Poraďte kolejové zarážedlo - šturc ve 3 epoše

Specializované fórum pouze pro příznivce velikosti TT (1:120).

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., radekkrupka

Re: Poraďte kolejové zarážedlo - šturc ve 3 epoše

Příspěvekod hank » úte 12 úno, 2019 3:51 pm

TTmili píše:...opravdu by mě zajímalo, od kdy se vlastně pro jízdu vlaku reálně vlaková cesta musí nějak ukončovat...


V r. 1992 to ještě určitě nebylo, v r. 1997 to už určitě bylo.

No dobře, píšu "určitě", ale mohu se samozřejmě mýlit. Jestli se někomu chce vyvrátit mi to přesnou citací předpisů, rád se nechám poučit. Zdaleka nemám v archlívu kompletní řadu historických předpisů; právě pro ta 90. a nultá léta mi leccos chybí, jenže ono se to tehdy měnilo rychlostí apoštolů na vorloji a já jsem tenkrát měl dost jiné starosti, takže sorry, jako...
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 2899
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Poraďte kolejové zarážedlo - šturc ve 3 epoše

Příspěvekod D » úte 12 úno, 2019 5:16 pm

> od kdy se vlastně pro jízdu vlaku reálně vlaková cesta musí nějak ukončovat
> V r. 1992 to ještě určitě nebylo

To by souhlasilo s mým pozorováním v koncové stanici bez odjezdových návěstidel.

Jak by ale vypadalo světelné vjezdové návěstidlo do koncové stanice bez odjezdových návěstidel, které by vzniklo ve čtvrté epoše prostým nahrazením mechanického, tedy bez rychlostní soustavy? Podle mě by mělo mít světla [zelená, červená]. Pro kombinaci světel [žlutá, červená] nevidím logiku, protože návěst výstraha nemá co předvěstit (další návěstidlo není, jen konec tratě).

--

Zajímavá je stanice Hvězdonice. Manipulační kolej má jedno trpasličí odjezdové návěstidlo dovolující vlaku v daném směru odjezd z této koleje.
Uživatelský avatar
D
 
Příspěvky: 1044
Registrován: sob 27 úno, 2010 1:52 pm
Bydliště: Brno

Re: Poraďte kolejové zarážedlo - šturc ve 3 epoše

Příspěvekod JBr » úte 12 úno, 2019 6:01 pm

D píše:Jak by ale vypadalo světelné vjezdové návěstidlo do koncové stanice bez odjezdových návěstidel, které by vzniklo ve čtvrté epoše prostým nahrazením mechanického, tedy bez rychlostní soustavy? Podle mě by mělo mít světla [zelená, červená]. Pro kombinaci světel [žlutá, červená] nevidím logiku, protože návěst výstraha nemá co předvěstit (další návěstidlo není, jen konec tratě).


V Humpolci svého času bylo mechanické SZZ (ústřední zámek) a vjezd byl světelný (shora dolů) ZČBŽ. Sice to nebyla čistá ZČ a byla tam rychlostní soustava, ale evidentně se vjíždělo na volno nebo 40 km/h a volno.
TT/D V/VI.
Uživatelský avatar
JBr
 
Příspěvky: 1248
Registrován: čtv 20 zář, 2007 7:25 pm
Bydliště: Hostivice a obcas Chotebor

Re: Poraďte kolejové zarážedlo - šturc ve 3 epoše

Příspěvekod hank » úte 12 úno, 2019 8:33 pm

D píše:Jak by ale vypadalo světelné vjezdové návěstidlo do koncové stanice bez odjezdových návěstidel, které by vzniklo ve čtvrté epoše prostým nahrazením mechanického, tedy bez rychlostní soustavy? Podle mě by mělo mít světla [zelená, červená]. Pro kombinaci světel [žlutá, červená] nevidím logiku, protože návěst výstraha nemá co předvěstit (další návěstidlo není, jen konec tratě).


To by záleželo na zabezpečení výhybek a na možné/povolené rychlosti při vjezdu. Kombinace ZČ by odpovídala žádné vazbě mezi postavením výhybek a znakem návěstidla, kdyby na zhlaví byla rychlost omezena rychlostníkem na 40 km/h. Kdyby se přímo vjíždělo traťovou > 40 km/h, muselo by být ŽČZ, případně ještě přivolávačka. Kombinaci světel ZČ na vjezdu + rychlostník 40 jsem znal jen v jednom případě, a to byly nácestné stanice na trati Svitavy - Žďárec u Skutče v 70. - 80. letech. Ale u koncové stanice by mohlo být i ŽČ, právě proto, že každý vlak musí zastavit... Mechanická obdoba by byla s pevným žlutým ramenem a pokud si dobře vzpomínám, takhle byla mechanika na vjezdu do Slavonic.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 2899
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Poraďte kolejové zarážedlo - šturc ve 3 epoše

Příspěvekod D » úte 12 úno, 2019 9:19 pm

hank:
Ve Slavonicích žádné žluté rameno nebylo.
Uživatelský avatar
D
 
Příspěvky: 1044
Registrován: sob 27 úno, 2010 1:52 pm
Bydliště: Brno

Re: Poraďte kolejové zarážedlo - šturc ve 3 epoše

Příspěvekod hank » úte 12 úno, 2019 9:25 pm

D píše:hank:
Ve Slavonicích žádné žluté rameno nebylo.


:?
Paměť je zrádná mrcha. Pak tam ale musel být rychlostník 40.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 2899
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Poraďte kolejové zarážedlo - šturc ve 3 epoše

Příspěvekod TTmili » úte 12 úno, 2019 11:38 pm

Myslím že se to tu vyvinulo v pěknou diskuzi, skoro škoda aby to tady zapadlo, otázkou je, kam s tím? Podklady ke stavbě?

MiG a jipol57: Osobně jsem to myslel trošku s nadsázkou, vše samozřejmně podléhalo (tak nějak) předpisům, nebo alespoň dopravním dokumentacím a podobně. Nicméně nikdo nemůže popřít, že ještě v pozdních 90tých letech se růžně děly zvěrstva, která by dnešní předpisáře položila na lopatky, co hůř, něco z toho se ze zvyku na různých lokálkách děje dodnes. Ono Týniště naznačené hankem je jen kapka v moři.
V každém případě s těmi (ne)povolenými vjezdy na manipulační kolej a značením vjezdů na kusou kolej podobně jako na obsazenou se dostáváme zase o krůček dál. Jak vidno, v době kdy vlaková cesta nemusela končit příslušnou návěstí byla snaha personál alespoň informovat o tom, že se bude něco dít. Současný stav Pardubické 16. kusé by celkem tedy mohl odpovídat IV. epoše. Dopravně není kolej nijak ukončená, na konci je pouze zarážedlo s modrým čtvercem, přesto je u koleje i nástupiště, i odjezdové návěstidlo. Vzhledem k absenci pragotronu bych nečekal že bude ještě kdy kolej používaná k odjezdům, možnost tu ale určitě (alespoň technicky) je.

D: Odpověď bych asi moc nehledal v případě koncových stanic (sám jsem tak nějak neuspěl ani s jednoramennou mechanikou na vjezdu do takové stanice), jako spíš u některých menších stanic obecně, ideálně bez odjezdových návěstidel (kde taky defakto není co předvěstit) nebo právě s nezávislými návěstidly. Takových je dodnes nemálo, na vjezdu bývá zpravidla třísvětlo vz.65 nebo starší ESP (Svetofor jsem snad neviděl, ani coby skupinové odjezdové) v kombinaci ZČB, a odjezd (pokud je) bývá právě dvousvětlo ZČ. Nicméně už jsem viděl i variantu ŽČB(Ž?), snad někde na jihočeských lokálkách, ale tuším že šlo o nějakou novější náhradu včetně ukončení vlakové cesty neproměnným světelným návěstidlem na stůj. Kde to ale bylo si nevzpomenu.
TT
DIGITÁL
Epocha: IV
Snažíme se dokonale napodobit skutečnou nedokonalost, má to význam?
Uživatelský avatar
TTmili
 
Příspěvky: 1581
Registrován: čtv 17 črc, 2008 9:48 am
Bydliště: Jihlava

Re: Poraďte kolejové zarážedlo - šturc ve 3 epoše

Příspěvekod hank » úte 12 úno, 2019 11:59 pm

TTmili píše:Nicméně už jsem viděl i variantu ŽČB(Ž?), snad někde na jihočeských lokálkách...


Vjezd do Bechyně. I s tou druhou žlutou. Platí dodnes. Odjezd je skupinové ZČB.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 2899
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Poraďte kolejové zarážedlo - šturc ve 3 epoše

Příspěvekod hank » stř 13 úno, 2019 12:03 am

TTmili píše:...sám jsem tak nějak neuspěl ani s jednoramennou mechanikou na vjezdu do takové stanice...


... ale v tom videu ze Slavonic, které sem dal D, přesně taková mechanika je. A při bližším ohledání jsem v tom jinak dost nekvalitním šotu našel i ten rychlostník 40 :P
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 2899
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Poraďte kolejové zarážedlo - šturc ve 3 epoše

Příspěvekod D » stř 13 úno, 2019 12:50 am

TTmili:
> Odpověď bych asi moc nehledal v případě koncových stanic
Klidně rozšiř záběr na úvraťové. Třeba v Kloboukách u Brna byla původně mechanická vjezdová návěstidla jednoramenná, dle dostupných podkladů také bez žlutého ramene. Zajímavostí v plánku z roku 1962 je zobrazení předvěstí jako obdélníků, byť realita mohla být samozřejmě jiná. Světelných návěstidel se však Klobouky nedočkaly, místo nich jsou tam dodnes lichoběžníkové tabulky.
Uživatelský avatar
D
 
Příspěvky: 1044
Registrován: sob 27 úno, 2010 1:52 pm
Bydliště: Brno

Re: Poraďte kolejové zarážedlo - šturc ve 3 epoše

Příspěvekod MiG » stř 13 úno, 2019 9:10 am

D píše:Zajímavá je stanice Hvězdonice. Manipulační kolej má jedno trpasličí odjezdové návěstidlo dovolující vlaku v daném směru odjezd z této koleje.


Ta kolej je podle pomůcek (gvd.cz) dopravní pro odjezd ve směru na Samechov.
MiG
 
Příspěvky: 768
Registrován: sob 14 úno, 2015 11:55 pm

Re: Poraďte kolejové zarážedlo - šturc ve 3 epoše

Příspěvekod lajblt » stř 20 úno, 2019 11:41 am

2 ttmili: V roce 1962 byly už všechny mechanické předvěsti jen s kruhovými plnými deskami. V pláncích zůstávalo jejich původní provedení, tj. s obdélníkem, ještě nějaký čas zachováno i u novějších plánků.
lajblt
 
Příspěvky: 774
Registrován: ned 06 bře, 2011 7:38 pm

Předchozí

Zpět na Velikost TT (komunita TT)

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník