TT "šoupaliště" 100x20

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: Abe Simpson, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

TT "šoupaliště" 100x20

Příspěvekod JBr » úte 07 srp, 2018 6:29 pm

Tři týdny zpět jsem definitivně odstrojil a zlikvidoval nedostavěné "dočasné" kolejiště, které jsem začal budovat před 8 lety a na které jsem po narození dětí prakticky nesáhnul. Navíc od přestěhování z bytu do domku leželo jen zabalené v garáži, protože se rozměrově stejně nikam nehodilo.

Když jsem uviděl, co všechno mi z něj zbylo (a co mám ještě poschovávané, nejspíš asi už na důchod :)), bylo mi líto to nějak nevyužít. Už nějaký pátek jsem přemýšlel o nějakém malém kolejišti, které by se dalo dobře skladovat a hlavně i snadno dokončit, protože rozestavět je snadné, ale dotáhnout to do konce, to už je horší...

Pár dní po rozborce prozatimního kolejiště na mě shodou okolností na Youtube vyskočil kanál Budget Model Railways a tam jsem našel video https://www.youtube.com/watch?v=ZDqQxj4zPUc s posunovacím kolejišťátkem, které mi bylo nakonec inspirací. Vzhledem k tomu, že pro "shunting layout" nebo "switching layout" není v češtině pořádný ekvivalent (posunovací kolejiště mi moc nezní), začal jsem svému návrhu pracovně říkat "šoupaliště", protože posun v různých podobách bude primární činností. Mimochodem, zmiňovaný kanál obsahuje hodně zajímavých videí o tvorbě kolejišť "za babku". Nejsou to vymazlené 100% modely, ale rozhodně je to zajímavá inspirace a celkově by určitě pro některé lidi tenhle přístup k modelařině mohl být zajímavý. Ale zpět...

Celkový rozměr hlavní části je 100x20cm, přičemž kromě tunelového portálu a tří přepínačů jsem na něj nic nekupoval a vše zrecykloval z předchozích pokusů. Kolejové schéma je stejné, jako v onom anglickém videu, jen přizpůsobené měřítku TT a samozřejmě místním reáliím.

Šoupaliště tak představuje dvoukolejnou koncovou stanici na lokálce. Dřív v ní byla i malá topírna na ustájení malé parní lokomotivy, ale ta už vzala za své. Před lety byla zbourána a zbyla z ní jen zarostlá kolej s popelovou jámou, která byla časem i odpojena od staničního kolejiště. Výhybka, do které byla kdysi zaústěna a která byla léta zamčená do odbočky, byla nedávno snesena a nahrazena obloukem (proto je část kolejiště zaštěrkována čistším štěrkem). U výtažné koleje zůstal už jen vodní jeřáb, který se čas od času používá pro zbrojení vodou při nostalgických jízdách parního vlaku.

Relativně nedávno také došlo k náhradě mechanického odjezdového návěstidla dvousvětelným AŽD návěstidlem. Zbytky mechanického návěstidla ale ještě stále leží ve stanici a čekají na nějaký spolek přátel železnice, který se jich ujme.

Běžný provoz představuje motorák řady 810, na některých spojích doplněný i o přívěšák 010, který se stará o osobní dopravu. V létě se každý víkendový den objeví ráno a navečer i "výletní" osobní vlak vedený motorovou lokomotivou s patrovým vozem Bmto.

Ve stanici se pravidelně nakládá vytěžené dřevo a čas od času přijede na vykládku i nějaké to uhlí. O obsluhu se stará pravidelný manipulační vlak vedený tím, co má depo právě po ruce.

(Provoz jsem schválně koncipoval tak, abych si vystačil s málem. V minimalistické variantě by stačil i jen jeden motorák a nákladní obsluha by probíhala formou smíšeného vlaku. Schválně jsem kolejiště dělal časově univerzální, takže s přimhouřením oka by mohlo pokrýt časové období od konce 80. let až do dneška.)

Rozměrově je všechno kompromis, ale v mezích možností jsem se snažil co nejvíc přiblížit skutečnosti. Na kusou manipulační kolej s volnou skládkou se vejdou dvě Esky, výtažná kolej pojme zamračenou a jeden vůz. Na první kolej se v pohodě mezi námezníky složí zamračená se dvěma vozy.

Všechny výhybky jsou přestavované ručně, nic není řízeno elektronicky. Nicméně chtěl jsem, aby mi tam alespoň něco svítilo, takže jsou ve stanici tři stožárové lampy, svítí i staniční budova a na odjezdovém zhlaví je zmiňované dvousvětelné AŽD návěstidlo.

Optické oddělení stanice od zbytku světa je provedené formou kulisy představující tunelový portál a přiléhající kamennou zeď. V tomto místě se připojuje cca 60cm dlouhý a 10cm široký dvoukolejný "fiddle yard".

Je tam hromada nedostatků, nad kterými budou pravověrným modelářům vstávat vlasy hrůzou, vím, že nemám napatinované koleje, ale radši jsem to nechal takhle, aby vše jezdilo jak má. Celé jsem to dal dohromady za nějakých 5 dní po večerech a chvilkách během dne, když mě děti nechaly něco dělat. A tak nějak předpokládám, že na několik let to zase bude počin jediný...
Přílohy
soupaliste04.jpg
soupaliste03.jpg
soupaliste06.jpg
TT/D V/VI.
Uživatelský avatar
JBr
 
Příspěvky: 1219
Registrován: čtv 20 zář, 2007 7:25 pm
Bydliště: Hostivice a obcas Chotebor

Re: TT "šoupaliště" 100x20

Příspěvekod JBr » úte 07 srp, 2018 6:31 pm

A ještě pár provozních...
Přílohy
soupaliste13.jpg
soupaliste10.jpg
soupaliste11.jpg
TT/D V/VI.
Uživatelský avatar
JBr
 
Příspěvky: 1219
Registrován: čtv 20 zář, 2007 7:25 pm
Bydliště: Hostivice a obcas Chotebor

Re: TT "šoupaliště" 100x20

Příspěvekod milan ferdián » úte 07 srp, 2018 6:41 pm

Tvůj nick je mi velmi povědomý,dokonce v I.dílu je i tvé kolejiště.Kluci tvůj námět vylepšili,někde je i nový plánek tvého kolejiště.Tvé "šoupaliště" je jednoduché a na ten prostor pohodový.
Milan
edice "Plánky kolejišť"
Uživatelský avatar
milan ferdián
 
Příspěvky: 9487
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: TT "šoupaliště" 100x20

Příspěvekod hank » úte 07 srp, 2018 6:54 pm

No, a je to... Dokonalost sama, včetně uvěřitelného příběhu. 8) Už tu chybí jen smajlík "palec nahoru", protože nic jiného se k tomu nedá dodat.

Edit: Ještě mě napadlo, že na té kdysi topírenské koleji by mohly stát nějaké prastaré vozy, které si nějací nadšenci přestavěli a teď je používají jako minimuzeum a bufet pro šotouše. :lol: Viz Najtál.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 2470
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: TT "šoupaliště" 100x20

Příspěvekod fulda » úte 07 srp, 2018 7:02 pm

milan ferdián píše:Tvůj nick je mi velmi povědomý,dokonce v I.dílu je i tvé kolejiště.Kluci tvůj námět vylepšili,někde je i nový plánek tvého kolejiště.Tvé "šoupaliště" je jednoduché a na ten prostor pohodový.
Milan

Milane, to je jasné, však moje domácí kolejiště je na téma Brožánky :)
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.
Uživatelský avatar
fulda
 
Příspěvky: 4168
Registrován: pon 09 srp, 2010 8:08 am
Bydliště: Praha - Uhříněves

Re: TT "šoupaliště" 100x20

Příspěvekod hopeter » úte 07 srp, 2018 7:03 pm

Tak to je moje krevní skupina... Máš to pěkný a líbí se mě i "příběh" o historii a provozu. Ať to jezdí a dělá radost. :)
TT a G , epocha III / IV , jen si tak hraju ...,V jednoduchosti je síla... HOnza PETERa
Uživatelský avatar
hopeter
 
Příspěvky: 1569
Registrován: pát 20 pro, 2013 3:03 pm
Bydliště: Červený Kostelec

Re: TT "šoupaliště" 100x20

Příspěvekod JBr » úte 07 srp, 2018 7:48 pm

milan ferdián píše:Tvůj nick je mi velmi povědomý,dokonce v I.dílu je i tvé kolejiště.Kluci tvůj námět vylepšili,někde je i nový plánek tvého kolejiště.Tvé "šoupaliště" je jednoduché a na ten prostor pohodový.
Milan


Ano, to jsem já. Jen jsem si od vláčků dával několik let pauzu.

hank píše:Edit: Ještě mě napadlo, že na té kdysi topírenské koleji by mohly stát nějaké prastaré vozy, které si nějací nadšenci přestavěli a teď je používají jako minimuzeum a bufet pro šotouše. :lol: Viz Najtál.


No, uvažoval jsem o nějaké rozpadlé Zetce, ale pak jsem si to rozmyslel. Přecejen méně je někdy více. Ta kolej je tam vlastně jen proto, že mi ten prostor přišel strašně hluchý a kdybych tu kolej nechal zapojenou do stanice, tak už mi to zase přišlo přeplácané.
TT/D V/VI.
Uživatelský avatar
JBr
 
Příspěvky: 1219
Registrován: čtv 20 zář, 2007 7:25 pm
Bydliště: Hostivice a obcas Chotebor

Re: TT "šoupaliště" 100x20

Příspěvekod Stanin » úte 07 srp, 2018 7:49 pm

Ten YouTube kanál taky sleduju. Má zajímavé nápady.
Tvoje stanice se mi líbí. Máš to dobře vymyšlené. Já jezdím na něčem podobném, ale na stole bez krajiny. Prostě jen když chci provětrat modely..
Stanin
 
Příspěvky: 281
Registrován: ned 16 čer, 2013 8:48 pm
Bydliště: Brno

Re: TT "šoupaliště" 100x20

Příspěvekod Adam Buchal » stř 08 srp, 2018 1:59 pm

V rámci (ne)možností je to sympatické, v duchu "nemusí pršet, stačí když kape". Jen bych doporučil ten portál vyměnit za nějaký nadjezd polní/lesní cesty, ať už klenutý starý, nebo modernější železobeton. Obojí se dá udělat s domácích zásob za minimum nákladů a zlepší to dojem :wink:
TT, DCC, ep. IV/současnost. Brejlovec je nejhezčí lokomotiva !
Uživatelský avatar
Adam Buchal
 
Příspěvky: 352
Registrován: sob 30 čer, 2012 8:04 pm

Re: TT "šoupaliště" 100x20

Příspěvekod JBr » úte 11 zář, 2018 9:49 am

Hankovo aktuální snažení mě taky nahlodalo a i když jsem považoval staničku za vrchol mé snahy v této pětiletce, tak se mi v hlavě začala rýsovat myšlenka na variabilní rozšíření, respektive vytvoření takové "hadové" variabilní domácí modulo-segmentovky, umožňující provoz mezi dvěma stanicemi. S jedinou výjimkou se zatím do ničeho zmíněné pouštět nebudu, je to taková studie "co by kdyby". Nicméně, to co je popsáno níže se mi zatím vejde do dostupného skladovacího a hlavně také provozního prostoru. Částečně myšlenkou vycházím z návrhu Milana Ferdiána z jeho třetí knížky, který byl v Hankově vlákně zmíněn.

Idea je taková, že by ke stávající staničce přibyla ještě druhá koncová stanice, na druhé straně lokálky. Rozkreslenou jí mám na rozměr 110x30 cm, přičemž má dvě dopravní koleje a jednu kolej manipulační, ze které odbočuje vlečka mimo segment (v základu v podstatě jen estetická záležitost, ale s potenciální možností připojit fiddle yard představující vlečku, případně skutečný vlečkový segment). Z jedné dopravní koleje odbočuje kusá kolej k remíze, která by asi ale ve finále byla spíš menší garáží na MUVku traťovky jako je třeba v Chotěboři (i vzhledem k celkové velikosti segmentu). Narozdíl od původní staničky, bych chtěl mít tuhle plně digitální a na odjezdovém zhlaví osazenou vloženými návěstidly u obou dopravních kolejí a skupinovým hlavním odjezdovým návěstidlem (v případě stavby v tomhle slevit nehodlám :D).

V případě realizace by pak přišly na řadu dva "vjezdové segmenty" s vjezdovými návěstidly, každá stanice by měla svůj vlastní. Jejich použití by ale bylo nepovinné, tzn. sestavení funkční konfigurace kolejiště by mělo být možné i bez jejich použití.

Další části už budu nazývat moduly, protože by měly být vzájemně záměnné. Jako základ by měly být 3 moduly s 60 stupňovým obloukem (tzn. při použití všech třech za sebou otočka o 180 stupňů). Následuje jeden přímý modul s tunelem (primární využití jako optický oddělovač u minimalistické konfigurace), délka podle možností (prozatím v návrhu cca 35 cm).

Posledním modulem je pak odbočka na širé trati, která by z větší stanice udělala koncovou dvou tratí. Odbočkový modul je pragmatický způsob, jak do stávající end-to-end konfigurace zaústit fiddle yard představující hlavní trať a umožnit zajímavější výměnu vlaků (na trati by nebylo uvězněno jen několik stálých vozidel). Šlo by tak dělat třeba přestupní vazbu lokálka + hlavní trať, případně nákladní obsluhu celé trati více vlaky (např. ráno přijede manipulák, oblouží stanici, z vlečky vytáhne ložené vozy na manipulační kolej a odjede obsloužit koncovou staničku, mezitím přijede vyrovnávka, odstaví prázdné vozy, převezme si ložené z manipulační koleje a odjede. Manipulák se vráti z koncové stanice, obslouží vlečku -- ať už reálně nebo virtuálně -- a nakonec odjede se sesbíranými vozy hlavní tratí). Vzhledem k prostorovým možnostem samozřejmě nepočítám s dlouhými soupravami.

Modůlků by samozřejmě šlo vymyslet víc, ale to už bych se dostával mimo prostorové možnosti. Většina konfigurací počítá s tím, že celá sestava bude do U. Pokud by se navržené segmenty a moduly pospojovaly do nudle, tak bych se dostal na délku přes 6 metrů, což už bych reálně neměl doma kde rozložit.

Jak bylo zmíněno výše, až na jednu výjimku je to vše v rovině "co by kdyby". Onou výjimkou je metrový segment s vjezdovým návěstidlem, přejezdem a potůčkem, kterým bych chtěl prodloužit stávající staničku. Fiddle yard by tak nebyl zaústěn přímo do stanice, ale navazoval by na kus širé trati. Tím bych se dostal na celkovou délku nudličky cca 260 cm, čímž se blížím délkovému limitu. Bude to znamenat mírnou úpravu staničky, spočívající v odstranění tunelového portálu a jeho přesunu na hranu fiddle yardu. V případě sestavy stanička + FY tak bude stále k dispozici optické oddělení obou prostorů a v případě sestavy stanička + vjezd + FY bude navazovat krajina mezi staničkou a vjezdovým segmentem a FY bude vizuálně oddělen tam kde má být.

Většina možných účkových konfigurací je na přiloženém obrázku. Jedná se o varianty s obsluhou vně účka (malá stanička má táhla na přestavování výměn), analogicky ke všem konfiguracím jde samozřejmě sestavit "zrcadlová varianta" s prostorem pro obsluhu uvnitř účka.
Přílohy
minishunt04.jpg
TT/D V/VI.
Uživatelský avatar
JBr
 
Příspěvky: 1219
Registrován: čtv 20 zář, 2007 7:25 pm
Bydliště: Hostivice a obcas Chotebor


Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 návštevníků