Köf IIpřestavba na T200

Stavba a přestavba lokomotiv všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., sco_27

Köf IIpřestavba na T200

Příspěvekod stoupa » sob 19 črc, 2014 6:33 am

:?: Ahoj,poprosím o radu. Mám Köf II DB s otevřeným stanovištěm strojvedoucího (od Brawy) a rád bych ji přeznačil na naši verzi (ať už ČSD nebo vlečku nějakého podniku). Zajímalo by mě jestli se na území ČSR/ČSSR tahle varianta vyskytovala event.kdyby byla nějaká foto...něco jsem našel,nicméně je to vždy varianta s dvířky kabiny.
Uživatelský avatar
stoupa
 
Příspěvky: 214
Registrován: čtv 09 dub, 2009 6:43 pm
Bydliště: Palonín

Re: Köf IIpřestavba na T200

Příspěvekod MirekTT » sob 19 črc, 2014 9:18 am

Obstarej si knihu Encyklopedie Železnice Motorové Lokomotivy ČSD(2) z nakladatelství CORONA, autor Jaroslav Wagner. Tam je celá historie této řady u ČSD popsána včetně fotografií a dokumentů. O lokomotivě s otevřeným stanovištěm v rámci použití ČSD je tam zmínka o jednom exempláři, není tam ale jasně definové číslo, měla sloužit na vlečce ZZN Pečky. Zbytek jsou fotky loko s oknem a dvířky.
Upozornění! Toto je diskuzní fórum, a ne vševědopedie absolutních pravd!
www.ModulyBrno.cz
MirekTT
 
Příspěvky: 2210
Registrován: stř 03 pro, 2008 7:39 pm

Re: Köf IIpřestavba na T200

Příspěvekod hank » sob 19 črc, 2014 9:37 am

Původně byly bez dveří všechny Köf II, které zůstaly po válce u ČSD i na čs. vlečkách, pokud dostávaly dveře tam, bylo to vesměs samo-domo bastlení. Modely s dveřmi zachycují většinou (západo)německá provedení vyráběná až po válce - kupodivu se vyráběly až někdy do poloviny 50. let, ale ty už se do ČSR/ČSSR pochopitelně nedostaly.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 2281
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Köf IIpřestavba na T200

Příspěvekod Barbucha » sob 19 črc, 2014 4:42 pm

Tak nějak vypadaly v provozu u DR v DDR

ve 4. epoše:
http://www.album.de/bild/1405107/koe-4024-100-124-7-koef-ii-in-blumberg-eisenbahnmuseum-koef-kleinlok.cfm
ve 3. epoše:
Obrázek

Těch úprav bylo neuvěřitelný množství, ale jestli to pomůže aspoň pro představu, jak vypadalo zasklení.

Jako bonus jeden vrak z Brna, Dolního nádraží, původ neznám. Můžu poslat v 10MPx rozlišení.
Přílohy
DSCN0861.JPG
DSCN0857.JPG
DSCN0853.JPG
DR, H0, epocha III c, v neplánované pauze.
Uživatelský avatar
Barbucha
 
Příspěvky: 2258
Registrován: pát 06 čer, 2008 7:20 am
Bydliště: Brno

Re: Köf IIpřestavba na T200

Příspěvekod nexus » ned 20 črc, 2014 6:12 pm

Obrázek
Uživatelský avatar
nexus
 
Příspěvky: 122
Registrován: čtv 29 lis, 2007 9:16 am
Bydliště: Nový Bydžov

Re: Köf IIpřestavba na T200

Příspěvekod MirekTT » pát 02 bře, 2018 9:04 pm

Díky Hankovi jsem teď majitelem malého arnoldka i já. Celkem logicky. T200.206 totiž patřila JMZD V.Pavlovice. A tudíš ji musím mít, když už mám tu stanici na modulech. Přestavba na T200 je tedy jasná. Ale nejasností je hodně. A proto si dovolím položit několik otázek.

Předně si bez dovolení vypůjčím fotku z knihy Jaroslava Wagnera Encyklopedie Železnice Motorové Lokomotivy ČSD(2) z nakladatelství CORONA, kterou vlastním. Je v ní jediná fotka (ze sbírky Romana Jeshke) konkrétní T200.206. Jako rodilý občan Velkých Pavlovic znám (přesněji znal jsem) od vidění některé lidi na fotce, kteří už bohužel dnes nežijí. Pána úplně vlevo jsem znal osobně (soused od naproti, kde jsme bydleli). Na některé ostatní lidi bych jména mohl dohledat. Ale upřímě to není předmětem mého zájmu.

Bohužel zvětšenou a vyladěnou fotku mi fórum nespolklo a nevím, zdali z tohohle něco poznáte.
Na fotce jsem označil detaily, které bych si rád ujasnil.
Clipboard011 (Small).jpg


č.1 Předně mi nejsou jasné přední lampy. Ta bližší je zjevně původní, ale ta vzdálenější je půlkoule jakoby např z traktoru, ale mnohem větší. Nebo je to něco jiného, ale co?
č.2 dvojklakson. Asi český domontovaný bastl. Znáte typ?
č.3 cedulky s označením P a Z patrně, ale co je ten šikmo visící plech pod P? A vlastně celá ta plechová krabice, ze které čučí komín?
č.4 co je to za výčnělek z podlahy ochozu? Na fotkách jiných Kofek jsem nic podobného neviděl
č.5 na čem to dřepí pán? Je to otevřená krabice ve které jsou ukryty jakoby kamna. Je to možné? Tu mašinu si asi ve fabrice bastlili k obrazu svému, čili kamna by přicházela v úvahu, ale byla mašina tak vytížená, že si na ní museli topit? A spaliny šly asi do komínku společně s výfukem. Ale bylo to nutné? Na obrázku je již mašina nejspíš po výměně za motor Tatra.
č.6 Bílá cedule nese nápis "Přechod na ČSD povolen". Byla tedy již zjevně majetkem továrny. Nicméně nikde jsem nenašel důkazy o červených koncových světlech. Je možné, že je tyhle loko neměly? Že jim stačily jen ty tabulky P a Z? Jinak je tam patrný litý odznak lva a kousíček cedule řadové tabulky. Ta by mohla být s přimhouřeným okem smaltovaná.

Vím, dost blbá fotka a otázek mnoho. Ale nejvíc mě trápí barva. Zkoušeli jsme s klukama fotku kolorovat na automatech dostupných na internetu. I když se zdařilo fotku dost realisticky přiblížit, barva loko vždy vyšla tmavá zašlá hnusná, ale odstín se odhadnout nedal. Ta kniha praví o počáteční tmavě modré, pozdější rekonstrukční světle modré, no a v konečné fázi z konce života řady červené. My se přikláníme k tmavě modré. Při zástavbě motoru Tatra již výhradně pro ten podnik si nemyslím, že by si objednali i přelakování. Odpovídaly by tomu i jedinečné úpravy a bastly, které nemá žádná jiná loko této řady, ať unás, nebo jinde. Jen doplním, že žijící pamětníci, které jsem oslovil, si lokomotivu vybavují celkem jasně, ale na barvu si nevzpomene nikdo.

Jo, a ještě by se mi moc líbil ochoz z dřevěných fošen. Co myslíte, mohla ho mít? Nebo taky jen krablovaný plech? V tomto ta fotka zarytě mlčí bohužel.

Budu vděčný i za domněnky, pokud se můžete vyjádřit, dík
Upozornění! Toto je diskuzní fórum, a ne vševědopedie absolutních pravd!
www.ModulyBrno.cz
MirekTT
 
Příspěvky: 2210
Registrován: stř 03 pro, 2008 7:39 pm

Re: Köf IIpřestavba na T200

Příspěvekod hank » pát 02 bře, 2018 10:02 pm

No teda... :roll: :? Já se bojím, že na tyhle otázky už ti dnes neodpoví nikdo...

Ta kisna, ze které trčí výfuk, by mohla být pozůstatkem zařízení, které se dosazovalo na výfuk lokomotiv provozovaných ve výbušném prostředí. Nebo by to taky mohl být kryt přídavné palivové nádrže. Koukni do knihy, kde byla nádrž umístěna. (Nápověda: Hledej v budce pod stropem :mrgreen: ) Pak je ještě jedna možnost - že ta škatule souvisela s těmi "kamny" a že to celé mohly být části agregátu na dřevoplyn. (Kdy byla pořízena ta fotka? Ale v době, kdy se u ČSD nosily tyhle uniformy podle sovětského vzoru, tj. od r. 1952, už byl asi dřevoplyn passé...) A mimochodem, jestli to na střeše jsou vzduchojemy, kdepak měla mašinka kompresor? Takže máme hned 4 možnosti... :lol:

Možná bys měl znovu obejít pamětníky ve svém rodném městečku, dokud ještě žijí a paměť jim slouží.

Spousta Köfek dřevěný ochoz z výroby měla, takže proč ne?
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 2281
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Köf IIpřestavba na T200

Příspěvekod OndraFíra » pát 02 bře, 2018 10:20 pm

Jen taková obecná dedukce, o těhle mašinkách vlastně nic nevím, ale :

bod 4. - není možné, že je tam jen odložená čuba (zarážka)? Mě to tak z fotky připadá. Ono na mašiny a nejen vlečkové se různě odkládají klíny a zarážky kde to jde. Třeba na 742 do schůdků, nebo i na rám podvozku :lol:

bod 6. - Cedule P a Z měly význam pro posun, nikoli pro označení konce vlaku červenými světly. Alespoň u meziválečných ČSD, jak to bylo později nevím. Nicméně existovaly ruční návěsti pro posun "Vpřed" a "Vzad", kdy o směru u parních lokomotiv rozhodoval komín lokomotivy (komínem vpřed a komínem vzad), u motorových vozů a lokomotiv pak právě tabulka P a Z, aby bylo jasné, kde je předek a kde zadek. Dnes místo toho máme ruční návěsti pro posun "Přiblížit" a "Vzdálit" (k/od osoby dávající návěsti).
Nicméně, pokud neměla lokomotiva přepínací světla bílá/červená, tak ještě existovaly barevné červené clonky, které se nasazovaly přes bílá světla v případě potřeby.
Uživatelský avatar
OndraFíra
 
Příspěvky: 54
Registrován: sob 26 čer, 2010 12:26 pm
Bydliště: Praha

Re: Köf IIpřestavba na T200

Příspěvekod MirekTT » sob 03 bře, 2018 9:42 pm

Dík za reakce.
Fotka je prý z poloviny padesátých let. Mému otci tehdy nebylo ani třicet, letos oslaví 82. Pán úplně vlevo, o kterém jsem se zmiňoval, má na fotce cca 40let. Já ho znal jako malé dítě tak od jeho 70ti. Pamětníkům je dnes všem přes osmdesát, čili byť pamětníci, nepamutují si. :D

Nějaké velké hrocení v detailech na model přenášet nebudu. Největší zásah do modelu bude úprava bočnice kabiny. Tedy zasklení půlky okna, dveří, nová madla. Bedna s výfukem (o nádrži v kabině a jejím plnícím hrdle samozřejmě vím). Dále ty fošny, zarážky pohozené na ochoze jsou velmi dobrý nápad. A tradičně digitalizace a osvětlení. U světel mne trápí ta červená, ale u ČSD tohle číslo fakticky nejezdilo, tak zdali na těch 800 metrů ujetých v perimetru obce z nádru do areálu vlečky byly vůbec koncové červené světla třeba. Budu se tvářit, že ne, protože červenou/teple bílou dvoubarevnou ledku v pouzdře 0603 zatím nikoho dělat nenapadlo a přehánět s miniaturizací nemíním. Bude dost na tom zvýšit hmotnost, nebo implementovat alespoň nějakou kapacitu na výpadky. Možná rozkvedlám jednu z náprav kvůli lepšímu sběru proudu. Ale zatím jsem ji ani nerozebíral (a nebudu, dokud nebudu na přestavbu dokonale připraven).
Upozornění! Toto je diskuzní fórum, a ne vševědopedie absolutních pravd!
www.ModulyBrno.cz
MirekTT
 
Příspěvky: 2210
Registrován: stř 03 pro, 2008 7:39 pm

Re: Köf IIpřestavba na T200

Příspěvekod mlha » ned 04 bře, 2018 4:34 am

Mirku, myslíš si, že při posunu se v padesátých letech svítilo? Posunovali na vlečce i přes noc?
H0/MODULY SLOVÁCKO/ep.IV
http://www.kzmslovacko.cz/.
Uživatelský avatar
mlha
 
Příspěvky: 2485
Registrován: ned 27 led, 2008 7:27 pm
Bydliště: Hluk

Re: Köf IIpřestavba na T200

Příspěvekod MirekTT » ned 04 bře, 2018 7:53 am

Nevím Milane. Celá vlečka i trasa k nádraží byla nasvícena lampami. Zdali existoval intenzivní provoz i v noci, vyloučit nelze. Vzhledem k rozsahu fabriky samotné, i přilehlých provozů, z nichž například pěstírna slepic, fungovaly ještě na počátku devadesátých let, mohla fabrika nakládku provádět i v noci.

Prozradím, že koleje ve fabrice nebyly jen dvě, ale čtyři, plus jedna výtažná. Ale zřejmě se jednalo o pozústatek cukrovarnické činnosti. Jak vypadal layout vlečky v době pořízení fotky, netuším.

Mám-li to shrnout, světla na model dám. Do doby realizace se možná najde i možnost vyřešit červená koncová. Vždyť na mašince bude cedulka Přechod na ČSD povolen. Takže je možné, že bude provozně zapůjčena na čejčskou vlečku, kterou jsem viděl na včerejším wšopu na papíře 1/1. Bude to velké a vozidel bude třeba.

Edit: Jak byla vlastně řešena koncová červená světla na parních mašinách? Též filtry na lampy?
Upozornění! Toto je diskuzní fórum, a ne vševědopedie absolutních pravd!
www.ModulyBrno.cz
MirekTT
 
Příspěvky: 2210
Registrován: stř 03 pro, 2008 7:39 pm

Re: Köf IIpřestavba na T200

Příspěvekod JanoH0e » ned 04 bře, 2018 9:18 am

Koncové červené svetla a zrejme ani clony lokomotíva zrejme nikdy nemala. Ani na vlečke a ani v stanici ich nepotrebovala. Čo sa pamätám matne, stačili pre posun biele - asi iba jedno zapnuté, presun ako lok. vlaku medzi stanicami nehrozil. "Kamna" bola asi určená na ohrev motoru a nádrže v zime. Zrejme aby v zime nemusel bežať motor na voľnobehu v dlhých pauzách medzi prácou.
JanoH0e
 
Příspěvky: 1006
Registrován: ned 31 srp, 2008 10:25 pm
Bydliště: Michalovce

Re: Köf IIpřestavba na T200

Příspěvekod MirekTT » ned 22 dub, 2018 2:27 pm

Mám nové poznatky ohledně barvy těchto lokomotiv.
Ohledal jsem oba vraky uskladněné v Brně na Dolním. Pátrání potvrdilo jednak historická fakta, druhak vývoj barvených schemat na našem území. Vše navíc konzultováno osobně s ing. Kotasem, majitelem vraků....totiž exponátů....budoucích exponátů.
Je to následovně: původní barva většiny těchto mašin - bavme se pouze o těch, co působily u nás - byla černá. Po přechodu k ČSD, povětšinou na vlečkové provozy a souvztažně k opravám, získaly mašiny unifikovaný světle modrý nátěr. V pozdějších letech se přešlo na normalizovanou tmavě červenou.
Akorát zdůrazňuji, že můj zájem se upíná pouze k T200.206, kde předpokládám, že k žádné barevné úpravě nedošlo, protože vlastně působila pouze v drůbežárnách Velké Pavlovice. Tomu odpovídají i výsledky autokolorizace výše uvedeného snímku, kde barva z každého pokusu vyšla vždy jako tmavá hnusná. To ukazuje na silně vybledlou, zašlou patinu původní černé.

Pár fotek vraku původem T200.204

interier byl patrně šedý
DSC02301 (Small).JPG

odhalená místa na rámu
DSC02305 (Small).JPG

trocha archeologie na nástavbě
DSC02306 (Small).JPG
Upozornění! Toto je diskuzní fórum, a ne vševědopedie absolutních pravd!
www.ModulyBrno.cz
MirekTT
 
Příspěvky: 2210
Registrován: stř 03 pro, 2008 7:39 pm

Re: Köf IIpřestavba na T200

Příspěvekod MirekTT » ned 22 dub, 2018 2:30 pm

A ještě důkaz o pozdější modré
DSC02308 (Small).JPG

..zde je to vidět lépe, a finální červené
DSC02309 (Small).JPG



Fotek mám víc. Pořídil jsem je o víkendu z akce zatápění parní mašiny pořádané ing. Kotasem. O akci připravuji článek, kde bude i obsáhlá fotogalerie. Až to bude, najdete odkaz v našem klubovém vláknu.
Pokud vás problematika Kofek zajímá, doporučuji osobní prohlídku obou exponátů na Dolním. Přirozeně po předchozí domluvě s ing. Kotasem.
Upozornění! Toto je diskuzní fórum, a ne vševědopedie absolutních pravd!
www.ModulyBrno.cz
MirekTT
 
Příspěvky: 2210
Registrován: stř 03 pro, 2008 7:39 pm


Zpět na Stavba lokomotiv

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků