Stavebnice Es-Pečky

Stavba a přestavba nákladních a osobních vozů všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Stavebnice Es-Pečky

Příspěvekod hank » pát 10 črc, 2015 2:59 pm

Střelec: Upřesním. Ta "nějaká" krušnohorská trať byla moldavská dráha. Hektoři T 435.0 se tu objevili v osobní i nákladní dopravě už v roce 1961 nebo 2, po ukončení provozu lokomotiv řady 524.2 (1967) je nahradili zcela, po roce 1973 byly stroje s pensylvánskými podvozky staženy a přišly T 435.0 vyšších čísel s kývačkovými podvozky (v paměti mi utkvěla např. T 435.0142). Většinu osobáků na Moldavu už tehdy vozily motoráky M 131.1, ale několik vlaků denně (později už jen o víkendech) měli právě malí hektoři s klasickými soupravami 3 - 5 vozů Bi s kamny doplněnými hytláky Ds. V některých GVD měly dokonce dvě takové soupravy v Dubí křižování a v závěsu těchto souprav se kvůli vyrovnání oběhů občas objevovaly i M 131.1. Soupravy byly docela pestré v tom smyslu, že se na nich mohly objevovat vozy Bi s různým členěním oplechování bočnic, jak tu poznamenal někdo nade mnou. Tento stav - s tou výhradou, že ve 2. polovině 70. let byly vozy Bi nahrazeny osmidveřovými "baikami" také vytápěnými kamny - zde trval až do roku 1978, kdy přišly M 152.0 a veškerá osobní doprava byla převedena do motorové trakce, zatímco na náklady přišly z výroby nové T 466.2.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 3112
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Stavebnice Es-Pečky

Příspěvekod Tempotaxi » pon 26 říj, 2015 10:09 am

Další osobní vůz řady Be 50 54 24-21 31-5.
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 2487
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stavebnice Es-Pečky

Příspěvekod Tempotaxi » stř 28 říj, 2015 7:35 pm

Další osobní vůz Bi 50 54 24-23 172-6.
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 2487
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stavebnice Es-Pečky

Příspěvekod Tempotaxi » stř 28 říj, 2015 7:50 pm

V roce 1921 jako Ci 4-0314, od roku 1957 - 66 jako Bi 4-8778 a pak Bi 50 54 24 23 229-4
zdroj: http://www.obnova.sk/diskusia/re-restau ... -radu-ci-4
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 2487
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stavebnice Es-Pečky

Příspěvekod Tempotaxi » stř 28 říj, 2015 8:01 pm

Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 2487
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stavebnice Es-Pečky

Příspěvekod Střelec » ned 06 led, 2019 12:44 pm

Tak jsem si tu stavebnici včera koupil. Lepty, odlitky, něco, co vypadá jako plast (skříň, střecha a okna), dokonce i kinematiky se spřáhly. Do základu chybí jen výběr obtisků (jsou tu jen pozdní žluté), dvojkolí a ložiska. Vzhledem k účelu (noční provoz) jsem kromě posledního jmenovaného přihodil k nákupu ještě osvětlovací lištu pro analog od Viessmanna. Návod je tiskově zprasený do nečitelna a fotky ze stavby tady neběhají, takže pojedu "po čuchu".
Ještě jsem nikdy neinstaloval osvětlení, takže bych uvítal nějaké rady ke sběru proudu. Předpokládám, že sběr proudu je z kol, i když jsem jednou v nějaké nabídce viděl sběrné kabely vedené z ložisek. Suše předpokládám, že ve dvojkolí je běžně izolován disk, nikoliv osa.
Střelec
 
Příspěvky: 792
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Re: Stavebnice Es-Pečky

Příspěvekod rkwa » ned 06 led, 2019 3:58 pm

Ci kamna 1.jpg
Ci3.jpg
Ci2.jpg
rkwa
 
Příspěvky: 58
Registrován: sob 21 led, 2012 5:38 pm

Re: Stavebnice Es-Pečky

Příspěvekod rkwa » ned 06 led, 2019 4:04 pm

[/attachment]
Ci kamna 2.jpg

výkresy z modelářské přílohy Železničáře 1981/4
Přílohy
Ci kamna 3.jpg
rkwa
 
Příspěvky: 58
Registrován: sob 21 led, 2012 5:38 pm

Re: Stavebnice Es-Pečky

Příspěvekod Střelec » pát 18 led, 2019 5:25 pm

Tak jsem ve stádiu barvení podsestav. Narazil jsem na pár nesrovnalostí. Výrobce zapoměl na přechodové můstky, zasklení oken je zjevně pro jiný typ vozu (s nadokenními větrači ve formě úzkého okénka a navíc zahrnuje několik šířek oken). Zasklení větrače se uštípne a zbytek bude pasovat, můstky jsem recykloval ze zbytků odjinud, ale teď mě ještě čeká zápas s instalací osvětlení. Do vozu šoupnu pokrácenou lištu od Wiessmanna, ale musím dořešit sběr proudu.
Střelec
 
Příspěvky: 792
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Re: Stavebnice Es-Pečky

Příspěvekod Tempotaxi » ned 20 led, 2019 12:11 pm

Sběr proudu je dosela jednoduchá úprava.
Na bronzová ložiska se přiletují slabé drátky. Ložiska se pak vlepí do odlité rozsochy. Drátky se pak přetáhnou do skříně. Dále dvojkolí se musí upravit. Aby byl zaručen dobrý odběr, je potřeba mít neizolovaná dvojkolí. Ale takto by pak došlo ke zkratu. Dvojkolí se rozřízne na dvě půlky a jedná půlka dvojkolí se ještě o něco zkrátí na ose. Obě části dvojkolí se spojí pak plastovou trubičkou. Tak mám zajištěn ze všech kol elektrický odběr.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 2487
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stavebnice Es-Pečky

Příspěvekod Střelec » ned 20 led, 2019 6:41 pm

Sběr z osy zkusim někdy příště u jinýho plastovýho/litýho vozu, teď je to ve stádiu "sběr z disku". Nejbližší další bude pokus o osvětlení celoplechovýho služebního vozu. Tam se to řeší jak? Přes ložiska to nepůjde. Jeden pól na kostru a jeden na izolovanej disk? Nebo pro jistotu rovnou na disky?

Jinak to podle odstříknutí oken vypadá, že původně byly určený pro starší verzi šestioken Ci 30, který se ale nakonec nedělaly.
Střelec
 
Příspěvky: 792
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Re: Stavebnice Es-Pečky

Příspěvekod Tempotaxi » ned 20 led, 2019 7:08 pm

Na celo plechové vozy musíš mít obě kola na dvojkolí izolovaná. Ale elektriku lze zde také udělat. Ale úprava je dost složitá. Potřebuješ plastovou destičku, na které bude upevněna struna, která bude sebírat elektrický proud z kola na dvojkolí. Pak už bude veden izolovaný drát do skříně. Ale zde může být problém, že na strunu se přichytává špína a přispívá tak k brzdění dvojkolí a tím pádem dostaneš špatné jízdní vlastnosti vozu.
Druhé řešení je, že lepanou rozsochu nahradíš plastovou a budeš postupovat podle předešlého příspěvku.
Třetí řešení je, že celou soupravu spojíš elektricky vodivým spřáhlem a vše bude sbírat lokomotiva, nebo ještě nějaký vůz.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 2487
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stavebnice Es-Pečky

Příspěvekod Střelec » stř 23 led, 2019 6:43 pm

Díky. Časem něco z toho vyzkouším. Zatím to vypadá na sběr napruženým drátem z disku, což sice není žádná sláva, ale kupodivu to funguje. Zakrácená osvětlovací lišta od Viessmanna se do Bi akorát vejde - pod střechou je místa dost a skrz originální okna toho není moc vidět. Jsou sice čirá, ale díky jejich nestejnoměrné tloušťce ukrutně zkreslují. Pro velmi vzácný "noční provoz" na kochacím kroužku jsem počítal se dvěma vozy, což by i při tuhém chodu dvojkolí měla běžná lokomotiva zvládnout.
Střelec
 
Příspěvky: 792
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Re: Stavebnice Es-Pečky

Příspěvekod Tempotaxi » stř 23 led, 2019 6:53 pm

Střelec píše:Díky. Časem něco z toho vyzkouším. Zatím to vypadá na sběr napruženým drátem z disku, což sice není žádná sláva, ale kupodivu to funguje. Zakrácená osvětlovací lišta od Viessmanna se do Bi akorát vejde - pod střechou je místa dost a skrz originální okna toho není moc vidět. Jsou sice čirá, ale díky jejich nestejnoměrné tloušťce ukrutně zkreslují. Pro velmi vzácný "noční provoz" na kochacím kroužku jsem počítal se dvěma vozy, což by i při tuhém chodu dvojkolí měla běžná lokomotiva zvládnout.

Když je dvojkolí hnané, tak struna nebo plíšek na sbírání proudu nevadí. Ale pokud se dvojkolí otáčí jen vlastní silou, tak drátek (struna) bude spíše brzdit a popřípadě zamezí i bočnímu pohybu dvojkolí.
Mám už to vyzkoušený.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 2487
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stavebnice Es-Pečky

Příspěvekod Střelec » sob 26 led, 2019 4:44 pm

Drhne to. Ale kastli jsem k podvozku chytil jen disperzí v rozích, takže to lze časem překopat. Pro zajímavost přikládám dva obrázky z "příručky pro strojvedoucí a topiče" z roku 1928, časem se mi snad podaří oskenovat i text o povrchové úpravě osobních vozů.
Přílohy
DSCN1017.JPG
DSCN1016.JPG
Střelec
 
Příspěvky: 792
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Předchozí

Zpět na Stavba osobních a nákladních vozů

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník