Zajímavé fotky, odkazy, knihy, ...

Co se nikam nevešlo, neni pro to téma apod.

Moderátoři: milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Zajímavé fotky, odkazy, knihy, ...

Příspěvekod jamik22 » sob 14 bře, 2020 1:21 pm

jamik22
 
Příspěvky: 275
Registrován: pát 22 úno, 2008 9:05 pm

Re: Zajímavé fotky, odkazy, knihy, ...

Příspěvekod hank » pon 23 bře, 2020 9:37 pm

I při nepříliš systematickém listování internetovými stránkami pojednávajícími o britských železnicích Středoevropan naráží na zajímavé a občas až poněkud obskurní záležitosti a často si musí poopravit léty zažité názory.

Vezměte si takovou věc jako jsou push-pull soupravy. U nás je máme spojené výhradně s moderními trakcemi a díky některým specificky středoevropským poměrům se tu začaly pořádně prosazovat vlastně až začátkem 21. století.

Ve Velké Británii to přitom není vůbec nic nového. Princip tam byl známý už před 100 lety a na místních tratích se běžně používal už za parní trakce. Britské push-pull soupravy se nazývaly "autotrains" a obvykle sestávaly z jednoho nebo dvou podvozkových vozů zvaných "autocoaches", které měly na jednom konci upravené stanoviště strojvedoucího. Když měl autotrain jeden autocoach, byla lokomotiva v jednom směru vždy na konci vlaku, při dvou vozech bývala většinou uprostřed vlaku. Strojvedoucí měl na stanovišti vlastně jenom táhlo regulátoru a prvky dorozumění (ovládání píšťaly, zvonek) s topičem, který zůstával na stroji; kromě kotle měl ovšem topič na starosti vyložení rozvodu, reverzaci, pískování a především a hlavně obsluhu (tehdy výhradně sací) brzdy.

Velkého rozšíření doznaly autotrains především u společnosti GWR provozující tratě v západní části Anglie. Autocoaches GWR vypadaly docela moderně už ve 20. letech minulého století:

GWR_Autocoach.jpg
GWR_Autocoach.jpg (31.19 KiB) Zobrazeno 2774 krát

(zdroj: Wikipedie)

Zato nad archaickým vzhledem a konstrukčními prvky lokomotiv ("auto-fitted engines"), které tuto vozbu obstarávaly, kroutím hlavou od samého začátku. U GWR to bylo především 75 lokomotiv řady 14xx vyráběných v letech 1932 - 36, které dokázaly uvézt až 168 t (čtyři 4osáky) rychlostí až 70 mph (= cca 112 km/h). Lehké tendrovky uspořádání B1 (cca 40 t, adhezní hmotnost cca 28 t) s vysokými koly (1575 mm) na mokrou páru měly parní stroj i vnější Stephensonův rozvod mezi rámem. Lokomotivy byly v provozu až do r. 1966 a 4 ks se dochovaly dodnes jako muzejní exponáty v různých spolcích.

gwr14xxline (1).jpg

(zdroj: https://web.archive.org/web/20100823073 ... /1420.html)

Je ovšem nutno dodat, že jejich koncepčně zcela stejné a výkonově podobné lehčí předchůdkyně řady 517 se pro GWR vyráběly v počtu 156 ks už od r. 1868 a poslední z nich byly po najetí kolem 2,5 miliónu provozních km vyřazovány až za 2. sv. války.

O tom, jak takový autotrain vypadal, svědčí třeba snímek této muzejní soupravy na Severn River Railway z března roku 2014:

W238_1450_178_on_SVR_M_Ranieri1 (1).jpg

(zdroj: https://www.gwsr.com/enthusiasts/featur ... eepot.html)

No a jestli se mezi vámi nacházejí anglofilové, pak vězte, že modely lokomotiv GWR 14xx i autocoaches vyrábělo a vyrábí několik britských výrobců ve velikostech 0, 00 (1:76) a N (1:148) a nové i mírně ojeté jsou běžně dostupné za celkem snesitelné ceny na eBay.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 3939
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Zajímavé fotky, odkazy, knihy, ...

Příspěvekod hank » sob 28 bře, 2020 7:36 am

Pro zájemce o úzkorozchodné dráhy v bývalé Jugoslávii je tady
http://www.penmorfa.com/JZ/
bohatý textový a hlavně fotografický materiál pořízený od 60. let minulého až do 1. dekády našeho století hlavně západoevropskými autory. Stránky jsou v angličtině.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 3939
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Zajímavé fotky, odkazy, knihy, ...

Příspěvekod tomkanka » pon 30 bře, 2020 4:07 pm

To Hank: Ještě k "parním" řídícím vozům. Tyto vozy se používaly nejen ve spojení s parními lokomotivami, ale i (a to původně především) s parními vozy. (GWR měla takových vozů 18) Ze stanoviště řídícího vozu se však dal obsluhovat nejen regulátor, ale i pískování, rozvod, a především podtlaková brzda. Koneckonců, její brzdič je i na první fotografii vidět.
tomkanka
 
Příspěvky: 36
Registrován: ned 17 lis, 2013 9:48 pm

Re: Zajímavé fotky, odkazy, knihy, ...

Příspěvekod hank » pon 30 bře, 2020 6:23 pm

tomkanka: No, ta informace o rozšířených povinnostech topiče je z těchto
https://www.gwsr.com/enthusiasts/featur ... eepot.html
stránek muzejní železnice Gloucestershire Warwickshire Steam Railway, kde stojí psáno doslova toto:
The fireman remained on the engine and, apart from his firing duties was also responsible for operating the reverser and brake ejector which were not linked to the driving compartment.
Tedy:
Topič zůstával na stroji a kromě svých topičských povinností zodpovídal také za obsluhu reverzace a brzdového ejektoru, které nebyly spojeny s řídícím stanovištěm.

Jinak ale máš pravdu, o těch parních vozech je na stránkách GWSR tato zmínka v souvislosti s přezdívkou, kterou tam po nich autotrains zdědily, a to "coffee-pot", tj. kávovar:
On the Honeybourne Line, the local train service was known as the "coffee-pot". The most plausible reason for this nickname is that the local service was originally worked by Great Western "rail-motors" in which the steam locomotive was an integral part of a coach, with a driving cab at each end. These machines used a vertical boiler – somewhat similar in shape to a coffee pot. Although replaced by auto-trains in the 1920s, the name stuck!
Tj.:
Na trati do Honeybourne se lokálkovým vlaků říkalo "kávovar". Nejpravděpodobnějším vysvětlením takové přezdívky bylo, že lokálkový provoz původně zajišťovaly "kolejové motory" (tj. parní motorové vozy, poznámka moje) Great Western, ve kterých byla parní lokomotiva nedílnou součástí vozu (na rozdíl od našich komárků nebo německých kittelů byly britské sentinely podvozková článková vozidla, poznámka moje), s řídícími stanovišti na obou koncích. Tyto stroje používaly stojatých kotlů tvarově poněkud podobných konvicím na kávu. I po jejich náhradě autotrains ve 20. letech jim to jméno zůstalo.

Takže tu informaci jsem vzal z citovaných stránek, což ovšem neznamená, že jindy, jinde a s jinými vozidly to nemohlo být jinak.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 3939
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Zajímavé fotky, odkazy, knihy, ...

Příspěvekod hank » čtv 02 dub, 2020 1:20 pm

Tady
http://trackplans.blogspot.com/p/introd.html
je několik návrhů minikolejišť od jednoho švédského modeláře, většinou ve velikosti 0e, tj. 1:45 na kolejivu 16,5 mm, na témata důlních nebo lesních systémů. Je tam ale i velikost If - 1:32 na kolejivu 16,5 mm, nebo model zahradní železnice o rozchodu 184 mm (7¼") v měřítku 1:20,3, tj. na kolejivu 9 mm. Na ploše cca 175x55 nebo 120x80 cm tak lze mít provozně uspokojivá kolejiště i v těchto "sloních" velikostech.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 3939
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Zajímavé fotky, odkazy, knihy, ...

Příspěvekod hank » pon 18 kvě, 2020 4:19 pm

Tady
https://www.stummiforum.de/viewtopic.php?f=64&t=35544
si někdo stavěl depo i s dílenským vybavením včetně hříže (něm. die Achssenke). Zřejmě chtěl dělat na modelech vyvazovací opravy... :mrgreen: Ale to vlákno je už 10 let staré a zřejmě zůstalo nedokončené. Škoda, vypadalo to dobře.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 3939
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Zajímavé fotky, odkazy, knihy, ...

Příspěvekod hank » úte 09 čer, 2020 1:13 pm

Česká inspirace v TT na britských ostrovech... :mrgreen:
https://www.rmweb.co.uk/community/index ... 141195-nové-město-na-nedostatku/
... za vydatné odborné asistence kolegy JBr, kterému se tímto sluší poděkovat za nenápadnou, avšak užitečnou propagaci české modelářské obce za Kanálem.
Enjoy!
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 3939
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Zajímavé fotky, odkazy, knihy, ...

Příspěvekod D » úte 09 čer, 2020 2:40 pm

Uživatelský avatar
D
 
Příspěvky: 1173
Registrován: sob 27 úno, 2010 1:52 pm
Bydliště: Brno

Re: Zajímavé fotky, odkazy, knihy, ...

Příspěvekod hank » stř 10 čer, 2020 7:23 am

Tady
https://www.mannis-n-bahn.de/tutorials/alterung-teil-1/
je obrázková škola patinování staveb v němčině, tento odkaz
https://s31ccb9a4b91f9249.jimcontent.co ... rkshop.pdf
vede přímo na dokument ke stažení.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 3939
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Zajímavé fotky, odkazy, knihy, ...

Příspěvekod hank » sob 20 čer, 2020 8:06 am

Tady
https://www.thegnatshack.com
je celkem slušná sbírka minikolejišť a diorámat. Provozně až na výjimky nic moc, ale neodolatelné a inspirativní jsou detaily, se kterými si modelář poctivě vyhrál. Tak si to taky užijte.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 3939
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Zajímavé fotky, odkazy, knihy, ...

Příspěvekod hank » sob 20 čer, 2020 11:36 am

Další sbírka inspirativních nápadů pro modelování objektů a zákoutí v různých stupních zchátralosti:
https://wunderwirtschaft.wordpress.com
Většinou jde o úpravy továrních modelů a obrázky v galerii svědčí o tom, že na kolejišti ani zdaleka není nutno mít jen bezchybné a sterilně čisté stavby a objekty, které vypadají, jako kdyby od nich zedníci nebo montéři odešli minulý týden...
(Trochu mě překvapuje, že tentokrát jde o modely z dílny německého modeláře; podobnou míru naturalismu až cynismu při zobrazování nepořádku, zanedbanosti a rozkladu většinou prokazují spíš kolegové zpoza Velké Louže...)
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 3939
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Předchozí

Zpět na Nezařazeno (off topic)

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků