Otázky z železniční historie ČSD

Skutečná železnice, odkazy na fotografie, zajimavá místa, setkání apod.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., radekkrupka

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod _lt_ » pon 24 úno, 2020 10:15 am

Doba do roku 1989, tedy nemoderní zemědělství v JZD. Ty kyseliny tedy s největší pravděpodobností stačili jen v nějakých sudech (IBC před revolucí asi nebyla běžná záležitost) a na cisternu to nebylo.
A co takové pesticidy, případně herbicidy, taky jen sudy, nebo se toto vozilo v cisternách?
_lt_
 
Příspěvky: 138
Registrován: úte 19 čer, 2012 11:46 am

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod hank » pon 24 úno, 2020 1:56 pm

_lt_ píše:A co takové pesticidy, případně herbicidy, taky jen sudy, nebo se toto vozilo v cisternách?


Vzhledem k tomu, že se to před aplikací ředí skoro jako homeopatika :lol: , tak v plastových soudcích, konvích, kanystrech, tj. většinou v nádobách o objemu 10 - 50 l. Zvlášť ty plastové soudky s víkem o objemu 50 l od firem jako BASF, Bayer nebo ICI bývaly před převratem na moravském venkově oblíbené, protože se do nich zakládalo na kvas. :lol: A protože byly od surovin nakupovaných za nedostatkové devizy, bývalo jich málo a vesele se s nimi šmelilo. Skladníci a nákupčí byli kingové: Nevratný prázdný soudek, nákupní cena 0, navíc nebezpečný odpad, se dal před r. 1989 pod rukou prodat za 200 Kčs nebo použít jako platidlo ve výměnném obchodu s nedostatkovými položkami na černém trhu podnikových zásobovačů. Jak se likvidovaly zbytky těch jedů, to radši nikdo nechtěl vědět. :twisted: Při "šikovné" manipulaci to dokázalo otrávit i aktivovaný kal v biologických čistírnách odpadních vod...
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 3877
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod kmet » pon 24 úno, 2020 3:55 pm

_lt_ píše:Doba do roku 1989, tedy nemoderní zemědělství v JZD. Ty kyseliny tedy s největší pravděpodobností stačili jen v nějakých sudech (IBC před revolucí asi nebyla běžná záležitost) a na cisternu to nebylo.
A co takové pesticidy, případně herbicidy, taky jen sudy, nebo se toto vozilo v cisternách?


To je příspěvek hodný opravdového odborníka. Ví prd, ale hlavně že kope. Vážený pane, naše zemědělství před 89. rokem bylo možná víc bio než dnešní produkty s touto nálepkou. Bylo přísně sledované co se týkalo použití různých chem. prostředků. A vím, že česká zelenina byla žádaná na západě, protože byla kvalitní.
A hlavně v té době byla naše republika soběstačná ve výrobě potravin. A ze své osobní zkušenosti vám povím, že jsem se cca v r.92 potkal náhodou s jedním německým zemědělcem a ten mi tvrdil, že mají z našeho zemědělství strach, že by jsme je mohli převálcovat. Bohužel, naši politici v čele s Klausem se postarali o likvidaci českého zemědělství.
kmet
 
Příspěvky: 16
Registrován: sob 27 led, 2018 2:48 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod Morris Zapp » pon 24 úno, 2020 4:33 pm

Pánové, prosím, nezatahujme sem hodnocení, jak to bylo za oné doby skvělé/špatné a jak se nás na západě báli/se nám smáli: povede to akorát k výlevům emocí a nakonec přijde admin s gumou a vygumuje třeba i nějaké užitečné informace.

Zabývejme se tady tím, jak to tehdá bylo na nádražích, co a v jakých vozech se vozilo a čím vykládalo/nakládalo, abychom to mohli pravdivě vymodelovat. Je tady spousta lidí, jejichž znalosti hltám a jsem za ně moc vděčný - nezažeňme je zbytečnými hádkami o době, která už je pryč. Díky.
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 746
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod _lt_ » úte 25 úno, 2020 9:23 am

Pane Kmet, je zbytečné začít kopat bez důvodu. Před rokem 89 bylo přece všechno nemoderní a špatné, jak nám dnešní režim tluče do hlav den co den. Jak to bylo ve skutečnosti snad ví každý kdo o tu dobu trochu životem zavadil. Netáhla a flákači to měli těžké, ti ostatní se měli celkem fain, zemědělství nemělo chybu a co se chemie v něm týče, tak ta přišla stejně jako panelové domy ze západu. Tady to hodnotit asi nebudem.

Já děkuji za přehled co se mohlo vozit, toho si cením určitě nejen já. Děkuji i Hanku tobě.

Takže co se mi podařilo vyčíst, tak v cisternách chodilo tak akorát to hnojivo (DAM v červnu na přihnojení, na podzim na hnojení před zimou, čpavek taky na podzim).
Jiné mňamky v různých plastových sudech asi v krytých vozech.
Ostatní dobroty pro zemědělství již měli pevnou strukturu.
Močovina ve formě granulí jako krmivo i pro silážování třeba v Tcms/Utz.
Krmná směs v pytlích v krytém voze.
Hnojivo ledek amonný jako granule a stejně tak vápenec ve vozech Tcms/Utz.

V polabí, na moravě i vysočině měla JZD zásobovací centra s vlečkou, odtud se vše potřebné rozváželo a do té doby skladovalo.
Ale v takovém podkrkonoší (což řeším) byla taková vlečka pro Liberecko v Hodkovicích. V Jesenném byl bez vlečky sklad různých chemikálií a některých pevných hnojiv, tento sklad Unichem nesloužil výhradně zemědělství. Další vlečky pro zemědělské účely byli až v Ostroměri, Sadové, Smiřicích, Rychnovku, České Skalici...
Zemědělci tak do oblasti v okolí Semil, Vysokého, Lomnice, Jilemnice či Vrchlabí museli výše uvedené dovézt ze vzdálenějších nížin náklaďáky, nebo v případě potřeby nechat přeložit na vhodném nádraží. Pro DAMku se jelo s fekálem, pro suché substráty třeba s T174 a trambusem 706.

Ještě mě napadá, v Semilech, Staré Pace či Roketnici byli tzv. SNV. Ty sloužili pro překládku hlavně uhlí, nikdy jsem nic jiného neviděl. Je ale možné že místní vykladač posloužil i pro překládku sypkých substrátů pro zemědělce? Na to se zeptám známého co se okolo těchto stanic motal, třeba ale máte někdo zkušenost odjinud a podělíte se o ní zde rychleji.
_lt_
 
Příspěvky: 138
Registrován: úte 19 čer, 2012 11:46 am

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod hank » úte 25 úno, 2020 10:45 am

_lt_: Močovina a dusičnan (=ledek) amonný jsou velice dobře rozpustné ve vodě. Vozy Utz seshora moc dobře utěsněné nebývaly. Sám s takovými přepravami zkušenost nemám, ale tyto dvě látky bych si do Utz volně nasypat netroufl. S vápencem jistě problém nebyl, nanejvýš hrozilo, že když zateče do mletého vápence, udělá se z toho klouzavé bahýnko - podobné potíže jsme mívali v papírně s kaolínem, který volně ložený v Utz občas chodil.

Balení do pytlů mělo jednu velkou výhodu - při dávkování se nemuselo moc přemýšlet o množství. Při manipulaci s těmito látkami se často vyskytovali jedinci nepříliš bystrého ducha a tak bylo jednodušší a méně riskantní nařídit "nasyp tam 3 pytle" než "odvaž tady z té hromady 75 kg a nasyp to tam".
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 3877
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod kmet » úte 25 úno, 2020 7:24 pm

Hank: Máte pravdu s těmi hnojivy, ta se dodávala, buď pytlovaná, hlavně ze Slovenska, ale v igelitových pytlech a nebo volně ložená v Zetkách. Pak se z vagonu vykládala pomocí mechanické ruky a dopravníku.
kmet
 
Příspěvky: 16
Registrován: sob 27 led, 2018 2:48 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod Střelec » pát 17 dub, 2020 7:08 pm

Mám specifickej dotaz:
Budu mít klasické nádražíčko venkovského typu (upravená Pola), hajzlíky bez přistavěné ohrádky a k tomu celou řadu dalších drobných staveb. Zahrnuje to dvě odlišné drážní kůlny od Modelscene, králíkárnu a kurník téhož výrobce. Jak rozmístit kůlny, kurník a králíkárnu kolem budovy? Jediné, čím jsem si jistý je, že hajzlíky bez ohrádky(typ Malá Hraštice od Igry) budou u křídla budovy a zahrada a volně přístupná studna na straně bytu. Kam dát kůlny, kurník a králíkárnu?
Střelec
 
Příspěvky: 952
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod hank » pát 17 dub, 2020 7:44 pm

Střelec: Tak třeba zrovna ta Hraštice je pěkný příklad uspořádání shluku dodatečně stavěných boudiček... A Igra je dělá v modelu komplet všechny.

Takhle to tam vypadá:

hrastice.jpg

(Zdroj: Google Maps.)

Je to ten objekt napravo od výpravní budovy.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 3877
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod Střelec » sob 18 dub, 2020 7:28 pm

Vzhledem k typové skladbě kůlen, co mám k dispozici je ta Malá Hraštice svým uspořádáním nevhodná. Mám tohle:
https://273439756.eshop-rychle.cz/model ... vebnice-H0
https://273439756.eshop-rychle.cz/model ... vebnice-H0 (u té mám podezření, že vpravo je chlívek - pokud deska pod oknem není sklopný stůl, pak by to mohl být kryt násypky do žlabu)
https://273439756.eshop-rychle.cz/model ... vebnice-H0
https://www.facebook.com/modelscene.off ... 375679479/
plus ty hajzlíky a rád bych to nějak vhodně nakombinoval (za barákem moc místa nebude, plánuju nudli). Králíkárna by mohla být teoreticky na zahradě, slepice s zahrádka ale moc dohromady nejdou. A nechat užitkové zvířectvo byť jen teoreticky v dosahu veřejnosti je dost riskantní - takže někde musím vytvořit ohrazený prostor...
Střelec
 
Příspěvky: 952
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod hank » sob 18 dub, 2020 9:30 pm

Střelec: Máš ode mě SZ.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 3877
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod hank » pát 08 kvě, 2020 1:33 pm

Vřele doporučuji všem zájemcům o poválečnou část dějin ČSD, tj. epochy IIIa, IIIb, aby nahlédli sem
https://www.k-report.net/presmerovani/? ... ek=4196055
a do navazujících několika postů.

Až zase některý tovární výrobce vrhne na náš trh nějaký nový model kořistní parní lokomotivy (nebo i motoráku) DR s popisem ČSD, tak než se (jako obvykle) vyrojí dotazy, kde, kdy a jak ta která mašina u ČSD jezdila, vraťte se k tomu linku a znovu si zopakujte, že až na pár dávno známých a mnohokrát zde i jinde protřepávaných lokomotivních řad drtivá většina toho, čím nás němečtí tovární výrobci pro dané epochy oblažují, buď byla cca do r. 1948 vrácena původním železničním správám nebo u ČSD prostála jako sovětská kořist až 10 let v kopřivách, odkud šla po dohodě se SSSR nejpozději po r. 1955 rovnou do hutí jako šrot.

Ty výjimky jsou snad známé skoro všem:
555.0, 365.4, 455.2, 555.1, část 431.0, 413.096 - 0101, U 58.001, částečně a jen krátce 335.15, 377.05, 365.55, 537.05, 411.25, 523.15 - a to je zhruba všechno. Z motorů M 140.3 a některé rychlíkové jednotky, které ale nejsou moje parketa, tak je tu teď kvůli nedostatku času nechci vypisovat.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 3877
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod radeksindy » pát 08 kvě, 2020 8:47 pm

jen krátce 335.15, 377.05, 365.55, 537.05, 411.25, 523.15

Myslím, že tyto lokomotivy si můžeš také škrtnout. Třeba 365.5500 je vedená pouze jako neprovozní, majetek SSSR, přitom oficiálně byla v Žatci. A tak by se dalo u této řady pokračovat. Drtivá většina 537.05 je vedná neprovozní, majetek SSSR. Takže skutečně jenom ta první část stojí za něco, navíc víme že 455.2 se vypařily hodně rychle do NHKG.
radeksindy
 
Příspěvky: 1979
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod hank » pát 08 kvě, 2020 9:14 pm

radeksindy: A teď se můžeme začít dohadovat, nakolik mají pravdu staré oběhy z let 1945 - 49 vyšťourané z archívů, když se tam s některými z těch lokomotiv pro provoz plánovaně počítalo... Např. 335.15 v Hanušovicích nebo 537.05 v Karviné a Prostřední Suché.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 3877
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod radeksindy » pát 08 kvě, 2020 9:56 pm

Plány a realita, to by byly dlouhé diskuze. I kdyby nějaká občas vyjela, což nelze vyloučit ani u obskurnějších řad lokomotiv, nic to na nesmyslnosti modelů nic nemění.
radeksindy
 
Příspěvky: 1979
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

PředchozíDalší

Zpět na Podklady ke stavbě

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník