TT 3,5 m x 1,1 m (taková tlustá nudle)

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

TT 3,5 m x 1,1 m (taková tlustá nudle)

Příspěvekod Libor » úte 08 říj, 2013 11:34 am

Přátelé modeláři, rodinná situace doprovázená oblíbenou hrou mojí ženy zvanou škatule, škatule, hejbejte se (aneb "já to vymyslím a ty se snaž") poněkud změnily prostorové možnosti mé domácí železniční dopravy. Chystám se tedy na stavbu nového kolejiště. Zatím pracuji jen na monitoru, začátek prací se ale blíží. Dospěl jsem ke dvěma možným variantám (viz zde : http://maleprazce.webzdarma.cz/NovyPanel.htm ). Necítím se být odborníkem, budu proto velmi vděčen za Vaše názory, náměty a připomínky. Jsem si vědom toho, že zde pravděpodobně zazní něco o vlakodromu. Ale prostě mi to tak nějak vyšlo. Jinak spíše lokální trať, přelom II. a III.epochy, TT, analog.
Libor
 
Příspěvky: 172
Registrován: sob 19 led, 2008 8:40 am

Re: TT 3,5 m x 1,1 m (taková tlustá nudle)

Příspěvekod Radek Strnad » úte 08 říj, 2013 1:29 pm

Tak jestli můžu,tak třeba já.Propletenec to tedy je.Postrádám jakýkoliv náznak skrytého nádraží.Teď jde o to,co si od kolejiště slibuješ.Chceš jen jezdit a kochat se jedoucí soupravou????Nezáleží ti na nějaké modelovosti a chceš jen jezdit.Potom můžeš nechat vlakodrom,ale bez skryťáku se za týden unudíš k smrti.Dopravních kolejí na tvém plánku vidím minimum.Pokud chceš mít model,potom je třeba si uvědomit staré známé:Každá trať vede odněkud někam a vše má svojí logiku.Toho prostoru zas tak málo není.je to sice úzké,není to na nějaké vyskakování,ale určitě by se dal prostor využít lépe než to máš ty.Přemýšlej a mrkni na všelijaké plánky ve starých tématech.Chce to čas,než si to sedne. :wink:
KYKLOP68
Uživatelský avatar
Radek Strnad
 
Příspěvky: 1222
Registrován: čtv 21 led, 2010 5:44 pm
Bydliště: Kostelec n.Čern.lesy

Re: TT 3,5 m x 1,1 m (taková tlustá nudle)

Příspěvekod Danny » úte 08 říj, 2013 6:56 pm

Já bych udělal jedno průjezdné a ktomu koncové nádražíčko př: http://www.trolejbusyvpraze.net/sklad.htm#puvodni :)
Amatérské patrové kolejiště TT , DCC / reléovka, epocha IV,V
Danny
 
Příspěvky: 49
Registrován: pon 27 říj, 2008 4:37 pm
Bydliště: Brno venkov - Zastávka

Re: TT 3,5 m x 1,1 m (taková tlustá nudle)

Příspěvekod Střelec » stř 09 říj, 2013 5:27 am

No - tenhle prostor se mi jeví jako použitelnej na odbočný nádraží a lokálku do koncový stanice. Hlavní trať zmizí pod terénem a je už na tobě, jestli ve velkém průjezdném skryťáku, nebo ve vratných smyčkách. Směrem dozadu by v dlouhém esíčku mohla stoupat lokálka s výhybnou, nebo menší stanicí uprostřed a trošku větší na konci. Při šířce 110cm ale bude zapotřebí dořešit přístup do zadních partií pro "ruční obsluhu", tedy kvůli bezproblémové údržbě a nápravě havarijních situací. Jako rozumný dosah rukou se uvádí 80cm, 90cm při členitější krajině už je fakticky mimo dosah (osobně vyzkoušeno). Další možnost je úvraťová stanice, kde jedna větev tratě mizí pod terénem a druhá pokračuje viditelně kamsi do dáli bu´d do koncáku, nebo tobogánem do "podzemí" a druhého(?) skryťáku. Někde je tu na podobné téma plánek Milana Ferdiána a k tomu text - tuším "Dvě dvojky za marzivé noci". Taky to byla skoro nudle.
Střelec
 
Příspěvky: 1860
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Re: TT 3,5 m x 1,1 m (taková tlustá nudle)

Příspěvekod Libor » stř 09 říj, 2013 7:38 am

Střelec píše:No - tenhle prostor se mi jeví jako použitelnej na odbočný nádraží a lokálku do koncový stanice. Hlavní trať zmizí pod terénem a je už na tobě, jestli ve velkém průjezdném skryťáku, nebo ve vratných smyčkách. Směrem dozadu by v dlouhém esíčku mohla stoupat lokálka s výhybnou, nebo menší stanicí uprostřed a trošku větší na konci. Při šířce 110cm ale bude zapotřebí dořešit přístup do zadních partií pro "ruční obsluhu", tedy kvůli bezproblémové údržbě a nápravě havarijních situací. Jako rozumný dosah rukou se uvádí 80cm, 90cm při členitější krajině už je fakticky mimo dosah (osobně vyzkoušeno). Další možnost je úvraťová stanice, kde jedna větev tratě mizí pod terénem a druhá pokračuje viditelně kamsi do dáli bu´d do koncáku, nebo tobogánem do "podzemí" a druhého(?) skryťáku. Někde je tu na podobné téma plánek Milana Ferdiána a k tomu text - tuším "Dvě dvojky za marzivé noci". Taky to byla skoro nudle.

Přístup do zadních partií je bez problémů, celý panel bude na kolečkách, bude se s ním dát povyjet tak, abych se dostal dozadu.
Libor
 
Příspěvky: 172
Registrován: sob 19 led, 2008 8:40 am

Re: TT 3,5 m x 1,1 m (taková tlustá nudle)

Příspěvekod Libor » ned 15 pro, 2013 7:42 am

Přátelé modeláři, díky za Vaše předchozí komentáře. Během cca dvouměsíční pauzy jsem návrh nechával zrát a přes několik variant jsem se dopracoval k této podobě : http://maleprazce.webzdarma.cz/NovyPanel.htm . K obrázku malé vysvětlení, pokud by někoho mátl přesah skrytého nádraží mimo hlavní panel - kolejiště bude pod střechou v podkroví, ve spodní části tedy bude směrem dozadu kousek více místa. Jo, a taky se změnil rozměr panelu na 3,1 x 1,1 m.
Prosím o Vaše komentáře a postřehy, za které budu velmi vděčný.
Libor
 
Příspěvky: 172
Registrován: sob 19 led, 2008 8:40 am

Re: TT 3,5 m x 1,1 m (taková tlustá nudle)

Příspěvekod chameleon » ned 15 pro, 2013 12:07 pm

Můj šálek kávy to není, takže bych poradil alespoň překopat levé zhlaví SN - z jednoho směru při kroužení nemůžeš odstavit vlak. Spoj obě trati na začátku zhlaví, pak teprve rozvětvit.. ;-)
Uživatelský avatar
chameleon
 
Příspěvky: 983
Registrován: sob 31 kvě, 2008 2:02 pm

Re: TT 3,5 m x 1,1 m (taková tlustá nudle)

Příspěvekod vmucha » ned 15 pro, 2013 12:26 pm

Z mého pohledu se na tomto návrhu oproti předchozím moc nezměnilo, na můj vkus je tam moc kolejí. Někdy méně bývá více.
Doupovská dráha 2. epocha TT
vmucha
 
Příspěvky: 654
Registrován: stř 10 bře, 2010 11:42 am
Bydliště: Mšené-lázně

Re: TT 3,5 m x 1,1 m (taková tlustá nudle)

Příspěvekod Michal Šuhajda » pon 16 pro, 2013 6:48 am

Ahoj, mám podobný prostor v podkroví, takže taky využívám prostor v úkosu střechy. Ovšem zatímp předpokládám, že stanice nad SN bude modulová, tedy rozebíratelná a snadno stěhovatelná (tak 1-2x ročně na setkání). To mi výrazně zjednoduší přístup do SN. Jinak musím na zem, a velmi těžko se dostávám ke kolejím (a to je výškový rozdíl 15cm). Pokud chceš stavět pevné kolejiště doporučil bych SN směřovat k přednímu okraji.
Co se týká návrhu viditelné části, ubral bych na počtu kolejí a hlavně mostů "nadjezdů" tratí nad sebou - zvlášť u žluté trati, která sama sebe nadjíždí 3x !
Zamyslel bych se nad smysluplností odkrytí fialové trati před nádražím. raději bych ji schoval do tunelu a nad ní postavil staniční budovu - budeš mít snadnější budování příjezdové silnice (mimochodem kam vedou ty "šraňky" vpravo?) a víc místa pro krajinu.
Hlavní stanice odpovídá mezilehlé stanici na vedlejší trati, ne stanici, kde se křižují dvě trat. Předpokládám dvě dopravní koleje a jedna manipulační a všechny krátké. Navíc spojení dvou tratí přes angličana je dost zvláštní (i když ve St. Pace něco vzdáleně podobného existuje).
Další věc jsou výškové poměry. Nejspíš budeš muset tvořit stoupání jak na horské dráze abys všechny tratě dostal nad a pod sebe. - to souvisí s první připomínkou k počtu nadjezdů.
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2511
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Re: TT 3,5 m x 1,1 m (taková tlustá nudle)

Příspěvekod Libor » pon 16 pro, 2013 8:30 pm

Díky za zveřejněné náměty a připomínky. Připojuji k nim své poznámky :
- už jsem zde zmínil, že celý panel bude na nožkách s kolečkama. Měl jsem takto udělán i ten předchozí a vřele toto řešení všem doporučuji. Vždy s panelem na těch kolečkách povyjedu, natočím, přesunu ... podle aktuální potřeby ... a nakonec zase zajedu do rohu ke zdi (nohy s kolečkama jsou lehce demontovatelné pro případné stěhování). Proto nemám obavu o přístup do SN. Naopak, protože je SN mimo obrys viditelného panelu, plánuju jej přikrýt pouze překližkovým odklápěcím víkem a přístup tedy budu mít pohodlně shora.

- líbí se mi, když můžu protáhnout vlak krajinou (a z příspěvků zde vím, že nejsem sám). Nějak mi nesedí návrhy, na kterých zabírají 2/3 plochy 2 stanice, mezi kterými je půl metru kolejí (přeháním). Nicméně uznávám, že kolejí je tam opravdu dost a taky uznávám námitku, že asi není úplně normální, když trať kříží samu sebe. Zkusil jsem tedy rozmotat smyčku žluté trati a vpravo jsem její část ukryl do tunelu. Myslím, že opticky počet kolejí prořídl.

- zkontroloval jsem znovu všechna stoupání - všechna jsou do max. 3 cm/m. Všechna místa křížení trati jsou nad 66 mm.

- co se týká modré trati podél přední hrany panelu - zatím ji nechávám (zatím !), je 70mm pod úrovní stanice nad ní, líbí se mi představa opěrné zdi (arkád), kolem které by vedla. Nechce se mi taky dávat budovu stanice zády k přední straně panelu. Cesta k budově povede zprava přes koleje před tunelovým portálem žluté trati (tam, co mi minule zůstaly ty šraňky), dále mezi obloukem žluté a zelené trati přes modrou trať. Silnice to bude slepá s malou autobusovou točnou na konci.

- opravil jsem levou stranu SN, sice asi trošku jinak, než bylo myšleno, ale při jiném způsobu mi nevyšlo rozumné stoupání. Možná, že na něco ještě přijdu

- s Michalovou poznámkou o tom, že stanice pro křížení dvou tratí by měla vypadat úplně jinak, musím jedině souhlasit, protože se v tomto vůbec nevyznám. A velmi rád bych uvítal nějaké drobné poučení, odkaz na možné řešení, či cokoliv jiného. Pokud byla řeč o krátkých kolejích, tak možná pro doplnění podotýkám, že plánuju provoz souprav do max. 55 cm délky (loko + 4x nákladní vůz, popř. loko + služebák + 3x osobní vůz)

- upravený návrh zde : http://maleprazce.webzdarma.cz/NovyPanel.htm
Libor
 
Příspěvky: 172
Registrován: sob 19 led, 2008 8:40 am

Re: TT 3,5 m x 1,1 m (taková tlustá nudle)

Příspěvekod Libor » stř 01 led, 2014 4:44 pm

Přátelé modeláři, především přeji všem úspěšný rok 2014 a hlavně dostatečně dlouhý, aby všichni měli dost času na ty naše malé koleje.

Opět jsem provedl na plánovaném panelu změny, prosím o Vaše poznámky a připomínky. Zajímá mne zejména pravá strana hlavní stanice, zda je v pořádku zaústění vedlejší trati. S díky předem.
Upravený plán je zde :http://maleprazce.webzdarma.cz/NovyPanel.htm
Libor
 
Příspěvky: 172
Registrován: sob 19 led, 2008 8:40 am

Re: TT 3,5 m x 1,1 m (taková tlustá nudle)

Příspěvekod Myšpulín » stř 01 led, 2014 5:44 pm

Škoda, že se ztratila ta červená smyčka. Pak bych se zamyslel i nad viditelností některých úseků (možná by šlo před nimi vždy v tunelu zůstat stát a tak simulovat délku trati). Ale ať odpovídají zkušenější.
H0, III až IV, ČSD, nemodelář
Myšpulín
 
Příspěvky: 1526
Registrován: stř 24 led, 2007 7:43 pm
Bydliště: Hostinné

Re: TT 3,5 m x 1,1 m (taková tlustá nudle)

Příspěvekod chameleon » stř 01 led, 2014 8:06 pm

Při rozumném stoupání tam je podle mě pár krizových míst, mohl bys ukázat plánek i se zakreslenýma výškama? Ev. 3D pohled.
Uživatelský avatar
chameleon
 
Příspěvky: 983
Registrován: sob 31 kvě, 2008 2:02 pm

Re: TT 3,5 m x 1,1 m (taková tlustá nudle)

Příspěvekod Libor » stř 01 led, 2014 9:00 pm

k poznámce Myšpulína : nejsem si jist, zda jsem správně pochopil postesknutí, že zmizela červená smyčka - předpokládám, že máš na mysli vratnou smyčku na pravé straně SN, která byla na předchozích návrzích. Musím bohužel vystačit ve SN jen s jednou vratnou (nyní na levé straně), dvě tam opravdu nenacpu. Co se týká tunelů : už se mi podařilo vytvořit skrytou výhybnu na žluté trati v tunelu mezi jižním a severním nádražím. Na základě Tvé připomínky teď koukám na plánek a přemýšlím, jestli by se mi nepovedla obdobná skrytá výhybna i na zelené trati v tunelu vpravo od severního nádraží. Střídání vlaků na takovéto výhybně by potlačilo skutečnost, že zelená trať nadjíždí sama sebe. Začínají mne už ale trápit výšky a stoupání - viz dále. Uvidím, zkusím.

k poznámce Chameleona : zatím mám největší stoupání 3,5 promile (na zelené trati). Je to ovšem za cenu toho, že výšky křížení schovaných v tunelech jsou minimalizovány na 60 mm ve WinTracku (kromě jednoho místa), ve skutečnosti je třeba odečíst ještě výšku pražců a podložky pod nimi, takže v praxi se dostanu na cca 55 mm čisté průjezdné výšky. Doufám, že to bude stačit. Kritické místo je ale křížení žluté a zelené trati (druhé zleva, před výjezdem zelené mezi tunely ve střední části panelu), tam mi WTrack ukazuje 57 mm. Mám v plánu v tom místě vést horní trať kousek jen po nějaké tenké, asi plastové podložce, aby nebylo užíráno místo směrem dolů.
Plán se zobrazením výšek zde : http://larchiv.rajce.idnes.cz/NovyPanel_TT/#nudle27vysky.jpg
Libor
 
Příspěvky: 172
Registrován: sob 19 led, 2008 8:40 am

Re: TT 3,5 m x 1,1 m (taková tlustá nudle)

Příspěvekod chameleon » stř 01 led, 2014 9:36 pm

Libor píše: Kritické místo je ale křížení žluté a zelené trati (druhé zleva, před výjezdem zelené mezi tunely ve střední části panelu), tam mi WTrack ukazuje 57 mm.
jj přesně tohle místo jsem měl na mysli, pak ještě mi přišlo, že ten most vpravo bude dost nízko nad tratí co vede z nádraží... Daní za to, že tam je tolik tratí je pak plochost celého kolejiště :| Nechceš to ještě zkusit stylem stoupající trati do horského sedla a sešup zpět dolů do SN ve schovaném tobogánu :?: Ev.za nejvyšší stanici vymyslet jednoduchou smyčku a zpět klesat stejnou tratí..
Vím, že jsi limitován prostorem u zkosené stěny, ale obávám se, že v tomto případě logickou krajinu a vedení trati nevymyslíš - moc mostů a tunelů a křížení v celkové rovině...
Uživatelský avatar
chameleon
 
Příspěvky: 983
Registrován: sob 31 kvě, 2008 2:02 pm

Další

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník