vratná smyčka a moduly k ní

Vše pro digitální provoz - dotazy, praxe, návody, postupy, normy, kompatibilita atd.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf

vratná smyčka a moduly k ní

Příspěvekod okoun » ned 28 říj, 2018 3:41 pm

nevíte prosím jaký je rozdíl mezi:

https://www.itvlaky.cz/rizeni-provozu-- ... enz-12200/

a

https://www.itvlaky.cz/elektronicke-mod ... c-ste-041/

tedy krom ceny? umí ten LENZ něco více?
okoun
 
Příspěvky: 26
Registrován: pát 21 zář, 2018 9:23 am

Re: vratná smyčka a moduly k ní

Příspěvekod JOHNZ » ned 28 říj, 2018 4:25 pm

Na tom LENZe sa dá nastavovať citlivosť detekcie.
JOHNZ
 
Příspěvky: 74
Registrován: sob 05 led, 2008 9:24 pm

Re: vratná smyčka a moduly k ní

Příspěvekod okoun » ned 28 říj, 2018 4:38 pm

a ten LENZ se zapojí datově jen do JK nebo má nějaký jiný konektor?
okoun
 
Příspěvky: 26
Registrován: pát 21 zář, 2018 9:23 am

Re: vratná smyčka a moduly k ní

Příspěvekod MiG » ned 28 říj, 2018 4:45 pm

LENZ může být použit i na točnu. Nemusíte moc dumat který drát na kterou kolejnici, stačí jen dodržet vstup před smyčkou a výstup na kolej uvnitř smyčky (nebo most točny).
U STE041 musíme přesně vědět polaritu signálů DCC do relé i z relé vzhledem ke kolejnicím a ovládacímu napětí přepínacího relé (ze zpětných hlášení výhybek).
Na oplátku nebudou problémy s přepínáním, když si LENZ může náhodně vyhodnotit, že přišla proudová špička, protože jsou ve smyčce dvě loko.
MiG
 
Příspěvky: 692
Registrován: sob 14 úno, 2015 11:55 pm

Re: vratná smyčka a moduly k ní

Příspěvekod MiG » ned 28 říj, 2018 4:47 pm

okoun píše:a ten LENZ se zapojí datově jen do JK nebo má nějaký jiný konektor?

Vstupní JK - kolej před smyčkou
Výstupní JK - kolej ve smyčce
MiG
 
Příspěvky: 692
Registrován: sob 14 úno, 2015 11:55 pm

Re: vratná smyčka a moduly k ní

Příspěvekod belgarat » ned 28 říj, 2018 5:03 pm

Pozor, jedna se o 2 RUZNE zpusoby rizeni.

Vyrobek STE je ASI (jen podle popisu) vhodny jen na JEDNOSMERNY prujezd smyckou - neni to autonomni modul, potrebuje napojeni na ohlas prestavniku. Proste "jen" prepina polaritu podle vstupni vyhybky balonove smycky.
LENZ modul je autonomni, zalozeny na detekci zkratu. Anglicky popis viz zde: http://www.lenzusa.com/1newsite1/Manuals/lk200.pdf da se pouzit i na jine smycky nez "balony".

Rozbory viz http://www.fucik.name/masinky/vratka/, http://lokopin.wz.cz/kolejivo/smycky.htm
TT analog + digital ep. IVa-b; NanoX.
Nemodelar, greenhorn, pseudoprogramator, pindac nesmyslu
belgarat
 
Příspěvky: 976
Registrován: čtv 27 pro, 2012 9:36 pm
Bydliště: Hřebeč u Kladna

Re: vratná smyčka a moduly k ní

Příspěvekod JOHNZ » ned 28 říj, 2018 5:07 pm

belgarat: Dobrý postreh, ja poznám od STE tento modul https://www.itvlaky.cz/rizeni-provozu-- ... u-ste-023/ a neskúmal som, že toto môže byť niečo iné.
JOHNZ
 
Příspěvky: 74
Registrován: sob 05 led, 2008 9:24 pm

Re: vratná smyčka a moduly k ní

Příspěvekod zdeno » ned 28 říj, 2018 6:01 pm

nejak nedoporucuji silove prepinani polarity na principu zkratu.
Hlavne zvukove loko s velkym odberem muzou delat problemy.
Existuje spousta napadu a zarizeni, ktere to umi i bez detekce zkratu, teda na principu detekce jizdy loko.
Uživatelský avatar
zdeno
 
Příspěvky: 1530
Registrován: pon 11 črc, 2011 8:54 am

Re: vratná smyčka a moduly k ní

Příspěvekod JOHNZ » ned 28 říj, 2018 7:14 pm

zdeno: Čo sme u nás robili experimenty s prúdovou záťažou centrály/boostera, tak sme nikdy nevideli, že by aj zvuková loko brala viac než nejakých 700mA (a to sme toho skúšali dosť, ešte aj hlasitosť sme vytúrovali naplno, ale možno sme toho skúsili stále málo), takže sa domnievam, že ak sa ten odpájací modul robí kvalitne (a teda by som siahol skôr po drahších výrobkoch), musí v prípade smyčky na jeden vlak fungovať bez problémov, okrem nejakých fakt hraničných prípadov, že by sa do smyčky poslal vlak v dajmetomu trojitej alebo štvoritej trakcii, všetky loko so zvukom a ešte s pomerne značnou záťažou (napr. vozne s nie úplne hladkým chodom).

My teda používame smyčkové moduly len v točniach (kde je tá situácia výrazne lepšia), máme moduly Lenz a zatiaľ neevidujeme žiadny problém.
JOHNZ
 
Příspěvky: 74
Registrován: sob 05 led, 2008 9:24 pm

Re: vratná smyčka a moduly k ní

Příspěvekod okoun » ned 28 říj, 2018 10:26 pm

HonzaM píše:Digikeijs má připraven modul vratné smyčky DR5013. Nyní jsou ve fázi testování první kusy. Modul určený pro sběrnici LocoNet funguje na principu detekce obsazení, disponuje ultrarychlým relé zatížitelným 3A a funkcí RailCom pro zobrazení adresy lokomotivy. Cena modulu bude 1790 Kč a je možná předobjednávka. Bohužel zatím nemám k dispozici návod k obsluze a bližší informace nemohu poskytnout.


to zní zajímavě ale pouze v teoretické rovině když zatím není výrobek určen k prodeji :( a zjevně to vypadá že tento rok 2018 ještě nebude, to už by se vědělo :)
takže nejlepší volba dnes asi bude ten LENZ modul....
okoun
 
Příspěvky: 26
Registrován: pát 21 zář, 2018 9:23 am

Re: vratná smyčka a moduly k ní

Příspěvekod Trixt » ned 28 říj, 2018 11:50 pm

okoun: Jenže problém je, že LENZ je založen na principu detekce zkratu, ale DR5013 na principu detekce obsazení úseku, a to je dost zásadní rozdíl. DR5013 v sobě již obashuje i detekci obsazení smyčky (i RailCom), což je u LENZ nutno řešit odděleně. Osobně bych se do modulů založených na principu detekce zkratu moc nepouštěl. Pokud by se mi nechtělo čekat na DR5013, a nechtěl to řešit třeba pomocí optočlenů, raději bych se kouknul na modul KSM-SG-G, který je obdobně založen na bezzkratové detekci.
TT, panel 2520x1010 mm, epocha V, centrála DR5000, sběrnice LocoNet, sw RocRail
Trixt
 
Příspěvky: 259
Registrován: stř 13 čer, 2018 9:44 pm

Re: vratná smyčka a moduly k ní

Příspěvekod HonzaM » pon 29 říj, 2018 8:25 am

okoun píše:
HonzaM píše:Digikeijs má připraven modul vratné smyčky DR5013. Nyní jsou ve fázi testování první kusy. Modul určený pro sběrnici LocoNet funguje na principu detekce obsazení, disponuje ultrarychlým elektronickým MOSFET relé zatížitelným 3A a funkcí RailCom pro zobrazení adresy lokomotivy. Cena modulu bude 1790 Kč a je možná předobjednávka. Bohužel zatím nemám k dispozici návod k obsluze a bližší informace nemohu poskytnout.


to zní zajímavě ale pouze v teoretické rovině když zatím není výrobek určen k prodeji :( a zjevně to vypadá že tento rok 2018 ještě nebude, to už by se vědělo :)
takže nejlepší volba dnes asi bude ten LENZ modul....

Podle stránky Digikeijsu na Facebooku už byly první kusy předány na testování a věřím že v listopadu jak slibovali budou. Zatím ale konkrétní informaci od šéfa prodeje ani od vývojáře nemám.
Naposledy upravil HonzaM dne pon 29 říj, 2018 4:46 pm, celkově upraveno 1
N, epocha 5,6, DR5000, TC9 Gold
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 1648
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: vratná smyčka a moduly k ní

Příspěvekod zdeno » pon 29 říj, 2018 8:34 am

JOHNZ píše:zdeno: Čo sme u nás robili experimenty s prúdovou záťažou centrály/boostera, tak sme nikdy nevideli, že by aj zvuková loko brala viac než nejakých 700mA (a to sme toho skúšali dosť, ešte aj hlasitosť sme vytúrovali naplno, ale možno sme toho skúsili stále málo), takže sa domnievam, že ak sa ten odpájací modul robí kvalitne (a teda by som siahol skôr po drahších výrobkoch), musí v prípade smyčky na jeden vlak fungovať bez problémov, okrem nejakých fakt hraničných prípadov, že by sa do smyčky poslal vlak v dajmetomu trojitej alebo štvoritej trakcii, všetky loko so zvukom a ešte s pomerne značnou záťažou (napr. vozne s nie úplne hladkým chodom).
My teda používame smyčkové moduly len v točniach (kde je tá situácia výrazne lepšia), máme moduly Lenz a zatiaľ neevidujeme žiadny problém.

muj prispevek je napisany hodne podminecnym zpusobem a nikde nepisem o tom, ze je to "extra super" problematicke a nebezpecne !!
To ze pouziavs "horsi a mozna" likvidacni zarizeni je ciste tvoje volba.
Ja mam radsi predchazeni problemum, nez nasledne plakat nad rozlitym mlekem. ;-)
---
Teda pokud je to mozne !!!!, pouzijem jine reseni.
Uživatelský avatar
zdeno
 
Příspěvky: 1530
Registrován: pon 11 črc, 2011 8:54 am

Re: vratná smyčka a moduly k ní

Příspěvekod JOHNZ » pon 29 říj, 2018 9:31 am

zdeno: Ja som si toho vedomý, ide o to, že keď niekto s tvojimi znalosťami napíše, že tam riziko je, tak to nováčika samo o sebe vystraší. Ja som k tomu len dopísal, že sme pomerne dôsledne overovali, že nám to mašinky nezlikviduje. A ani nelikviduje. Takže áno, nejaké riziko možno je, ale je (aspoň podľa toho, čo sme zatiaľ zistili) hlboko pod tolerovateľnou mierou. Ale bude to proste chcieť použiť kvalitný modul. Nepredpokladám, že by Lenz roky rokúce vyrábal niečo, čo by (hoc i len v minime prípadov) ničilo modely.

Možno by stálo za to ešte uviesť mierku. Jediný prípad, kde som fakt niekedy v živote vôbec videl skratom uškvarený vlak, bolo Nko. Takže tam by som o použití iných modulov, než založených na detekcii skratu pouvažoval. V TT už to bude hroziť minimálne (možno pri nejakej MUVke alebo niečom inom, fakt malom) a v H0 by som sa nebál vôbec. A tiež či to bude do smyčky alebo do točne. V točni totiž iné prístupy nefungujú. Alebo?

Inak modul založený na detekcii obsadenia som ešte neskúmal, ale ak sa taká slučka má prechádzať obojsmerne, tak to bude mať asi celkom zložité zapojenie, či? Potrebujem mať tú koľaj rozdelenú na tri sekcie z toho aspoň v dvoch detekciu a ešte sa dívať na stav výhybky, ktorým smerom ide vlak, aby to pokrylo aj také stavy, ako že ide vlak s postrkom, na ktorom je funkčná loko? Naozaj neviem a pýtam sa.
JOHNZ
 
Příspěvky: 74
Registrován: sob 05 led, 2008 9:24 pm

Re: vratná smyčka a moduly k ní

Příspěvekod Tomas Lebeda » pon 29 říj, 2018 9:35 am

zdeno píše:muj prispevek je napisany hodne podminecnym zpusobem a nikde nepisem o tom, ze je to "extra super" problematicke a nebezpecne !!
To ze pouziavs "horsi a mozna" likvidacni zarizeni je ciste tvoje volba.
Ja mam radsi predchazeni problemum, nez nasledne plakat nad rozlitym mlekem. ;-)
---
Teda pokud je to mozne !!!!, pouzijem jine reseni.


Osobně mám taky modul smyčky LENZ založený na principu zkratu.
Přemínám úsek spirály mezi dvěmi vratnými smyčkami a to včetně zhlaví SN.
Lokomotivy ho projíždějí naprosto bezproblémů.
Takže bych ho rozhodně nenazýval likvidačním!
Kolejiště mám v TT.
Tomas Lebeda
 
Příspěvky: 182
Registrován: úte 24 led, 2017 12:41 pm
Bydliště: Praha 6

Další

Zpět na DCC v praxi

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: TTmili a 2 návštevníků