kolejivo N

Specializované fórum pouze pro příznivce velikosti N (1:160).

Moderátor: Michal Dalecký

Kolejivo N - domácí použití

Příspěvekod MrBlackbird » stř 23 led, 2019 6:34 pm

Ahoj!
udělal jsem průzkum kolejiva na trhu, které by se dalo využít pro stavbu domácího layoutu. A potřeboval bych si prostřednictvím vás ověřit anebo doplnit informace, které jsem nastřádal. Zajímal jsem se převážně o kolejivo bez podloží s výhybkami umožňující přestavování pomocí MP1.
Konkrétně se jedná o: C55 Peco, C55 Atlas a C80 Fleischmann (Roco).

C55 Peco
Po přečtení stovek stran tohoto fóra jednoznačně nejdoporučovanější kolejivo v eNku. Má realističtější vzhled (výška kolejnice) a nejspíš je i spolehlivé, protože jsem nenarazil na mnoho negativních ohlasů. Nicméně úhel odbočení 10° je opravdu málo a poskládat rozumné zhlaví je obtížné. Tomu nepomáhá ani absence vyrovnávacích zatáček a rovných kolejí, které by zajistili potřebnou vzdálenost mezi rovnoběžnými kolejemi např. ve stanicích. Jisté zmenšení zhlaví by šlo zajistit uříznutím částí výhybky, která je před jazyky a za srdcovkou. Jedna z výhod je i cena výhybek a flexi kolejí, která je příznivější než u ostatních výrobců.

C55 Atlas
Přestože se jedná o americký typ kolejiva, je (dle pana Litomyského) použitelný i v Českých zemích. Stejně jako Peco je to taky Code 55. Co se týče výhybek, #5 výhybka má úhel odbočení 11,5, což sice není o tolik víc než Peco (dokonce má i větší rádius), lze však podstatně zkrátit před jazyky. Celé zhlaví mi vychází o něco kratší. Jejich geometrie umožňuje spojit dvě stejné výhybky za odbočné větve tak, že vzdálenost paralelních kolejí je dostatečná (31,5 mm), to samé lze docílit i prefabrikovanou zatáčkou. Na internetu jsem ale narazil na diskuze ohledně poruchovosti výhybky #5 (dost podobné závady jako u Kuehna v TT). Ačkoliv v Americe je cena nízká, v Česku je problémem dostupnost. Na Amazonu jsou dvakrát dražší, o 75% jsou dražší v Británii a u nás je prodává pouze pan Litomyský (?) - flexi a výhybky/křížení.

C80 Fleishmann (Roco)
Ačkoliv se jedná o "zábradlí", pro domácí kolejiště mají výhodný úhel odbočení (15°) a kusové vyrovnávací koleje (stačí defacto jen 1 zatáčka). Zhlaví se proto postaví snadno a nezabere tolik místa. Cena za manuální výhybky (leč s přestavníkem) je vyšší, přestože postrádají kovové srdcovky otázkou je, jestli se platí za kvalitu provedení. Právě kvůli jednoduchosti je toto můj favorit, i když bych raději nižší kolejnice.

Dále jsem si prostudoval kolejiva Kato Unitrack, C80 Atlas, Micro-engineering, Minitrix. Nicméně mě jejich masivni podloží, nedostupnost, absence menších výhybek a cena odradili od jejich nákupu už z kraje. Přijde mi, že v eNku je tolik možností, ale ani jedna z nich není to pravé ořechové. To v TTčku člověk nemá na výběr :lol: .

Rozhodně mě zajímá, jestli je moje hypotéza ohledně zkracování zhlaví zkracováním výhybek (Peco a Atlas) pravdivá a do jaké míry jdou tyto výhybky zkrátit. Taky mě zajímá váš názor na FLM C80 v kontextu domácího kolejiště.

Doufám, že jsem zde nevyplodil úplnej kec, a že to bude stát za vaše komentáře, rozhodně si jich budu cenit!
Uživatelský avatar
MrBlackbird
 
Příspěvky: 29
Registrován: úte 10 črc, 2018 11:00 am

Re: kolejivo N

Příspěvekod Dusan » stř 23 led, 2019 10:04 pm

Používám PECO55, protože je pro mne nejdostupnější a vypadá dobře. Ano, je to žrout prostoru při plánování zhlaví a vůbec stanic. Aby se dodržel odstup kolejí os ve stanici 30mm, je třeba díky jejich úhlu odbočení, mezi ně ještě vkládat vložky, takže jakékoliv zkrácení ať už v rovné části nebo odbočné větvi je kontraproduktivní. Mluvím s středních s R457. Co se týče code80, pokud ti jejich geometrie umožní lépe využít prostor, dal bych jim přednost. Zábradlí to sice je, ale na tillig v TT to nemá :-)
HO(N),DCC,ep.II.-III.
Uživatelský avatar
Dusan
 
Příspěvky: 758
Registrován: ned 04 úno, 2007 4:48 pm
Bydliště: Brno

Re: kolejivo N

Příspěvekod HonzaM » čtv 24 led, 2019 6:00 am

ateen píše:Ahoj všem,

mám na Vás dotaz ohledně výhybek N PECO Code 55. Jaké použít výhybky při stavbě nádraží na lokální trati?
Budu stavět moduly podle norem. Jde mě o délku výhybek. Na webu Zababova, v doporučených vlastnostech
modulu, jsou uvedeny všechny. Nevím, jestli výhybky kombinovat nebo použít pouze jeden rozměr pro jednu
stanici. Všem předem díky za radu a odpověď.

Má-li jít o moduly, pak určitě PECO Code 55. Použil jsem ho na všech modulech a nic jiného nepoužívají ani ostatní členové našeho společenství. Totéž kolejivo mám i na domácím kolejišti, kde jsem ale na rozdíl od modulů použil střední výhybky a angličany.
N, epocha 5,6, DR5000, TC9 Gold
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 1792
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: kolejivo N

Příspěvekod Stanin » čtv 24 led, 2019 9:46 am

Dusan píše:Zábradlí to sice je, ale na tillig v TT to nemá :-)

Ale má, Dušane. Jen si to spočítej. Tillig v TT je skoro ekvivalenetem CODE 55 v N. Takže se FLM s CODE 80 nechytá. Na druhou stranu to FLM dohání šířkou hlavy, kterou má do měřítka, kdežto Tillig má širokou.

MrBlackbird: Taky jsem řešil kolejivo a vyhrálo Peco. Vypadá líp po všech stránkách. Ale s FLM budeš mít míň práce, protože mají kusovky a nemusíš se plácat s flexi. Je to ready to run hned po vybalení. Na ježděni po stole ideal, ale když už si chci hrát s detailama, tak si celkový dojem nechci kazit CODE 80.
Stanin
 
Příspěvky: 298
Registrován: ned 16 čer, 2013 8:48 pm
Bydliště: Brno

Re: kolejivo N

Příspěvekod HonzaM » čtv 24 led, 2019 11:26 am

Stanin píše:
Dusan píše:Zábradlí to sice je, ale na tillig v TT to nemá :-)

Ale má, Dušane. Jen si to spočítej. Tillig v TT je skoro ekvivalenetem CODE 55 v N. Takže se FLM s CODE 80 nechytá. Na druhou stranu to FLM dohání šířkou hlavy, kterou má do měřítka, kdežto Tillig má širokou.

MrBlackbird: Taky jsem řešil kolejivo a vyhrálo Peco. Vypadá líp po všech stránkách. Ale s FLM budeš mít míň práce, protože mají kusovky a nemusíš se plácat s flexi. Je to ready to run hned po vybalení. Na ježděni po stole ideal, ale když už si chci hrát s detailama, tak si celkový dojem nechci kazit CODE 80.

U kusovek je spousta spojů a tedy potenciálních zdrojů špatného kontaktu. U klubového kolejiště se doporučuje vůbec nespoléhat na vodivé spojky a ke každé koleji mít připájené vodiče. Což u kusovek nepřichází v úvahu. Pro maximální spolehlivost jsou flexi daleko lepší a práce s nimi nijak velká není. Kusovky vůbec nepoužívám.
Jak uvedl stanic, kusovky jsou vhodné pro toho si chce kolejiště postavit na hraní, sestavit ho, pohrát si a pak ho zase rozebrat a postavit něco jiného. Stavět pevné kolejiště z kusovek považuji za nevhodné. Kusovky jsou zajímavé pro návrh na papíře, softwary umožnují vybírat jednotlivé koleje z databáze a skládat to jako stavebnici, trať z flexi kolejí, zejména zatáčkovitá trať působí daleko přirozeněji.
N, epocha 5,6, DR5000, TC9 Gold
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 1792
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: kolejivo N

Příspěvekod MrBlackbird » sob 26 led, 2019 3:14 pm

HonzaM: Vím. že na modulech se používají výhybky a Code co možná nejrealističtější, nicméně já řeším čistě domácí kolejiště. Například plánky Milana F. jsou v eNku projektovány s kolejivem Arnold (až na výjimky), které se už nepoužívá. Nevím přesný důvod, jestli je to nedostupnost nebo zastaralost. Geometrii kolejiva Arnold se nejvíce blíží (dle mě) Fleischmann, který je co do prostoru úspornější než Peco, které vyrábí nejmenší radius výhybky C55 305 mm a s úhlem odbočení 10°to dělá, jak už bylo zmíněno, žrouta prostoru.

Dusan:
Takže jakékoliv zkrácení ať už v rovné části nebo odbočné větvi je kontraproduktivní
Jde mi o zkrácení první výhybky za srdcovkou v přímém směru a zkrácení následné výhybky před jazyky. Tím se můžou jazyky druhé výhybky přiblížit k srdcovce výhybky první. Podle plánku výhybek SL-E391/2F dostupné na https://cdn.shopify.com/s/files/1/1541/1303/t/4/assets/Turnout_Plan_SLE391F-1532350432646.pdf?5317033485329241538 mi to vychází na uspoření cca 22 mm,

Otázka zní: Je možné provést toto zkrácení, aby bylo proveditelné bez použití ruční mikrovrtačky, a aby bylo možné přestavovat bez problému druhou výhybku a přepínat polarity v obou srdcovkách?
Uživatelský avatar
MrBlackbird
 
Příspěvky: 29
Registrován: úte 10 črc, 2018 11:00 am

Re: kolejivo N

Příspěvekod JenikPluto » pon 28 led, 2019 6:36 am

Ahoj,

a když už Fleischmann C80, proč ne PECO C80 (Streamline)? Já mám domácí kolejiště postavené právě na něm.

H.
JenikPluto
 
Příspěvky: 166
Registrován: pát 08 lis, 2013 10:19 am
Bydliště: Kladno

Re: kolejivo N

Příspěvekod HonzaM » pon 28 led, 2019 9:40 am

MrBlackbird píše: Vím. že na modulech se používají výhybky a Code co možná nejrealističtější, nicméně já řeším čistě domácí kolejiště. Například plánky Milana F. jsou v eNku projektovány s kolejivem Arnold (až na výjimky), které se už nepoužívá. Nevím přesný důvod, jestli je to nedostupnost nebo zastaralost. Geometrii kolejiva Arnold se nejvíce blíží (dle mě) Fleischmann, který je co do prostoru úspornější než Peco, které vyrábí nejmenší radius výhybky C55 305 mm a s úhlem odbočení 10°to dělá, jak už bylo zmíněno, žrouta prostoru.

Milan nepoužívá PECO kvůli malému úhlu odbočení. Důvodem použití kolejiva Arnold zřejmě je, že pro něj má kreslicí program. Vícekrát jsem s ním o tom, proč nepoužívá PECO, diskutoval, ale on to odmítá, protože navrhuje domácí kolejiště, kde je úspora místa důležitější než modelový vzhled.
MrBlackbird píše:Otázka zní: Je možné provést toto zkrácení, aby bylo proveditelné bez použití ruční mikrovrtačky, a aby bylo možné přestavovat bez problému druhou výhybku a přepínat polarity v obou srdcovkách?

Asi by to bylo možné provést žiletkovou pilkou, každá výhybka by se přestavovala “svým” prestavníkem, který by přepínal napájení příslušné srdcovky, jen je potřeba srdcovky výhybek v obou kolejnicích navzájem izolovat. Opravdu ale 22 mm stojí za tu námahu?
Naposledy upravil HonzaM dne pon 28 led, 2019 12:37 pm, celkově upraveno 1
N, epocha 5,6, DR5000, TC9 Gold
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 1792
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: kolejivo N

Příspěvekod Stanin » pon 28 led, 2019 10:06 am

HonzaM píše:[Milan nepoužívá PECO kvůli malému úhlu odbočení. Důvodem použití kolejiva Arnold zřejmě je, že pro něj má kreslicí program. Vícekrát jsem s ním o tom, proč nepoužívá PECO, diskutoval, ale on to odmítá, protože navrhuje domácí kolejiště, kde je úspora místa důležitější než modelový vzhled.

To se da pochopit, ta snaha o usporu mista. Horsi je, ze Milan pouzil nedostupne kolejivo. Kdyz uz, tak mohl pouzit napr. Setrack od Peco. Nizka cena a dobra dostupnost. Uhly teda sileny, ale kdyz to ma by na maly prostor..
No a co se tyka modelovosti, tady bohuzel moc na vyber, na rozdil od jinych meritek, neni. Na maly prostor se musi clovek smirit se "zabradlim" C80.
Stanin
 
Příspěvky: 298
Registrován: ned 16 čer, 2013 8:48 pm
Bydliště: Brno

Re: kolejivo N

Příspěvekod Dusan » pon 28 led, 2019 11:50 am

MF navrhuje náměty i v PECU55, to, že to nejsou minikolejiště, ale třeba "kazetová" nebo přímo náměty na moduly, tak je dáno geometruií. Arnold je dostupné kolejivo, e-bay atd., takže bych problém neviděl a myslím, že je ho dost i mezi modeláři. Jestli chce někdo jiné, tak si to přemaluje. Jako roubovat 55 na minikolejiště, kde je primární rozměr celku, je asi stejné jako chtít tele po volovi :-)
HO(N),DCC,ep.II.-III.
Uživatelský avatar
Dusan
 
Příspěvky: 758
Registrován: ned 04 úno, 2007 4:48 pm
Bydliště: Brno

Re: kolejivo N

Příspěvekod Stanin » pon 28 led, 2019 11:56 am

Dusan píše:Arnold je dostupné kolejivo, e-bay atd., takže bych problém neviděl a myslím, že je ho dost i mezi modeláři.

Tak jestli povazujes kolejivo, ktere musis honit po ebayi apod. za dostupne, budiz.. Dostupne je podle me takove, ktere se prodava v prodejne a taky o nem najdes snadno (rozumej, bez vyssi magie) info na strankach vyrobce. A ne v katalogu z roku X.
Jinak tohle neni kritika MF. Alternativy jsou a stejne se vetsinou malovani nevyhneme, tak neni problem to provest s jinym kolejivem. Za me je dulezity namet, ten je to prave lakadlo :)
Stanin
 
Příspěvky: 298
Registrován: ned 16 čer, 2013 8:48 pm
Bydliště: Brno

Re: kolejivo N

Příspěvekod HonzaM » pon 28 led, 2019 12:25 pm

A co tohle: https://cdn.shopify.com/s/files/1/1541/ ... 7505625591
Skoro všechno v celém našem životě je otázkou kompromisu a preferencí. Takže buď kolejivo lepšího modelového vzhledu, nebo úspora místa.
N, epocha 5,6, DR5000, TC9 Gold
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 1792
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: kolejivo N

Příspěvekod mar-roc » pon 28 led, 2019 12:40 pm

Já na své domácí kolejiště předpokládám nasadit PECO Code80 a hlavní důvod je ten, že má obloukové výhybky s poloměrem 260/300mm (zaokrouhleno). PECO Code55 má obloukovky pouze na velké poloměry R457/R914 a ostatní výrobci mají obloukovky pouze R1/R2 s výjimkou Trixe, který má i R3/R4, ale zase jeho výhybky na mě působí hodně nemodelovým, až hračkovým dojmem.
9 mm
mar-roc
 
Příspěvky: 15
Registrován: čtv 05 říj, 2017 11:22 am
Bydliště: Liberec

Re: kolejivo N

Příspěvekod milan ferdián » pon 28 led, 2019 3:14 pm

Důvody jsou pro mne jasné proč ARNOLD.Kolejivo je dostupné na "HORNBY" a svoji geometrii.Kolejivo Fleischmann-Picollo má drobný problém.Zatímco u Arnolda je rozteč kolejových os 30 mm,u Fleischmanna je to 33,6 mm.Přepona 115 mm u Arnolda při úhlu 15°/rozteč os kolejí 30 mm sedí,u Fleischmanna nesedí.PECO Setrack,ano má obloukové výhybky R263,5-33°45´/R298,5-22°30´.Rozteč os kolejí 35,5 (35,0).R228/R263,5/R298,5.Pozor při pokládaní těchto výhybek.Mar-roc musíš se držet viz.příloha.Pracoval jsem i s kolejivem od ROCO/N viz."Telgártská slučka".
Dusan správně psal,PECO Streamline se nehodí pro domácí prostředí z důvodu úhlu výhybek 10°.Pokusil jsem PECO použit jen ve III.dílu v tématu "Sólo pro 810","Regionální kolejiště" a "Sen o rychlíku".
Milan

Poznámka viz.příloha:
ST - 15......R263,5/45°
ST - 14......R263,5/22°30´
ST - 47......R263,5/11°15´
ST - 43......přímá/22 mm
Přílohy
_vyr_3783ST-45-1-N setrack.jpg
_vyr_3783ST-45-1-N setrack.jpg (23.74 KiB) Zobrazeno 516 krát
N/1:160
Uživatelský avatar
milan ferdián
 
Příspěvky: 10233
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: kolejivo N

Příspěvekod JenikPluto » úte 29 led, 2019 7:41 am

Peco C80 SL-396 - uhel odboceni 14° - napr. zde
Peco C80 SL-389 - uhel odboceni 10° napr. zde

JP
JenikPluto
 
Příspěvky: 166
Registrován: pát 08 lis, 2013 10:19 am
Bydliště: Kladno

PředchozíDalší

Zpět na Velikost N (komunita N)

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků