trucovní koutek 1 x 1 metr TT Tilig

Moderátoři: Abe Simpson, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: trucovní koutek 1 x 1 metr TT Tilig

Příspěvekod jafobe » úte 07 črc, 2020 4:28 pm

Tak koukám, že asi už vážně stárnu a mám to v hlavě čím dál víc pomatené... nedalo mi to tak jsem koukl i na mapy, pak na své původnější návrhy a nějak jsem jim dopravnu v Dolním Polubném postupem času otočil... :oops: :lol: Na první skice odbočka skoro na místě pod Kořenovským zhlavím, na druhém plánku už skoro uprostřed, tady na větším plánku z wintracku už pod polovinou a nakonec jsem asi sám sobě už vsugeroval že je blíž u spodního zhlaví... Takže se omluvám máš odbočku na vlečku dobře. ;)
Tak modelace terénu rozmístění budov a vegetace dokáže hodně, Svým způsobem i ten kopec za nádražím je... zhruba na 50 metrech to nabere výškově 10 metrů, na dalších asi 30 dalších 10 výškově...nad tunelem je taky zhruba 20 metrů terénu, nad nádražím to jde o dost výš po 10 výškových metrech na 25-30 délkových, takže i když to zhustíš poměrem toho ostatního kopeček tam bude řádný, nahoru ke Kořenovu je to pak mírnější kopec. A jinak jsem koukal že awepe dělá asi i model staniční budovy.
Primárně to asi bylo jako vyhybna, ale že by se vše co se tam tam nebo odtamtud někdy vozilo tahalo jen přes vlečku sklárem, i když je pravda že ta je skoro v rovině a pomalu dvakrát rozlehlejší než samotné nádraží a dostupnější od sillnice, a navíc i na rovině by jsi měl mít nejspíš odpřažené vozy zajištěné klínem (ale k tomu by se musel vyjádřit spíše někdo znalejší).
Uživatelský avatar
jafobe
 
Příspěvky: 319
Registrován: úte 12 dub, 2011 8:01 pm

Re: trucovní koutek 1 x 1 metr TT Tilig

Příspěvekod hank » úte 07 črc, 2020 5:26 pm

jafobe píše:Primárně to asi bylo jako výhybna...

V době, o které je řeč, to byla dopravna D3 se dvěma dopravními kolejemi. V celé délce dopravních kolejí včetně výhybek byla ozubnice.

jafobe píše:...ale že by se vše co se tam nebo odtamtud někdy vozilo tahalo jen přes vlečku skláren...

Ty koleje nikdy nebyly vlečka. Vždycky to byla a je dodnes součást stanice/dopravny a byly/jsou to manipulační koleje. Sloužily/slouží sice přednostně sklárně, ale mohly/mohou se používat i pro jinou nakládku a vykládku. A po vytrhání 2. dopravní koleje a výhybek jich lze výjimečně použít i pro křižování uhnutím, čehož se občas využívá při provozu mimořádných vlaků při různých spolkových akcích na trati.

jafobe píše: A jinak jsem koukal že Awepe dělá asi i model staniční budovy.

Ano, je to mírně upravená budova podle klasické normálie 16/H.

Tady máš situaci tenkrát a dnes s vyznačenou ozubnicí. Ozubnice včetně všech památkově chráněných výhybek byla vytrhána a 2. kolej zrušena v roce 1992, ještě za šafářování ČSD těsně před jejich neslavným koncem. :evil: Ten krátký šturc sloužil k odstavování hytláků sunutých nákladních vlaků; hytlák byl vždycky na horním konci vlaku.

dolni_polubny.jpg


A ještě současná situace dopravny D3 Dolní Polubný podle dnešních služebních pomůcek.

dol_polubny_dnes.jpg


Toto řešení, tj. manipulační/odstavné/nakládkové a vykládkové koleje mimo trasu trati ve vražedném spádu, bylo na území bývalé monarchie použito vícekrát na horských tratích v Alpách nebo Karpatech. Důvod je jasný: Toto byl někde jediný způsob, jak je umístit do roviny nebo přijatelného spádu a zabezpečit tak trať proti ujetí vozů.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 3981
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: trucovní koutek 1 x 1 metr TT Tilig

Příspěvekod jafobe » úte 07 črc, 2020 6:45 pm

hank píše:V době, o které je řeč, to byla dopravna D3 se dvěma dopravními kolejemi. V celé délce dopravních kolejí včetně výhybek byla ozubnice.
...Tady máš situaci tenkrát a dnes s vyznačenou ozubnicí. Ozubnice včetně všech památkově chráněných výhybek byla vytrhána a 2. kolej zrušena v roce 1992...

