Vůz Kbmp (Ptdr)

Stavba a přestavba nákladních a osobních vozů všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Vůz Kbmp (Ptdr)

Příspěvekod Tempotaxi » stř 27 úno, 2019 11:15 am

Model jsem postupně stříkal barvou. Po proschnutí se aplikují obtisky a doplní se model kinematikou.
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 2482
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Vůz Kbmp (Ptdr)

Příspěvekod Tempotaxi » stř 27 úno, 2019 11:22 am

Zde je model dvounápravového plošinového vozu Kbmp (Ptdr) 33 54 4728 002-3.
Jiná čísla zatím nejsou k dispozici. Ještě připomenu, že jsem patinoval nákladní prostor.
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 2482
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Vůz Kbmp (Ptdr)

Příspěvekod Mcx » stř 27 úno, 2019 11:26 am

Viděl bych trochu problém - byl vždy celý černý.
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 1694
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: Vůz Kbmp (Ptdr)

Příspěvekod Tempotaxi » stř 27 úno, 2019 11:28 am

Jen na konec malá připomínka. Na vůz můžete naložit různé druhy materiálu, polotovarů, strojních a silničních vozidel. A právě u strojů a silničních vozidel dejte prosím pozor na datum jejich výroby, tak aby, to spadalo do označeného vozu řadou Kbmp.
Bohužel zatím obtisky Ptdr nejsou a proto starší stroje a silniční vozidla musíte nechat na jiné plošinové vozy.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 2482
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Vůz Kbmp (Ptdr)

Příspěvekod greenery » stř 27 úno, 2019 11:57 am

Mcx píše:Viděl bych trochu problém - byl vždy celý černý.


taky by mě to zajímalo. Pár snímků v barvě mám, minimálně u posledního (se štokrem) se dá skoro 100% tvrdit, že byly červenohnědé klanice.
Jak byl provozu opatřen drážním šmutzem, orezlý, asi vypadal jako červenohnědý.
2.JPG

3.JPG

4.JPG
Naposledy upravil greenery dne stř 27 úno, 2019 12:01 pm, celkově upraveno 1
greenery
 
Příspěvky: 934
Registrován: úte 04 pro, 2007 10:12 pm

Re: Vůz Kbmp (Ptdr)

Příspěvekod greenery » stř 27 úno, 2019 11:59 am

5.JPG

6.JPG

Na tento model jsem se dost těšil, stavebnice už mám, tak hledám kdeco souvisejícího.

Model má evidentně silnější spodní pásnici vnějšího rámu a tím užší podélnou mezeru. Možná zkusím opatrným broušením spodní pásnice mezeru zvětšit. Ještě jsem ale nezkoumal, jestli tomu něco nevadí.
greenery
 
Příspěvky: 934
Registrován: úte 04 pro, 2007 10:12 pm

Re: Vůz Kbmp (Ptdr)

Příspěvekod Mcx » stř 27 úno, 2019 4:29 pm

Máte asi pravdu, vzhledem k problémům s dodávkami barev měla například ŽOS Trnava v 80. letech povoleno stříkat vše červenohnědě, navíc Trnava v té době používala stále syntetiku. Ovšem myslím, že vozy Kbmp Trnavě nepatřily. Takže ano, múže být červenohnědý, ale já bych dal přednost černé.
Druhá věc je číslo vozu - to co je na nafoceném modelu je nějak divné, jak řada tak i režim.
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 1694
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: Vůz Kbmp (Ptdr)

Příspěvekod Polabský » stř 27 úno, 2019 6:55 pm

Mcx: jen pro doplnění (a není to poprvé, co píšu tento poznatek :D ).
Když končily opravy starých přívěšáku k M 131.1 , tak byl běžně používán červenohnědý odstín z nákladních vozů,
namísto červené (třešňová, Jawa,). Podobně i poslední Štokry měly spodek červenohnědý. Viz 556.510 v Chomutově.
Hezký večer Všem.
Polabský
 
Příspěvky: 574
Registrován: ned 26 úno, 2012 7:45 pm

Re: Vůz Kbmp (Ptdr)

Příspěvekod Vladimír_B » stř 27 úno, 2019 8:19 pm

Tempotaxi píše:A právě u strojů a silničních vozidel dejte prosím pozor na datum jejich výroby, tak aby, to spadalo do označeného vozu řadou Kbmp.
Na voze se nemusí přeci vozit jen stroje nově vyrobené. Třeba armáda stále něco někam přemisťovala, příp. i stavební firmy atd...
Ku lepidlu: já na tenhle materiál používám obyčejné (deseti) vteřinové lepidlo z večerky za 25 Kč a KyA to je také.
Ku závaží: já bych ho zkusil dát do bedny na klanice, podle normy by měl mít zhruba 52 gramů...
V neposlední řadě bych byl celkem opatrn řadit ho mezi dva Oa, nemusí to dělat dobrotu.
A v poslední řadě nákladem by mohl být i kontejner ISO 1C...
>H0< Nejde? To slovo neznám. :-)
Uživatelský avatar
Vladimír_B
 
Příspěvky: 974
Registrován: ned 02 bře, 2008 6:57 pm
Bydliště: Plzeň

Re: Vůz Kbmp (Ptdr)

Příspěvekod Svratka » čtv 28 úno, 2019 9:19 am

Dovolím si opraviti ctěné obecenstvo, vidím, že zde dochází k zásadním nepřesnostem a omylům...

Vraťmě se k počátkům, tedy po válce probíhala poválečná obnova železnic, při které bylo vyráběno obrovské množství nákladních vozů. Do obnovy byly zapojeny snad všechny vagónky. Probíhala výroba univerzálních řad vozů v mnohatisícových sériích. Typově vždy na stejném rámu různé nástavby, aby byla výroba co nejjednodušší a hlavně rychlá. Vznikly tak typické české řady vozů - Zsr a Vsr (následně přeznačeny na Ztr, Vtr) s délkou cca 10m a delší řada vozů s délkou přes 11m, a to Otdr (plošinový s oplenem a odnímatelnými klanicemi) a později k doplnění parku nedostatkových uhláků vůz Vtdr (vysokostěnný - odnímatelné klanice a bočnice). Malé množství vozů Otdr bylo při revizích v ŽOS později upraveno odebráním oplenu a úpravě podlahy doplněním prken (v provozu se oplenu čím dál méně využívalo a spíš zavazel - např. při přepravách řeziva otočen po směru kolejí a složeny jeho klanice na podlahu vozu), došlo k přeznačení na řadu Ptdr (tedy změna typu na vůz plošinový). Uvažme, že pokud bylo nutné využít oplenu, daly se použít již praktičtější vozy Scmms (Oa). K doplnění parku plošinových vozů vznikla ještě jedna řada vozů, ovšem až mnohem později. V letech 1966/7 dodala Vagónka Česká Lípa ještě podobnou řadu plošinových vozů, ovšem nikoli s příhradovým rámem, ale již s masívním rámem z ocelových profilů, vozy byly trochu robustnější. Obdržely řadu Ptdo.
Vozy prošly vývojem písmenného i číselného označení, tedy Otdr, od roku 1968 Lcmp/Otdr interval 401 2 - 402 0, od roku 1982 Lcmp (Otdr) a interval 401 7 - 401 9, ovšem na vozech se psalo nesprávně Lemp (Otdr), až v posledních letech provozu se objevilo po revizích na zbylých vozech správné Lcmp.
Vozy Vtdr, od roku 1968 El/Vtdr interval 556 0 - 557 1 vždy čísla 500 - 999 (vozy s brzdou) a 559 4 -559 9 (vozy bez brzdy), od roku 1982 El (Vtdr) a sjednocení všech vozů do řady 556 0 - 557 1, tedy obsazení volných čísel 000 - 499 až do 556 4 385 vozy bez brzdy.
Vozy Ptdr, od roku 1968 Kmbp (Ptdr) interval 310 9 902 až 999, od roku 1982 Kbmp (Ptdr) interval 312 7 100 až 117.
Pro úplnost, řada Ptdo obdržela záhy označení Kbmps/Ptdo, od roku 1982 Kbmps (Ptdo) interval 342 5 000 až 524. Nevím, na přelomu 80.-90.let, v době mých prvních pozorování měly všechny označení Kbms (Ptdo).
Ještě doplním, vozy Otdr a z nich vzniklé Ptdr byly vybaveny brzdou Božič, vozy Vtdr byly v provedení bez brzdy, s brzdou Božič a poslední z výroby stihly brzdu Dako, vozy Ptdo samozřejmě s brzdou Dako.

Vozy Vtdr, Otdr, Ptdr byly vždy natírány červenohnědou, včetně klanic a tabulí s nápisy na voze, jen jejich příbuzný vůz Ptdo byl celý černý a klanice většinou černé, doložen je však i s červenohnědými. Vozy plošinové a oplenové se natíraly (a natírají) černou podle barevného schématu zřejmě někdy z přelomu 50.- 60.let, na starší vozy poválečné obnovy se to však neuplatňovalo.

U modelů těchto řad, které jsem měl možnost shlédnout, se často chybuje v barevném provedení (červenohnědá/černá), včetně barvy plochy tabulí s označením, dále záměna vozů Ptdr a Ptdo ve vztahu k označení a čísla vozu, samozřejmě i v označení jako takovém (písmenné i číselné).
Černý Ptdr na fotografii v příspěvku pana Tempotaxiho je vysloužilý vůz prostý označení po nějakém opravném laku, na snímku s nakládkou prefabrikátu je jeden z posledních tehdy existujících vozů Otdr na Slovensku (bohužel chybí datování snímku), navíc ve světlešedé barvě, tedy po dílnách v již samostatné Slov.republice. Nemám bohužel blíže doloženo, je však známo, že na Slovensku vozy přežily po rozdělení republiky o trošku déle než u nás (např. Vtdr coby spojovací v modrém laku).
Svratka
 
Příspěvky: 155
Registrován: úte 08 dub, 2014 7:38 am

Re: Vůz Kbmp (Ptdr)

Příspěvekod statistik_2018-09 » čtv 28 úno, 2019 1:55 pm

Zdravím.
S hnědým nátěrem souhlasím, celočerný spíš u Ptdo, ne u Ptdr.

Svratka se pěkně rozepsal, jen by to chtělo lehce upřesnit.
Vozy Vsr, Zsr a Odr vznikaly po válce ve stejnou dobu. Doběhla výroba vozů Vtd a současně s Vsr, Zsr a Odr šel do výroby i z Vtd odvozený vůz Vdr, který byl později přeznačený na Vtdr (ve verzi s dřevěnými stěnami a plechovými klapkami). Ano, plechová verze Vtdr přišla později, nicméně Vdr se dělaly už od roku 46.

Stále ale nikde nezazněla jedna věc: vozy Ptdr je potřeba rozlišovat na dvě verze:
a) vozy vzniklé patrně z Vtdr, nebo Vtd (8. skupina),
b) vozy vzniklé z poválečných Otdr (což je model ES Pečky až na ty nešťasné vedlejší podélníky, které jsou shodné s modelem Vtdr, což není správně).
Ony jsou sice unifikované, ale Odr (Otdr) mají jiné vzpínadlo, robustnější, trošku podobné pozdějším Ptdo (ten ho má ještě robustnější). Vozy Ptdr vzniklé z Vtdr mají samozřejmě spodek původního vozu, tedy se vzpínadlem, odvozeným z původních Vtd v poslední vyráběné verzi (navazovalo na výkresy Vtd 8. skupiny posledního provedení).

K oplenovým vozům: po roce 68 neměly řadu Lcmp, ale Lc. S Lc dojezdily až do roku 1980. Teprve pak přichází Lcmp (cca od roku 81, pokud to vyšlo těsně na dílny, tak už to mohlo být v průběhu roku 80), velmi často fyzicky psaný jako Lemp (což už bylo napsáno).
Naposledy upravil statistik_2018-09 dne čtv 28 úno, 2019 5:35 pm, celkově upraveno 2
statistik_2018-09
 
Příspěvky: 14
Registrován: ned 30 zář, 2018 8:26 pm

Re: Vůz Kbmp (Ptdr)

Příspěvekod statistik_2018-09 » čtv 28 úno, 2019 3:58 pm

Ještě doplnění, napsal jsem to taky nepřesně :-)

Ty vedlejší podélníky na modelu ES Pečky jsme před výrobou konzultovali a vzhledově jsou předělané tak, aby odpovídaly poválečným Ptdr vyrobeným z Otdr. tomu odpovídá i vzpínadlo (sice by mělo být robustnější, ale to neřeším). Na těch vedlejších podélnících je rozdíl ve svislých pásnicích, spojujících oba podélné L-profily. Tahle část byla oproti původnímu Vtd přepracovaná, resp. je jiná i proti Vtdr, který z Vtd vychází, ačkoliv jsou Otdr i Vtdr jinak hodně unifikované. Tahle část rámu se ale liší, jen ve stavebnici to bylo ponecháno tak, že spodek byl upraven z předchozích stavebnic Vtdr. Oproti nim byla s minimální pracností upravena právě ta střední partie rámu a vzpínadlo. Ony ty rámy totiž jinak nejsou úplně stejné - Vtdr má (logicky) navíc oka pro zasunutí svislých profilů bočnic, což Otdr pochopitelně nepotřebuje, tudíž je ani neměl. Pouze na vozech vzniklých rekonstrukcí z Vtdr se to nechávalo, nicméně takových vozů je nafocených minimum. A bohužel takovým atypem je zrovna slovenský 472 8 002 focený Petrem S. na Smíchově (foto z wikipedie, odkazované z první stránky tohoto vlákna). To je právě buď Vtdr, který prostě dojezdil bez nástavby a byl dodatečně označen tímto číslem (pochybuji, že 472 8 002 má nějakou návaznost na předchozí označení), nebo je to právě jeden z nemnoha vozů přestavěných z Vtdr. Je zcela evidentní, že ten spodek rozhodně není z Otdr, ale právě z Vtdr (vzpínadlo, vedlejší podélníky). Stavebnice ES Pečky ovšem tento vůz nemodeluje.
Naposledy upravil statistik_2018-09 dne čtv 28 úno, 2019 5:33 pm, celkově upraveno 2
statistik_2018-09
 
Příspěvky: 14
Registrován: ned 30 zář, 2018 8:26 pm

Re: Vůz Kbmp (Ptdr)

Příspěvekod statistik_2018-09 » čtv 28 úno, 2019 4:01 pm

na snímku s nakládkou prefabrikátu je jeden z posledních tehdy existujících vozů Otdr na Slovensku (bohužel chybí datování snímku)


Kamarád na Slovensku jeden z těchto vozů fotil v roce 2003. V provozu byly nejméně dva. Když se s fotkou tehdy ze Slovenska vrátil, nevěřil jsem vlastním očím, co tam ještě lze potkat v BĚŽNÉM provozu.
statistik_2018-09
 
Příspěvky: 14
Registrován: ned 30 zář, 2018 8:26 pm

Re: Vůz Kbmp (Ptdr)

Příspěvekod statistik_2018-09 » čtv 28 úno, 2019 5:29 pm

Pro úplnost, řada Ptdo obdržela záhy označení Kbmps/Ptdo, od roku 1982 Kbmps (Ptdo) interval 342 5 000 až 524.

Do roku 1980 interval 342 0 - 342 1 a řada Kbms/Ptdo.

Mimochodem, Ptdo skutečně vznikly ve VČL jako novovýroba? Nejde o rekonstruované Otdo?

PS: to, co popisuji jako Ptdr rekonstruovaný z Vtdr a Vtd budou patrně vozy řady Pdk (jeden je dochovaný u SAXI ve Zdicích), z nichž (netvrdím, že výhradně) později vznikly kontejnerové Pdky.
Ještě existovaly plošiny vzniklé ze starších vozů Vd čtvrté skupiny trvalým (ne dočasným) odebráním nástavby, ale tam jsem se zatím dopátral jen jedné fotky a řady Ptd. Ale to už jsem trochu odbočil.
statistik_2018-09
 
Příspěvky: 14
Registrován: ned 30 zář, 2018 8:26 pm

Re: Vůz Kbmp (Ptdr)

Příspěvekod greenery » čtv 28 úno, 2019 5:50 pm

... díky za tu spoustu informací.....
greenery
 
Příspěvky: 934
Registrován: úte 04 pro, 2007 10:12 pm

PředchozíDalší

Zpět na Stavba osobních a nákladních vozů

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků