Kolejiště N - návrh dvojkolejky

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Kolejiště N - návrh dvojkolejky

Příspěvekod chphoto » úte 19 říj, 2021 6:24 pm

No abych řekl pravdu, tak jsem k tomu sbíral odvahu skoro týden, bál jsem se, jak to dopadne. Na to, že to je první pokus to vypadá i docela koukatelně. Taky seznámení se stříkací pistolí bylo dnes prvně a musím uznat, že čištění byla taky dobrá "lahůdka", hlavně když jsem si ji nerozebral předtím a pak celá zamatlaná od barvy se rozebrala rychle, ale složit to byl větší rébus. Ale podařilo se. Pro příště to bude chtít trochu víc rozředit barvu, jednak aby se ta pistole tak rychle nezalepila a druhak aby to neschlo tak rychle.

Teď bude následovat (po nástřiku všeho co je hotovo) štěrkování a pak patina kolejnic rzí. To chci taky stříkat s tím, že zakreju pražce uvnitř koleje a vně a stříknu to. Tam by mohlo trochu rzi "ukápnout" i dolů na štěrk a věřím tomu, že to bude vypadat hezky. Bude to taky premiéra, tak to nejdřív zkusím na kusu koleje ve skrytém nádraží, kde když se to nepovede, tak nebude tolik škody.
Aktuálně N; YD7001 ESU 50210; iTrain a JMRI
viewtopic.php?f=1&t=13533
chphoto
 
Příspěvky: 422
Registrován: čtv 19 srp, 2021 6:00 am
Bydliště: Jičín

Re: Kolejiště N - návrh dvojkolejky

Příspěvekod chphoto » pon 01 lis, 2021 4:37 pm

Ta souprava vypadá nádherně a vejde se na nádraží - takže výpočty byly ok.
Photo 01.11.2021 15 41 01.jpg

Vypadá velmi dobře a i jízda je příjemná. Ještě teda musím sehnat dekodér do řídícího vozu, aby svítil jak má a ne bíle při jízdě vpřed.
Aktuálně N; YD7001 ESU 50210; iTrain a JMRI
viewtopic.php?f=1&t=13533
chphoto
 
Příspěvky: 422
Registrován: čtv 19 srp, 2021 6:00 am
Bydliště: Jičín

Re: Kolejiště N - návrh dvojkolejky

Příspěvekod HonzaM » pon 01 lis, 2021 8:27 pm

chphoto píše:Ta souprava vypadá nádherně a vejde se na nádraží - takže výpočty byly ok.

Vypadá velmi dobře a i jízda je příjemná. Ještě teda musím sehnat dekodér do řídícího vozu, aby svítil jak má a ne bíle při jízdě vpřed.

Proč máš lokomotivu připojenou obráceně? Ale chybí ještě tři vozy... Kompletní sedmivozovou soupravu prodával Hobbytrain, souprava vypadá opravdu skvěle.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4133
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Kolejiště N - návrh dvojkolejky

Příspěvekod chphoto » pon 01 lis, 2021 8:54 pm

Mašina je opačně proto, že jsem si toho nevšimnul na první pohled, až teď jsem na to koukal, že je opačně. Tohle je od Hobbytrainu ta 4-vozová, celá 7-mi vozová by se mi nevešla na panel, od začátku jsem počítal s tím, že maximální souprava budou 4 vozy a mašina. Na to je i počítanej skryťák, aby se tam toto vešlo i na tu nejkratší kolej, co v něm bude. A to se povedlo, teoreticky mám prostor na 2 tyhle soupravy ve SN a 2 na hlavním nádraží a pořád se bude dát projet po zbytku dalšími 2-mi soupravami.
Aktuálně N; YD7001 ESU 50210; iTrain a JMRI
viewtopic.php?f=1&t=13533
chphoto
 
Příspěvky: 422
Registrován: čtv 19 srp, 2021 6:00 am
Bydliště: Jičín

Re: Kolejiště N - návrh dvojkolejky

Příspěvekod Ivan » pon 01 lis, 2021 10:31 pm

HonzaM píše:Proč máš lokomotivu připojenou obráceně?


ale no tak... i v reálu jsou vidět loko někdy obráceně.
TTmini Jizerka III/IV ep. (1.3m2, DR5000, Z21 a MM) ... hlavně že mne to baví!
Uživatelský avatar
Ivan
 
Příspěvky: 1714
Registrován: ned 06 říj, 2013 8:06 am
Bydliště: Praha

Re: Kolejiště N - návrh dvojkolejky

Příspěvekod sidlo » čtv 04 lis, 2021 6:03 am

chphoto píše:Ta změna rychlosti by mohla nastat, ale spíš jsem myslel, jestli by to nemělo ještě nějaký další negativa. ale přišlo mi zbytečný detekovat samostatně výhybku. Ale šlo by to ještě alespoň mírně doupravit, že i výhybky by byly detekovatelné.
detekce.jpg

Takhle to je uděláno nyní, ale šlo by z těchto míst "vzít" jedny vodiče a dát je na detektor taky. Výhybky jsou ale vodivě spojeny a s tím už teď nic nenadělám. S detekcí ještě ano, to je jen přezapojit pár drátů.

Pokud jsou koleje už přilepeny tak se dají ještě přeříznout. Používáme k tomu PARKSIDE® Aku jemná vrtací bruska PFBS 12 B3 https://www.lidl.cz/p/parkside-aku-jemna-vrtaci-bruska-pfbs-12-b3/p100335601?mktc=shopping&gclid=EAIaIQobChMIyOCxxYP-8wIVBZ3VCh2LMABMEAsYASABEgImZvD_BwE. Za pár korun to často mají v Lidlu.
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3625
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: Kolejiště N - návrh dvojkolejky

Příspěvekod sidlo » čtv 04 lis, 2021 6:47 am

Myšpulín píše:
sidlo píše:Na řídící software to nemá žádný vliv.

Právě že může. Proud může být odebírán z nedetekované části a na čidle nedojde k poklesu napětí a tudíž k detekci. Vždy je potřeba zajistit, aby nebylo propojení soupravou mezi nedetekovaným a detekovaným úsekem. Hlavně u stojící soupravy.

Máš pravdu. To mě nenapadlo, že někdo může udělat elektrické dělení úseků jinak než logické úseky.
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3625
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: Kolejiště N - návrh dvojkolejky

Příspěvekod chphoto » čtv 04 lis, 2021 6:49 am

sidlo píše:
chphoto píše:Ta změna rychlosti by mohla nastat, ale spíš jsem myslel, jestli by to nemělo ještě nějaký další negativa. ale přišlo mi zbytečný detekovat samostatně výhybku. Ale šlo by to ještě alespoň mírně doupravit, že i výhybky by byly detekovatelné.
Příloha detekce.jpg je dlouhodobě nedostupná.

Takhle to je uděláno nyní, ale šlo by z těchto míst "vzít" jedny vodiče a dát je na detektor taky. Výhybky jsou ale vodivě spojeny a s tím už teď nic nenadělám. S detekcí ještě ano, to je jen přezapojit pár drátů.

Pokud jsou koleje už přilepeny tak se dají ještě přeříznout. Používáme k tomu PARKSIDE® Aku jemná vrtací bruska PFBS 12 B3 https://www.lidl.cz/p/parkside-aku-jemna-vrtaci-bruska-pfbs-12-b3/p100335601?mktc=shopping&gclid=EAIaIQobChMIyOCxxYP-8wIVBZ3VCh2LMABMEAsYASABEgImZvD_BwE. Za pár korun to často mají v Lidlu.

No přeříznout by to asi šlo, vzít si co nejslabší kotouček, to je jasný, ale snad by stačilo připojit na detekci i tyto spojené výhybky.
2021-11-04_074543.jpg
2021-11-04_074543.jpg (28.66 KiB) Zobrazeno 3070 krát

Sice by to mělo své nevýhody, ale odstranil bych tím tu možnost změny rychlosti jízdy. No škoda, že jsem už ty koleje nalepil a zaštěrkoval, kdyby to bylo o 14 dní dřív, tak by to šlo ještě rozdělat a dát tam místo vodivých spojek izolační. Takhle to řezání se mí právě moc nelíbí právě kvůli tomju, že to nebude spojeno spojkou.
Aktuálně N; YD7001 ESU 50210; iTrain a JMRI
viewtopic.php?f=1&t=13533
chphoto
 
Příspěvky: 422
Registrován: čtv 19 srp, 2021 6:00 am
Bydliště: Jičín

Re: Kolejiště N - návrh dvojkolejky

Příspěvekod sidlo » čtv 04 lis, 2021 6:56 am

chphoto píše:ale snad by stačilo připojit na detekci i tyto spojené výhybky.

To by nestačilo. Obsazením kolejové spojky jedním vlakem dojde k vybavení obvodu i pro druhý vlak, přestože ten má cestu volnou. Pokud má být kolejiště řízeno počítačem, tak to bude neřešitelná situace. V důsledku by se to chovalo jako kolejová splítka.
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3625
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: Kolejiště N - návrh dvojkolejky

Příspěvekod Jirkátor » čtv 04 lis, 2021 7:17 am

chphoto píše:No přeříznout by to asi šlo, vzít si co nejslabší kotouček, ...

Na to nepotřebuješ dremla, stačí žiletková pilka. Já řežu všechny kolejnice jenom tímto a v pohodě. Řez je velice tenký a tak někdy musím udělat dva těsně vedle sebe, někdy do řezu strčím zalamovací nůž, a mezera se trochu roztáhne, to ale pouze u flexi kolejí.
ziletkova-pilka-jlc-komplet.jpg
Tohle stavím já: viewtopic.php?f=1&t=12586
Uživatelský avatar
Jirkátor
 
Příspěvky: 1077
Registrován: stř 01 led, 2020 11:09 am
Bydliště: Veselí nad Lužnicí

Re: Kolejiště N - návrh dvojkolejky

Příspěvekod chphoto » čtv 04 lis, 2021 7:36 am

sidlo píše:
chphoto píše:ale snad by stačilo připojit na detekci i tyto spojené výhybky.

To by nestačilo. Obsazením kolejové spojky jedním vlakem dojde k vybavení obvodu i pro druhý vlak, přestože ten má cestu volnou. Pokud má být kolejiště řízeno počítačem, tak to bude neřešitelná situace. V důsledku by se to chovalo jako kolejová splítka.


Tak tohle mě nenapadlo a je pravda, že by to mohlo vadit. Když bude přehozeno do odbočky, tak by to bylo jedno, ale na rovném úseku by to vadilo. Tam by pak asi nešlo pustit oba vlaky rovně najednou. No a nebo je zde ještě jedna možnost (třeba taky blbá) a to sice detekci udělat, ale v programu nedetekovat, pak by stačilo jen ohlídat výhybky, kam jsou přestaveny a mohlo by to fungovat. To by pak nevadilo, že to bude ukazovat obsazení na obou výhybkách. Fakt se mi nechce ty koleje řezat....
Aktuálně N; YD7001 ESU 50210; iTrain a JMRI
viewtopic.php?f=1&t=13533
chphoto
 
Příspěvky: 422
Registrován: čtv 19 srp, 2021 6:00 am
Bydliště: Jičín

Re: Kolejiště N - návrh dvojkolejky

Příspěvekod chphoto » čtv 04 lis, 2021 7:38 am

Jirkátor píše:
chphoto píše:No přeříznout by to asi šlo, vzít si co nejslabší kotouček, ...

Na to nepotřebuješ dremla, stačí žiletková pilka. Já řežu všechny kolejnice jenom tímto a v pohodě. Řez je velice tenký a tak někdy musím udělat dva těsně vedle sebe, někdy do řezu strčím zalamovací nůž, a mezera se trochu roztáhne, to ale pouze u flexi kolejí.
ziletkova-pilka-jlc-komplet.jpg

Tuhle pilku mám, ale obávám se, že do toho místa kde je spojeno se nedostanu a spíš ještě pojebu okolí. Jinak tahle pilka má krásně jemnej řez, to je fakt.
Aktuálně N; YD7001 ESU 50210; iTrain a JMRI
viewtopic.php?f=1&t=13533
chphoto
 
Příspěvky: 422
Registrován: čtv 19 srp, 2021 6:00 am
Bydliště: Jičín

Re: Kolejiště N - návrh dvojkolejky

Příspěvekod sidlo » čtv 04 lis, 2021 8:00 am

Nemusíš řezat v místě styku výhybek. Můžeš to říznout vedle přídržnice - viz červený křížek. Je tam víc místa a na funkci to nemá vliv.

2021-11-04_074543.jpg
2021-11-04_074543.jpg (33.67 KiB) Zobrazeno 3043 krát
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3625
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: Kolejiště N - návrh dvojkolejky

Příspěvekod chphoto » čtv 04 lis, 2021 8:16 am

No jo, vždyť já nemusím řezat obě koleje a uprostřed, ale stačí jen detekční (v mém případě spodní) a to už by bylo reálné. Dneska to odpoledne vyzkouším. Naštěstí není postaveno vše, druhé patro teprve budu dělat (abych se zatím dostal do SN) tak tam to už udělám s izolačníma spojkama.
Aktuálně N; YD7001 ESU 50210; iTrain a JMRI
viewtopic.php?f=1&t=13533
chphoto
 
Příspěvky: 422
Registrován: čtv 19 srp, 2021 6:00 am
Bydliště: Jičín

Re: Kolejiště N - návrh dvojkolejky

Příspěvekod chphoto » čtv 04 lis, 2021 3:26 pm

chphoto píše:No jo, vždyť já nemusím řezat obě koleje a uprostřed, ale stačí jen detekční (v mém případě spodní) a to už by bylo reálné. Dneska to odpoledne vyzkouším. Naštěstí není postaveno vše, druhé patro teprve budu dělat (abych se zatím dostal do SN) tak tam to už udělám s izolačníma spojkama.

Tak jsem to zkusil a v pohodě, na hlavním nádraží ty 4 spoje přerušeny, do vzniklé mezery jsem ještě vložil kousek izolantu, trochu zaštěrkoval a zalil lepidlem a tak předpokládám, že to bude v cajku. Až to zaschne, tak jen zaříznu podle kolejnice a zbytek už budu dávat rovnou izolační spojky na obě koleje a bude klid.
Aktuálně N; YD7001 ESU 50210; iTrain a JMRI
viewtopic.php?f=1&t=13533
chphoto
 
Příspěvky: 422
Registrován: čtv 19 srp, 2021 6:00 am
Bydliště: Jičín

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 návštevníků