trucovní koutek 1 x 1 metr TT Tilig

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: trucovní koutek 1 x 1 metr TT Tilig

Příspěvekod jafobe » úte 07 črc, 2020 4:28 pm

Tak koukám, že asi už vážně stárnu a mám to v hlavě čím dál víc pomatené... nedalo mi to tak jsem koukl i na mapy, pak na své původnější návrhy a nějak jsem jim dopravnu v Dolním Polubném postupem času otočil... :oops: :lol: Na první skice odbočka skoro na místě pod Kořenovským zhlavím, na druhém plánku už skoro uprostřed, tady na větším plánku z wintracku už pod polovinou a nakonec jsem asi sám sobě už vsugeroval že je blíž u spodního zhlaví... Takže se omluvám máš odbočku na vlečku dobře. ;)
Tak modelace terénu rozmístění budov a vegetace dokáže hodně, Svým způsobem i ten kopec za nádražím je... zhruba na 50 metrech to nabere výškově 10 metrů, na dalších asi 30 dalších 10 výškově...nad tunelem je taky zhruba 20 metrů terénu, nad nádražím to jde o dost výš po 10 výškových metrech na 25-30 délkových, takže i když to zhustíš poměrem toho ostatního kopeček tam bude řádný, nahoru ke Kořenovu je to pak mírnější kopec. A jinak jsem koukal že awepe dělá asi i model staniční budovy.
Primárně to asi bylo jako vyhybna, ale že by se vše co se tam tam nebo odtamtud někdy vozilo tahalo jen přes vlečku sklárem, i když je pravda že ta je skoro v rovině a pomalu dvakrát rozlehlejší než samotné nádraží a dostupnější od sillnice, a navíc i na rovině by jsi měl mít nejspíš odpřažené vozy zajištěné klínem (ale k tomu by se musel vyjádřit spíše někdo znalejší).
Uživatelský avatar
jafobe
 
Příspěvky: 684
Registrován: úte 12 dub, 2011 8:01 pm

Re: trucovní koutek 1 x 1 metr TT Tilig

Příspěvekod hank » úte 07 črc, 2020 5:26 pm

jafobe píše:Primárně to asi bylo jako výhybna...

V době, o které je řeč, to byla dopravna D3 se dvěma dopravními kolejemi. V celé délce dopravních kolejí včetně výhybek byla ozubnice.

jafobe píše:...ale že by se vše co se tam nebo odtamtud někdy vozilo tahalo jen přes vlečku skláren...

Ty koleje nikdy nebyly vlečka. Vždycky to byla a je dodnes součást stanice/dopravny a byly/jsou to manipulační koleje. Sloužily/slouží sice přednostně sklárně, ale mohly/mohou se používat i pro jinou nakládku a vykládku. A po vytrhání 2. dopravní koleje a výhybek jich lze výjimečně použít i pro křižování uhnutím, čehož se občas využívá při provozu mimořádných vlaků při různých spolkových akcích na trati.

jafobe píše: A jinak jsem koukal že Awepe dělá asi i model staniční budovy.

Ano, je to mírně upravená budova podle klasické normálie 16/H.

Tady máš situaci tenkrát a dnes s vyznačenou ozubnicí. Ozubnice včetně všech památkově chráněných výhybek byla vytrhána a 2. kolej zrušena v roce 1992, ještě za šafářování ČSD těsně před jejich neslavným koncem. :evil: Ten krátký šturc sloužil k odstavování hytláků sunutých nákladních vlaků; hytlák byl vždycky na horním konci vlaku.

dolni_polubny.jpg


A ještě současná situace dopravny D3 Dolní Polubný podle dnešních služebních pomůcek.

dol_polubny_dnes.jpg


Toto řešení, tj. manipulační/odstavné/nakládkové a vykládkové koleje mimo trasu trati ve vražedném spádu, bylo na území bývalé monarchie použito vícekrát na horských tratích v Alpách nebo Karpatech. Důvod je jasný: Toto byl někde jediný způsob, jak je umístit do roviny nebo přijatelného spádu a zabezpečit tak trať proti ujetí vozů.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6074
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: trucovní koutek 1 x 1 metr TT Tilig

Příspěvekod jafobe » úte 07 črc, 2020 6:45 pm

hank píše:V době, o které je řeč, to byla dopravna D3 se dvěma dopravními kolejemi. V celé délce dopravních kolejí včetně výhybek byla ozubnice.
...Tady máš situaci tenkrát a dnes s vyznačenou ozubnicí. Ozubnice včetně všech památkově chráněných výhybek byla vytrhána a 2. kolej zrušena v roce 1992...

Ještě že tu máme ty starší co o tom mají přehled, narozdíl ode mě, a jsou ochotni se o své vědomosti podělit. Děkuji za upřesnění. :wink:
O tom že byla ozubnice skrze celou dopravnu včetně vyhýbek vím, nejen z fotek, I jsem se dočetl že místo aby vyhybky skončili v Kořenovském muzeu, skončili prý ve šrotu, věřil bych že spíš zmizeli někam úplně jinam podobně jako "nedaleký" provizorní UNRRA most z Navarova. :(

hank píše:Ty koleje nikdy nebyly vlečka. Vždycky to byla a je dodnes součást stanice/dopravny a byly/jsou to manipulační koleje. Sloužily/slouží sice přednostně sklárně, ale mohly/mohou se používat i pro jinou nakládku a vykládku. A po vytrhání 2. dopravní koleje a výhybek jich lze výjimečně použít i pro křižování uhnutím, čehož se občas využívá při provozu mimořádných vlaků při různých spolkových akcích na trati.

Když já za vlečku občas považuji díky své neznalosti i to co vlečkou ve skutečnosti není ale vede to mimo nádraží, a naopak to co vypadá jen jako nakládková kolej na nádraží občas ani jako vlečku neberu... :oops:

hank píše:Ano, je to mírně upravená budova podle klasické normálie 16/H.

O tom už jsem se taky někde dočetl, je to převážně jen upravené fasádou. A jak jsem důkladněji koukal, protože ji neměli v eshopu, tak ji teprve připravují.

Obrázek
Uživatelský avatar
jafobe
 
Příspěvky: 684
Registrován: úte 12 dub, 2011 8:01 pm

Re: trucovní koutek 1 x 1 metr TT Tilig

Příspěvekod jafobe » pát 17 črc, 2020 4:08 pm

Tak se zase trochu vrátím a přidám nějakou trochu realističtější ukázku jak by mohl Harrachov vypadat podle plánku na rozměru 1400x1000 v modelovém reálu... přeci jen to tak přiblíží reálný modelový vzhled jinak než jen na obrázku, sice to je proti skutečnému reálu o hodně kratší, na menších poloměrech ale s ohledem na rozměr panelu to podle mě nepůsobí až tak nepřirozeně, hračkově... :)

Obrázek

Poloměry na nádraží jsou pokračováním násobkú tilligáckých roztečí od standartních poloměrú... vnitřní 525 mm vnější 568 mm, vyhybky jsou trochu stočené EW2, točna o průměru zhruba 355 mm. Kocour či spíše lokomotiva od zubačky plus 3 krátké vozy jsou zhruba maximum co se na točnu vletze, Původně plánovaná Krakonoš ET 89 je o pár cm kratší než zobrazený ětadler, takže by se na točnu vešel taky skoro i s vozem, ale minimálně nárazníky by čuměli ven... a muselo by se vynyslet jak to na točně zastavovat pokud by to mělo být trochu automatizované, i když vysoké rychlosti v plánu nejsou, tak i tak to bude nutné řešit aby vlaky nemusely před točnou brzdit na viditelné části tratě...


harrach-real01.jpg


harrach-real03.jpg


harrach-real02.jpg
Uživatelský avatar
jafobe
 
Příspěvky: 684
Registrován: úte 12 dub, 2011 8:01 pm

Re: trucovní koutek 1 x 1 metr TT Tilig

Příspěvekod HonzaM » sob 18 črc, 2020 5:39 am

jafobe píše:
harrach-real02.jpg

Ten Stadler je pěkný. Točnu ovšem potřebovat nebude...Kolejiště bude tedy představovat současný stav?
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4042
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: trucovní koutek 1 x 1 metr TT Tilig

Příspěvekod Myšpulín » sob 18 črc, 2020 7:05 am

Nevešla by se na točnu pro toho Stadlera ještě jedna kolej, zakončená ke kraji jen jedním koncem? Tedy kusá? Určitě by se vešlo několik pro odstavování samostatných nákladních vozů pro provozně zajímavější jízdy, ale manipulace s nimi by byla z vnějšku viditelná, protože tunel je na každé straně krátký.
H0, III až IV, ČSD, nemodelář
Myšpulín
 
Příspěvky: 1506
Registrován: stř 24 led, 2007 7:43 pm
Bydliště: Hostinné

Re: trucovní koutek 1 x 1 metr TT Tilig

Příspěvekod jafobe » sob 18 črc, 2020 9:22 am

HonzaM píše:Ten Stadler je pěkný. Točnu ovšem potřebovat nebude...Kolejiště bude tedy představovat současný stav?


Stadler je výrobek Kuehnu.
Pokud by se provozovala jen jeden Stadler nebude potřeba ani SN (zde v podobě točny... ale pokud budu chtít provozovat víc souprav, nějaké SN potřeba bude, ať už v jakékoli podobě.
Primárně mám v plánu kolejiště stvárnit do podoby z časů elektrifikovaných, a to hlavně kvůli stavbám ale trochu i rázu krajiny. Ano Stadler tam nejezdil, ale pro sebe tam můžu jezdit čím chci... pro "počítače nýtů" , zastánce epoch a jim podobné by musel být vozový park trochu přizpůsobený.. :mrgreen: ale do doby než se objevili a následně zmizeli stavby a dráty tam byl parní provoz určitě ať už z naší či Polské strany (nějak to tam a odtamtud dopravovat museli a s největší pravděpodobností po kolejích), dost možná se tam mohlo dostat do úplného zmizení drátů i něco z motorové trakce (ale k tomu asi až tak moc informací nebude, ale tak detailně jsem to zatím nestudoval...) a kdo ví, nebýt válek a přebírání si kusů území z jednoho státu do druhého, možná to mohlo být elektrifikované dodnes...

Myšpulín píše:Nevešla by se na točnu pro toho Stadlera ještě jedna kolej, zakončená ke kraji jen jedním koncem? Tedy kusá? Určitě by se vešlo několik pro odstavování samostatných nákladních vozů pro provozně zajímavější jízdy, ale manipulace s nimi by byla z vnějšku viditelná, protože tunel je na každé straně krátký.


Ano, kratší kusé koleje by se tam také vešli, ne zrovna vedle (to by museli míthodně malý poloměr, kde by se dali provozovat snad jen dvounápravové vozy) ale spíš proti aby měli dostatečnou délku, s ohledem že z kraje musí být vlezd vždy v ose na střed... A muselo by se dojíždět na šturc, aby při chvilce zaváhání neprojela vůz jinou soupravou která by za ním stála... :mrgreen: Asi i nějaká M 120, 131 asi i 152 by se tam vešli, nebo pro odstavení lokomotivy při skládání delších souprav (viz níže, samotná lokomotiva by se za točnou do viditelného prostoru ven z tunelu dostat neměla, její světla nebo přední část by ale vidět zvenčí být mohla... ale zatím to v točně nemám vyfézované, byť jsem o tom taky uvažoval.

točna.jpg


Co se delších souprav týče, podle posledního návrhu by se daly za určitých podmínek provozovat zhruba 2x delší soupravy než délka točny, obnášelo by to ale ruční posun ve SN, hlavně při rozpojování a přesunu částí souprav bez lokomotivy. Není to sice moc vidět na obrázku pod stromy ale proti vjezdové koleji je vždy kolej naproti pokud se pojede přes rovnou kolej na točně... takže pokud by na té stála polovina vlaku daly by se spojit s druhou polovinou na točně a vyjet s celou soupravou najednou aniž by to zasáhlo do viditelné části. Takže ani o delší soupravu by nouze být nemusela, a možnosti pro jejich skládání by mohli být zajínmavější než na několikakolejném nádraží klasické stavby. :wink: Jen s ohledem na reliéf krajiny který je k polské straně plošší, tudíž míň výškového prostoru ve SN, by museli být vlaky ke Kořenovu kratší... (nebo by se musela upravit trochu krajinný reliéf na straně polské alespoň nad přínou kolejí) ale zase na Kořenovské straně SN může být kolem točny slušné stání pro víc různě dlouhých souprav či vozů, tam to vyšší kopec skoro hned za Harrachovským nádražím dovolí (dřevěnný most přes koleje co stával kousek za Kořenovským zhlavím nádraží je vrcholu zářezu v původním reliéfu krajiny který jakoby do středu panelu dál stoupal nahoru, takže když se musí vlak vejít pod most, tak uvnitř kopce pod cestou po vrchu musí být zákonitě už taky dost místa pro soupravu ve skryté části, s odklízením nehod by to bylo trochu komplikovanější, ale tak trochu se předpokládá nad větším kusem skryté části odendávací skořepina či deska s krajinou)... :)
Uživatelský avatar
jafobe
 
Příspěvky: 684
Registrován: úte 12 dub, 2011 8:01 pm

Re: trucovní koutek 1 x 1 metr TT Tilig

Příspěvekod jafobe » ned 13 pro, 2020 7:28 pm

Tak jsem se po delším čase trochu dokopal k modelaření, krom úprav jedmoho motoráku z odlitku na podvozku slátaném z různách pojezdů BTTB (jeden takový restík), jsem si udělal trochu odbočku od Harrachova k MSJF v jeho základní verzi... aneb když už jsem si to vymyslel... :mrgreen: :mrgreen: Asi kvůli tomu nebudu zakládat nové vlákno. Jsou nařezané nějaké desky a lišty na základní rám 80 x 20 cm, ano šlo by to i menší, ale tak trochu jsem to udělal delší aby tam šel v nouzi prohnat i štadler...
V rámci příprav jsem si trochu začal hrát i s vyhybkami EW1, a začal nahrazovat půlené jazyky celými. Takže jsem se dal do tvarování a pilování jazyků z tilligáckých prutů. Skalpelem ve tvaru dlátka jsem seřezal kluzné plochy pod jazyky do výše paty kolejnice. Dál asi zvolím trochu kompromis, nechám kovovou srdcovku a jazyky s ní budou vodivě propojeny abych nemusel tolik řešit souběh kolejnic do špice na srdcovce pokud bych ji dělal celou jen z prutů... Zatím nemám naletované drátky k přehazování, takže jsou zatím oba jazyky napružené k vnějším kolejím.

VYH01m.jpg
Uživatelský avatar
jafobe
 
Příspěvky: 684
Registrován: úte 12 dub, 2011 8:01 pm

Re: trucovní koutek 1 x 1 metr TT Tilig

Příspěvekod Kavka_ » ned 13 pro, 2020 8:38 pm

Kruci, to je geniálně krásný!
Těším se...
TT, V. - VI. epocha, ČD
- kolejiště realizovaná na malých plochách neškodí v jakémkoli množství -
Uživatelský avatar
Kavka_
 
Příspěvky: 419
Registrován: pon 01 úno, 2016 10:03 pm
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: trucovní koutek 1 x 1 metr TT Tilig

Příspěvekod Zlámalík » ned 13 pro, 2020 10:13 pm

jafobe píše:V rámci příprav jsem si trochu začal hrát i s vyhybkami EW1, a začal nahrazovat půlené jazyky celými. Takže jsem se dal do tvarování a pilování jazyků z tilligáckých prutů. Skalpelem ve tvaru dlátka jsem seřezal kluzné plochy pod jazyky do výše paty kolejnice. Dál asi zvolím trochu kompromis, nechám kovovou srdcovku a jazyky s ní budou vodivě propojeny abych nemusel tolik řešit souběh kolejnic do špice na srdcovce pokud bych ji dělal celou jen z prutů... Zatím nemám naletované drátky k přehazování, takže jsou zatím oba jazyky napružené k vnějším kolejím.

VYH01m.jpg

Čistá práce, líbí se mi to. Já kdysi taky prasil EW1, tohle je o poznání lepší výsledek!

Ohledně spojení jazyků se srdcovkou - pro sichr si zkus, jestli se ti něco nepříčí v oblouku a kolem (okolkem) nespojí jazyk s opornicí. Typicky mi to na upravené EW2 do oblouku dělá Hbbilns Roco, je dlouhej a šprajcuje se. Tak jsem ji udělal s jazyky odpínanými, jen mám na servopřestavíku furt nějak málo mikrospínačů :D Ale třeba Desiro mi blblo i na EW 2 "z obchodu" - mezi jazykem a opornicí zbývalo málo místa a zkratovalo to.
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 1780
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: trucovní koutek 1 x 1 metr TT Tilig

Příspěvekod jafobe » pon 14 pro, 2020 5:13 pm

Do čisté práce tomu ještě něco chybí... pro porovnání vlevo EW 1 před ořezáním kluzných plechů, uprostřed taktéž EW1 ale už po ořerání na výšku zhruba spodku kolejnice (aby se dal použít výškově tilligáký prut), co pražec to trochu jinak ale relativně do hladka tak to nikde nedrhne, a naprawo podloží EW3, kde to už je hezky připravené od výroby. Škoda že tilig podobným způsobem nezpracoval i flexi podloží pod EW1.

vyh04.jpg


Po pravdě na možnost zkratování jazyku a opornice okolkem jsem zatím nějak nepomyslel, jen jsem řešil napájení jazyků mimo vlastního mechanického kontaktu s opornicí. :oops: Že dvojkolí má trochu boční vůle a ne vždy to musí být stejné to sice vím, pokud by mezi jazykem a opornici byli asi ty 2 mm co dovolí kluzné plechy pod jazyky asi by to problém nebyl, ale asi bude lepší si to posichrovat ještě elektricky kdyby časem vznikla nějaká nežádoucí vůle. ;)
Uživatelský avatar
jafobe
 
Příspěvky: 684
Registrován: úte 12 dub, 2011 8:01 pm

Re: trucovní koutek 1 x 1 metr TT Tilig

Příspěvekod jafobe » pát 25 pro, 2020 3:44 pm

Tak jsem si před vánoci v práci říznul kousek desky, doma pak nějaký hranolky a udělal si základní pevnější rám na zahřívací kolo... ano rozměr podle vlákna je trochu zavádějící... :oops: ale nechce se mi to vše kouskovat do více různých vláken. Ať aspoň někteří začínající vidí jak se může časem měnit cesta k dosažení svého cíle, i když se nejde úplně přímo. :mrgreen:

pn01.jpg

nepizza.jpg


A jedna fotka pro lepší představu jak to bude prostorově při pohledu zvrchu vypadat v reálu... Panel 80x20 cm, plánek pro lepší odhad volného prostoru pro budovy 10 x 20 cm, nalevo na kolejích kocour a korpus faccs (oboje jen z papíru, kdyby se to někomu nezdálo...to bylo zrovna po ruce). Zeleně označená kulisa, spíše plastická vytvořená terénem, černě tunel... Prozatím zvažuji jak moc tvořit terém pod úrovní kolejnice... čemuž se bude muset přizpůsobit uložení a přichycení kolejnic.

MSJF 20x80.jpg
Uživatelský avatar
jafobe
 
Příspěvky: 684
Registrován: úte 12 dub, 2011 8:01 pm

Re: trucovní koutek 1 x 1 metr TT Tilig

Příspěvekod jafobe » sob 26 pro, 2020 11:40 am

Asi bde zajímavější, kdyby byl kus terénu i pod úrovní kolejí, aspoň na nějaký propustek který by opticky víc navodil členitější terén a celkově to oživil. Ono ne za každým kopcem je hned rovina.
Jak na zvětšení prostoru? Trohu jsem taky přemýšlel i o opěrné zdi, inspirován jedním Milanovým plánkem, jen trochu naruby... dole trať se zastávkou za ní částečně skála a opěrná zeď a nahoře nad zdí v prostoru nad skrytou kolejí silniceči cesta ke které by vedli schody či strmá pěšina od zastávky, takže prostor by zůstal dole skoro celý a mohla by tam být o to větší budova.
Na druhé půlce spíš jen prudší břeh či zářez, který opět schová skrytou kolej, ale sebere víc místa pro budovu, tam bych pak dal spíš jen dřevěnný přístřešek...
Tím bych dostal kulisu až na konec panelu takže by na krajinu zůstalo celých 20 cm hloubky. O čemž tak trochu přemýšlím už od začátku i u jiných projektů... Jak jsem již dříve psal, nejsem moc velký příznivce kulis, hlavně těch různě zakřivených nebo začínajících v půli kolejiště, to nemusím... Pokud je za kolejištěm nabo někde uprostřed a dělí kolejiště na dvě samostatné části s tím že na každé půlce uzavírá celkový prostor bych ještě bral.

Třeba nějak takto by to mohlo vypadat na fyzické simulaci, s tím že terén bude místy jen skelet aby se dal dát co nejníž (průjezdní profil plus možnost úchopu vozidla), pokud by nanipulace s ním nebyla vyřešena nějak jinak... Budovy jsou jen ilustrativní co bylo zrovna po ruce, vzadu nad kolejí výškově prostor téměř na dvě vozidla nad sebou, od toho se odvíjí výška vepředu, ale ta by mohla být asi o něco nižší... Kopec uprostřed zalesněný, aby opticky oddělil obě pooviny. Někde asi protáhnu potůček i pod kolejema, i když moc prostoru na to nebude, ale to trochu bude závislé i na délce nástupních ploch.

MSJF teren.jpg
Uživatelský avatar
jafobe
 
Příspěvky: 684
Registrován: úte 12 dub, 2011 8:01 pm

Re: trucovní koutek 1 x 1 metr TT Tilig

Příspěvekod Zlámalík » pon 28 pro, 2020 12:13 am

Já myslím, že i když dva nedělají totéž, je to nakonec totéž :-D
Aneb Čertův mlýn na polovičním formátu, viz viewtopic.php?f=51&t=12962&start=60#p281447
Ale dobrý, do poličky pro radost :D
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 1780
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: trucovní koutek 1 x 1 metr TT Tilig

Příspěvekod jafobe » pon 28 pro, 2020 10:43 am

Zlámalík píše:Já myslím, že i když dva nedělají totéž, je to nakonec totéž :-D
Aneb Čertův mlýn na polovičním formátu, viz viewtopic.php?f=51&t=12962&start=60#p281447
Ale dobrý, do poličky pro radost :D

Sice to není vždy totéž... sic se to tak jevit může podle některých maličkostí, ale ve finálním výsledku to může být úplně něco jiného, byť základ by byl stejný... a třeba by to šlo využít na obměnu provozu i do oken... :wink:
Hopeter ale staví něco trochu jiného, byť založeného na stejném základu, a to čemu je nejblíž on v současné době rozložením kolejí a provozními možnostmi je MSJF 6 Čertová branka – Dolní Úzká
Obrázek

Kdežto já stavím podle úplného základu (toho nejjednoduššího plánku na daném príncipu, co jsem tak trochu zapříčinil jeho vznik)... :oops: :mrgreen: aneb MSJF 1/Nad Skalákem – Čertův most
Obrázek
http://diskuze.modely.biz/viewtopic.php?f=51&t=12945

Podle něj staví Kavka_ , ten je s ním zatím asi nejdál... http://diskuze.modely.biz/viewtopic.php?f=51&t=12979 a má ho rozpracovaný Fox... http://diskuze.modely.biz/viewtopic.php?f=51&t=12992

Dúležitější ale je, že to může dělat radost dřív než vělké kolejiště, a že si na tom můžeme vyzkoušet různé postupy a možnosti zpracování, a netrápilo by nás to tolik kdyby to nevyšlo na tom větším projektu...
Uživatelský avatar
jafobe
 
Příspěvky: 684
Registrován: úte 12 dub, 2011 8:01 pm

PředchozíDalší

Zpět na Mini kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník