Domácí Kolejiště

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Příspěvekod Tom_794 » čtv 25 čer, 2009 12:58 pm

Když jsem v Lednu, po roce, vyndal koleje a mašinku rok starou, tak jsem přemýšlel, jak vylepšit, prodloužit stávající staré koleje. Chtěl jsem koupit flexi koleje a připojit je ke starým kolejím, u nichž je problém se špatným elektrickým kontaktem.
Pak mi došlo, že by to chtělo něco většího. Bohužel u většího kolejiště se koleje přidělávají napevno a nelze pak měnit tvar. Přesto jsem se rozhodl naplánovat kolejiště jen pro zábavu bez konkrétní epochy, prostředí.
Spodní část by se dala nazvat hlavní koridor a ta horní dvojkolejka vedouci "do hor" :). Nad krajinou jsem zatím moc nepřemýšlel.

Vycházel jsem z:
1. okruh - chci, aby se dalo jezdit dokola.
2. dvojkolejka - zajímavější je, když mašinky mohou jezdit "proti sobě" a míjet se.
3. prostor, který na to mám (3,6x3,4m v rohu místnosti) a bezproblémová dostupnost ke všem částem kolejiště. Proto jsem přešel z verze U na O.

Pokud máte lepší řešení kolejiště v tomto prostoru, budu rád, když mi je navrhnete.
Tom_794
 
Příspěvky: 11
Registrován: pát 23 led, 2009 2:45 pm
Bydliště: Praha

Příspěvekod Michal Šuhajda » čtv 25 čer, 2009 2:37 pm

Jak jsem psal ,ten návrh spíš připomíná autodráhu než železniční trať, rozděleníé na etapy je též nějak nad moje chápání. Co bude s nádražím vpravo, když nad něj přiděláš 2. etapu? Bude sloužit jako skryté? Nebo bude celé horní nádraží skutečně na mostě? To je hodně divoký i pro S-bahn. K čemu slouží nesmyslně rozhozené vratné smyčky? Chceš dvoukolejku, ale co jsi navrhnul je pouze jedno nekonečné (protože je dokola) nádraží. Kde máš volnou trať?

Co navrhnout, nejjednodušší řešení je tzv. "Falešná dvoukolejka". případně ji zkombinovat s lokálkou.
Zkusím popsat jedno možné řešení. V jednom rohu bude rozšířený prostor. V prvním patře je smyčka (vícekolejná) z té vede ven dvoukolejná trať, vede až k pravému oblouku, za kterým je malá odbočná stanice (4dopr. koleje 1 manipulační) případně i jednodušší něco jako Z. Třebáň). za stanicí pokračuje dvoukolejná trať, okolo zbylých dvou stěn, spíš u přední strany. nakonec před známým rohem mizí v tunelu, v rohu v přízemí je opět vícekolejná vratná smyčka..
Vedlejší trať stoupá podél stěny za dvoukolejkou, a po pravém oblouku vjíždí do malé koncové staničky (s dvoumístnou remízou). případně může pokračovat do smyčky, která je v patře nad smyčkami dvoukolejky.
Pokud vadí lokálka, lze to realizovat i bez ní, ale cpát na ten prosto dvě (a víc) stanice na hlavní dvoukolejné trati je pitomost.
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2513
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Příspěvekod Tom_794 » čtv 25 čer, 2009 3:15 pm

Mohl by jsi to prosmtě načrtnout? Třeba v malování.
Dík
2 vratné smyčky, aby se vlaky mohly otočit.
Tom_794
 
Příspěvky: 11
Registrován: pát 23 led, 2009 2:45 pm
Bydliště: Praha

Příspěvekod Michal Šuhajda » čtv 25 čer, 2009 8:07 pm

Je mi jasný na co jsou vratné smyčky, ale ty smyčky musí být umístěny nějak rozumně a ne uprostřed trati. a pokud možno by nem,ěly být vidět. Vlak není tramvaj, jak už jsem psal.
Náčrtek z wintracku je na adrese: http://suhys.rajce.idnes.cz/Navrhy_kolejist/#Falesna2kolej-pohled.jpg a http://suhys.rajce.idnes.cz/Navrhy_kolejist/#Falesna2kolej.jpg
Jedno je panoramatický pohled na kolejiště, druhé půdorys.
Pro všechny:
Je to jen hodně narychlo, a pro ukázku, tak to nepovažujte za bernou minci. Vím, že jsou ve stanicích krátké koleje, taky stoupání v rozmezí 1,5-2cm/m je na dvoukoljeku hodně. Pro úplnost na lokálce je cca 2,5cm/m což je OK.
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2513
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Příspěvekod Tom_794 » pát 26 čer, 2009 6:20 am

Jedna vznikla výjezdem na horní nádraží, takže to je velká vratná smyčka a ta malá je na opačnou stranu, jinam se mi nevešla. Nechtěl jsem tunely, aby bylo vše dobře vidět a v dosahu.
A nechtěl jsem mít slepé nádraží, aby se nemusely přepojovat vagóny.

Dík.
Zkusím udělat úplně nový návrh.

Objednal jsem si jedno křížení 55241 a dostal jsem 2, tak je tam chci využít obě.
Stoupání 2 cm/m se mi zdá málo.
Tom_794
 
Příspěvky: 11
Registrován: pát 23 led, 2009 2:45 pm
Bydliště: Praha

Příspěvekod Michal Šuhajda » pát 26 čer, 2009 7:46 am

Tom_794 píše:Jedna vznikla výjezdem na horní nádraží, takže to je velká vratná smyčka a ta malá je na opačnou stranu, jinam se mi nevešla. Nechtěl jsem tunely, aby bylo vše dobře vidět a v dosahu.

Základní problém je v tom, že sebevětší domácí model zobrazuje pouze velmi malý výsek skutečné trati. Proto skryté nádraží nebo smyčka na modelu nahrazuje trať (resp. zbytek železniční sítě), která ve skutečnosti pokračuje, větví se začíná a končí ve stanicích, překladištích, vlečkách, odstavných nádražích atd. Samozřejmě je možné mít skryté nádraží viditelné (viz Zababovská setkání) nicméně je vhodné jasně definovat co je a není "skryté".
Správně udělané SN má být samozřejmě bez problémů přístupné zejména v problémových místech (zhlaví apod.) už kvůli tomu, že se tam může kdykoliv stát, že tam zastaví lokomotiva, vykolejí vůz nebo třeba spadne kus nákladu.
Nicméně dělat kvůli přístupu do SN zbytek trati ve vzduchu je kravina (nesmysl je vc tomhle případě slabé slovo), která nemá se železničním modelářstvím nic společného. Ve skutečnosti by byla podobná stavba nerealizovatelná. Navíc k čemu by bylo takové nádraží na mostě nad druhou stanicí (kam ještě ke všemu vede trať)
Nakonec ještě technický dotaz. Jak bude třeba řešeno zachycení vykolejeného vozu nebo lokomotivy?
Tom_794 píše:A nechtěl jsem mít slepé nádraží, aby se nemusely přepojovat vagóny.

V tom případě si postav model současné tramvajové trati, maximálně nějaký S-bahn.
Ve skutečnosti se soupravy, zejména nákladní, ale i osobní soupravy mění podle toho co (kolik čeho) je zrovna potřeba přepravit. Samozřejmě existují ucelené soupravy vlaky např. s uhlím nebo vápencem pro elektrárny, které je zdí stále stejné, jenže pendlují střídavě plné a prázdné.
Tom_794 píše:Objednal jsem si jedno křížení 55241 a dostal jsem 2, tak je tam chci využít obě.

Neber si to ve zlém, ale plánovat kolejiště podle toho, že mám takovou a takovou výhybku, je jako kdybys řekl, že budeš mít v domě mezi obývákem a kuchyní gartážová vrata, protože Ti přišly dvoje... :)
Tom_794 píše:Stoupání 2 cm/m se mi zdá málo

Dvoukolejné bývají hlavní trati s velkými objemy přepraveného zboží, tedy po nich jezdí dlouhé vlaky. Zkus si zapřáhnout za lokomotivu dvacet nebo víc vozů a pusť ji na nějaké větší stoupání. Pokud to vyjede rozhodně jí to neudělá moc dobře.
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2513
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Nový plán - navrh kolejiste 07

Příspěvekod Tom_794 » úte 30 čer, 2009 7:20 am

Tak jsem to předělal (link na další obrázky http://kolejiste.ttbarrandov.eu/navrh_kolejiste ):
Obrázek
Tom_794
 
Příspěvky: 11
Registrován: pát 23 led, 2009 2:45 pm
Bydliště: Praha

Příspěvekod Michal Šuhajda » úte 30 čer, 2009 1:55 pm

Nový plánek starý problém. Pořád je to vlakodrom a ne model železnice. Sice už zmizela estakáda se stanicí - hurá, ale dolní "okruh" zůstává bez kousku širé trati. Chápu, že chceš využít dvojité kolejové spojky, ale proč jsou uprostřed trati mezi stanicemi? Ke které stanici vlastně patří.
Pro podobné řešení je prostě daný prostor moc malý aspoň v H0. Plán chce hodně doladit spíš úplně překopat.

Co se týká provedení stanic. Zkus se před tím než začneš plánovat projet vlakem, nejlépe v posledním voze, nebo se projdi okolo nějaké stanice - NE V KOLEJIŠTI !!!, prohlédni si plány skutečných železničních stanic a zaměř se na to jak stanice vypadají, zejména zhlaví. Podívej se jak jsou napojeny do stanic jednotlivé trati (dobrá pomůcka jsou fotomapy). Všimni si i jak vypadá širá trať. Odbočka na širé trati bývá málokdy jen tak odbočka trati z ničeho nic. Musí u ní být aspoň nějaké návěstidlo.

Nechci se tu zběsile rozepisovat, ale zkus si uvědomit, že stanice nezačíná a nekončí první a poslední výhybkou. Za(před) poslední výhybkou bývá kus koleje (výtažná kolej), který se využívá pro posun, ten končí u označníku (bílý kůl s modrou špičkou) pak je cca 50 ma tam stojí vjezdové návěstidlo, před vjezdové návěstidlo by se měl vejít vlak aniž by stál koncem v další stanici. To tvůj plánek jistě nespňuje
Zhlaví bývá stavěno tak, aby bylo co nejkratší, naopak staniční kolej by měly být dostatečně dlouhé.
Je tu spousta dalších věcí, které jsou na plánku špatně. Zkus si zjistit aspoň něco málo o železnici jako takové než se pustíš do dalšího plánku.
Nebo mi napiš na e-mail nebo do SZ.
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2513
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Příspěvekod Tom_794 » stř 01 črc, 2009 8:08 am

Na křížení není nikde jinde místo, zabíra 548mm (při stavbě se mi to třeba povede lépe umístit), když ho nahradím, tak budu mít 4 výhybky za sebou 956 mm, což je moc.
Změřil jsem si na mapě skutečné nádraží, Dobřichovice: skoro 0,8 km, po přepočtu měřítka vychází víc jak 9 m.
Na rozměrech, co mám, nemohu dodržovat skutečnost.

Mezi nádražíma je víc jak 2 m.
Na dvojkolejce by jsi nechal jen jedno nádraží?
ObrázekObrázek
((asi bych potřeboval osobní konzultaci))
Tom_794
 
Příspěvky: 11
Registrován: pát 23 led, 2009 2:45 pm
Bydliště: Praha

Příspěvekod milan ferdián » stř 01 črc, 2009 7:10 pm

Tom_794 píše:((asi bych potřeboval osobní konzultaci))


A jak máme poznat kde bydlíš :?:
Limit příloh vyčerpán
milan ferdián
 
Příspěvky: 12140
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Příspěvekod Tom_794 » čtv 02 črc, 2009 5:46 am

milan ferdián píše:
Tom_794 píše:((asi bych potřeboval osobní konzultaci))


A jak máme poznat kde bydlíš :?:


Teď už to snad je jasné :), v Praze.
Tom_794
 
Příspěvky: 11
Registrován: pát 23 led, 2009 2:45 pm
Bydliště: Praha

Příspěvekod Domba » pon 14 zář, 2009 3:58 pm

Tak posledni návrh snad všecky oblouky bohužel budou jen 380:)

http://i358.photobucket.com/albums/oo26 ... G_3216.jpg

http://i358.photobucket.com/albums/oo26 ... G_3218.jpg

Nejsou tam dodělané nádraží jinak odbočné nádraží budu dělat podle návrhu Milana "děkuju za něj" skryté bude o 4 kolejích na druhé straně než je nádraží a nad nim nahoře bude koncové to ještě není vymyšlené ale chtěl bych tam výtopnu a šturc se skladištěm a přemýšlim nad pilou hnedka ve stanici no prostě lehce se inspirovat Josefovo dolem: ))

Jinak teda aby ste to pochopili červená trat vede do koncové stanice,
černá je skryté, zelená jeden vjezd do skrytého, modrá druhý vjezd.

Já vim že je toho možná dost nacpaného na sobě ale chtěl sem se podivat aspon i trochu na jízdu vlaku v krajině:) , jinak sem přemýšlel nad krajinou a bude asi hornatá a tratě oddělené lesem no to vymyslim potom až ho začnu dělat. Jinak sem zapoměl že příde ještě přídavný modul kde bude depo to ještě vymyslim včera jsem objevil dost podkladů co Milan dal na net.Tak vymejšlim jak ho udělat.
HO : ))
Uživatelský avatar
Domba
 
Příspěvky: 164
Registrován: stř 31 pro, 2008 11:12 am
Bydliště: Liberec

Příspěvekod Domba » čtv 17 zář, 2009 7:59 pm

tak pokračování nakreslil sem koncové nádraží.
http://i358.photobucket.com/albums/oo26 ... G_3719.jpg
tedka se věnuju depu de to ztuha ale až to bude hotové tak to se mtaky dám.
HO : ))
Uživatelský avatar
Domba
 
Příspěvky: 164
Registrován: stř 31 pro, 2008 11:12 am
Bydliště: Liberec

Příspěvekod Domba » pon 16 lis, 2009 2:38 pm

Z důvodu toho že nakonec přídavný panel s depem nevýjde sem byl nucen předělat návrh. Příští rok na jaře začnu dělat tady je plánek jak bude vypadat budoucí kolejiště.

http://i358.photobucket.com/albums/oo26 ... nverze.jpg
HO : ))
Uživatelský avatar
Domba
 
Příspěvky: 164
Registrován: stř 31 pro, 2008 11:12 am
Bydliště: Liberec

Příspěvekod milan ferdián » úte 17 lis, 2009 8:09 am

Domba píše:Z důvodu toho že nakonec přídavný panel s depem nevýjde sem byl nucen předělat návrh. Příští rok na jaře začnu dělat tady je plánek jak bude vypadat budoucí kolejiště.

http://i358.photobucket.com/albums/oo26 ... nverze.jpg


Co s tebou :?: Jak ti poradit :?: Můj pohled na toto kolejiště je :?
Limit příloh vyčerpán
milan ferdián
 
Příspěvky: 12140
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník