Zase jedno kolejiště TT..

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Zase jedno kolejiště TT..

Příspěvekod Franta Večerník » stř 01 črc, 2009 3:23 pm

Zdravím,
začalo to tak... před pár lety jsme s manželkou postavili celou papírovou MPR, když vyšla knižně. Ale to chce dát do krajiny. A když už je krajina, tak k ní patří železnice, ne?
Doufám, že se obrázek bude jevit dostatečně velký.
Vysvětlivky:
celková plocha je 300 x 180 cm
různou barvou jsou označené izolované úseky. úseky v tunelech jsou bílé, lemované barvou úseku.
Kolečka jsou návěstidla, podle barev odvodíte účel.
menší čísla "přes kolej" je výška trati v mm nad základnou.
v nádraží jsou čísla kolejí.

http://i842.photobucket.com/albums/zz34 ... cnhled.jpg

nádraží je ve výšce 60 mm. v něj vyjíždí trať vlevo nahoru (zelená světlá), podchází zámek (to co vypadá jako černá lopata :-)) a jde po mostě přes řeku. již v tunelu se opojuje vlečka (tyrkysová) a trať stále stoupá, ukáže se mezi skalami a po obloukovém mostě zamíří k stanici na vyvýšenině (neměla by být skrytá ? - je tam jen kvůli křížení vlaků) a po mostě překračuje nádraží (červená) a schová do tunelu aby pak překročila řeku úplně nahoře. Pak se schová do tunelu vpravo a vyjede níže vedle prevé poloviny města a po dlouhém mostě je zpátky v nádraží.
Cedlejší trať ze zastávky vlevo uprostřed přejde po mostě řeku (most je společný s vlečkou) a podejde pravé město pak se vynoří a pokračuje vlevo, do tunelu a zpět do zastávky.


Hlavně bych potřeboval poradit:- kde by měla být popelová jáma, uhlí a váha.
- není tam moc seřaďovacích návěstidel?
- není tam vůbec moc kolejí?
- není zbytečná vedlejší trať (značená světle oranžovou barvou)?

Moc díky za komentáře
TT, analog, ČSD a okolí III a IV epocha.
Franta Večerník
 
Příspěvky: 14
Registrován: stř 01 črc, 2009 1:04 pm
Bydliště: Praha 9

Příspěvekod petrh » stř 01 črc, 2009 5:23 pm

musim uznat, ze jsi jeden z orignalnich nametniku:) drzim pale, idykz na severni strane je az na me moc koleji...
H0 se synem
1981-2001 dom. st. Včelnička | 2001-4 Slaný | 2004-6 Nelahozeves | od 2006 Kralupy n.V.
Uživatelský avatar
petrh
 
Příspěvky: 1429
Registrován: čtv 26 čer, 2008 11:14 am
Bydliště: Kralupy nad Vltavou

Příspěvekod milan ferdián » stř 01 črc, 2009 7:00 pm

Upřímně,ty návěstidla mi vůbec nesedí a ani jsem nějak nepochopil smysl kolejiště.Vychází mi stále jen okruhy.Tady by chtělo hlubší zamyšlení nad smyslem tématu.
Limit příloh vyčerpán
milan ferdián
 
Příspěvky: 12140
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Příspěvekod Jarda H. » stř 01 črc, 2009 7:23 pm

milan ferdián píše: ...... jsem nějak nepochopil smysl kolejiště.Vychází mi stále jen okruhy.Tady by chtělo hlubší zamyšlení nad smyslem tématu.


Stejný či podobný pocit :wink: ?!

1) vedlejší trať (jak píšeš) - jenom jeden z okruhů s krátkou odstavnou kolejí (?!), nevidím nikde propojení na "velký" okruh !
2) ta velká sada kusých kolejí vlevo dole - odhadem při délce panelu 3 metry je nejdelší kolej cca 3/4 metru, ale ty nejkratší sotva odhadem 20 cm ?! Jaký je učel tohoto seskupení - odstavení vagonů či souprav ?!
3) ptáš se na umístění váhy, uhlí, popelové jámy - proč a kam, vždyť v plánku není zřetelné umístění nádraží či depa
atd. atd.


Moje shrnutí a názor : vzhledem k tomu, že jsem před x lety taky lepil baráčky MPR z ABC, tak vím, že váš model MPR bude pěkný a panelu dominantní ! Tím pádem je to stěžejní motiv panelu !! Vláčky jsou jen kulisou, takže bys mohl asi :

a) pozměnit jezdící okruhy kolem MPR, na trati zastávku příp. spíše výhybnu
b) zabudovat smysluplné nádraží, s nákladní částí a vlečkou - aby sis užil posun, manipulaci, .... (bez depa, do tohodle návrhu jak si zatím předložil se ani nehodí)
c) případně vybudovat i SN (skryťák), ale ten pro případ dominantního motivu MPR a vlaků jen jako kulisy nevidím jako nutnost !

Samozřejmě nemusíš můj názor brát za bernou minci, ale zkrátka tady hraje hlavní roli něco jiného než modely vlaků :lol: :!:
TT - analog - ČSD/DR, DB - III / IV
Uživatelský avatar
Jarda H.
 
Příspěvky: 2821
Registrován: čtv 30 srp, 2007 6:25 pm

Příspěvekod Franta Večerník » stř 01 črc, 2009 8:43 pm

Je fakt, že takhle zezhora je to místy nejasné. ale hlavní trať je taková osmička přes sebe - jak to popsat - zkrátka trať obkoruží panel 2x v různých výškách.
Vlečka/vedlejší trať je napojená v tunelu.
Návěstidla... myslel jsem to tak - nádraží - odjezdové společné - předzvěst 1. oddílového - 1. oddílové - předzvěst 2. oddílového - 2. oddílové předzvěst vjezdového - vjezdové - malá stanice - odjezdové - předzvěst vjezdového - vjezdové - nádraží. Taky jsem si myslel, že seřaďovací návěstidla mají krýt každý výjezd z manipulační koleje. Proč takové nádraží - líbí se mi, když je dost prostoru na odstavení, kde můžou stát různé drezíny apod.

Na depo jsem myslel (a zapoměl napsat) to jsou ty dva červené obdélníky vlevo dole.
Kolej 6 bude nejlépe vypustit.

Kdysi se psalo, že TT lokomotivy zvládnou stoupání do 3% - je to dnes jinak?

Jinak díky za rady
TT, analog, ČSD a okolí III a IV epocha.
Franta Večerník
 
Příspěvky: 14
Registrován: stř 01 črc, 2009 1:04 pm
Bydliště: Praha 9

Příspěvekod andrejH0 » čtv 02 črc, 2009 5:41 am

Zdar. uff tak tot je na mna dost prekolajovane. ak chces dat k MPR kolajisko by som si skor predstavoval jednu stanicu velku pre pranu prevadzku a potom seria tunelov a okolo MPR mozno jednu dve lokalne zastavky. cez tunele jazdit do skrytych stanic...toto je na mna dost a hlavne kvantum krizeni.
este otazka co ma byt na tom kolajisku dominantne...MPR alebo zeleznica.
ja s aneviem rozhodnut ale skor bysom dal MPR a kolajisko ako doplnenie napemtu.
sklanam sa pred tou MPR ked je cela zlepena....to hold dobra robota

jo a este v pravom hornom rohu sa si stretaju mimourovnovo kolajnice ale vyskovo to vobec nesedi
Naposledy upravil andrejH0 dne čtv 02 črc, 2009 8:05 am, celkově upraveno 1
H0, ČSD, IV 1985 - 1990, digital
andrejH0
 
Příspěvky: 77
Registrován: úte 27 led, 2009 7:34 pm
Bydliště: SR Sekule

Příspěvekod Michal Šuhajda » čtv 02 črc, 2009 7:44 am

Zdravím, plánek je oprvdu zbytečně překolejovaný.
Zkusím vypsat nejhorší prohřešky (z mého pohledu)
-Trať nadjíždí nádraži v nejširším místě
-6 železničních mostů přes celkem širokou řeku kousek od sebe
-velmi "drahé" vedení vlečky s odbočením v tunelu a "propojením úvratí" s jinou tratí
-uspořádání nádraží (počet, délky kolejí) dvojitá spojka pro vjezd ke kusým kolejím (depu?)
-Tunel přímo pod centrem města ,vzhledem k tomu, že trať vede z tunelu na most asi nebude mít moc vysoké nadloží.

Další věci, které se mi nezdají, ale nejsou až tak do očí bijící.
Poměr řeky ke zbytku krajiny - chápu že šířka je daná slepenou MPR, ale opravdu musí vést takhle napříč kolejištěm?
Velikost historického centra a zbytku města - opět je mi jasné, že MPR je daná, ale přestože nevím do které doby je kolejitě zasazeno, chybí tam nějaké domy z konce 19a začátku 20.stol. (secesní, klasicistní, novo..), zkrátka blok(-y) činžáků a domů okolo centra. Třeba ulice k nádraží. Nezdá se mi, že za hradbami (vpravo) jsou hned pole, louky. Předměstí vznikala ještě před bouráním hradeb...
Můj návrh řešení (abych jen nekritizoval, protože to je snadné) Co změnit umístění MPR - místop ve středu, kde trať centrum objíždí dokola ho umístit "do rohu" řeka by šíkmo přes roh oddělovala jednu část MPR. Kraje vhodně doplnit kulisou pokračujícího města, a ve 3D znázornit pouze část města směrem k nádraží a žst. s tratí. Mmch. třeba Telč (jejíž plánek uveřejnil Milan Ferdián, by mohla být krásným vzorem pro stanici (a smysluplné uspořádání kolejiště)
Naposledy upravil Michal Šuhajda dne čtv 02 črc, 2009 8:45 am, celkově upraveno 1
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2513
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Příspěvekod Franta Večerník » čtv 02 črc, 2009 8:26 am

Ad Michal Š.:
Tohle moc nechápu - můžete vysvětlit prosím?
"spořádání nádraží (počet, délky kolejí) uspořád dvojitá spojka pro vjezd ke kusým kolejím (depu?) "

Domy tam budou ale protože ty ještě nemám, tak to jsou jen ty prázdné čtverečky.
Kde bych našel nějaké plány nádraží?
TT, analog, ČSD a okolí III a IV epocha.
Franta Večerník
 
Příspěvky: 14
Registrován: stř 01 črc, 2009 1:04 pm
Bydliště: Praha 9

Příspěvekod JBr » čtv 02 črc, 2009 8:29 am

Schemata vsech stanic v CR (byt ne uplne aktualni) jsou treba tu - http://koleje.kx.cz/abc.htm
TT/D V/VI.
Uživatelský avatar
JBr
 
Příspěvky: 1269
Registrován: čtv 20 zář, 2007 7:25 pm
Bydliště: Hostivice a obcas Chotebor

Příspěvekod Michal Šuhajda » čtv 02 črc, 2009 9:50 am

Franta Večerník píše:Ad Michal Š.:
Tohle moc nechápu - můžete vysvětlit prosím?
"spořádání nádraží (počet, délky kolejí) uspořád dvojitá spojka pro vjezd ke kusým kolejím (depu?) "

To byl nějaký překlep už jsem to opravil.

Ještě jsem zapomněl, že chybí nějaké skryté zázemí (aspoň nádraží, lépe včetně vratných smyček)
Taky přemýšlej nad přístupem do středu kolejiště. Při šířce 180 cm už se dosáhnout nedá.

Uspořádání nádraží: Jde o stanici na jednokolejné trati se třemi dopravními kolejemi, ale nejdelší koleje mají délku něco málo přes 1m to dost málo jestli to má být na hlavní trati. Zvlášť když rozměr kolejiště umožňuje víc. Stanici bych natáhnul místo výhybny na "horní" trati podél spodního okraje. Místo druhého okruhu (lepší by bylo se na okruhy vyprdnout, ale to teď pominu) udělat odbočnou trať (buď kusou, nebo spojenou s "hlavní tratí někde v tunelu mimo viditelnou část (třeba právě ve skrytém nádraží).
Je tam celkem velké "depo" a spousta kusých kolejí - k čemu? Odbočná trať jeho existenci zdůvodní.
Kusé koleje taky nejsou jen tak pro nic za nic. Co třeba místo kusých kolejí udělat na řece přístav s překladištěm napojený vlečkou do stanice, nebo nákladovou část stanice. což ovšem zanmené přístup ke kolejím (překládací plochy, rampy skladiště apod.)
Rozhodně chce překopat podivně uspořádané zhlaví - ve stanici je vjezd zleva přes výhybky přímo do šturcu 9 (číslování kolejí je divné, ale to není podstatné)
Ta dvojitá spojka ("křížení") je umístěna opravdu podivně
Franta Večerník píše:Domy tam budou ale protože ty ještě nemám, tak to jsou jen ty prázdné čtverečky.
Kde bych našel nějaké plány nádraží?
To mi došlo, jen na mě působí jako vilová čtvrť a pak mě překvapilo to prázdno vpravo za hradbami.
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2513
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Příspěvekod Franta Večerník » čtv 02 črc, 2009 2:07 pm

Tak jsem se pokusil poučit a kapku jsem to předělal. hlavní trať (modrá) je začíná a končí v nádraží. Má ale skrytou smyčku. Vedlejší trať (žlutá) podjíždí historický most (jako reminiscence starého plánu jakéhosi mudrce na stavbu nádraží v Praze na Klárově a vedení kolejí zasypanou čertovkou :D ) a v kopci vystoupá serpentinou na vyšší úroveň a po zadním svahu (á la Pikovický pacifik) dojede do svojí smyčky. V popředí vzniklo nádraží jak řemen (alespoň myslím) vlevo je depo. na řece je čilý přístav.

http://i842.photobucket.com/albums/zz34 ... ahled2.jpg
TT, analog, ČSD a okolí III a IV epocha.
Franta Večerník
 
Příspěvky: 14
Registrován: stř 01 črc, 2009 1:04 pm
Bydliště: Praha 9

Příspěvekod Michal Šuhajda » čtv 02 črc, 2009 2:43 pm

Asi bude nějaká chybka v okazu, nějak se mi nechce otevřít.
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2513
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Příspěvekod Jarda H. » čtv 02 črc, 2009 2:48 pm

Potvrzuji Michalovu poznámku, obrázek se neotevře ve windows ani v Mozila Firefox ?! Tak Františku prověř ten svůj odkaz :lol: :!:
TT - analog - ČSD/DR, DB - III / IV
Uživatelský avatar
Jarda H.
 
Příspěvky: 2821
Registrován: čtv 30 srp, 2007 6:25 pm

Příspěvekod radekkrupka » čtv 02 črc, 2009 2:51 pm

Mě se otevře, musíte asi počkat....pokud vidíte jen textový řádek s názvem odkazu, počkejte ;-)
Uživatelský avatar
radekkrupka
 
Příspěvky: 1926
Registrován: ned 20 dub, 2008 3:13 pm
Bydliště: Teď už jenom Zlín :)

Příspěvekod Doja » čtv 02 črc, 2009 2:53 pm

Také neotevřu.
Uživatelský avatar
Doja
 
Příspěvky: 188
Registrován: stř 12 zář, 2007 1:04 pm
Bydliště: Praha 10-Vršovice

Další

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: badliner a 1 návštěvník