Historické ohlédnutí: Rekonstrukce parních lokomotiv DR

Co se nikam nevešlo, neni pro to téma apod.

Moderátoři: milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Historické ohlédnutí: Rekonstrukce parních lokomotiv DR

Příspěvekod hank » ned 31 bře, 2019 2:24 pm

Už druhý týden se místo pořádné práce přehrabuju v digitálním archívu časopisu Der Modell Eisenbahner :mrgreen: a nacházím tam jednu perlu za druhou. Například v květnu 1997 tam zveřejnili velice pěkný článek připomínající pod titulkem Zweiter Frühling (Druhé jaro) modernizační program parních lokomotiv východoněmeckých DR v letech 1957 – 1967. Snad nebude na škodu, když ho tady stručně shrnu, abych se o jeho obsah mohl podělit i s vámi.

V polovině 50. let se u DR vyhrotily potíže způsobené nedostatečným výkonem a vysokou poruchovostí rozhodujících řad parních lokomotiv DR. Bylo zjištěno, že pro konstrukci některých částí kotlů předválečných a válečných parních lokomotiv – jednalo se především o termosifony, skříňové kotle a topeniště – bylo použito oceli nevhodné jakosti. To se v provozu projevovalo rychlým a závažným opotřebením těchto částí kotlů v důsledku tepelného namáhání. Lokomotivy se přistavovaly mimo plán do oprav a u některých kotlů se musel snižovat povolený maximální tlak. Kotlům konstruovaným pro spalování slezského kamenného uhlí navíc „nechutnalo“ podkrušnohorské a lužické hnědé uhlí, natož hnědouhelné brikety, a jiná paliva nebyla k dispozici. Pod tlakem hospodářské a politické situace v NDR, navíc v období vrcholící studené války, vedení NDR rozhodlo o velkorysém rekonstrukčním programu pro parní lokomotivy, které nesly největší provozní zátěž na hlavních tratích; konkrétně šlo o řady 01, 03.10, 39 (ex pruská P 10), 41, 50, 52 a 58.2-21 (ex pruská G 12). Ve spolupráci výzkumného pracoviště DR, lokomotivky v Babelsbergu a některých dílen a dep DR byly vyvinuty a vyrobeny zcela nové moderní kotle. Využilo se přitom zkušeností z konstrukce a výroby kotlů nových lokomotiv řady 23 (později 35) pro DR. Na podzim roku 1957 byla DR předána první rekonstruovaná lokomotiva řady 50. Nakonec byly v letech 1957 – 1967 nové kotle dosazeny na celkem 747 lokomotiv uvedených řad; z toho nejvíc na stroje řad 50 (208 ks) a 52 (200 ks). Rekonstrukční akce byla výjimečná i v evropském měřítku, nejen počtem strojů, které ji podstoupily, ale především dobou, kdy se uskutečnila. (Uvědomme si, že ve stejné době – v 60. letech minulého století - se například ve Velké Británii parní lokomotivy masově vyřazovaly po stovkách kusů ročně.) Rekonstrukce to byly důkladné: U některých řad – to se týkalo hlavně starých pruských řad 39 a 58 - zůstal původní v podstatě jen pojezd. Některé lokomotivy byly přeznačeny (řada 39 na 22, 52 na 52.8 apod.). Rekonstruované lokomotivy se poznaly už z dálky na první pohled podle čtyřhranného směšovacího předehřívače (Mischvorwärmer) napájecí vody na dýmnici před komínem.

Rekonstrukce svůj účel splnily nad veškerá očekávání. Některým lokomotivám zvýšily výkon až o čtvrtinu a většině strojů prodloužily jejich životnost až o 20 let. Když v 60. letech probíhala elektrizace hlavních tratí DR v Sasku, rekonstruované lokomotivy řady 22 postupně přišly o práci a do roku 1971 byly všechny odstaveny. Protože jejich nové kotle ještě zdaleka nebyly na konci své životnosti, hledalo se pro ně jiné uplatnění. A našlo se: Na lokomotivách řady 03.10, které zároveň s nimi dostaly i olejové vytápění. Jejich výkon se tím zvýšil na hodnoty srovnatelné se stroji řady 01. Rekonstruované lokomotivy řad 41 a 50 byly nakonec těmi, které na podzim roku 1988 oficiálně uzavíraly pravidelný parní provoz na normálně rozchodných tratích DR.

Až někdy pojedete do Německa na nějakou parní akci nebo až potkáte některou z uvedených lokomotiv u nás (některé 52.8 sem občas zajíždějí na společné akce našich a německých párařů), vzpomeňte si na tento článek. Němečtí pořadatelé nasazují rekonstruované lokomotivy i na hlavních tratích, a to nejen na mimořádné osobní vlaky pro příznivce železnic, ale i v plánované nákladní dopravě. Při akcích typu Plandampf tyto stroje ještě i dnes, po více než 60 letech od prvních rekonstrukcí, prokazují kvalitu konstrukční i dílenské práce tehdejších výrobců a provozovatelů. Snad i tento článek aspoň maličko přispěje k tomu, aby neupadla do zapomnění.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 2969
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Historické ohlédnutí: Rekonstrukce parních lokomotiv DR

Příspěvekod JendaTT » ned 31 bře, 2019 8:38 pm

Hanku, moc děkuji za hezké čtení.
Jezdil jsem jako kluk s dědou na páře, tak mě takové čtení vždy potěší, byť se v tvém případě jednalo u DR, ale tu práci a fortel kovářské práce jsem vždy obdivoval.
JendaTT
 
Příspěvky: 367
Registrován: pát 06 bře, 2015 2:56 pm


Zpět na Nezařazeno (off topic)

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků

cron