Hledám rádce pro stavbu kolejiště TT

Absolutní začátky s modelovou železnicí. Dotazy na úplně základní věci.

Moderátoři: Abe Simpson, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Hledám rádce pro stavbu kolejiště TT

Příspěvekod Morris Zapp » čtv 22 lis, 2018 5:20 pm

jirmicz píše:...a Ošelín na trati Plzeň-Cheb.
Jo, Ošelín: kdybych našel záložní disk, který jsem pečlivě uschoval :roll: , tak na něm mám Ošelín vyprojektovaný. Po délkové kompresi má 4 metry 80 cm...
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 629
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Re: Hledám rádce pro stavbu kolejiště TT

Příspěvekod AlexD » sob 08 pro, 2018 8:09 pm

Pokud můžu přidat svůj náhled, tak nejzajímavější na železničním modelu je simulace železničního provozu, jízda vlaku od někud někam. železniční provoz, dělá posun. Tím je zajímavý. Zobrazení provozu nádraží na kruhovém oválu, kde se ve viditelné části jen střídají vlaky ze skrytého nádraží se po čase omrzí (jako autodráha). Pokud chceš znázornit funkční železnici tak navrhuji odbočnou stanici s malou vedlejší tratí zastávkou a koncovou stanicí. Může tam jezdit motoráček posílený přípojným vozem v době silného provozu, kde se na koncové stanici musí posunovat objíždět přípojný vůz jakož i odstavovat v odbočnéné stanici a manipulační vlak, který vozí pár vozů na nakládku a vykládku do koncové stanice, v odbočné stanici zas odstavuje jiné vozy k nakládce/vykládce a provoz na hlavní trati simuluje provoz zleva i z prava (pokud se nejedná o stanici koncovou) ze skrytého nádraží. (není to moje myšlenka, ale zamlouvá se mi). Převzal jsem ji z příručky pro železniční modeláře "ŽELEZNIČNÍ PROVOZ V MODELU" od Jiřího a Zdeňksa Švába. (ještě se dá snad sehnat).
Pokud se týká instalace kolejiště na desku (180x100) mám takovou myšlenku na kterou mě přivedly v poslední době oblíbené modulové kolejiště. Jestli máte volné dvě , či dokonce tři obvodové stěny, (dnes už nejsou v módě nábytkové stěny sahající po celé stěně od podlahy ke stropu), využil bych myšlenku modulového kolejiště. Jednak by pohledově byl při jízdě vlak dýl na očích a dal by se znázornit skutečný provoz od někud někam. Kolejiště nebude tak "trčet do místnosti" a bude-li na závěsech, dá se ze zdi sejmout a schovat jednotlivé"moduly" v úložném prostoru. Iniciativě se meze nekladou. Přeji mnoho úspěchů.
Uživatelský avatar
AlexD
 
Příspěvky: 26
Registrován: úte 26 led, 2016 7:53 pm
Bydliště: Dambořice

Re: Hledám rádce pro stavbu kolejiště TT

Příspěvekod Morris Zapp » sob 08 pro, 2018 9:34 pm

AlexD píše:navrhuji odbočnou stanici s malou vedlejší tratí zastávkou a koncovou stanicí
Plně souhlasím s tvými názory na ovály a podobné zhůvěřilosti - jenomže tímhle jsi nic nevyřešil: lokálka sice bude mít modelový provoz, ale hlavní trať bude zase ten ovál, nebo něco podobného, a to by na ní měl být provoz silnější, než na té lokálce. Modelovost v háji zeleném...
Lepší je nahradit odbočnou stanici rovnou skryťákem - a do ušetřeného prostoru se dá vložit další lokálková nácestná stanice pro oživení modelového provozu. Nebo přímo provozní centrum lokálky typu Kutná Hora město, které bohatě vynahradí chybějící odbočnou stanicí.
Alternativně lze koncipovat odbočnou stanici typu Čáslav a znázornit v modelu jenom onu místní část a nákladní zátěž do a ze skryťáku předávat cestou posunu po manipulačních kolejích.
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 629
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Re: Hledám rádce pro stavbu kolejiště TT

Příspěvekod AlexD » ned 09 pro, 2018 8:11 am

Doplnění .....Při volbě kolejiště, se musí přihlížet k několika aspektům. Asi nejzásadnější je prostor. Další, kdo si s kolejištěm bude "hrát". Počet lidí, kolik lidí bude kolejiště obsluhovat. Já jsem nejdříb zapojil do činnosti děti, (tři). Každý měl svoje nádraží sólo ovládané a posílali jsme si vlaky. V nákladních i zboží na vykládku. Piškotky, burizony a lentilky- ty v kontejnerech, tenké tyčinky (dřevo) nevyloupané arašidy a po vyloupání (to na mojem nádraží) v kontejnerech zpět. O to víc je to zaujalo, když byly menší a přeprava "zboží" zůstala i v pozdejším věku. Museli posunovat, odstavovat vozy atd. Teď se orientuji na vnoučata... No ale zpět ke kolejišti... Záleží i na tom jaké vlaky chci provozovat a kterou epochu. Pro menší kolejiště, jak zamýšlíte, bych navrhoval (jak už jsem psal) odbočnu stanici s vedlejší tratí, dle prostoru buď jako koncovou, nebo uprostřed trati a skryté nádraží do rohu místnosti jako více-kolejnou vratnou smyčku (podle toho kolik vlaků chci střídat). V rohu místnosti se skryté nádraží spíš schová. Případně dvě - dle prostoru. I prostor přes vchod/dveře se dá využít pomocí mostu. Pokud se týká ovládání, asi záleží na tom, zda už mám pořízené nějké vozidla: Jestli starší, tak je analog jasný. Budu-li ovládat kolejiště sám s novějšími vozidly (budu-li si vozidla a ostatní teprv pořizovat),tak už digitál. Chce to zvážit všechny aspekty. Dobré je seznámit se mimo navrhované příručky "ŽELEZNIČNÍ PROVOZ V MODELU" pročíst si i "MODELY ŽELEZNICE V TERÉNU" od nestora železničního modelářstvá Vladimíra Zusky. Ta už se dá sehnat hůř, někdy se objeví v antikvariátu, nebo na Aukru. Ale určitě se dají sehnat obě navrhované příručky v knihovně (díky meziknihovní výpujční službě) a to co mě zajímá si ofotit, nebo oskenovat. Mnoho úspěchů..
Uživatelský avatar
AlexD
 
Příspěvky: 26
Registrován: úte 26 led, 2016 7:53 pm
Bydliště: Dambořice

Předchozí

Zpět na Začátečnické dotazy

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: jaro99 a 1 návštěvník