak zarytým příznivcem modelů podle československých předloh a obdivovatelem modelářsko-pedagogických metod dnes už bohužel zesnulého pana učitele Zusky z Jesenice. Svědomitý přístup k plánování a snaha dovědět se o předloze modelu co nejvíc je určitě mezi neorganizovanými modeláři spíš výjimkou a často je vidět přístupy ve stylu "mně se to tak líbí, tak to tak bude". Pak vznikají modelářské paskvily.


Děkuji za uznání. :) Jsem tak zvyklý z plastikařiny a dalších svých zájmů. Sbírám knoflíky z britských vojenských uniforem, kde bez znalosti vojenské historie, heraldiky a dostupné (u nás téměř nedostupné) literatury nelze ani určit, zda se jedná o předmět, který je možné zařadit do sbírky, natož blíže určit, které jednotce patří a často i alespoň zhruba jej časově zařadit. V Britské armádě, na rozdíl od té naší, má má každá jednotka svou vlastní z symboliku, nejenom ve znaku jednotky, ale i ve zjednodušené formě na knoflících. Do té se promítají historické souvislosti se okolnostmi vzniku, místem vzniku, dosažených vojenských úspěchů jednotky, účasti na válečných taženích, reorganizace armády apod. U jednotek s prefixem Royal pak dochází se změnou panovníka také většinou ke změně vyobrazení symbolu královské koruny. atd. atd. To by bylo na dlouho, a poněkud to sem nepatří. Omlouvám se.

Zmiňované stránky s papírovými stavbami jsem již několikrát prolezl. Jsou tam moc hezké a inspirativné věci. Nedovedu si však, bohužel, představit jak takové to stavby vypadají na kolejišti. Ty vzorově postavené mne moc nepřesvědčily a nemají, dle mého, patřičnou “hloubku” na jakou jsem zvyklý u plastikových stavebnic. Další možností, že jsem ještě opravdu neviděl pořádně postavenou budovu z papíru. Nechám se rád přesvědčit o opaku. :)

Měl jsem v úmyslu se spíše ubírat jinou cestou. Moc se mi líbí “reportáž” o stavbě nádražní budovy “Rakšice”na stránkách KŽM Brno z laserem vyřezávané dýhy (nebo překližky?). Zvláště pak doplňky z leptů (okenice) jsou úžasné. V České Třebové se objevilo take laserové studio, kde vyřezavájí předměty z 3 mm překližky, což je tloušťka, která zhruba odpovídá cihlovému zdivu. Byl jsem se tam ptát zda by byly ochotní mi něco vyřezat, samozřemě, že byly, ale nějak jsem s přítomného pána nedovedl vyrazit, jak by měl takový podklad pro řezání vypadat. Pokusím se použít jako vzor rozmístění dílů z výše zmiňovaných stránek KŽM Brno.

Jedna lokomotiva, by nejspíše odpovídala skutečnosti, ale zde bohužel zcela určitě zklamu a udělám značný ústupek a odklon od skutečnosti. T 9 je dle mého nejhezčí z “malých” tendrovek. Moc bych si ji přál, ale je za současného stavu je pro mne poněkud nedostupná. T 16.1 je sice velká, ale jsem schopen na ni “dosáhnout”. P 8 je srdcová záležitost. :) “Alte Tante” je prostě krásná mašina. “Drobek” T 3 je roztomilá a jak píšeš zcela určitě se hodící, ale jen s ní by to bylo dost fádní ….. Podle tohoto strojového parku je zřejmé, že kolejiště bude situováno do období po roce 1914. Rozpis vlaků je v příspěvcích výše.

Do polského (pruského) pohraničí to mám kousek, až pojedou ženské příště nakupovat do Klodzka (Glatz), zcela určitě zajdu pro inspiraci na zdejší poměrně velké nádraží, ale spíše se po cestě domů stavím v Międzylesie (Mittelwalde), poslední železniční stanicí téměř na hranicích dvou říší… :)

Ale stále platí, jak je uvedeno zde pod čarou, jsem úplný nováček “nasávající” teprve základní vědomosti o železnici, její historii a atmosféru, a především stále ochotný naslouchat názorům zkušenějších kolegů.
Naposledy upravil VladikC dne pon 15 lis, 2010 1:18 pm, celkově upraveno 5
N, Epocha I, K.P.E.V., plánování kolejiště ukončeno, nastává éra výstavby.
Uživatelský avatar
VladikC
 
Příspěvky: 233
Registrován: stř 03 úno, 2010 9:49 pm
Bydliště: Ústí nad Orlicí

Re: Koncová stanice Epocha I

Příspěvekod VladikC » pon 15 lis, 2010 8:17 am

yurax píše: Az stahnu fotky z fotaku, dam odkaz.
Pochopitelne vim, ze je zde zamer modelovat likerku a lazenske mestecko, ale treba to nekoho pro industrialy Pruska nadchne.


Už nyní se moc těším. :) Jistě to bude velmi inspirativní. Díky.
N, Epocha I, K.P.E.V., plánování kolejiště ukončeno, nastává éra výstavby.
Uživatelský avatar
VladikC
 
Příspěvky: 233
Registrován: stř 03 úno, 2010 9:49 pm
Bydliště: Ústí nad Orlicí

Re: Koncová stanice Epocha I

Příspěvekod Rtep » pon 15 lis, 2010 1:14 pm

Něco pro inspiraci
Obrázek
popis a ostatní je na http://www.h0seite.de
Uživatelský avatar
Rtep
 
Příspěvky: 353
Registrován: stř 08 dub, 2009 8:23 am

Re: Koncová stanice Epocha I

Příspěvekod VladikC » pon 15 lis, 2010 7:11 pm

hank píše: I ten tvůj "lázeňský" vlak (1- 2 vozy?) by tam zřejmě přivezla kmenová tendrovka lokálky (mysli na přechodnost hnacího vozidla).


Ještě bych se vrátil k tomuto příspěvku. Můžeš mi prosím vysvětlit termín "přechodnost hnacího vozidla"? Děkuji. :)
N, Epocha I, K.P.E.V., plánování kolejiště ukončeno, nastává éra výstavby.
Uživatelský avatar
VladikC
 
Příspěvky: 233
Registrován: stř 03 úno, 2010 9:49 pm
Bydliště: Ústí nad Orlicí

Re: Koncová stanice Epocha I

Příspěvekod Rtep » pon 15 lis, 2010 8:08 pm

Ještě mne napadla stanice Sobotín, a to za doby fungování železáren bratrů Kleinů. Ve stanici byla i kolej kde byl odstaven salonní vůz bratrů Kleinů. Spadá to do Epo 1. ale bylo by to lepší v HO tam je velmi široký výběr modelů.
Uživatelský avatar
Rtep
 
Příspěvky: 353
Registrován: stř 08 dub, 2009 8:23 am

Re: Koncová stanice Epocha I

Příspěvekod hank » pon 15 lis, 2010 8:18 pm

VladikC: Tratě jsou rozděleny do kategorií podle toho, jak těžká hnací i tažená vozidla na nich mohou být provozována. Jde o soustavu kolejového svršku, hlavně o druh použitých kolejnic, pražců a upevňovadel, o parametry spodní stavby, především o konstrukci a únosnost mostů, a o způsob namáhání tratí hnacími vozidly. Dnes už to možná není tak aktuální, protože trati se stavějí víceméně na jedno brdo, ale v dobách, o kterých je řeč, nemohla každá lokomotiva vjet na každou trať. Hlavní parametr, který přechodnost hnacích vozidel určuje, je nápravová hmotnost - zatížení hnacích náprav lokomotiv vyjádřené v tunách. Např. u ČSD ještě dlouho za 1. republiky byla spousta i důležitých tratí s povolenou nápravovou hmotností do 14 tun. Proto tolik i velkých lokomotiv se čtyřkou na konci (354.0,1,7, 434.0.1.2, 464.0, 524.0,1,2, 534.0), proto na lokálkách jezdily lehčí stroje (310.0, 422.0, 423.0).

V Německu se trati stavěly důkladněji než v Rakousko-Uhersku, ale i tak jistě existovaly lokálky, kam P8 ani T14 se svými 17 t na nápravu nemohly. Lokálkové stroje měly třeba: T9 a T13 - 15 t na nápravu, T3 - podle provedení 10 - 12 t, atd.

zdraví
hank
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6670
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Koncová stanice Epocha I

Příspěvekod Morris Zapp » pon 15 lis, 2010 8:18 pm

Přechodnost: ne každé vozidlo smí na každou trať. Záleží to na nápravovém tlaku (ve skutečnosti tíze na nápravu), na chování vozidla v obloucích, na kompatibilitě zab. zař - no, to v ep. I snad ještě nebylo :wink:
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 860
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Re: Koncová stanice Epocha I

Příspěvekod hank » pon 15 lis, 2010 8:24 pm

Morris Zapp: No, já žiju mentálně někde ve III. epoše :lol: , takže tehdy nekompatibilita zabezpečovacího zařízení ještě nebyla tak aktuální. Ale jinak máš samozřejmě pravdu.

zdraví
hank
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6670
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Koncová stanice Epocha I

Příspěvekod Morris Zapp » pon 15 lis, 2010 8:25 pm

No jo, jsem druhej :)

Hank: aktuální je to pořád - akorát se to posunulo směrem k vyšším hmotnostem. Ale stále máme i trať, která má sice papírově 16 tun (protože nižší kategorie neexistuje), ale vozidla se 16 tunami jsou tam vyjmenována jako nepřechodná...
Naopak přibyly radosti s kompatibitou... :|
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 860
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků