Koncové stanice ve III. epoše - osazení návěstidly

Skutečná železnice, odkazy na fotografie, zajimavá místa, setkání apod.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., radekkrupka

Koncové stanice ve III. epoše - osazení návěstidly

Příspěvekod hank » čtv 07 bře, 2019 11:36 pm

Dostal jsem od jednoho ze zdejších nových uživatelů SZ s dotazem na osazení koncových stanic návěstidly v epoše III. Dotaz se týká stanic obsazených výpravčím a řízených podle předpisu D2, tj. nikoli dopraven D3. Dovolím si odpovědět veřejně, protože jak sem přicházejí noví mladí uživatelé, tak se ty dotazy opakují. A zároveň prosím lepší zdejší znalce SZZ než jsem já (jako je třeba lajblt), aby tento můj post zkontrolovali, doplnili, pokud jsem na něco důležitého zapomněl, a případně opravili.

Asi nejčastějším případem byly stanice s jednoduchým osazením vjezdovým návěstidlem, mechanickým nebo koncem III. epochy už i světelným (vzor SSSR), bez závislosti návěstních znaků na postavení výměn, tzn. že u vjezdu byl rychlostník 40 a do stanice se vjíždělo sníženou rychlostí i v přímém směru. Příklad - Slavonice. Mechanické návěstidlo bylo v takovém případě jednoramenné, mechanická předvěst dvouznaková (volno - výstraha), případně mohla být nahrazena tabulkou s křížem. V některých stanicích se dosti dlouho - ještě i do 80. let, příklad: Oslavany - mohla dochovat provizória podobě tzv. vojenských přivolávaček, které jsme na fóru dost podrobně rozebírali tady: viewtopic.php?f=42&t=9864&hilit=vojensk%C3%A1+p%C5%99ivol%C3%A1va%C4%8Dka&start=60#p199861
Pokud byly takové stanice osazeny světelnými návěstidly, většinou šlo o dvousvětlová návěstidla Ž-Č s předvěstmi Ž-Z, ostatní platí podobně jako u osazení mechanikami. Příklady: Tovačov, Rožnov pod Radhoštěm.

Jestli byla v takových stanicích odjezdová návěstidla, to záleželo na druhu SZZ, tj. zjednodušeně řečeno na způsobu zabezpečení výměn. Jestliže se stavělo a zamykalo místně ručně nebo ústředním zámkem, odjezdová návěstidla nemusela být vůbec. Příklady stanic bez odjezdových návěstidel jsou stejné jako ty uvedené nahoře. Osazení světelnými návěstidly však mohlo být v závislosti na ostatním vybavení SZZ a/nebo situaci stanic i složitější. Zase příklady:
Humpolec - vjezd Z-Č-B-Ž, odjezd nic
Nový Jičín město - Z-Č-Ž, odjezd nic
Vrchlabí - Ž-Č-B-Ž, odjezd nic
(Jenom jako perličku doplním, že někeré z těchto stanic sice měly výpravčího, ale už nikoli dozorce výhybek a veškerou obsluhu výměn prováděly vlakové čety.)

Z pozdější doby mám spousty dalších podobných příkladů, ale nevím, které z nich v této podobě přetrvaly od III. nebo aspoň IV. epochy, tak je sem radši nedávám.

Opačným extrémem je už od IV. epochy žst Prachovice, kde je reléové SZZ AŽD 71 dokonce včetně autobloku (!!!). Důvod je jasný - složitá a provozně vytížená vlečka cementárny, z jejíhož ústředního stavědla řídí vlečkový výpravčí i provoz ve stanici.

Ještě závěrečné poznámky.
1. Nějaké označení konce vlakové cesty - jiné než pevná šajba Stůj nebo Zákaz posunu ve šturcu, např. formou jednosvětlových cestových návěstidel - je předpisově povinné až od r. 1997.
2. V dnešní době (= epocha V. - VI.) existují na konci některých tratí místa s kolejovým rozvětvením, která neslouží řízení sledu vlaků, tj. nejsou dopravnami a odpovídají zjednodušeně řečeno nákladištím se zastávkou, a zároveň se na takových tratích jezdí podle předpisu SŽDC D1 (nebo před převzetím gesce předpisů touto úctyhodnou státní organizací podle předpisu ČD D2).
Co to v praxi znamená?
a) v takovém úseku se jezdí bez uvolnění traťového úseku, tj. na trati nikdy nemohou a nesmějí být v jakémkoli okamžiku současně víc než jedny vlakové náležitosti;
b) tato nákladiště nemusí být opatřena vůbec žádnými proměnnými návěstidly nebo mají nanejvýš krycí návěstidla v základní poloze Volno. (A jak tu jednou napsal kolega Morris Zapp, jezdí se do nich jak do chlíva... :lol: )
Sice už si nepamatuju, nakolik toto bylo možné ve dřívějších epochách, ale mám za to, že v zásadě tomu předpisově nebránilo nic. Jediným takovým příkladem, který znám z epochy III, byl Hevlín, ale to původně bylo nácestné nákladiště a koncovým bodem trati se stalo až po jejím přerušení železnou oponou v roce 1946. To skutečně bylo kryto mechanickými návěstidly v základní poloze Volno (dlouho dokonce i od rakouských hranic...) a až později se z něj stala dopravna D3, nicméně s poznámkou ve služebních pomůckách, že se jezdí bez dirigování, tj. zase jenom s jedněmi náležitostmi v traťovém úseku.

Trochu odbočím, ale úplně OT to není. Dalším koncovým bodem trati přerušené železnou oponou s kolejovým rozvětvením a zcela bez návěstidel, sice podle D3, ale nikoli dopravnou, bylo nz Nové Údolí. Tam dobové služební pomůcky ještě v 60. letech uvádějí "úsek Nové Údolí - Haidmühle DB mimo provoz", i když v té době byly koleje přes čáru už dávno vytrhané. Nákladní vlaky do "Najtálu" byly kupodivu vedeny jako vlečkové a protože i Stožec byl nz, tak skutečně v celém úseku Černý Kříž - tehdy se to jmenovalo ještě České Žleby - Nové Údolí - se zásadně vyskytoval vždy jen jeden vlak. Zajímavá byla i Lipenka, v 60. letech seděl dirigent ve Vyšším Brodě-klášteře (který byl stejně jako Loučovice osazen jen lichoběžníkovými tabulkami, tj. bez vjezdových návěstidel!), dirigovaný úsek podle D3 byl jen do Loučovic a nz Loučovice zast. i nz Lipno byly obsluhovány podle D2.

V dnešní době takových příkladů nz přibylo, a to i v místech s dost rozlehlými kolejišti (jejichž rozsah však SŽDC při "modernizacích" nemilosrdně a prasácky likvidačním způsobem redukuje podle logiky "není kolej a výhybka - není doprava - není starost"): Bílý Potok pod Smrkem, Dobruška, Jirkov, Josefův Důl, Kolešovice, Lužec nad Vltavou, Mochov, Svoboda nad Úpou... Tam, kde se přechází na dálkovinu, se pak obvykle taková místa osazují úplnou sestavou návěstidel podle dnešních předpisů, viz třeba ten Bílý Potok (byl povýšen na žst) nebo Jirkov (zůstal nz).
3. Současná doba přináší i další extrabuřty. Například některé tratě byly převedeny na vlečky (Pohořelice, ale to se dělo i v dávnější minulosti, viz nákladiště Bechyně staré nádraží), jinde se celá lokálka stala součástí a bývalá koncová stanice/dopravna zvláštním tarifním bodem jediné stanice a všechny pohyby mezi jejími jednotlivými obvody se řídí pravidly pro posun (Nemotice - Koryčany).

Zbývá snad jenom dodat, že na stejné téma se tu diskutovalo už v prosinci roku 2010: viewtopic.php?f=1&t=3851
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 2896
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Koncové stanice ve III. epoše - osazení návěstidly

Příspěvekod Vaclav86cz » pát 08 bře, 2019 9:09 am

Jenom bych si dovolil upřesnit, že i Slavonice nejsou tou typickou koncovou stanicí. Protože od tama trať dále pokračovala přes Thaya až do Waindhofen an der Thaya. Akorát v době III. epochy se bojovalo proti nepříteli č.1. a to kapitalistovy...
Jen si ještě dovolím dát jednu stanici, která by mohla mít v III epoše návěstidla. Ve IV. a V. je měla na 100% a to Rožnov pod Radhoštěm.
Taky mě napadají Luhačovice. A to je asi tak z Moravských lokálek vše :-)
Pak byla ještě jedna taková v tomto směru zajímavá stanice a to Oslavany. Nevím do kolikátého roku byla obsazena výpravčím, ale na vjezdu byla tzv. Vojenská přivolávačka. Výpravčí zmáčknul tlačítko (většinou bylo zmáčknuté sirkou) a dovolil tím vjezd vlaku. V praxi tato návěst vypadala jako červená obdélníková deska s bílím rámem a uprostřed svítilna, napojená k výpravčímu. Nicméně nebral bych tuto stanici jako typickou pro koncovou osazenou návěstidly :-)
Vaclav86cz
 
Příspěvky: 308
Registrován: pon 03 lis, 2014 9:33 pm
Bydliště: Brünn

Re: Koncové stanice ve III. epoše - osazení návěstidly

Příspěvekod Vladimír_B » pát 08 bře, 2019 10:43 am

hank píše:Dostal jsem od jednoho ze zdejších nových uživatelů SZ s dotazem na osazení koncových stanic návěstidly v epoše III.

Praha Masarykovo nádraží :D v původním stavu dodnes. Osazení jakékoli stanice návěstidly se řídí podle určitých pravidel (D2, směrová vs. rychlostní návěstní soustava, příp. stanice s vloženými návěstidly, nebo s kolejovými uzávěry - ale na vše máme D2) a ta jsou shodná pro všechny typy stanic. Tak co mu je nejasno? Příp. by to chtělo blíže specifikovat dotaz, příp. nadhodit plán stanice k osazení - nebyl by první a ani poslední. Dovoleno a zakázáno je naprosto vše - v rámci D2. :D
>H0< Nejde? To slovo neznám. :-)
Uživatelský avatar
Vladimír_B
 
Příspěvky: 944
Registrován: ned 02 bře, 2008 6:57 pm
Bydliště: Plzeň

Re: Koncové stanice ve III. epoše - osazení návěstidly

Příspěvekod hank » pát 08 bře, 2019 11:03 am

Vaclav86cz píše:Jen si ještě dovolím dát jednu stanici, která by mohla mít v III epoše návěstidla. Ve IV. a V. je měla na 100% a to Rožnov pod Radhoštěm... Pak byla ještě jedna taková v tomto směru zajímavá stanice a to Oslavany. Nevím do kolikátého roku byla obsazena výpravčím, ale na vjezdu byla tzv. Vojenská přivolávačka. Výpravčí zmáčknul tlačítko (většinou bylo zmáčknuté sirkou) a dovolil tím vjezd vlaku. V praxi tato návěst vypadala jako červená obdélníková deska s bílím rámem a uprostřed svítilna, napojená k výpravčímu. Nicméně nebral bych tuto stanici jako typickou pro koncovou osazenou návěstidly.


O Rožnově, o Oslavanech i o vojenských přivolávačkách ve svém textu píšu... :lol: Asi jsem to stvořil moc dlouhé a nečetls to pořádně. :roll: Kdysi jsme tu Oslavany probírali, dal jsem do prvního postu i odkaz na původní diskusi včetně obrázků. V r. 1981 tam ta vojenská přivolávačka ještě byla, v roce 1987 už tam byla světelná návěstidla AŽD 71, k období mezi tím nemám podklady.

Taky tam píšu, že z V. epochy znám takových stanic jako byl třeba ten Rožnov mnohem víc, ale právě nevím, které zdědily své vybavení uź ze dřívějšího období.

Na ty Luhačovice se ještě podívám.

Dobrý příklad je Bechyně, v r. 2001 tam bylo vjezdové Ž-Č-B-Ž, vjezd i přímo 40, ale pomůcky z toho r. 2001 udávají, že jde o reléovku, a jedno skupinové odjezdové Z-Č-B, na konci perónů pak cestoví trpajzlíci Č-B. Matně si vzpomínám, že koncem 70. let to až na ta cestová návěstidla bylo stejné, ale byla tam ještě nějaká vychytávka ohledně zabezpečení vjezdu na most přes Lužnici a to už si nepamatuju. Výpravčí je např. na Dobříši, vjezd byl v r. 2000 Ž-Č-B-Ž, odjezdová návěstidla pro každou kolej zvlášť - L1 Z-Č-B, L2 a L3 Z-Č-B-Ž. Solnice měla v r. 1999 vjezd Z-Č, odjezd žádný, rychlost na zhlaví 40; po rekonstrukci (2008?) tam přibyla nějaká nová vyčkávací návěstidla (i když se v předpisech už 50 let píše, že se ponechávají na dožití... :mrgreen: ) , ale tím to teď nechci plevelit.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 2896
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Koncové stanice ve III. epoše - osazení návěstidly

Příspěvekod Vladimír_B » pát 08 bře, 2019 12:15 pm

Bechyně, Dobříš, Solnice nejsou spíš D3?
>H0< Nejde? To slovo neznám. :-)
Uživatelský avatar
Vladimír_B
 
Příspěvky: 944
Registrován: ned 02 bře, 2008 6:57 pm
Bydliště: Plzeň

Re: Koncové stanice ve III. epoše - osazení návěstidly

Příspěvekod hank » pát 08 bře, 2019 2:10 pm

Vladimír_B píše:Bechyně, Dobříš, Solnice nejsou spíš D3?


Nejsou.

Aktuální plánky stanic a dopraven SŽDC pro platný GVD včetně popisů SZZ jsou tady:
http://gvd.cz/czx/data/planky/planky.html
Ve svém archívu mám jejich víceméně kompletní časovou řadu už od roku 2006 a částečně cca od r. 1998, takže u některých stanic mohu doložit jejich vývoj za posledních 20 let. A protože téma této diskuse má být především o epoše III. a IV., přivítám jakékoli poznatky pamětníků nebo dobovou dokumentaci, které pomohou opravit mé případné omyly týkající se staršího období.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 2896
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Koncové stanice ve III. epoše - osazení návěstidly

Příspěvekod Vaclav86cz » pát 08 bře, 2019 2:13 pm

hank píše:
Vaclav86cz píše:Jen si ještě dovolím dát jednu stanici, která by mohla mít v III epoše návěstidla. Ve IV. a V. je měla na 100% a to Rožnov pod Radhoštěm... Pak byla ještě jedna taková v tomto směru zajímavá stanice a to Oslavany. Nevím do kolikátého roku byla obsazena výpravčím, ale na vjezdu byla tzv. Vojenská přivolávačka. Výpravčí zmáčknul tlačítko (většinou bylo zmáčknuté sirkou) a dovolil tím vjezd vlaku. V praxi tato návěst vypadala jako červená obdélníková deska s bílím rámem a uprostřed svítilna, napojená k výpravčímu. Nicméně nebral bych tuto stanici jako typickou pro koncovou osazenou návěstidly.


O Rožnově, o Oslavanech i o vojenských přivolávačkách ve svém textu píšu... :lol: Asi jsem to stvořil moc dlouhé a nečetls to pořádně. :roll: Kdysi jsme tu Oslavany probírali, dal jsem do prvního postu i odkaz na původní diskusi včetně obrázků. V r. 1981 tam ta vojenská přivolávačka ještě byla, v roce 1987 už tam byla světelná návěstidla AŽD 71, k období mezi tím nemám podklady.

Taky tam píšu, že z V. epochy znám takových stanic jako byl třeba ten Rožnov mnohem víc, ale právě nevím, které zdědily své vybavení uź ze dřívějšího období.

Na ty Luhačovice se ještě podívám.

Dobrý příklad je Bechyně, v r. 2001 tam bylo vjezdové Ž-Č-B-Ž, vjezd i přímo 40, ale pomůcky z toho r. 2001 udávají, že jde o reléovku, a jedno skupinové odjezdové Z-Č-B, na konci perónů pak cestoví trpajzlíci Č-B. Matně si vzpomínám, že koncem 70. let to až na ta cestová návěstidla bylo stejné, ale byla tam ještě nějaká vychytávka ohledně zabezpečení vjezdu na most přes Lužnici a to už si nepamatuju. Výpravčí je např. na Dobříši, vjezd byl v r. 2000 Ž-Č-B-Ž, odjezdová návěstidla pro každou kolej zvlášť - L1 Z-Č-B, L2 a L3 Z-Č-B-Ž. Solnice měla v r. 1999 vjezd Z-Č, odjezd žádný, rychlost na zhlaví 40; po rekonstrukci (2008?) tam přibyla nějaká nová vyčkávací návěstidla (i když se v předpisech už 50 let píše, že se ponechávají na dožití... :mrgreen: ) , ale tím to teď nechci plevelit.


Sem to četl po ránu a asi jsem to přeskočil... :-)
Respektive jsem tak něják přejel ten odstavec s Oslavany a s Rožnovem :-)
Ale je pravda, že se to tu pravidelně opakuje. Vždycky se někdo ozve, že chce dělat malou stanici s vjezdovým a odjezdovými návěstidlem :-D Skoro bych mu doporučil Kouty nad Desnou :-D Lokálková stanice která je dokonce zadrátováná...

Tak něják jsem o tom tématu dneska dopoledne v sauně přemýšlel. Ono by šlo klidně použít i jiné stanice, než jenom ty co jsou v současné době koncové. Když jsem o tom tak přemýšlel tak mě napadl třeba Tišnov, nebo původní Žďár nad Sázavou. V případě, že by nedošlo k postavení tratě z Tišnova do Žďáru, tak by to byly koncové stanice v podstatě až do postavení dvoukolejky bez změny podoby. Ale to jen tak můj dnešní myšlenkový pochod... :-)
Vaclav86cz
 
Příspěvky: 308
Registrován: pon 03 lis, 2014 9:33 pm
Bydliště: Brünn

Re: Koncové stanice ve III. epoše - osazení návěstidly

Příspěvekod hank » pát 08 bře, 2019 4:03 pm

Vždycky se někdo ozve, že chce dělat malou stanici s vjezdovým a odjezdovými návěstidlem.

Vždyť příkladů z praxe mají dost, a to i pro všechny epochy, od III. až dodnes. Ale vybrat si musejí sami, to za ně nikdo neudělá... :roll: Nebo si mohou i vymýšlet, ale v rámci dobových předpisů, a měli by si nechat poradit, když jim to pak někdo zkritizuje. Ono nejde plánovat modelovou stanici stylem "já chci, aby mi tam něco svítilo a blikalo." :mrgreen:

Faktem je, že nejkratší dopravny u SŽDC, tudíž takové, které v modelu vyžadují nejmenší délkové redukce, jsou vesměs dopravny D3. Kdysi jsem sem dával seznam 13 dopraven kratších než 100 m. Kromě dvou všechny byly dirigované, tj. bez návěstidel, osazené jen LT. A ty dvě byly Bechyně s výpravčím a současný rekonstruovaný Josefův Důl řízený dálkově, ale ten už po reko není dopravna, ale nz... :o To si ale každý soudruh musí rozmyslet a vybrat, co teda vlastně každý soudruh chce, to za žádného soudruha žádný jiný soudruh neudělá... :lol:
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 2896
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Koncové stanice ve III. epoše - osazení návěstidly

Příspěvekod Vaclav86cz » sob 09 bře, 2019 1:45 pm

hank píše:Vždycky se někdo ozve, že chce dělat malou stanici s vjezdovým a odjezdovými návěstidlem.

Vždyť příkladů z praxe mají dost, a to i pro všechny epochy, od III. až dodnes. Ale vybrat si musejí sami, to za ně nikdo neudělá... :roll: Nebo si mohou i vymýšlet, ale v rámci dobových předpisů, a měli by si nechat poradit, když jim to pak někdo zkritizuje. Ono nejde plánovat modelovou stanici stylem "já chci, aby mi tam něco svítilo a blikalo." :mrgreen:

Faktem je, že nejkratší dopravny u SŽDC, tudíž takové, které v modelu vyžadují nejmenší délkové redukce, jsou vesměs dopravny D3. Kdysi jsem sem dával seznam 13 dopraven kratších než 100 m. Kromě dvou všechny byly dirigované, tj. bez návěstidel, osazené jen LT. A ty dvě byly Bechyně s výpravčím a současný rekonstruovaný Josefův Důl řízený dálkově, ale ten už po reko není dopravna, ale nz... :o To si ale každý soudruh musí rozmyslet a vybrat, co teda vlastně každý soudruh chce, to za žádného soudruha žádný jiný soudruh neudělá... :lol:


Sám bych to lépe neřekl :-D
Vaclav86cz
 
Příspěvky: 308
Registrován: pon 03 lis, 2014 9:33 pm
Bydliště: Brünn

Re: Koncové stanice ve III. epoše - osazení návěstidly

Příspěvekod hank » sob 09 bře, 2019 3:35 pm

hank píše:Na ty Luhačovice se ještě podívám.


Sliby se mají plnit, takže hlásím, že TTP z těch dob bohužel nemám, ale podle SJŘ a grafikonového listu z r. 1984 tam tehdy sloužil výpravčí (a asi tam byl chudák sám nebo nanejvýš s jedním výhybkářem, protože v ustanoveních místního významu se píše, že posun si řídí vlakové čety samy...). V r. 1998 byly Luhačovice osazeny: vjezd Ž-Č-B-Ž, skupinové odjezdové Z-Č-Ž a už tehdy vlakovou cestu na konci perónů u 1. a 2. koleje ukončovali trpajzlíci Sc1, Sc2 se světly Č-B. Staniční ZZ mechanické. Domnívám se, že až na ty trpajzlíky mohla stanice toto osazení klidně zdědit už ze IV. epochy. V roce 2004 je SZZ stejné, ale už se nejezdí na odhlášku a traťové ZZ je automatické hradlo. No a od roku 2015 je žst připojená k CDP Přerov, na osazení návěstidly a ZZ se můžete podívat tady:
http://gvd.cz/czx/data/planky/3xx/317/347559.xls
(Neklikejte přímo na odkaz, protože se to otvírá v cloudu v OfficeApps, kde v excelovských tabulkách pořádně nefungují makra ani grafické prvky - stahujte z kontextové nabídky, tj. kliknout na odkaz pravým tlačítkem myšáka, volba "Kopírovat adresu odkazu", vložit Ctrl+V do adresního pole vyhledávače, volba "Uložit jako" a stáhnout na disk.)
A mimochodem ještě v r. 1987 tam nákladní zátěže vozily v noci motory M 262.0 vlaky MMn a MPv, včetně obsluh nácestného nz Biskupice. Norma hmotnosti M 160 t. Asi těch zátěží nebylo moc, v Biskupicích býval sklad stavebnin, jinak nejspíš nějaké to uhlí a do lázní chlaďáky s pivem... :mrgreen: Skoro bych se vsadil, že se pro Luhačovice spíš většinou vykládalo v Uh. Brodě, kde bývala stanice soustředěné nakládky a vykládky a rozvoz nákladními vozidly ČSAD.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 2896
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm


Zpět na Podklady ke stavbě

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků