Kolejiště TT - L 3,7x2,2 m - radekkrupka

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Příspěvekod radekkrupka » stř 17 zář, 2008 4:42 pm

No tak to vypadá po zvážení na radikální řez. Zkusím popřemýšlet a něco zase vymyslím...nejdřív ale o víkendu asi.

Tak pokud vás ještě něco napadne, klidně přihoďte pod kotel :)
Uživatelský avatar
radekkrupka
 
Příspěvky: 1926
Registrován: ned 20 dub, 2008 3:13 pm
Bydliště: Teď už jenom Zlín :)

Příspěvekod milan ferdián » stř 17 zář, 2008 5:03 pm

Jarda H. píše:
Michal Šuhajda píše: ..... Problém je v tom, že depa byly většinou spíš natažená do délky, než nějak zběsile rozvětvená o šířky. Navíc obvod depa byl většinou napojen na stzanici tak, aby provoz v depu nezasahoval do provozu stanice. ......


S případným natažením délky depa může mít Radek problém - bez zásadního zásadu do krajiny nebo napojení do stanice to nepůjde. Tohle je takový kompromis !

Jinak ten nápad s "angličanem" na vjezdu do depa je dobrý :lol: (nemusí loko vjíždět z depa do stanice a zpět a tím tam blokovat provoz) !

Pak by to mohlo vypadat nějak takhle :
http://jerry62.rajce.idnes.cz/Planky/#radek.krupka.JPG
Původně minimalistické depo pro parní lokomotivy, později po zavedení motorové trakce doplněno o angličana, koleje i čerpání nafty ?!


Souhlásím s Michalem,skutečně stačila jen jedna kolej ,kde se provedly všechny úkony pro provozní ošetření lokomotivy.Jardo H,když se teď dívám na plánky takových malých strojových stanic (výtopny-P.L.D.),tak jak jsi to nakreslil ,by to šlo .Je to zajímavé ,ale popelová jáma na těchto výkresech je situována vedle úhelné skládky,upozorňuji,že uhlí bylo uskladněno v tzv.kůlnách na uhlí.,vedle nesměl chybět vodní jeřáb.Tato strojová stanice v takovém provední slouží jen pro potřebu hnacích vozidel pro vedlejší trať ,případně lokálky.
Limit příloh vyčerpán
milan ferdián
 
Příspěvky: 12136
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Příspěvekod radekkrupka » sob 11 říj, 2008 9:56 pm

Kolegové modeláři - chtěl bych znát váš názor na jednu věc ohledně mého plánu... :)

Jedná se o napojení vlečky do stanice, konkrétně vlečky vlevo dole na pravém panelu (šedá kolej do žluté stanice).

Původně jsem ji měl zapojenou do úplně spodní koleje (nyní je tam jen kusá kolej). To jsem ale vyhodnotil jako nevhodné - jednak z té koleje nelze odjet jinam než na horní odbočnou stanici, nehledě na to, že tato je právě první kolejí od staniční budovy (která je jakoby mimo panel...). Napadlo mě napojit vlečku přes angličana přímo do pravého zhlaví. Nejsem odborník, ale přijde mi to (bez velkých úprav celé stanice) jako jednodušší? Umožňuje to přejezd do nákladního okruhu stanice...

Obrázek zde:
http://picasaweb.google.com/radekkrupka ... 2150877202

Zbytku si prosím nevšímejte, již byl probrán a není (zatím) nic hotového.

Snad jen, že levý panel má již hotový rám :lol:
Uživatelský avatar
radekkrupka
 
Příspěvky: 1926
Registrován: ned 20 dub, 2008 3:13 pm
Bydliště: Teď už jenom Zlín :)

Příspěvekod Michal Šuhajda » ned 12 říj, 2008 7:39 am

radekkrupka píše:Kolegové modeláři - chtěl bych znát váš názor na jednu věc ohledně mého plánu... :)

Jedná se o napojení vlečky do stanice, konkrétně vlečky vlevo dole na pravém panelu (šedá kolej do žluté stanice).

Původně jsem ji měl zapojenou do úplně spodní koleje (nyní je tam jen kusá kolej). To jsem ale vyhodnotil jako nevhodné - jednak z té koleje nelze odjet jinam než na horní odbočnou stanici, nehledě na to, že tato je právě první kolejí od staniční budovy (která je jakoby mimo panel...). Napadlo mě napojit vlečku přes angličana přímo do pravého zhlaví. Nejsem odborník, ale přijde mi to (bez velkých úprav celé stanice) jako jednodušší? Umožňuje to přejezd do nákladního okruhu stanice...

Obrázek zde:
http://picasaweb.google.com/radekkrupka ... 2150877202

Zbytku si prosím nevšímejte, již byl probrán a není (zatím) nic hotového.

Snad jen, že levý panel má již hotový rám :lol:

To zapojení není správně, lepší je předchozí varianta. Vlečka by neměla být zaústěná do hlavní staničnáí koleje, ale do některé manipulační koleje. To, že je to první kolej před stan. budovou nevadí, ale posun na vlečku musí probíhat v době, kdy se v kolejiišti nebudou pohybovat cestující (tedy do/z stanice nepřijede/neodjíždí žádný osobní vlak)
To, že se nedá přímo z dané koleje přímo odjet taky nevadí (pokud je to manipulační kolej, tak se z ní stejně odjíždět nesmí). Málokdy odjíždí vlak z vlečky přímo na trať.
V Tvém případě se dá předpokládat, že ve stanici bude staniční záloha (loko, která posunuje jen ve stanici). Po příjezdu vlaku (nejspíš manipulační vlak) se z něj odpojí vozy pro vlečku. Ty si převezmě záloha, Vytáhne je mimo stanici (nejspíš po modré trati vlevo, nebo je vytlačí do tunelu) a po první koleji od st. budovy je odsune na vlečku. Tam odstaví prázdné vozy, a plné vytáhne do stanice na první kolej odtud opět přes výtažnou kolej přesune k vlaku, případně část vozů odstaví pro jiný vlak.
V případě, že ve stanici záloha nebude dělá tyto úkony lokomotiva od manipulačního vlaku.
Rozhodně to není tak, že si lokomotiva zajede na vlečku pro vozy a pak prosviští nádražím rovnou na trať...
PS: Při plánování stanice dbej na to, abys měl dostatečné dlouhé úseky právě pro posun, tedy mezi krajní výhybkou a vjezd. návěstidlem. Na konci úseku bývá označník (bílý kůl s modrou špičkou) a teprve 50 m za označníkem je vjezd. návěstidlo. Zrovna u "modré" trati vlevo nahoře bude vjezd. návěstidlo nejspíš až před tunelem.
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2511
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Napojení vlečky

Příspěvekod milan ferdián » ned 12 říj, 2008 8:15 am

Při délce 1200mm a R310/353 s vloženou jednoduchou spojkou,by se napojení vlečky mělo vlézt.Musíš si s tím pohrát,jestli chceš ,aby nákladní zátěž z vlečky šla do nákladového obvodu.Jinak s Michalem souhlasím ,co psal viz výše.

ObrázekObrázek
Limit příloh vyčerpán
milan ferdián
 
Příspěvky: 12136
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Příspěvekod radekkrupka » ned 12 říj, 2008 9:03 am

Milane díky zkusím se na to mrknout, ale takhle to asi úplně nepůjde - ta modrá trať v tunelu je skoro v 3% spádu...

Jenom dotaz - do zhlaví přímo na hlavní kolej zapojit vlečka nejde, ale do širé trati (samozřejmě s odvratnou výhybkou nebo výkolejkou) ano? Připadá mi to z hlediska principu podobné?

Michale - dík za osvětlní principu posunu v tomto případě...dosud jsem nepředpokládal osazení návěstidel. Jednak proto, že jsou mi poměrně neznámou a pak ani se zapojením si nevím rady.

Představuji si že řada modelářů má návěstidla systematicky propojené s celým systémem, čili se návěstidla přestavují integrovaně při stavění vlakové cesty, jestli mě chápete...tohle není v mých schopnostech ani plánech... já budu přehazovat elektricky výhybky a zapojovat úseky ale to bude celé...:(
Uživatelský avatar
radekkrupka
 
Příspěvky: 1926
Registrován: ned 20 dub, 2008 3:13 pm
Bydliště: Teď už jenom Zlín :)

Příspěvekod milan ferdián » ned 12 říj, 2008 9:21 am

radekkrupka píše:Milane díky zkusím se na to mrknout, ale takhle to asi úplně nepůjde - ta modrá trať v tunelu je skoro v 3% spádu...

Jenom dotaz - do zhlaví přímo na hlavní kolej zapojit vlečka nejde, ale do širé trati (samozřejmě s odvratnou výhybkou nebo výkolejkou) ano? Připadá mi to z hlediska principu podobné?


To nevadí,viz žst.Dolní Polubný napojení vlečky ve spádu.

Napojení vlečky do stanice mají své předpisy.Daleko přijatelnější je napojení vlečky s odvratnou výhybkou na širé trati.Ale i tato musí splňovat podmínky pro krytí vlečky návěstidly.

P.S.Tvoje SZ mi nepřišla,dnes odeslaná.
Limit příloh vyčerpán
milan ferdián
 
Příspěvky: 12136
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Příspěvekod Michal Šuhajda » ned 12 říj, 2008 9:24 am

radekkrupka píše:Milane díky zkusím se na to mrknout, ale takhle to asi úplně nepůjde - ta modrá trať v tunelu je skoro v 3% spádu...

Jenom dotaz - do zhlaví přímo na hlavní kolej zapojit vlečka nejde, ale do širé trati (samozřejmě s odvratnou výhybkou nebo výkolejkou) ano? Připadá mi to z hlediska principu podobné?

Připojení vlečky na širou trať se používá jen tam, kde by vybudování vlečky až do stanice bylo neúměrně drahé. Jinak je snaha napojovat vlečky do stanic.
Teď mě napadlo, že v Radotíně je vlečka cementárny taky napojena z hlavní koleje hned za poslední výhybkou, ale tam je to nejspíš kvůli mostu, který je pod zhlavím a okolní zástavbě.
Michale - dík za osvětlní principu posunu v tomto případě...dosud jsem nepředpokládal osazení návěstidel. Jednak proto, že jsou mi poměrně neznámou a pak ani se zapojením si nevím rady.
Představuji si že řada modelářů má návěstidla systematicky propojené s celým systémem, čili se návěstidla přestavují integrovaně při stavění vlakové cesty, jestli mě chápete...tohle není v mých schopnostech ani plánech... já budu přehazovat elektricky výhybky a zapojovat úseky ale to bude celé...:(

Na zapojení přijdeš, nebo Ti poradíme až se do toho pustíš. Nějaké složité závislosti nejsou zapotřebí, ale aspoň vjezdová návěstidla ovládaná ručně bys u největší stanice mít měl. Takhle velká stanice si už s lichoběžníkovými tabulkami nevystačí. Odjezdová návěstidla zapotřebí nejsou.
[/quote]
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2511
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Příspěvekod milan ferdián » ned 12 říj, 2008 10:05 am

Michal Šuhajda píše:
Teď mě napadlo, že v Radotíně je vlečka cementárny taky napojena z hlavní koleje hned za poslední výhybkou, ale tam je to nejspíš kvůli mostu, který je pod zhlavím a okolní zástavbě.


Tak jsem se mrknul na Michalův návrh a zde je výsledek.Je třeba ,ale vložit obloukovou výhybku.

ObrázekObrázek
Limit příloh vyčerpán
milan ferdián
 
Příspěvky: 12136
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Příspěvekod Jarda H. » ned 12 říj, 2008 4:42 pm

Michal Šuhajda píše: ..... Vlečka by neměla být zaústěná do hlavní staničnáí koleje, ale do některé manipulační koleje. ..... Málokdy odjíždí vlak z vlečky přímo na trať. .....


Ano, to je pravda, připomenu jen, že existují extrémy a výjimky, třeba nádraží Ždánice (koncová stanice) - tady vlečka do cukrovaru, později do šroubárny byla vlastně pokračováním hlavní trati, tj.koleje č. 1 :!: A další výjimky se najdou ...
TT - analog - ČSD/DR, DB - III / IV
Uživatelský avatar
Jarda H.
 
Příspěvky: 2821
Registrován: čtv 30 srp, 2007 6:25 pm

Příspěvekod radekkrupka » pon 13 říj, 2008 9:36 am

milan ferdián píše:Tak jsem se mrknul na Michalův návrh a zde je výsledek.Je třeba ,ale vložit obloukovou výhybku.

ObrázekObrázek

Toto řešení bych měl radši - šlo mi hlavně o napojení na trať/stanici, řešení vlečky nechávám ještě otevřené, ale rád bych uzavřel první panel abych mohl klást koleje... Jedná se tedy o vložení odvratné(?) výhybky? Může tato sloužit i pro řekněme odložení nějakého vagonu? Případně může směřovat ta slepá kolej i na druhou stranu, tzn. doprava? Když bude končit stěnou, za níž bude tunel tak asi ano že?

Vlečka vede do malého lomu, ve které bude štěrkovna auhagen TT/HO. Na nějaké velké kolejiště vlečky tam opravdu není místo, abych to vykroutil mám tam oblouk R=267, což pro poměry vlečky myslím stačí.

milan ferdián píše:P.S.Tvoje SZ mi nepřišla,dnes odeslaná.

Milane, nic jsem ti neposílal, to bude nějaký šotek...
Uživatelský avatar
radekkrupka
 
Příspěvky: 1926
Registrován: ned 20 dub, 2008 3:13 pm
Bydliště: Teď už jenom Zlín :)

Příspěvekod milan ferdián » pon 13 říj, 2008 1:59 pm

Jo jedná se o vratnou/záchytnou výhybku.Tam bych moc neodstavoval vozy.Tato odvratná kolej slouží k zabezpečení hlavní tratě před ujetím vozů z vlečky.Dovedeš si představit ten šrot,kdyby tam jsi měl odstavené vagóny a na ně vlítly ty utržené :?: :D :D :D
Limit příloh vyčerpán
milan ferdián
 
Příspěvky: 12136
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Příspěvekod Jarda H. » pon 13 říj, 2008 2:41 pm

Radkovi ale vozy neujedou :lol: :lol: :lol: , ... ale teď vážně, máš pravdu Milane :!:
TT - analog - ČSD/DR, DB - III / IV
Uživatelský avatar
Jarda H.
 
Příspěvky: 2821
Registrován: čtv 30 srp, 2007 6:25 pm

Příspěvekod radekkrupka » pon 13 říj, 2008 6:53 pm

milan ferdián píše:Jo jedná se o vratnou/záchytnou výhybku.Tam bych moc neodstavoval vozy.Tato odvratná kolej slouží k zabezpečení hlavní tratě před ujetím vozů z vlečky.Dovedeš si představit ten šrot,kdyby tam jsi měl odstavené vagóny a na ně vlítly ty utržené :?: :D :D :D

Slibuju, že vagony neujedou :) Jinak si dám padáka :)


Trochu jsem se začetl do těch návěstidel. Moudrý z toho nejsem, ale možná když mi poradíte, něco v minimálním rozsahu bych možná zkusil. K tomuto jsem došel:

Vzhledem k plánované epoše III (zhruba) a provozu dieselu a páry uvažuju spíše o mechanických návěstidlech (a to bez předzvěstí, tak dlouhé koleje nemám), plus nějaké na posun. Zkusil jsem je umístit do plánku:

Červené tečky jsou vjezdová jednoramenná - umístil jsem je u obou stanic pouze na straně, kde není tunelový portál, jako by byl semafor ještě před tunelem.

Modrá tečka je zabezpečení vlečky a nákladového prostoru, pokud by to tak mohlo být (pokud ne, tak jak a kde?). Našel jsem v literatuře, že se na to používá takový modrý terč na stožáru, ovšem nevím, jestli se vyrábí, hledal jsem, nenašel :(

http://picasaweb.google.com/radekkrupka/KolejisteV20#5256711161756289170
Uživatelský avatar
radekkrupka
 
Příspěvky: 1926
Registrován: ned 20 dub, 2008 3:13 pm
Bydliště: Teď už jenom Zlín :)

Příspěvekod Michal Šuhajda » úte 14 říj, 2008 7:48 am

No ten Radotín byl spíš "odstrašující" případ, a to řešení tam bylo vyvoláno mostem přes potok a ulici a hustou okolní zástavbou. Podobný zajímavý řešení napojení vleček mám skoro pod nosem.
V Plzni za ranžírem směrem na Žatec je do hlavní trati napojeno několik vleček nejprve vlečkový areál "plynárny" (vlečky Kovošrotu, ex. Jatky a ex. stavebniny a myčka vozů a koleje SDC) je napojen dokonce úvratí takže posun musí vyjet až z nádraží (v případě dlouhé soupravy os. vozů na myčku až přes most k zast. Plzeň Bílá Hora), pak je most přes Berounku, odbočuje vlečka do Ferony (od stanice krytá ranžírkou, od Ferony odvrat) a a pak je zast. P-Bílá Hora, za koncem nástupiště teprve označník a pak až vjezd. návěstidlo. Jenže to je do jistý míry extrém a komplikace.
U všech případů (vč. Radotína) jsou použity odvratné výhybky.


radekkrupka píše: Trochu jsem se začetl do těch návěstidel. Moudrý z toho nejsem, ale možná když mi poradíte, něco v minimálním rozsahu bych možná zkusil. K tomuto jsem došel:
Vzhledem k plánované epoše III (zhruba) a provozu dieselu a páry uvažuju spíše o mechanických návěstidlech (a to bez předzvěstí, tak dlouhé koleje nemám), plus nějaké na posun. Zkusil jsem je umístit do plánku:
Červené tečky jsou vjezdová jednoramenná - umístil jsem je u obou stanic pouze na straně, kde není tunelový portál, jako by byl semafor ještě před tunelem.

V umístění návěstidel jse ta chyba na kterpou jsem upozorňoval. Máš je hned u výhybky (s vyjímkou červené trati). Takhle bys neobjel ani lokomotivou, o nějakém posunu s vozy už vůbec nemůže být řeč. Přece nebudeš posunovat jen do nákladní části.
Při umisťování návěstidel počítej s nejdelší soupravou kterou budeš posunovat (min. loko+3 vozy) tam by měl být označník a aspoň 10 cm za označníkem teprve vjezd. návěstidlo.
Právě proto, že máš krátké koleje asi nemá smysl to popírat, klidně dej předvěsti (na modré trati) hned za výjezdy ze stanic. Stanice bývají i v reálu kousek od sebe zejména v městských aglomeracích.
Jo a návěstidlo na obrázku je němekého typu. Ty u nás zůstávaly po válce (někde možná ještě jsou, tuším, že v Háji u Opavy zmizely v r.2006) v prostorách Sudet. Vzor ČSD vypadá dost jinak.
Modrá tečka je zabezpečení vlečky a nákladového prostoru, pokud by to tak mohlo být (pokud ne, tak jak a kde?). Našel jsem v literatuře, že se na to používá takový modrý terč na stožáru, ovšem nevím, jestli se vyrábí, hledal jsem, nenašel :(

Ŕíká se tomu seřaďovací návěstidlo (mechanické) z nákladové části bych ji asi ani nedával, když nejsou použitá odjezd. návěstidla a pokud bude ve směru z vlečky, mělo by být spíš vpravo od koleje. Směrem na vlečku je zbytečné, ale může být použité pevné třeba na vratech pokud by vlečka vedla do oploceného areálu. Stejně tak se používá na vjezdy do remízy.
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2511
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 8 návštevníků