Kolejiště HO 4500x2800 do "Příchovice"

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Kolejiště HO 4500x2800 do "Příchovice"

Příspěvekod nebel » čtv 19 říj, 2023 6:56 am

Tahle jsou německá. Na území ČR se vyskytovala zejména v Sudetech, kam je za Protektorátu dosazovala DR.
Občas se někam naroubovala na naši vnitřní zabezpečovačku (např. http://chzk.cz/index.php/muzeum/116-exponaty/984), jindy se dosadila kompletní německá technologie (http://chzk.cz/index.php/muzeum/116-exponaty/952).
http://parostroj.net/technika/Navestidl ... a_1928.htm
http://parostroj.net/technika/Navestidl ... dla_DR.htm
V budoucnu H0, variace na téma ČSD a IV. epochy v nezávislé trakci.
Uživatelský avatar
nebel
 
Příspěvky: 63
Registrován: ned 01 dub, 2018 5:38 pm

Re: Kolejiště HO 4500x2800 do "Příchovice"

Příspěvekod ondřej001 » čtv 19 říj, 2023 7:21 am

HonzaM píše:krásné, jako živé. Na našem území se v modelované používal tento typ mechanických návěstidel? Já si z dětství pamatuji jiná, ale tyhle byly používány asi dřív.


Já si je pamatuji v České lípě a v Libereci.
ondřej001
 
Příspěvky: 338
Registrován: čtv 19 lis, 2020 6:48 pm
Bydliště: Mnichovo Hradiště

Re: Kolejiště HO 4500x2800 do "Příchovice"

Příspěvekod Zlámalík » čtv 19 říj, 2023 8:29 am

Honzo, ty jako "starej pes" přece musíš vědět, co je to za dotaz... Tahle návěstidla nebyla používána "dřív" - jsou podle německého vzoru a na řadě míst u nás na severu (což odpovídá tomu, co Ondřej modeluje) byla ještě nedávno.
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 1889
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: Kolejiště HO 4500x2800 do "Příchovice"

Příspěvekod ondřej001 » pát 20 říj, 2023 10:56 am

Bylo pár dotazů ke kolejišti, tak jsem si zde dovolil přesunout původní návrh od Milana Ferdiána.

"Příchovice III.epocha H0/1:87 4500 x 2800 TILLIG/ELITE/15° zdroj: plocha ondřej001"

„Dobrý den, pasová a celní kontrola, prosím váše pasy“, oslovení, které vás oslovovalo vždy při překročení státních hranic. Obvyklá procedura. Naše stanice je první, která se nachází na území naše republiky. Cestující přijeli mezinárodním ry-chlíkem v motorové třídílné jednotce M 473.0, na tu doby velmi luxusní souprava, kterou konec války zastihl na našem území. Necháme v klidu proběhnout celní formality a porozhlédneme se po stanici. Stanice je pohraniční určená pro styk s cizí železnici, kde je zavedena přechodová a přípojná služba. Cizí zajíždějící stroje využívají provozní ošetření v lokomo-tivním depu na našem území.

Ve stanici je čilý ruch. Na koleji 4 stojí uhelný vlak a čeká na najetí postrku k soupravě. Postrková lokomotiva jede k pra-vému zhlaví po koleji 5. Obě parní lokomotivy jsou řady 555.1. Z vnitrozemí do stanice na kolej 2 nám přijíždí nákladní vlak částečně s prázdnými uhelnými vozy a částečně loženými vozy se strojírenským zbožím. Vozy i náklad jsou určené do zahraničí, prázdné vozy pro další potřebné uhlí. Souprava je tažena parní lokomotivou řady 534.031. Na výtažné koleji 3v vyčkává manipulák tažený lokomotivou řady 524.108 do skončení odbavení rychlíku. Manipulák dokončil posun ve stanici a ještě přibere prázdné uhláky, které narychlo vytahuje z lokomotivního depa parní lokomotiva řady 310.0.
Jak už jsem podotkli, lokomotivní depo slouží jak pro cizí zahraniční stroje, tak je domovem našich přidělených strojů. Točna, kde 555.1 se hravě otočí a má tu svůj paprsek v rotundě. Ale po pořadě. Stroje výjimečně do lokomotivního depa vjíždějí z koleje 5, blíže k výpravní budově než je zvykem, následuje popelová jáma s popelovým jeřábem, se svoji popelovou koleji, kde nám trůní oplechovaný vůz na odvoz popela. Vodní jeřáby, pískovací věž, točna. Pro rychlý obrat parních lokomotiv se používá hned za točnou místo s uhelnou skládkou s uhelným výtahem. Po dozbrojení a nafasování maziva a oleje, se lokomotiva na točně otočí podle potřeby a na druhé výjezdové koleji se připraví na další provozní službu. Lokomotivní depo má rotundu o třech stáních. Dvě pro krátké stroje a jednu pro dlouhou, naši 555.1. Stroje, které jsou zde přidělené, zbrojí uhlím na opačně straně. U uhelné větší skládky stojí dvoukomorový uhelný výtah. Pro motorové stroje byla nedávno postavena nádrž pro uskladnění nafty a menší nádrž pro oleje. Sklad maziv a olejů stojí z dřívějších let. Hned u boku rotundy leží kolej pro tankování motorových vozů a byla upravena proti úniku nafty s čerpací stanici.
V lokomotivním depu máme budovy, jako krytá skládka písku, sušička písku, kůlny, sociální zařízení s bufetem pro personál zajišťující provoz depa, vodárna a kancelář strojmistra. Obsluhy strojů nocují ve výpravní budově. Stojí nám v depu krátký nehodový vlak se základní soupravou a nad ní sněhový pluh.

Vzorem naši výpravní budovy je předloha ve stanici Dasnice, klasika skladiště s rampou, váha a volnou skládkou. Stanice je osazená na obou zhlavích patrovým stavědlem a mechanickými návěstidly.

Celní a pasová prohlídka skončila, nastupujeme jako doprovod našemu mašinfírovi. Souprava se dává tichým rozjezdem do pohybu. Stoupáme hned za poslední výhybkou, protože naše trať musí překonat průsmykem hřeben hor. Vlak se stáčí pravotočivým obloukem okolo lokomotivního depa, které máme na okamžik jak na dlani. Z výšky koukáme po chvíli na celou stanici a po překročení říčky po železničním ocelovém příhradovém mostě s horní mostovkou, nám stanice zmizí z očí. Hluboký skalní zářez, chvíle jízdy a projíždíme velmi slavnou stanici pod názvem „Liptákov“. Proč slavnou ? Důvod je v minulosti přítomnost našeho největšího génia a všeuměla Járy Cimrmana. Před našim průjezdem stanice projela motorová souprava tažená motorovým vozem řady M284.1 s dvěma přípojnými vozy Calm, jako osobní vlak.
Samotná stanice má tři dopravní koleje, manipulační skládkovou, vlečku k obilnímu silu a do skláren „Rasch“ majitele C.Rasche. Po projetí stanice naše trať klesá až do vnitrozemí. Objedeme sklárny, pohledem se zadíváme do okolní krajiny a světlo se nám ztratí v následujícím tunelu.

Skrytá část se skládá ze čtyř průjezdných kolejí a dvou kusých určených pro motorové vozy nebo pro jeden kratší nákladní nebo osobní vlak. Celkově ve skryťáků můžeme mít šest vlakových souprav.
-m-
Přílohy
Příchovice skrytá DF.jpg
Příchovice rám DF.jpg
Příchovice DF.jpg
ondřej001
 
Příspěvky: 338
Registrován: čtv 19 lis, 2020 6:48 pm
Bydliště: Mnichovo Hradiště

Re: Kolejiště HO 4500x2800 do "Příchovice"

Příspěvekod ondřej001 » pát 20 říj, 2023 2:51 pm

Nemá někdo tady na foru fotografii železničního přejezdu v oblouku. Příjezd bude silnice 3 třídy kočičí hlavy.
ondřej001
 
Příspěvky: 338
Registrován: čtv 19 lis, 2020 6:48 pm
Bydliště: Mnichovo Hradiště

Re: Kolejiště HO 4500x2800 do "Příchovice"

Příspěvekod JanoH0e » pát 20 říj, 2023 3:41 pm

Mám. :D
Přílohy
1449395.jpg
JanoH0e
 
Příspěvky: 1411
Registrován: ned 31 srp, 2008 10:25 pm
Bydliště: Michalovce

Re: Kolejiště HO 4500x2800 do "Příchovice"

Příspěvekod Zlámalík » pát 20 říj, 2023 3:43 pm

TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 1889
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: Kolejiště HO 4500x2800 do "Příchovice"

Příspěvekod ondřej001 » stř 25 říj, 2023 10:33 am

Dokázal by někdo poradit s umístěním drážních lamp - https://jmdetail.com/domains/jmdetail.c ... duct_id=10

nástřel na foto
Přílohy
nádražní osvětlení 2.jpg
nádražní osvětlení.jpg
ondřej001
 
Příspěvky: 338
Registrován: čtv 19 lis, 2020 6:48 pm
Bydliště: Mnichovo Hradiště

Re: Kolejiště HO 4500x2800 do "Příchovice"

Příspěvekod Jirkátor » stř 25 říj, 2023 12:58 pm

Jen nápad k zamyšlení, než je začneš osazovat: ty lampy jsou obecně křehké a pokud je budeš mít mezi sebou a kolejemi, tak hrozí jejich poškození, když budeš sahat do kolejiště. Osobně je dám na opačnou stranu kolejí a je mi jedno, že mi budou vytýkat jejich nesprávné umístění.
Tohle stavím já: viewtopic.php?f=1&t=12586
Uživatelský avatar
Jirkátor
 
Příspěvky: 1067
Registrován: stř 01 led, 2020 11:09 am
Bydliště: Veselí nad Lužnicí

Re: Kolejiště HO 4500x2800 do "Příchovice"

Příspěvekod ondřej001 » stř 25 říj, 2023 1:05 pm

Dík za připomínku.
Abych se přiznal, tyto 4 lampy právě řeším. Dá se říct, že překážejí pro manipulaci v nádraží, ale bez nich je to tmavá díra. Jedině, alespoň jednu před nádražím do prostoru dlažby.
ondřej001
 
Příspěvky: 338
Registrován: čtv 19 lis, 2020 6:48 pm
Bydliště: Mnichovo Hradiště

Re: Kolejiště HO 4500x2800 do "Příchovice"

Příspěvekod Michal Šuhajda » stř 25 říj, 2023 5:58 pm

Svého času byly populární lampy na sloupu se šikmou konzolí na střeše verandy nebo přímo na budově, případně “dvojlampy” ve tvaru V, na budově. Možná by to bylo řešení. Často to byla velice dlouhá zářivková svítidla.
V příloze foto stanice Tábor z r. 1968 - fotograf Ondřej Řepka, z knihy J.Rachoty ČSD před půlstoletím (SAXI 2012)
Přílohy
IMG_2996.jpeg
IMG_2996.jpeg (28.5 KiB) Zobrazeno 1293 krát
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2391
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Re: Kolejiště HO 4500x2800 do "Příchovice"

Příspěvekod nebel » čtv 26 říj, 2023 3:01 am

„Tmavé díry“ nemusí vadit. Vyskytují se i na reálných nádražích a to jak v nakládacích prostorách, tak na nástupištích.
Poslal bych fotky s popisky, ale nejdou mi nahrát ani když je zmenším pod 2 MB. :(
V budoucnu H0, variace na téma ČSD a IV. epochy v nezávislé trakci.
Uživatelský avatar
nebel
 
Příspěvky: 63
Registrován: ned 01 dub, 2018 5:38 pm

Re: Kolejiště HO 4500x2800 do "Příchovice"

Příspěvekod Vojtěch Vorel » čtv 26 říj, 2023 5:53 am

Lampy na střeše verandy mě taky napadly, případně není žádná výjimka, že běžné lampy stojí i přímo před nádražní budovou. Pokud bych chtěl dávat dvě řady lamp, určitě bych je dal přes celou stanici, ne jen 4 u perónů. A ať už jedna nebo dvě řady, dal bych je všechny ke stejným kolejím (např. lampu u obloukové výhybky posunout až za ní mezi výhybku a šturc, aby tam nestála takhle osamoceně).
Vojtěch Vorel
 
Příspěvky: 367
Registrován: úte 16 úno, 2016 5:12 pm
Bydliště: Ústí nad Orlicí

Re: Kolejiště HO 4500x2800 do "Příchovice"

Příspěvekod MichalM » čtv 26 říj, 2023 8:56 am

Osvětlení jsem taky dost řešil. Pokud bych dělal tu řadu lamp, dal bych ji mezi první a druhou kolej od staniční budovy, aby moc nezavazela. Ta řada lamp vpředu bude zavazet při údržbě i provozu. Sám mám dvě takto zavazející u volné skládky a je to fakt otrava. Navíc ty máš tu stanici hodně širokou, což to riziko zvyšuje. Já bych asi osvětlil klasicky verandu u budovy (plus po jedné lampě vlevo/vpravo od budovy), potom místa nakládky (rampu, volnou skládku) a dostatečně osvětlil prostory depa ať tam nedojde k úrazu (klidně použít i nástěnné lampy, u budov byly běžné). Otázka co osvětlení zhlaví, ale ty máš elektricky ovládané výhybky, takže by možná stačila na každé zhlaví jedna vhodně umístěná lampa podle toho, jak vyjdou ty v okolí. Že zůstanou ve stanici neosvětlená místa vůbec nevadí, spousta stanic před rekonstrukcí je osvětlena pouze částečně. Případně si prolistuj třeba starší fotky na Želpage, kde můžeš hledat inspiraci. Každopádně pokud platí ta 3. epocha z plánku, tak bych to s osvětlením nepřeháněl, ať z toho nemáš kontejnerové překladiště v 6. epoše.
MichalM
 
Příspěvky: 174
Registrován: pát 02 bře, 2007 1:15 am
Bydliště: Praha / Prostejov

Re: Kolejiště HO 4500x2800 do "Příchovice"

Příspěvekod Jiri Dvoracek » čtv 26 říj, 2023 10:45 am

Lamp v popředí bych se nebál. Mám to tam také. Jediný rozdíl, že nejsou přidělány napevno, ale do úchytek pro vyjmutí při úklidu. :wink:
Přílohy
Osvetleni.jpg
TT - digital, CD, ZSR a OBB, epocha V a VI, Digitrax a JMRI
Jiri Dvoracek
 
Příspěvky: 1166
Registrován: ned 03 čer, 2012 12:20 pm
Bydliště: Valašské Meziříčí, CZ

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 návštevníků