Jirkátorovo kolejiště 1800x720 N

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Jirkátorovo kolejiště 1500x750 N

Příspěvekod jipol57 » pon 12 říj, 2020 5:20 pm

Nechci ti do toho tolik mluvit a taky nevím jak je aktuální ten 3d pohled na minulé stránce. A taky jak seš už daleko se stavbou.
Ale nechceš ještě přehodnotit ty trojcestné výhybky na obou zhlaví? Kdybys začal s obloukovýma výhybkama už v těch obloucích, tak si myslím že délku staničních kolejí bys mohl mít stejnou, a vypadalo by to lépe.
Jen můj názor.

Aha, jak se to uložilo, tak ten 3d pohled je o 2 stránky vzad.
jipol57
 
Příspěvky: 1216
Registrován: pát 06 dub, 2018 5:18 pm

Re: Jirkátorovo kolejiště 1500x750 N

Příspěvekod Jirkátor » pon 12 říj, 2020 5:50 pm

Jeden z mých úplně prvních příspěvků:
Jirkátor píše:...Spíš jsem čekal, že dostanu "za uši" za ty trojcestné výhybky, ale předem říkám, že jich se z prostorových důvodů nevzdám. Také levé zhlaví bych rád ponechal v podobné konfiguraci, aby byly umožněny současné vjezdy a odjezdy...

Pokud udělám zhlaví v oblouku, tak kam dám vjezdová návěstidla? 10cm před krajní výhybku, nebo do tunelu? Jak pak budu posunovat posunovat ve stanici, která nemá žádné záhlaví?
Kapitola plánování je uzavřená.
Tohle stavím já: viewtopic.php?f=1&t=12586
Uživatelský avatar
Jirkátor
 
Příspěvky: 1077
Registrován: stř 01 led, 2020 11:09 am
Bydliště: Veselí nad Lužnicí

Re: Jirkátorovo kolejiště 1500x750 N

Příspěvekod jipol57 » pon 12 říj, 2020 6:09 pm

Už mlčim. :)
jipol57
 
Příspěvky: 1216
Registrován: pát 06 dub, 2018 5:18 pm

Re: Jirkátorovo kolejiště 1500x750 N

Příspěvekod Trixt » pon 12 říj, 2020 6:24 pm

Jirkátor píše:Pokud udělám zhlaví v oblouku, tak kam dám vjezdová návěstidla? 10cm před krajní výhybku, nebo do tunelu? Jak pak budu posunovat posunovat ve stanici, která nemá žádné záhlaví?

Vím, že kapitola plánování je uzavřená, ale odpověď na tvoji otázku je jednoduchá. Vjezdové návěstidlo je někde před tunelem. Tím ušetříš na návěstidlech a nebude to vypadat divně, když vjezdová návěstidla budeš mít příliš blízko ke zhlaví.
TT, panel 2520x1010 mm, epocha V, centrála DR5000, sběrnice LocoNet, sw RocRail, TC, MP1
Trixt
 
Příspěvky: 1328
Registrován: stř 13 čer, 2018 9:44 pm

Re: Jirkátorovo kolejiště 1500x750 N

Příspěvekod Jirkátor » pon 12 říj, 2020 6:31 pm

Ono je toho víc, třeba v tom oblouku bych musel dát návěstidla hodně dopředu, abych okolo nich projel s dlouhými vozy, nevychází úplně ideálně geometrie kolejí, jak je to vidět na vnitřní koleji ve skrytém nádraží a nevešla by se tak nástupiště. Těžko by se tam dávali ty dvě koleje u staniční budovy s tou výhybkou na odbočnou trať. Zkoušel jsem to tak kdysi naplánovat a bylo to ještě divnější než ta trojcestná výhybka. Bylo to takové násilné, tohle je jen divné :D

Vjezdové návěstidlo bych velice rád osadil a užíval si jeho závislosti na odjezdových návěstidlech, když už to MGP zvládá.
Tohle stavím já: viewtopic.php?f=1&t=12586
Uživatelský avatar
Jirkátor
 
Příspěvky: 1077
Registrován: stř 01 led, 2020 11:09 am
Bydliště: Veselí nad Lužnicí

Re: Jirkátorovo kolejiště 1500x750 N

Příspěvekod vojtas » pon 12 říj, 2020 7:01 pm

Na rovinu se mi to s tou trojcestnou výhybkou taky nelíbí. Určitě by to šlo vyřešit s obloukovými výhybkami líp. Míst, kde se posunuje do tunelu je v reálu až až. Návěstidla by byla stejně před tunely, pokud jde o realizmus.
TT
Uživatelský avatar
vojtas
 
Příspěvky: 1349
Registrován: ned 20 čer, 2010 10:32 am
Bydliště: Praha

Re: Jirkátorovo kolejiště 1500x750 N

Příspěvekod HonzaM » úte 13 říj, 2020 6:49 am

Autor vlákna v úvodním příspěvku jednoznačně uvedl, že jde o kolejiště pro malého kluka, nejde mu o přiblížení reálu. Dětem se líbí vjezdové návěstidlo přímo před vjezdovou výhybkou, přestože to neodpovídá reálu. Určení kolejiště odpovídá i volba výhybek a uspořádání nádraží i celého kolejiště.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4133
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Jirkátorovo kolejiště 1500x750 N

Příspěvekod sidlo » úte 13 říj, 2020 7:01 am

HonzaM píše:Autor vlákna v úvodním příspěvku jednoznačně uvedl, že jde o kolejiště pro malého kluka, nejde mu o přiblížení reálu. Dětem se líbí vjezdové návěstidlo přímo před vjezdovou výhybkou, přestože to neodpovídá reálu. Určení kolejiště odpovídá i volba výhybek a uspořádání nádraží i celého kolejiště.

Ono reálu odpovídá skoro všechno, i návěstidlo blízko první výhybky. Z hlavy vím o třech případech, kdy je z nějakých provozních důvodů cestové návěstidlo, které na první pohled vypadá jako vjezdové, hned u první výhybky. Skutečné vjezdové návěstidlo je potom někde za tunelem nebo obloukem schované.
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3625
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: Jirkátorovo kolejiště 1500x750 N

Příspěvekod Jirkátor » ned 20 pro, 2020 3:06 pm

Po dlouhém shánění "obyčejných" světelných návěstidel (ta tisknutá 3D tam nedám, to až na velké kolejiště) v měřítku N, jsem to vzdal a koupil je v měřítku TT. Na ověření funkcí elektroniky na zkušebním kolejišti to stačí. Chvilku mi trvalo než jsem to zapojil (pájení mi nikdy moc nešlo) a další chvilku než jsem pochopil logiku programátorů od MGP, ale pak už to šlo samo. Teď, po cca měsíci zkoušení, můžu říct, že česká návěstní soustava od MGP funguje naprosto skvěle. Návěst na předvěsti odpovídá tomu, co je na vjezdovém návěstidle (výstraha, volno, nebo očekávej 40 km/h) a stejně tak vjezdové návěstidlo předvěstí návěst na tom odjezdovém a zohledňuje dolním světlem polohu výhybek na vjezdovém zhlaví. To znamená, že pokud mám výhybky na 1. kolej, dole nesvítí nic a na horním světle je bud volno nebo výstraha, dle návěsti na odjezdu. Pokud jsou vjezdové výhybky postaveny vedlejším směrem (nejede se na 1. kolej), svítí dole žlutá a horní světlo opět předvěstí návěst na tom správném odjezdovém návěstidle. Nejraději mám průjezd po 2. koleji, kdy na vjezdu svítí 40km/h a očekávej 40km/h. :)
V limitech jednoduchého programování to ale má své limity. Tím prvním je počet výhybek, které definují, zda jde o jízdu přímým směrem, nebo do odbočky. Ty jsou tři. Ovšem pro "normální" stanici stačí jedna nebo dvě. Jedna na sudé koleje a druhá na liché. Druhé omezení je závislost vjezdového návěstidla na počtu odjezdových návěstidel, která mohou být celkem čtyři. Pokud tedy máte víc kolejí, bude potřeba použít "virtuální" návěstidla, která dokáží násobit počet závislostí. Prostě místo jednoho odjezdového se dá jedno imaginární (jako by na vjezdovém zhlaví), které rozmoží počet odjezdových návěstidel, na která je schopno vjezdové reagovat. Snad jsem to napsal srozumitelně. Těžko to takhle vysvětlovat, lepší je to vidět. Zní to ale mnohem hůř, než to vypadá.
Taky moc hezky vypadají změny návěstních znaků, není to žádné bliknutí, ale reálně pomalé zhasnutí jednoho světla a rozsvícení toho druhého, stejně tak když světlo kmitá.
Co ale musím MGP vytknout, je návěst posun dovolen, na hlavních návěstidlech. Nemají úplně dobře vyřešeno její zhasínání. Rozvícení bílé, není problém, ale její zhasnutí by to chtělo řešit lépe. Zatím jsem to tedy neprogramoval a uvidím, třeba ještě neco programátoři vymyslí. U klasických seřaďovacích návěstidel (modré/bílé světlo), to ale není problém.
Tohle stavím já: viewtopic.php?f=1&t=12586
Uživatelský avatar
Jirkátor
 
Příspěvky: 1077
Registrován: stř 01 led, 2020 11:09 am
Bydliště: Veselí nad Lužnicí

Re: Jirkátorovo kolejiště 1500x750 N

Příspěvekod Jirkátor » stř 27 led, 2021 6:45 pm

V jiných vláknech se objevilo téma kombinace kolejiva různých výrobců. Vzhledem k tomu, že se pomalu blíží začátek stavby, tak jsem začal s nákupem kolejiva. Z důvodů nabízené geometrie výhybek jsem se rozhodl pro Fleischmann Picollo (to s podložím) a a na ostatní úseky jsem plánoval používat jejich flexi koleje. Po té, co jsem zjistil, že 777 mm dlouhou kolej nekoupím pod 350,- našich peněz, jsem začal být lehce nervózní a začal přemýslet nad alternativou. Jako první mne napadlo ponechat výhybky FLM Picollo a zbytek natahat z PECO55, ale vzhledem k tvaru jednotlivých prutů kolejnic (dvojitá patka kolejnice) je nejde jednoduchým způsobem spojit. Jako další možnost mne napadlo použít Fleischmann bez podloží, které se dá koupit do stokoruny za 730 mm dlouhý pás. Nabízí se dokonce ve variantě velmi pružná - na oblouhy a tužší na rovné úseky. Ideální. Koupil jsem tedy na zkoušku malý kousek koleje a zkusil je vzájemně spojit. Přikládám pár fotek.

FLM - Picollo.jpg

FLM - Picollo (2).jpg

FLM - Picollo (3).jpg


Samotná hlava kolejnice navazuje dobře relativně dobře. Na jedné straně je patrný mírný schůdek, který je částečně způsoben pružením spojky zasunuté mezi profil a podloží (je to vidět na 3. fotografii), nevím jak by se to chovalo po přilepení obou kusů k podloží. Spojky fungují a jdou v pohodě nasunout. Jediný problém je v asi 0,5mm rozdílu ve výšce celku. Po napojení obou pásů, ten bez podloží levituje kousek nad podložkou. To se dá vyřešit mírným ubroušením korkového podloží pod výhybkou, která tak bude ležet o kousek níž, čímž se to vyrovná.
Asi to mám vyřešené. Nebo má někdo jiný vyzkouženou jinou možnost?
Tohle stavím já: viewtopic.php?f=1&t=12586
Uživatelský avatar
Jirkátor
 
Příspěvky: 1077
Registrován: stř 01 led, 2020 11:09 am
Bydliště: Veselí nad Lužnicí

Re: Jirkátorovo kolejiště 1500x750 N

Příspěvekod Jirkátor » stř 27 led, 2021 6:49 pm

Ještě přidám jednu fotografii.

Picollo - FLM.jpg


Na této fotografii jsou vrcholy obou hlav v naprosté rovině. Zkoušel jsem napojení na jednotlivé kolejnice i různé výhybky a všude byl výsledek stejný. Na jedné straně malinký schůdek a na druhé rovina. Záleží na tom, zda to bylo spojeno spojkou Picollo nebo FLM bez podloží. Zajímavé.
Tohle stavím já: viewtopic.php?f=1&t=12586
Uživatelský avatar
Jirkátor
 
Příspěvky: 1077
Registrován: stř 01 led, 2020 11:09 am
Bydliště: Veselí nad Lužnicí

Re: Jirkátorovo kolejiště 1500x750 N

Příspěvekod HonzaM » stř 27 led, 2021 11:21 pm

Jirkátor píše:Co ale musím MGP vytknout, je návěst posun dovolen, na hlavních návěstidlech. Nemají úplně dobře vyřešeno její zhasínání. Rozvícení bílé, není problém, ale její zhasnutí by to chtělo řešit lépe. Zatím jsem to tedy neprogramoval a uvidím, třeba ještě neco programátoři vymyslí. U klasických seřaďovacích návěstidel (modré/bílé světlo), to ale není problém.

Se zhasínáním návěsti “posun dovolen” nemám problém, jednoduše ji vypnu pomocí detekce obsazení úseku hned za návěstidlem. K ovládání návěsti “posun dovolen” používám virtuální výhybkový dekodér. Třeba to někomu přijde jako zbytečně složité nebo nákladné řešení, ale je dobře si uvědomit, že možnost ovládání rychlostní návěstní soustavy včetně návěstí “posun dovolen” a “přivolávací návěst” bez potřeby počítače není zdaleka běžná a za určité náklady stojí.
Naposledy upravil HonzaM dne čtv 28 led, 2021 7:27 am, celkově upraveno 1
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4133
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Jirkátorovo kolejiště 1500x750 N

Příspěvekod HonzaM » stř 27 led, 2021 11:34 pm

Dvojitá patka PECO Code 55 spojení nevadí, spojka PECO se stejně nasazuje jen na spodní patku, ostatně takto se spojuje kolejivo PECO Code 55 s PECO Code 80. Nevím ale jak vypadá patka kolejnice u výhybky Fleischmann, zda na ni půjde nasunout spojka PECO.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4133
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Jirkátorovo kolejiště 1500x750 N

Příspěvekod Jirkátor » čtv 28 led, 2021 4:57 pm

HonzaM píše:
Jirkátor píše:Co ale musím MGP vytknout, je návěst posun dovolen, na hlavních návěstidlech. Nemají úplně dobře vyřešeno její zhasínání. Rozvícení bílé, není problém, ale její zhasnutí by to chtělo řešit lépe. Zatím jsem to tedy neprogramoval a uvidím, třeba ještě neco programátoři vymyslí. U klasických seřaďovacích návěstidel (modré/bílé světlo), to ale není problém.

Se zhasínáním návěsti “posun dovolen” nemám problém, jednoduše ji vypnu pomocí detekce obsazení úseku hned za návěstidlem. K ovládání návěsti “posun dovolen” používám virtuální výhybkový dekodér. Třeba to někomu přijde jako zbytečně složité nebo nákladné řešení, ale je dobře si uvědomit, že možnost ovládání rychlostní návěstní soustavy včetně návěstí “posun dovolen” a “přivolávací návěst” bez potřeby počítače není zdaleka běžná a za určité náklady stojí.

To já přece nezpochybňuji, ale připadalo by mi jednodušší a hlavně praktičtější, kdyby bylo možno zhasínat tu bílou úplně stejně jako návěst volno.
Tohle stavím já: viewtopic.php?f=1&t=12586
Uživatelský avatar
Jirkátor
 
Příspěvky: 1077
Registrován: stř 01 led, 2020 11:09 am
Bydliště: Veselí nad Lužnicí

Re: Jirkátorovo kolejiště 1500x750 N

Příspěvekod lajblt » čtv 28 led, 2021 6:10 pm

Není to náhodou tak, že se návěst "Posun dovolen" nemění na návěst "Stůj" automaticky? Při posunu není lokomotiva vždy v čele vlaku - co by to pro strojvedoucího znamenalo, pokud by se návěst "Posun dovolen" změnila na "Stůj" dříve, než návěstidlo mine posunující lokomotiva?
U starších zabezpečovacích zařízení ruší posunovou cestu signalista nebo výpravčí. Není to také tak, že pokud je ve zhlaví jedno skupinové odjezdové návěstidlo, návěstí "Posun dovolen" po celou dobu posunu?
lajblt
 
Příspěvky: 874
Registrován: ned 06 bře, 2011 7:38 pm

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 9 návštevníků