Ještě že tu máme ty starší co o tom mají přehled, narozdíl ode mě, a jsou ochotni se o své vědomosti podělit. Děkuji za upřesnění. :wink:
O tom že byla ozubnice skrze celou dopravnu včetně vyhýbek vím, nejen z fotek, I jsem se dočetl že místo aby vyhybky skončili v Kořenovském muzeu, skončili prý ve šrotu, věřil bych že spíš zmizeli někam úplně jinam podobně jako "nedaleký" provizorní UNRRA most z Navarova. :(

hank píše:Ty koleje nikdy nebyly vlečka. Vždycky to byla a je dodnes součást stanice/dopravny a byly/jsou to manipulační koleje. Sloužily/slouží sice přednostně sklárně, ale mohly/mohou se používat i pro jinou nakládku a vykládku. A po vytrhání 2. dopravní koleje a výhybek jich lze výjimečně použít i pro křižování uhnutím, čehož se občas využívá při provozu mimořádných vlaků při různých spolkových akcích na trati.

Když já za vlečku občas považuji díky své neznalosti i to co vlečkou ve skutečnosti není ale vede to mimo nádraží, a naopak to co vypadá jen jako nakládková kolej na nádraží občas ani jako vlečku neberu... :oops:

hank píše:Ano, je to mírně upravená budova podle klasické normálie 16/H.

O tom už jsem se taky někde dočetl, je to převážně jen upravené fasádou. A jak jsem důkladněji koukal, protože ji neměli v eshopu, tak ji teprve připravují.

Obrázek
Uživatelský avatar
jafobe
 
Příspěvky: 319
Registrován: úte 12 dub, 2011 8:01 pm

Re: trucovní koutek 1 x 1 metr TT Tilig

Příspěvekod jafobe » pát 17 črc, 2020 4:08 pm

Tak se zase trochu vrátím a přidám nějakou trochu realističtější ukázku jak by mohl Harrachov vypadat podle plánku na rozměru 1400x1000 v modelovém reálu... přeci jen to tak přiblíží reálný modelový vzhled jinak než jen na obrázku, sice to je proti skutečnému reálu o hodně kratší, na menších poloměrech ale s ohledem na rozměr panelu to podle mě nepůsobí až tak nepřirozeně, hračkově... :)

Obrázek

Poloměry na nádraží jsou pokračováním násobkú tilligáckých roztečí od standartních poloměrú... vnitřní 525 mm vnější 568 mm, vyhybky jsou trochu stočené EW2, točna o průměru zhruba 355 mm. Kocour či spíše lokomotiva od zubačky plus 3 krátké vozy jsou zhruba maximum co se na točnu vletze, Původně plánovaná Krakonoš ET 89 je o pár cm kratší než zobrazený ětadler, takže by se na točnu vešel taky skoro i s vozem, ale minimálně nárazníky by čuměli ven... a muselo by se vynyslet jak to na točně zastavovat pokud by to mělo být trochu automatizované, i když vysoké rychlosti v plánu nejsou, tak i tak to bude nutné řešit aby vlaky nemusely před točnou brzdit na viditelné části tratě...


harrach-real01.jpg


harrach-real03.jpg


harrach-real02.jpg
Uživatelský avatar
jafobe
 
Příspěvky: 319
Registrován: úte 12 dub, 2011 8:01 pm

Re: trucovní koutek 1 x 1 metr TT Tilig

Příspěvekod HonzaM » sob 18 črc, 2020 5:39 am

jafobe píše:
harrach-real02.jpg

Ten Stadler je pěkný. Točnu ovšem potřebovat nebude...Kolejiště bude tedy představovat současný stav?
N, převážně epocha V, VI.
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 2391
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: trucovní koutek 1 x 1 metr TT Tilig

Příspěvekod Myšpulín » sob 18 črc, 2020 7:05 am

Nevešla by se na točnu pro toho Stadlera ještě jedna kolej, zakončená ke kraji jen jedním koncem? Tedy kusá? Určitě by se vešlo několik pro odstavování samostatných nákladních vozů pro provozně zajímavější jízdy, ale manipulace s nimi by byla z vnějšku viditelná, protože tunel je na každé straně krátký.
H0, III až IV, ČSD, nemodelář
Myšpulín
 
Příspěvky: 1295
Registrován: stř 24 led, 2007 7:43 pm
Bydliště: Hostinné

Re: trucovní koutek 1 x 1 metr TT Tilig

Příspěvekod jafobe » sob 18 črc, 2020 9:22 am

HonzaM píše:Ten Stadler je pěkný. Točnu ovšem potřebovat nebude...Kolejiště bude tedy představovat současný stav?


Stadler je výrobek Kuehnu.
Pokud by se provozovala jen jeden Stadler nebude potřeba ani SN (zde v podobě točny... ale pokud budu chtít provozovat víc souprav, nějaké SN potřeba bude, ať už v jakékoli podobě.
Primárně mám v plánu kolejiště stvárnit do podoby z časů elektrifikovaných, a to hlavně kvůli stavbám ale trochu i rázu krajiny. Ano Stadler tam nejezdil, ale pro sebe tam můžu jezdit čím chci... pro "počítače nýtů" , zastánce epoch a jim podobné by musel být vozový park trochu přizpůsobený.. :mrgreen: ale do doby než se objevili a následně zmizeli stavby a dráty tam byl parní provoz určitě ať už z naší či Polské strany (nějak to tam a odtamtud dopravovat museli a s největší pravděpodobností po kolejích), dost možná se tam mohlo dostat do úplného zmizení drátů i něco z motorové trakce (ale k tomu asi až tak moc informací nebude, ale tak detailně jsem to zatím nestudoval...) a kdo ví, nebýt válek a přebírání si kusů území z jednoho státu do druhého, možná to mohlo být elektrifikované dodnes...

Myšpulín píše:Nevešla by se na točnu pro toho Stadlera ještě jedna kolej, zakončená ke kraji jen jedním koncem? Tedy kusá? Určitě by se vešlo několik pro odstavování samostatných nákladních vozů pro provozně zajímavější jízdy, ale manipulace s nimi by byla z vnějšku viditelná, protože tunel je na každé straně krátký.


Ano, kratší kusé koleje by se tam také vešli, ne zrovna vedle (to by museli míthodně malý poloměr, kde by se dali provozovat snad jen dvounápravové vozy) ale spíš proti aby měli dostatečnou délku, s ohledem že z kraje musí být vlezd vždy v ose na střed... A muselo by se dojíždět na šturc, aby při chvilce zaváhání neprojela vůz jinou soupravou která by za ním stála... :mrgreen: Asi i nějaká M 120, 131 asi i 152 by se tam vešli, nebo pro odstavení lokomotivy při skládání delších souprav (viz níže, samotná lokomotiva by se za točnou do viditelného prostoru ven z tunelu dostat neměla, její světla nebo přední část by ale vidět zvenčí být mohla... ale zatím to v točně nemám vyfézované, byť jsem o tom taky uvažoval.

točna.jpg


Co se delších souprav týče, podle posledního návrhu by se daly za určitých podmínek provozovat zhruba 2x delší soupravy než délka točny, obnášelo by to ale ruční posun ve SN, hlavně při rozpojování a přesunu částí souprav bez lokomotivy. Není to sice moc vidět na obrázku pod stromy ale proti vjezdové koleji je vždy kolej naproti pokud se pojede přes rovnou kolej na točně... takže pokud by na té stála polovina vlaku daly by se spojit s druhou polovinou na točně a vyjet s celou soupravou najednou aniž by to zasáhlo do viditelné části. Takže ani o delší soupravu by nouze být nemusela, a možnosti pro jejich skládání by mohli být zajínmavější než na několikakolejném nádraží klasické stavby. :wink: Jen s ohledem na reliéf krajiny který je k polské straně plošší, tudíž míň výškového prostoru ve SN, by museli být vlaky ke Kořenovu kratší... (nebo by se musela upravit trochu krajinný reliéf na straně polské alespoň nad přínou kolejí) ale zase na Kořenovské straně SN může být kolem točny slušné stání pro víc různě dlouhých souprav či vozů, tam to vyšší kopec skoro hned za Harrachovským nádražím dovolí (dřevěnný most přes koleje co stával kousek za Kořenovským zhlavím nádraží je vrcholu zářezu v původním reliéfu krajiny který jakoby do středu panelu dál stoupal nahoru, takže když se musí vlak vejít pod most, tak uvnitř kopce pod cestou po vrchu musí být zákonitě už taky dost místa pro soupravu ve skryté části, s odklízením nehod by to bylo trochu komplikovanější, ale tak trochu se předpokládá nad větším kusem skryté části odendávací skořepina či deska s krajinou)... :)
Uživatelský avatar
jafobe
 
Příspěvky: 319
Registrován: úte 12 dub, 2011 8:01 pm

Předchozí

Zpět na Mini kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků