Rozvod napájení pod kolejištěm (modulem)

Schémata, zapojení, návody, dotazy a postupy k využití v železničním modelářství.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf, 123.marek

Re: Rozvod napájení pod kolejištěm (modulem)

Příspěvekod Edys » úte 30 říj, 2018 11:46 am

A nedalo by se použít něco takového? Po celé délce modulu natáhnout licnu a na ní připojit tyto spojky. Snad to není úplně mimo.
Obrázek
Stavím pro zábavu ne pro 100% věrohodnost. Zábava je to oč tu běží.
http://www.moje-vlacky.cz
Uživatelský avatar
Edys
 
Příspěvky: 558
Registrován: sob 05 lis, 2016 9:24 pm
Bydliště: Slaný, práce Praha

Re: Rozvod napájení pod kolejištěm (modulem)

Příspěvekod look23 » úte 30 říj, 2018 12:41 pm

Edys píše:A nedalo by se použít něco takového? Po celé délce modulu natáhnout licnu a na ní připojit tyto spojky. Snad to není úplně mimo.
https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1grDhhv6H8KJjSspmq6z2WXXag.jpg


To nedoporučuju já. V autě jsem si přivádal LED na osvětlení zavazadlového prostoru a bylo s tím dost trápení, když auto jelo na našich silnicích.
Vzhledem k převážení modulu to bude stejné.
H0, ČSD epocha IV
look23
 
Příspěvky: 300
Registrován: ned 17 lis, 2013 2:20 pm

Re: Rozvod napájení pod kolejištěm (modulem)

Příspěvekod Miloš_P » úte 30 říj, 2018 1:22 pm

zdeno píše:
Pavel-HP píše:OT.
Zcela logicky se neposune nikam, když jsem ten drát instaloval pod modul při 22°C.
PS. Tebe jsem Zdeno taky neviděl a jak to tak vypadá, tak jsem o nic nepřišel.

tim ze mne urazis, tak tim zcela urcite nevyvratis mou pravdu a fakta !!
Proste si se s tim jeste nesetkal, jak zmeny teploty dokazou vytrhat (posunout) koleje i na skutecne zeleznici.
A to stoupne teplota jen treba z 30 na 40 st. a maji obrovske problemy !!

Možná by to chtělo si zopakovat fyziku ze střední školy...
http://reseneulohy.cz/486/prodlouzeni-kolejnic-na-trati
Uživatelský avatar
Miloš_P
 
Příspěvky: 346
Registrován: stř 20 pro, 2006 9:40 pm
Bydliště: Praha

Re: Rozvod napájení pod kolejištěm (modulem)

Příspěvekod Pavel-HP » úte 30 říj, 2018 3:00 pm

OT.
Takže drát, který byl instalován pod modul při 22°C, bude při 20°C delší?
To je to, oč tu běží.
TT, epocha III. - V., U profil
www.vlakytt.cz
Uživatelský avatar
Pavel-HP
 
Příspěvky: 720
Registrován: čtv 11 pro, 2008 2:47 pm
Bydliště: Praha

Re: Rozvod napájení pod kolejištěm (modulem)

Příspěvekod Trixt » úte 30 říj, 2018 3:10 pm

Pavel-HP: Kratší.
TT, panel 2520x1010 mm, epocha V, centrála DR5000, sběrnice LocoNet, sw RocRail
Trixt
 
Příspěvky: 257
Registrován: stř 13 čer, 2018 9:44 pm

Re: Rozvod napájení pod kolejištěm (modulem)

Příspěvekod vvitty » úte 30 říj, 2018 3:44 pm

Pavel-HP píše:OT.
Takže drát, který byl instalován pod modul při 22°C, bude při 20°C delší?
To je to, oč tu běží.


S klesajici teplotou se drát zkracuje a s rostouci prodluzuje, tedy alespon z beznych kovu. Dilatacni mezera se naopak s klesajici teplotou zvetsuje a s rostouci zmensuje.

V zasade nebude velky problem u modulu pri jeho pouziti protoze kdyz ho budes stavet doma a provozovat nekde v telocvicne tak teplota bude +/- shodna, problem muze nastat primarne pri transportu ve vymrzlem nebo naopak prehratem aute kdy se teplota vyrazne zmeni. Ale to vse je pomerne snadno resitelne, staci o tom vedet a zaridit se podle toho. U kolejiva na metrovem modulu budes mit dilatacni spary pritomne prirozene na zakonceni koleji u hrany modulu.
Stavebnice, díly, nářadí pro modeláře, osvětlení modelů, DCC - http://www.pojezdy.eu/eshop
Uživatelský avatar
vvitty
 
Příspěvky: 1916
Registrován: pát 28 pro, 2007 7:11 pm
Bydliště: Praha

Re: Rozvod napájení pod kolejištěm (modulem)

Příspěvekod zdeno » úte 30 říj, 2018 3:53 pm

Pavel-HP píše:OT.
Takže drát, který byl instalován pod modul při 22°C, bude při 20°C delší?
To je to, oč tu běží.

Delsi nebo kratsi ??
Uz je mi to jedno, proste teplotni dilatace tam byt musi a tim to pro mne konci.
Videl jsem na vlastni oci zdvihnute koleje o 5 cm nad plochu a to si urcite neudelal majitel sam.
Taky jsem videl hodne koleji vytrhnutych z podlozi a to je skoro neopravitelne.
Urcite to ma nejaky duvod a ja si myslim, ze to je teplota.
Uživatelský avatar
zdeno
 
Příspěvky: 1529
Registrován: pon 11 črc, 2011 8:54 am

Re: Rozvod napájení pod kolejištěm (modulem)

Příspěvekod hopeter » úte 30 říj, 2018 6:15 pm

Tu fyziku by to chtělo fakt zopakovat... :wink: Když taky čtu ty cifry o kolik se prodlouží metr ocelové kulatiny tak nevím jestli se mám smát nebo brečet... :?
TT a G , epocha III / IV , jen si tak hraju ...,V jednoduchosti je síla... HOnza PETERa
Uživatelský avatar
hopeter
 
Příspěvky: 1645
Registrován: pát 20 pro, 2013 3:03 pm
Bydliště: Červený Kostelec

Re: Rozvod napájení pod kolejištěm (modulem)

Příspěvekod petrh » úte 30 říj, 2018 6:23 pm

Hlavně se opět z odpovědí, které zajímají i mě např. stala ego masturbace několika stáleopakujících se. Možná takový Mcx by mohl vědět?
H0 se synem
1981-2001 dom. st. Včelnička | 2001-4 Slaný | 2004-6 Nelahozeves | od 2006 Kralupy n.V.
Uživatelský avatar
petrh
 
Příspěvky: 1365
Registrován: čtv 26 čer, 2008 11:14 am
Bydliště: Kralupy nad Vltavou

Re: Rozvod napájení pod kolejištěm (modulem)

Příspěvekod MirekTT » úte 30 říj, 2018 8:02 pm

Než to tu taky zamknou:
IMG_20181030_144923 (Medium).jpg

Prostě jen dvoužilový vodič protažený pod modulem a k němu z boku připájené přívody od kolejí přes seškrábnutou izolaci a zajištěné smršťovkou. Dilatační debaty se striktně odmítám účastnit stejně jako dohadování se o vhodnosti použití reproduktorového kabelu k modulovému vedení.
Upozornění! Toto je diskuzní fórum, a ne vševědopedie absolutních pravd!
www.ModulyBrno.cz
MirekTT
 
Příspěvky: 2250
Registrován: stř 03 pro, 2008 7:39 pm

Re: Rozvod napájení pod kolejištěm (modulem)

Příspěvekod Michal Šuhajda » stř 31 říj, 2018 4:49 am

Diky těm, kteří přispěli konstruktivní odpovědí k původnímu dotazu. Diskusím o dilataci komentovat už nebudu, ta sem nepatří. Co založit nové vlákno?
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 1605
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Re: Rozvod napájení pod kolejištěm (modulem)

Příspěvekod fulda » stř 31 říj, 2018 7:58 am

MirekTT píše:Než to tu taky zamknou:

Taky vem v ůvahu použití zemnící lišty do rozvaděče.
Obrázek
Obrázek
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.
Uživatelský avatar
fulda
 
Příspěvky: 4241
Registrován: pon 09 srp, 2010 8:08 am
Bydliště: Praha - Uhříněves

Re: Rozvod napájení pod kolejištěm (modulem)

Příspěvekod tondakladno » stř 31 říj, 2018 8:29 am

Já bych zvolil tvrdý drát např. průřez 1 mm. Na jedné straně ho ukotvím, na druhé použiji Anglickou matku. K drátu bych pájel potřebné licny. Myslí i bez
výpočtu se drát o moc nezkrátí ani neprodlouží.(nepočítal jsem to). Pokud i tak budete pochybovat, tak zařaďte mezi Anglickou matku a drát tažnou pružinu.
Anglickou matkou uděláte předpětí a pružina bude jako kompenzátor délkové roztažnosti drátu.
Já to řeším tímto způsobem: Používám elektromagnetické přestavníky, který má tři vstupy. +15V mám připojen na jeden prut kolejí, takže k přestavníku vedu
dva kabely a +15V si vemu s prutu. Tím zkrátím kabeláž. Podotýkám, že po prutu můžete pustit co chcete, trakční napájení, 15V, 12V atd. za předpokladu, že
každé napětí má svou zem. V mém případě mám jedno trafo usměrněné na 15V a pro trakci druhé usm. na 12V.
tondakladno
 
Příspěvky: 102
Registrován: sob 12 kvě, 2018 12:40 pm
Bydliště: Kladno

Re: Rozvod napájení pod kolejištěm (modulem)

Příspěvekod modelarTT/TTe » stř 31 říj, 2018 11:10 am

AhojTTe,

toto popsané řešení " +15V mám připojen na jeden prut kolejí, takže k přestavníku vedu
dva kabely a +15V si vemu s prutu." je technicky možné, ovšem vzhledem k nadpisu vlákna, zmiňujícího též moduly, jen upozorním, že takto na modulovce postupovat nelze a je potřeba dodržet postupy pro zapojení uvedené v normách pro modulovku toho kterého měřítka či klubu, pro TT v Zababově, kde podle normy pro stavbu modulů platí, že " •Rozvody pro napájení hnacích vozidel nesmějí být použity pro ovládání nebo napájení příslušenství. Pro napájení příslušenství musí být vždy samostatný napájecí zdroj." (čl. 3/1 druhá odrážka).
Norma pro stavbu modulů je přístupná např. zde:

http://144267.w67.wedos.ws/sekce/tt-pro ... bu-modulu/

a je plně kompatibilní s normou sekce TT-ČSD v Zababově, přičemž ji převzaly a používají i kluby Trati 3b, KŽM Kokava a Railnet. Uvedené zapojení vyhovuje i pro účast na setkáních v Německu a Polsku.
modelarTT/TTe
 
Příspěvky: 52
Registrován: úte 24 črc, 2018 2:37 pm

Re: Rozvod napájení pod kolejištěm (modulem)

Příspěvekod MiG » stř 31 říj, 2018 11:31 am

Miloš_P píše:
zdeno píše:
Pavel-HP píše:OT.
Zcela logicky se neposune nikam, když jsem ten drát instaloval pod modul při 22°C.
PS. Tebe jsem Zdeno taky neviděl a jak to tak vypadá, tak jsem o nic nepřišel.

tim ze mne urazis, tak tim zcela urcite nevyvratis mou pravdu a fakta !!
Proste si se s tim jeste nesetkal, jak zmeny teploty dokazou vytrhat (posunout) koleje i na skutecne zeleznici.
A to stoupne teplota jen treba z 30 na 40 st. a maji obrovske problemy !!

Možná by to chtělo si zopakovat fyziku ze střední školy...
http://reseneulohy.cz/486/prodlouzeni-kolejnic-na-trati

Existuje školní úloha, která se ptá žáčků, zda lze podlézt obruč kolem rovníku, pokud ji prodloužíme z těsného stavu (obvod 40000km) o 10m (téměř o 2 rády menší relativní prodloužení, než v případě teplotní roztažnosti koleje) a rovník je kruhový bez vlivu krajiny.
Komu se nechce počítat, tak prozradím, že lze a to celkem pohodlně.
Takže, pokud zdeno mluví o vybočení při pevně zachycených koncích, tak asi může být několik cm. Nechce se mi počítat tětivy.
Jen těch 30 a 40 stupňů na skutečné trati je velmi zjednodušeno.

Jinak k dotazu.
Dal bych měděnou licnu o průřezu nejméně 1,5mm2 a odbočení k jednotlivým prutům připájel v místech odstraněné izolace a překryl (přeizoloval) smršťovací bužírkou.
Použití dvou různých barev taky není k zahození u členitějšího vedení páteře.
MiG
 
Příspěvky: 691
Registrován: sob 14 úno, 2015 11:55 pm

PředchozíDalší

Zpět na Elektrika a elektronika

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník