Rozvod napájení pod kolejištěm (modulem)

Schémata, zapojení, návody, dotazy a postupy k využití v železničním modelářství.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf, 123.marek

Rozvod napájení pod kolejištěm (modulem)

Příspěvekod Michal Šuhajda » pon 29 říj, 2018 2:27 pm

Napájení - Sběrnice
Zdravím, včera jsem otočil první modul se staničním zhlavím. Při pohledu na počet drátů vedoucích od jednotlivých kolejových úseků mi trochu zatrnulo. Představa, že budu používat "čokolády" jako u malých modulů se mi moc nelíbí, tak zvažuju využití nějaké sběrnice, na kterou se bude možno připojit kdekoliv - napadl mě pár mě svařovacích drátů.
Nemáte někdo podobnou zkušenost?
Díky za rady a tipy.
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 1605
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Re: Rozvod napájení pod kolejištěm (modulem)

Příspěvekod zdeno » pon 29 říj, 2018 3:29 pm

jen poznamka, svarovaci pomedene draty jsem pouzil, zahodil.
Je tam obrovsky problem s tepelnou roztaznosti, kdy nasponovane se v zime utrhnou a volne se v teple zkrouti. Na delce 1 metr pres modul se vyosi o 10cm.
---
Nakonec jsem skoncil u jednostrannych plosnych spoju, kde jsem si nastrihal ctverecky 4x8 cm a ty v polovicke proskrabnul a prisrouboval na bocnice modulu. A odtud jsem tahal draty na jednotlive koleje.
Uplne staci telefonni draty, 0.5mm, protoze do jednoho useku netece vic nez 1A a to bohate zvladnou. Dusledne doporucuji pajet, sroubky se uvolnuji nebo zrezavi.
A tyto plosaciky mezi sebou spojovat silovym kabelem aspon na 10A, teda aspon 3mm a doporucuji lanko, ne drat.
---
Desetilete zkusenosti z modulovky ;-)
Uživatelský avatar
zdeno
 
Příspěvky: 1529
Registrován: pon 11 črc, 2011 8:54 am

Re: Rozvod napájení pod kolejištěm (modulem)

Příspěvekod vvitty » pon 29 říj, 2018 4:17 pm

Svarovaci draty myslis medene ?
Stavebnice, díly, nářadí pro modeláře, osvětlení modelů, DCC - http://www.pojezdy.eu/eshop
Uživatelský avatar
vvitty
 
Příspěvky: 1916
Registrován: pát 28 pro, 2007 7:11 pm
Bydliště: Praha

Re: Rozvod napájení pod kolejištěm (modulem)

Příspěvekod Brejla » pon 29 říj, 2018 4:39 pm

Pokud se na drátech udělají dilatační kompenzátory (obdobně jako "U" na dálkových potrubích), tak nebude s délkou při změně teploty problém.
Brejla
 
Příspěvky: 881
Registrován: sob 18 črc, 2015 8:25 am

Re: Rozvod napájení pod kolejištěm (modulem)

Příspěvekod Michal Šuhajda » pon 29 říj, 2018 5:12 pm

Ahoj,
svařovací dráty jsem měl na mysli ocelové poměděné. Že tak výrazně dilatují mě nenapadlo. Jednitlivé přívody jsou z licny (lanka) 0,5 mm2.
Pro průběžné vedení bylo kdysi v doporučeních licna 2x0,75 s banální. Tyto kabely používám. Počítám s tím, že bude pod celou stanicí vedení v jednom kuse s odbočkami pro vedlejší trať a pro stanici na krajním dílu.
Původní nápad byl, protáhnout po stanách modulu dráty bez izolace, levá kolej vlevo, pravá vpravo. Ty svářecí se mi líbí, že jsou tuhé, ale měď je zřejmě lepší, určitě pro pájení. A jednotilé přívody (mimo srdcovek) tahat kolmo a připájet. Říkam si, že to bude přehledné. Nedělám kolejové indikační, ani jiné obvody. Tedy mohu vše propojit “natvrdo”. Systém hnízd - rozvodných bodů mi přijde komplikovanější hlavně neprehlednější.
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 1605
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Re: Rozvod napájení pod kolejištěm (modulem)

Příspěvekod vvitty » pon 29 říj, 2018 5:37 pm

Ocelove pomedene budou mit velky merny odpor, takze si tam zbytecne pridas ztraty, odpory, studene spoje protoze se to bude blbe pajet a podobne. Pokud chces neco o trochu prijatelnejsiho v provedeni primem a tuhem tak si kup mosaznou kulatinu 2 - 3 mm prumer, merny odpor je o 30% nizsi a neco dozenes vetsim prurezem. V obchode s hutnim materialem to stoji par desetikacek, pokud chces na jeden modul tak nejblizsi Hornbach nebo jine obchody. A nebo vezmi 3x2.5 CYKY, oholit a je to hotove za par korun, maly odpor, nejlepe se paji.

Ulozeni staci udelat tak aby pobralo zmenu delky na 1 metru cca o 1 mm, to je tak nejak dilatace metroveho prutu mosazi mezi vylozenim z auta v - 25C a postavenim v pokoji kde mas + 25C. S timtez musis pocitat i u koleji...
U ocelovych svarovacich dratu to bude jeste mene, pokud tedy nemas specialni s teplotnim soucinitelem o dva rady nad fyzikalnimi tabulkami normalnich smrtelniku aby to hodilo 10cm na metrovem modulu.
Stavebnice, díly, nářadí pro modeláře, osvětlení modelů, DCC - http://www.pojezdy.eu/eshop
Uživatelský avatar
vvitty
 
Příspěvky: 1916
Registrován: pát 28 pro, 2007 7:11 pm
Bydliště: Praha

Re: Rozvod napájení pod kolejištěm (modulem)

Příspěvekod zdeno » pon 29 říj, 2018 6:45 pm

vvitty píše: o dva rady nad fyzikalnimi tabulkami normalnich smrtelniku aby to hodilo 10cm na metrovem modulu.

ono treba cist s porozumenim pisaneho ! To se neprodlouzilo o deset cm, ale vyosilo.
Teda kdyz zapres ten drat mezi dva body a nasledne ho ohrejes, tak se ve stredu ten drat posune o nejakou hodnotu do boku.
---
Vyzkousej a cekam omluvu !!
Uživatelský avatar
zdeno
 
Příspěvky: 1529
Registrován: pon 11 črc, 2011 8:54 am

Re: Rozvod napájení pod kolejištěm (modulem)

Příspěvekod Michal Šuhajda » pon 29 říj, 2018 7:10 pm

Jo, měděný drát (CYKY) bude asi nejlepší. Navíc ho mám doma minimálně na první dil a použil jsem ho i už i jinde. Co se týká dilatace oceli pochopil jsem správně, ze jde o deformaci následkem vzpěru a ne prodloužení. Sice jsem ocelovou konstrukci počítal naposled ve škole, ale něco v hlavě ještě tu a tam zůstává. Diky.
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 1605
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Re: Rozvod napájení pod kolejištěm (modulem)

Příspěvekod vvitty » pon 29 říj, 2018 7:25 pm

Jde o deformaci nasledkem zmeny rozmeru pri zmene teploty - meni se delka, sirka i vyska, nicmene u prumeru 2mm to muzeme zcela zanedbat. Na delce to udela +/- 1mm na metru a to beru extremni pripady vymrznuti nebo ponechani modulu v rozpalenem aute. Presto je s tim potreba pocitat a upevnit to tak aby drat mohl mirne pracovat - pro sikovneho modelare to jiste nebude problem.

Zdeno : omlouvam se, pro vyoseni o 10 cm je treba prodlouzeni pouze cca 2 cm takze to nebude o dva rady ale pouze o jeden a neco oproti tabulkam. Tedy pri beznych teplotach.
Stavebnice, díly, nářadí pro modeláře, osvětlení modelů, DCC - http://www.pojezdy.eu/eshop
Uživatelský avatar
vvitty
 
Příspěvky: 1916
Registrován: pát 28 pro, 2007 7:11 pm
Bydliště: Praha

Re: Rozvod napájení pod kolejištěm (modulem)

Příspěvekod Brejla » úte 30 říj, 2018 6:06 am

vvitty píše:Jde o deformaci nasledkem zmeny rozmeru pri zmene teploty - meni se delka, sirka i vyska, nicmene u prumeru 2mm to muzeme zcela zanedbat. Na delce to udela +/- 1mm na metru a to beru extremni pripady vymrznuti nebo ponechani modulu v rozpalenem aute. Presto je s tim potreba pocitat a upevnit to tak aby drat mohl mirne pracovat - pro sikovneho modelare to jiste nebude problem.

Zdeno : omlouvam se, pro vyoseni o 10 cm je treba prodlouzeni pouze cca 2 cm takze to nebude o dva rady ale pouze o jeden a neco oproti tabulkam. Tedy pri beznych teplotach.


Omluvu je možno trochu zmírnit, protože Zdeno taky neuvedl, že modul ohřál o 1667°C oproti teplotě při montáži, aby k takovému prodloužení a z něho vyplývajícímu vyosení došlo.
Brejla
 
Příspěvky: 881
Registrován: sob 18 črc, 2015 8:25 am

Re: Rozvod napájení pod kolejištěm (modulem)

Příspěvekod zdeno » úte 30 říj, 2018 8:43 am

vvitty píše:Zdeno : omlouvam se, pro vyoseni o 10 cm je treba prodlouzeni pouze cca 2 cm takze to nebude o dva rady ale pouze o jeden a neco oproti tabulkam. Tedy pri beznych teplotach.

vis co, vyzkousej a potom pis.
---
Uz jsem videl koleje zdvihnute o 3 cm na delce 50cm, kdy se to vytrhlo z podlozi. A nebyly to nijake extremni teploty.
Mozna, kdyz trosku pogooglis, tak neco podobne najdes ;-)
Pokud by to bylo tak zanedbatelne, proc na to kazdy trosku znaly modelar upozornuje ??
Proc se delaji dilatacni mezery na kazdem modulu ? Ze by to nevedeli, ze to je zbytecne ;-)

dodatek
a ty dilatacni mezery nejsou vetsi nez 1-2 mm, takze prodlouzeni o 1 mm je opravdu kriticke !!
Uživatelský avatar
zdeno
 
Příspěvky: 1529
Registrován: pon 11 črc, 2011 8:54 am

Re: Rozvod napájení pod kolejištěm (modulem)

Příspěvekod Pavel-HP » úte 30 říj, 2018 8:56 am

OT.
"Vycvaknout" na metrovém modulu 2mm koleje, tak to potom musí být "extra" jízda. Zvláště v oblouku to bude vzrušující.
Dilatace se samozřejmě dělá, ale takovouhle brutální jsem ještě neviděl. Možná u gigantických měřítek, tak maximálně na zahrádce, mezi kytičkama.
TT, epocha III. - V., U profil
www.vlakytt.cz
Uživatelský avatar
Pavel-HP
 
Příspěvky: 720
Registrován: čtv 11 pro, 2008 2:47 pm
Bydliště: Praha

Re: Rozvod napájení pod kolejištěm (modulem)

Příspěvekod zdeno » úte 30 říj, 2018 9:32 am

Pavel-HP píše:OT.
Dilatace se samozřejmě dělá, ale takovouhle brutální jsem ještě neviděl.

Jeste si toho nevidel ;-) Ja treba nevidel snezneho muze ;-)
Doporucuje se kazdych 1/2 metru dilatace 0,5mm, takze narust do 1 mm je v norme. A fakt jsem videl i vetsi.
Nezapomente na to, ze v teple se ta mezera zmensuje. Takze pokud je v hale nebo doma 20 st. tak nejsou problemy.
---
Ale vazne,
vyzkousel to nekdo, o kolik se posune do boku metrovy drat kolejiva pri ohrati treba o tricet stupnu, kdyz je pevne na koncich prichyceny ??
Z -10 st na +20st. Coz je realne pri transportu na setkani.
Uživatelský avatar
zdeno
 
Příspěvky: 1529
Registrován: pon 11 črc, 2011 8:54 am

Re: Rozvod napájení pod kolejištěm (modulem)

Příspěvekod Pavel-HP » úte 30 říj, 2018 9:44 am

OT.

Zcela logicky se neposune nikam, když jsem ten drát instaloval pod modul při 22°C.

PS.
Tebe jsem Zdeno taky neviděl a jak to tak vypadá, tak jsem o nic nepřišel.
TT, epocha III. - V., U profil
www.vlakytt.cz
Uživatelský avatar
Pavel-HP
 
Příspěvky: 720
Registrován: čtv 11 pro, 2008 2:47 pm
Bydliště: Praha

Re: Rozvod napájení pod kolejištěm (modulem)

Příspěvekod zdeno » úte 30 říj, 2018 10:44 am

Pavel-HP píše:OT.
Zcela logicky se neposune nikam, když jsem ten drát instaloval pod modul při 22°C.
PS. Tebe jsem Zdeno taky neviděl a jak to tak vypadá, tak jsem o nic nepřišel.

tim ze mne urazis, tak tim zcela urcite nevyvratis mou pravdu a fakta !!
Proste si se s tim jeste nesetkal, jak zmeny teploty dokazou vytrhat (posunout) koleje i na skutecne zeleznici.
A to stoupne teplota jen treba z 30 na 40 st. a maji obrovske problemy !!
Uživatelský avatar
zdeno
 
Příspěvky: 1529
Registrován: pon 11 črc, 2011 8:54 am

Další

Zpět na Elektrika a elektronika

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků