Všechno možné i nemožné ... (a jiné plky)

Specializované fórum pouze pro příznivce velikosti TT (1:120).

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., radekkrupka

Re: Všechno možné i nemožné ... (a jiné plky)

Příspěvekod hank » pon 26 srp, 2019 1:51 pm

TTmili píše:Já si osobně myslím, že ani dneska se nepíše ložené zboží na žádný dopravní prostředek tímhle způsobem, to má svá daná pravidla, v případě nebezpečných látek je popsáno velice důsledně a jednoznačně lde má co být napsáno, uvedeno a označeno. Takže bych se skutečně přikláněl k tomu že se jedná o jakýsi reklamní nátěr vozu daného podniku.


Dneska už možná ne, ale tehdy (= epocha IV), kdy se ještě nepoužívaly UN kódy, se takhle na kotle psalo všelijaké vošajstlich ložné zboží. Pamatuju si namátkou chlór, propan-butan, sirouhlík, čpavek, tekutá síra, anilín, metanol, kys. fluorovodíková i některé jiné kyseliny, močovina, DAM (dusičnan amonný + močovina)...

Což mě vede k jedné šťouravé otázce: Učí se dnes pracovníci dopravců UN kódy? Když jsem v 80. letech jako správce vlečky dělal drážní zkoušky na úrovni vedoucí posunu/vlakvedoucí nákl. vlaků/tranzitér-přípravář, tak nám do hlav natloukali aspoň ty tehdy nejběžnější a nejdůležitější kódy z hlediska bezpečnostních a požárních rizik.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 3648
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Všechno možné i nemožné ... (a jiné plky)

Příspěvekod TTmili » pon 26 srp, 2019 4:59 pm

Pravda, to mi úplně vypadlo. Ale i přesto asi šlo o zvýraznění nebezpečí, minimálně u nás se co vím toto odlišení spolu s různě barevnými pruhy používalo především pro zvlášť náchylné náklady. Samotné ložené zboží se uvádělo i tak přímo na tabulích u čísla, aspoň to tak bylo u všech vozů jejichž fotky se mi dostaly do rukou, a nedivil bych se kdyby to němci měli podobně.

Nevím jak moc jsou v tomhle školení například komerční zaměstnanci, ale my coby kočí, i oranžoví chlapci máme zkoušku z RID, která se vrámci školy jednou za rok "obnovuje". Při onom opakovaném proškolení jsou nám spíš vtloukány do hlav označovací štítky a kategorie a barvičky podle RID, nicméně docela dost se při tom prochází i Kemlerova čísla, a UN kódy se probírají spíš informativně s odkazem na jejich seznam, a že se jedná především o pomůcku pro civilní sektor a pro možnost kombinované přepravy. Takže nějaká znalost tu vrámci nebezpečných látek panuje stále, dokonce (snad se nepletu) vyplývá ze zákona o drahách, který toto ukládá za povinnost každému dopravci s licencí k nákladní dopravě.
TT
DIGITÁL
Epocha: IV
Snažíme se dokonale napodobit skutečnou nedokonalost, má to význam?
Uživatelský avatar
TTmili
 
Příspěvky: 1639
Registrován: čtv 17 črc, 2008 9:48 am
Bydliště: Jihlava

Re: Všechno možné i nemožné ... (a jiné plky)

Příspěvekod Morris Zapp » úte 27 srp, 2019 6:38 pm

Poslal kolega:
Jaké úsilí musely vyvinout Lokomotivní a vozová dílna chemičky Leuna „ Walter Ulbricht“, aby měly pro kolejovou dopravu potřebné vozy, budiž ukázáno na příkladu nádržkového vozu na kaprolaktam. Kaprolaktam je výchozí produkt pro výrobu umělých vláken jako dederon nebo perlon a k výrobě podlahových krytin. V Leuně vyráběná surovina byla dopravována k dalšímu zpracování do závodů v silničních cisternových vozidlech typu VOLVO. Zhruba v polovině sedmdesátých let musea být tato vozidla z důvodu jejich opotřebení nahrazena. Poskytnutí deviz na nákup nových vozidel bylo ale v nedohlednu.
Kolektiv, sestavený ze zástupců oddělení Doprava a oblasti Kaprolaktam, dostal úkol zajistit náhradu silničních cisternových vozidel speciálními železničními nádržkovými vozy. V přípravě na převod dopravy na koleje byly původně čtyři od DR přistavené zkušební vozy. Ty měly nádrž z vysoce legované oceli (V2A). Objem nádržek byl po 20 m³. Přestavba vozů byla provedena v Lokomotivní a vozové dílně, budova 232 v Leuně. Byly přitom provedeny následující práce:
- přestavba plnicího a vyprazdňovacího systému na vyhřívané potrubí, zvětšení plnicího hrdla, použití kulových ventilů, doplnění hrdla pro dusík, připojení manometrů a doplnění destrukční membránové pojistky jako bezpečnostního zařízení
- doplnění topných trubek na spodní plášť kotle
- doplnění hrdla pro skleněný manometr
- doplnění izolace z minerální vlny
- doplnění žebříku a lávky pro vstup na kotel
S tímto vozem byla doprava prováděna dlouhou dobu. Přitom byla měřena všechna statisticky relevantní data (čas nakládky, teplota při nakládce, čas přípravy na vykládacím místě, teplota při vykládce, čas do návratu, dopravní vzdálenosti atd.). Evidence výsledků byla prováděna v podniku Chemiefaserkombinat Guben a v oddělení Kaprolaktam v Leuně. Všechny zjištěné hodnoty byly vyhodnoceny a formulovány jako zadání pro výrobu vhodných vozů. Sériová výroba čtyřiceti vozů proběhla v Raw Leipzig-Engelsdorf. Oproti zkušebním vozům byly nyní změněny mj. následující detaily:
- vozy obdržely dvounápravový jednotný podvozek, vyrobený v Raw Leipzig-Engelsdorf
- nádržky byly z vysoce legované oceli s vnitřním topením
- izolace kotle z 200 mm polyuretanové pěny
- dosazení vrstvené lisované hmoty na sedlo kotle ke snížení tepelných přechodů (snížení tepelných ztrát)
- dosazení deskových manometrů
- dosazení kotlové jímky pro vyprázdnění kaprolaktamu beze zbytku

Zejména na izolaci kotle byly kladeny velké nároky. Kaprolaktam byl do nádržek plněn při teplotě cca 90°C. Po 24 hodinách nesměl zchladnout pod 60°C, protože jinak začala krystalizace. Bylo sice možné, produkt opět ohřát vestavěným topením, to ale současně znamenalo ztrátu kvality a na takzvané kobercové nitě.
Vozy byly nasazeny mnoho let bez reklamací. Při první tlakové zkoušce po osmi letech provozu byla v kotli nalezena jednotlivá zkorodovaná místa. Kvůli takzvané jamkové korozi v oblasti svárů pronikl kaprolaktam do izolace a ven. I v oblasti izolačního oplechování byla poškození korozí, uvolněnými šrouby a odlupováním barvy.
Po privatizaci LEUNA-Caprolactam GmbH, později DOMO CaproLeuna GmbH, byla část vozů vyřazena. Tyto vozy byly prodány firmám EVA a VTG, sídlícím v Hamburku. Zbylých dvacet vozů bylo předáno do výrobního závodu, část z nich už je mezitím sešrotována. O nasazení těchto vozidel nejsou žádné relevantní informace.
kaprolactam1.png
kaprolactam2.png
Obr. 10: První zkušební kotlový vůz pro kaprolaktam je hotov. Pamětní fotografie se všemi podíle-jícími se zaměstnanci z různých oddělení. Vůz byl součástí setu TILLIG obj. č. 500511E (foto: sbír-ka K. Bossig).

Klaus Bossig, zveřejněno v Clubmagazin Tillig TT Club, číslo 03/2014
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 706
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Re: Všechno možné i nemožné ... (a jiné plky)

Příspěvekod hank » úte 27 srp, 2019 7:20 pm

Morris Zapp: Děkuji.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 3648
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Diskuze k vláknu "Novinky TT 2020" (a nějaká ta omáčka n

Příspěvekod Čouda » pát 24 led, 2020 11:14 pm

Kdyby Tillig chtel, udelal by terno se ctyrkolakem. Jezdilo to vsude, dalo by se udelat mraky variant. Jenom chtit..
H0 70./80.léta DCC Moduly
Uživatelský avatar
Čouda
 
Příspěvky: 142
Registrován: sob 11 říj, 2008 8:59 am
Bydliště: Trutnov

Re: Diskuze k vláknu "Novinky TT 2020" (a nějaká ta omáčka n

Příspěvekod lisacik » sob 25 led, 2020 4:33 am

Čouda píše:Kdyby Tillig chtel, udelal by terno se ctyrkolakem. Jezdilo to vsude, dalo by se udelat mraky variant. Jenom chtit..


To by sa dalo povedat aj o rade CSD 422.0. Para sa vyrabala v Rakusku, ale jazdila u CSD, OBB, PKP, DRG (ci ostali po vojne po DR/DB neviem), KkStB
Uživatelský avatar
lisacik
 
Příspěvky: 201
Registrován: stř 13 říj, 2010 8:29 pm

Re: Všechno možné i nemožné ... (a jiné plky)

Příspěvekod hank » ned 26 led, 2020 2:15 pm

Ale takových starorakouských parniček přece bylo...

264.0, 1, 265.0, 275.0, 354.0, 1, 6, 7, 375.0, 414.0, 434.0, 1, 524.0, 2

Vypsal jsem (bez nároku na úplnost) jen stroje objednávané přímo kkStB, ale přinejmenším některé stroje MÁV a velkých soukromých společností (StEG, KFNB, SB) se po r. 1918 taky rozprchly po většině nástupnických zemích monarchie. A taky se dost divím markeťákům velkých německých výrobců, že takhle neuvažují. Trhy Rakouska, Itálie, visegrádských zemí a bývalé Jugoslávie jsou v součtu stejný potenciál jako trh německý.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 3648
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Všechno možné i nemožné ... (a jiné plky)

Příspěvekod Adam Buchal » ned 26 led, 2020 5:04 pm

hank píše:Ale takových starorakouských parniček přece bylo...

264.0, 1, 265.0, 275.0, 354.0, 1, 6, 7, 375.0, 414.0, 434.0, 1, 524.0, 2

Vypsal jsem (bez nároku na úplnost) jen stroje objednávané přímo kkStB, ale přinejmenším některé stroje MÁV a velkých soukromých společností (StEG, KFNB, SB) se po r. 1918 taky rozprchly po většině nástupnických zemích monarchie. A taky se dost divím markeťákům velkých německých výrobců, že takhle neuvažují. Trhy Rakouska, Itálie, visegrádských zemí a bývalé Jugoslávie jsou v součtu stejný potenciál jako trh německý.


Že se modelaří hojně v Polsku a Maďarsku se ví, Italové patrně taky, když mají několik hánulkových výrobců, ale popravdě by mě zajímalo, jak to je s železničním modelářstvím na balkáně.. :?: To asi nebude příliš velký trh, vždyť už kvůli slovákům se výrobci příliš nepřetrhnou...
TT, DCC, ep. IV/současnost. Brejlovec je nejhezčí lokomotiva !
Uživatelský avatar
Adam Buchal
 
Příspěvky: 387
Registrován: sob 30 čer, 2012 8:04 pm

Re: Všechno možné i nemožné ... (a jiné plky)

Příspěvekod hank » ned 26 led, 2020 5:38 pm

Adam Buchal: Tak především byla řeč o TT. (Například v Itálii jsou TTčkáři docela aktivní.) Za druhé, má smysl uvažovat jedině všechny ty trhy dohromady. Samozřejmě, že kvůli jedné 5miliónové zemi se výrobci nepřetrhnou, ale kvůli 80 miliónům už třeba jo. Balkán nepodceňuj a najdi si fórum třeba rumunských modelářů. Ale jen v zemích V4 je dohromady 65 miliónů obyvatel, včetně Rakouska 73, a to už je srovnatelné s Německem samo o sobě. A konečně, last but not least, jak se dá udělat "generický" model, to ukazuje například eNkový model Fleischmann kat. č. 7095, který se dodává kompletně nalakovaný, ale bez nápisů, a v každém balení jsou k němu přiloženy obtisky s popisy 8 evropských železničních správ. Přestože jde o původně německou lokomotivu, model má kola i tyčoví rozvodu černé a těch pár obtisků snad zvládne i začátečník. Kdyby tímto způsobem někdo dal na trh v TT třeba 414.0, určitě by se po ní zaprášilo.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 3648
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Diskuze k vláknu "Novinky TT 2020" (a nějaká ta omáčka n

Příspěvekod Radek Strnad » stř 29 led, 2020 3:50 pm

To já bych taky chtěl Krokodýla od MTB, ale v tom prvním červenokrémovém nátěru s tenkými proužky. Ten mu slušel nejvíc a jenom by se po něm zaprášilo. Tak snad to nebude jako s čekáním na Barči od Kuehna a třeba se i dočkám. Ještě se vrátím k Tilligovi a jeho "bramborovým" uhlákům. Když se ptám obchodníků, jaká že je ta kvóta, aby se vůz vyrobil, tak jen každý krčí rameny a slyším jen "nevím". To samé je to s kvótami na jiné vozy ČSD, u kterých mají obchodníci předobjednávky. Tyto předobjednávky shromažďuje Tillig 2 roky a pak jen suše oznámí: "Tento a tento vůz se vyrábět nebude, protože nebyla naplněna kvóta pro výrobu". Ale jak vysoká byla ta kvóta????? To z těch obchodníků nikdo neví. Bylo to 100, 200 nebo 500 ks???? A kolik do ní chybělo?????? 100, 50 nebo jen 20ks???? Kdyby informaci o výšce kvóty ještě před koncem dvouletého "chráněného období" obchodník od Tilliga měl, tak by věděl, že např. chybí do jejího naplnění jen třeba 40 ks, a tak by si objednal o 5ks navíc, totéž by udělali(s marketingovou podporou na webu) i ti další a kvóta by byla naplněna a model by byl vyroben. Takto je výsledkem jen hromada lidí, kteří sice model chtějí, jsou ochotni za něj dát peníze, ale nemůžou, protože se na ně nedostalo a výroba se opakovat nebude. Tohle je poslední dobou naprostá katastrofa a přitom je to jenom o komunikaci. A to máme v ČR obchodního zástupce, který tento stav musí vidět a nechápu, že to nedokáže/nechce soudruhům z NDR vysvětlit. Obchodníci mají předobjednávky na modely, o kterých vědí, že se možná nebudou vyrábět, protože se nejspíš nenaplní kvóta, ale nikdo jim není s to sdělit, kolik kusů ještě chybí. Tohle je ekonomika a marketing naruby.
KYKLOP68
Uživatelský avatar
Radek Strnad
 
Příspěvky: 969
Registrován: čtv 21 led, 2010 5:44 pm
Bydliště: Kostelec n.Čern.lesy

Re: Diskuze k vláknu "Novinky TT 2020" (a nějaká ta omáčka n

Příspěvekod pospa » stř 29 led, 2020 5:40 pm

Mě už přišlo překvapivé, když p. Strup " ukecal" p. Kuehna na výrobu prototypu Brejlovce-malý počet možných barevných verzí. Ted v katalogu už snad ani není.Já už tehdy čekal tu 754. Obvzlášt po konci TT u Roca.A ted ...Bizon.
Bastard je v nabídce Kuehna snad už 10 let, tak snad už se Pešinga a Esa dočkáme.
pospa
 
Příspěvky: 54
Registrován: sob 25 říj, 2008 2:38 pm

Re: Diskuze k vláknu "Novinky TT 2020" (a nějaká ta omáčka n

Příspěvekod Ivan » stř 29 led, 2020 5:54 pm

Radek Strnad píše:To já bych taky chtěl Krokodýla od MTB, ale v tom prvním červenokrémovém nátěru s tenkými proužky. Ten mu slušel nejvíc a jenom by se po něm zaprášilo... .

Radku, přesně! MTB má poslední dobou slušnou povrchovku (dle mých měřítek :mrgreen:), tak bych si rád i od nich něco pořídil (mám jednu barču).
Ohledně tilliga, zřejmě je německý trh stále nenasytny a proto na nás pečou... Ptal jsem se Davida S. na BDs v ČSD, prý tomu moc šancí nedává. Nevím kolik se jich tenkrát od Tilliga vyrobilo, ale asi zas tak moc ne a kuehn nic.

Ještě k MTB, je sice hezké, že dávají na trh tolik novinek, ale mohli by se trochu více zaměřovat na uspokojení trhu toho, co mají vyrobeno... Toto zas nechápu já.
TTmini Jizerka III/IV ep. (1.3m2, DCC Lenz) ... hlavně že mne to baví!
Uživatelský avatar
Ivan
 
Příspěvky: 278
Registrován: ned 06 říj, 2013 8:06 am

Re: Diskuze k vláknu "Novinky TT 2020" (a nějaká ta omáčka n

Příspěvekod MkTT » stř 29 led, 2020 6:37 pm

Radek Strnad píše:A to máme v ČR obchodního zástupce, který tento stav musí vidět a nechápu, že to nedokáže/nechce soudruhům z NDR vysvětlit. Obchodníci mají předobjednávky na modely, o kterých vědí, že se možná nebudou vyrábět, protože se nejspíš nenaplní kvóta, ale nikdo jim není s to sdělit, kolik kusů ještě chybí. Tohle je ekonomika a marketing naruby.

Vzhledem k tomu, že tento pán na FB před nějakou dobou psal, že na zdejší diskusní fórum nechodí, protože se mu z jeho členů chce zvracet, tak bych to slovo obchodní dal do hodně velkých uvozovek. Protože takhle se o svých potenciálních zákaznících může veřejně vyjadřovat jenom naprosté hovado a ne obchodník.
MkTT
 
Příspěvky: 532
Registrován: stř 08 úno, 2012 3:46 pm
Bydliště: Praha 10

Re: Diskuze k vláknu "Novinky TT 2020" (a nějaká ta omáčka n

Příspěvekod hank » stř 29 led, 2020 7:27 pm

MkTT píše:
Radek Strnad píše:A to máme v ČR obchodního zástupce, který tento stav musí vidět a nechápu, že to nedokáže/nechce soudruhům z NDR vysvětlit. Obchodníci mají předobjednávky na modely, o kterých vědí, že se možná nebudou vyrábět, protože se nejspíš nenaplní kvóta, ale nikdo jim není s to sdělit, kolik kusů ještě chybí. Tohle je ekonomika a marketing naruby.

Vzhledem k tomu, že tento pán na FB před nějakou dobou psal, že na zdejší diskusní fórum nechodí, protože se mu z jeho členů chce zvracet, tak bych to slovo obchodní dal do hodně velkých uvozovek. Protože takhle se o svých potenciálních zákaznících může veřejně vyjadřovat jenom naprosté hovado a ne obchodník.


No, mě prodej živil víc než půl profesního života, takže mohu potvrdit, že za určitých okolností může být součástí obchodní strategie i odhánění nežádoucích potenciálních zákazníků. :mrgreen: Metody jsou různé a někdy na pohled dost nevybíravé, důvody často těžko pochopitelné i pro insidery... :lol: A být v jedné osobě obchodníkem a zároveň hovadem se vůbec nevylučuje. :twisted:
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 3648
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Diskuze k vláknu "Novinky TT 2020" (a nějaká ta omáčka n

Příspěvekod Ferys » čtv 30 led, 2020 2:33 am

Colonel32...
Fňukáte zase. Člověk se normálně Davidu Struppovi přestává divit.[/quote]

Jo tak ty máš čas číst diskuse? Tak si o sobě přečti třeba tady:
https://www.modelyasport.cz/exkluzivni-model-bai-praha/
Ferys
 
Příspěvky: 161
Registrován: pon 01 říj, 2012 11:02 am

PředchozíDalší

Zpět na Velikost TT (komunita TT)

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Google [Bot] a 2 návštevníků