Přestavba parních lokomotiv na ČSD

Specializované fórum pouze pro příznivce velikosti TT (1:120).

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., radekkrupka

Přestavba parních lokomotiv na ČSD

Příspěvekod AlexD » ned 29 črc, 2018 3:40 pm

Zmapoval někdo, které pojezdy parních lokomotiv TT - Zeuke, TT-Berlinen Bahnen, případně Tillig jsou identické k přestavbě na parní lokomotivu ČSD? (rozvor kol, velikost, umístění, případně nutnost doplnění běhouny z jiných typů lokomotiv)?
Uživatelský avatar
AlexD
 
Příspěvky: 16
Registrován: úte 26 led, 2016 7:53 pm
Bydliště: Dambořice

Re: Přestavba parních lokomotiv na ČSD

Příspěvekod Radek Strnad » ned 29 črc, 2018 4:58 pm

Nač zakládat nové téma, když o této problematice je toho zde napsáno, stačí jen trochu hledat. Přesně nepasuje skoro nic.
KYKLOP68
Uživatelský avatar
Radek Strnad
 
Příspěvky: 881
Registrován: čtv 21 led, 2010 5:44 pm
Bydliště: Kostelec n.Čern.lesy

Re: Přestavba parních lokomotiv na ČSD

Příspěvekod hank » ned 29 črc, 2018 9:29 pm

Já bych k tomu jenom ještě dodal, že tenhle problém je mnohem starší než internet, předchozí generace modelářů ho začaly řešit už před 50 lety a k seznámení s těmi řešeními je nutno jít do knihoven a prolistovat časopisy Železničář a Modelář ze 70. a 80. let. Pokud jsem si stačil všimnout, tak klasické přestavby BR 23 na 365.0 nebo BR 81/92 na 423.0 a 434.2 se tady na fóru neprobíraly. Podobně se užitečné informace občas objeví i jinde než na zdejším fóru - viz třeba jednoduchá přestavba BR 80 ROCO na průmyslovou lokomotivu ČKD CP 600/328.0 publikovaná na K-reportu.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 2350
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Přestavba parních lokomotiv na ČSD

Příspěvekod modelarTT/TTe » pon 30 črc, 2018 8:25 am

"Železničář a Modelář ze 70. a 80. let. Pokud jsem si stačil všimnout, tak klasické přestavby BR 23 na 365.0 nebo BR 81/92 na 423.0 a 434.2 se tady na fóru neprobíraly."

Ano, je to tak. Ještě doplním, v Železničáři let 80. (?) byl návod na přestavbu - stavbu 475.1 v TT s využitím dílů z BR 23 a BR 56. Všechny tyto zmíněné přestavby jsou poplatné době bez digitalizace a tehdejšímu stavu modelářské techniky, nicméně jako základ by se asi použít daly. Pokusím se prohrabat zbytky svého časopiseckého arch(l)ívu a ty návody najít.

Pojezd Tilligových 555.0 se používá na přestavbu štokra (556.0), zde zase bývá úskalím pětinápravový tendr a vyladění adheze a jeho jízdních vlastností.

Jinak zbývají jen úplné novostavby. Občas (velmi zřídka) se na burze v Opletalce něco objeví, ale jinak nezbývá, než si buď postavit sám, nebo objednat u zhotovitelů malosérií a čekat. Ti jsou dnes plně vytíženi a čekací doby jsou velmi, velmi dlouhé.

Je to takový začarovaný kruh: je málo zájemců na to, aby např. Tillig vyrobil formy na karoserii a pojezd mikáda. Protože je málo zájemců, formy a jejich vývoj drahý, cena takového modelu by byla velmi vysoká. Vysoká cena znamená u cenově citlivého českého modeláře málo zájemců. Málo zájemců znamená drahé formy a vývoj a tak pořád dokola.

Základním problémem přestaveb v TT z parních lokomotiv pruského/německého původu je dědictví rakouské a československé lokomotivní školy: lokomotivu zásadně brzdí tendr, resp. vlak. Tedy hnací a spřažená dvojkolí nejsou obržděna a mívají rozteče mnohem menší, než u typově příbuzných pruských (německých) lokomotiv, které pravidlem bývají obržděny velmi důkladně. S ohledem na velkost okolků v TT je to prakticky neřešitelný problém. U staveb např. takové 464.0 nezbývá, než s ohledem na míru změny rozteče dvojkolí změnit i další rozměry (velikost dvojkolí S a H, běhounů, délky stroje, výšky van atd.) aby poměry velikostí, délek, šířky a výšky u modelu vycházely stejně nebo obdobně jako u originálu - jen přepočtem zmenšení se dvojkolí S, H nevejdou vedle sebe, rozšířením roztečí při nezměněné přepočtové velikosti lokomotiva vypadá "divně", právě protože nevychází poměr velikosti dvojkolí k délce.
Ze stejného důvodu se zatím nepodařilo u provozních Mikád 387.0 modelovat blatníky a držáky stupaček u rozvodu a pohonu křižáku a ojnice.

Kompromisů v TT je nutno dělat s ohledem na měřítko hodně. Např. u továrních 377.05 (co do spolehlivosti jsou to při dobré údržbě fantastické držáky s velmi dobrými jízdními vlastnostmi, byť slabší adhezí) Roco nelze instalovat přední vedení pístů, protože překáží dvojkolí předního podvozku i na modulových poloměrech R = 700 mm. V tomhle a v možnosti modelovat detail a v jízdních vlastnostech je na tom H0 mnohem lépe.

Největším problémem pro širší rozšíření přestaveb starších parních lokomotiv v TT je absence adhezně vyhovujícího třínápravového pohonného tendru typu řady 818 a podobných. Existují mistři stavitelé, co několik kusů pohonných třínápravových tendrů postavili, ale na vlak o cca 50 nápravách v TT to pořád nestačí.

Konečně, u malosériovek nebo jednotlivých kusů stavěných na objednávku v provozu platí: co kus, to originál. Každá má své jinačí vrtochy a vlastnosti, s kterými je nutno počítat při údržbě i provozu. Jde o vlastnosti, nikoli vady. K takovým strojům se nedá přistupovat jako k sériové masové produkci.
modelarTT/TTe
 
Příspěvky: 27
Registrován: úte 24 črc, 2018 2:37 pm

Re: Přestavba parních lokomotiv na ČSD

Příspěvekod milan ferdián » pon 30 črc, 2018 8:42 am

Já jen doplním kolegu modelárTT/TTe,jak píše o přestavbách které byly poplatné té době.Jde o to,aby jste nad plánkami přestaveb a textech neohrnovali nos.Pokusím se též něco ve svém archívu najít v TT.
Milan
Přílohy
365.0_001.jpg
365.0_002.jpg
milan ferdián
 
Příspěvky: 9355
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Přestavba parních lokomotiv na ČSD

Příspěvekod lahva » pon 30 črc, 2018 9:46 am

neco k tematu...v dalsich albech i jine...

https://img26.rajce.idnes.cz/d2603/14/1 ... C_0226.jpg
https://img22.rajce.idnes.cz/d2201/13/1 ... 6703_1.jpg

co se tyce vyse uvedenych clanku, mam v pripade zajmu scan 423.0,433.0,434.2,475.1,556.0
TT DCC eIII.-IV. do r82

http://lahva01.rajce.idnes.cz/
lahva
 
Příspěvky: 45
Registrován: čtv 11 zář, 2014 12:08 pm

Re: Přestavba parních lokomotiv na ČSD

Příspěvekod hank » pon 30 črc, 2018 10:01 am

Člověk by čekal, že nějaké použitelné modely by se mohly najít u rakouských výrobců, jenže rakouský trh je podobně malý jako český a velikost TT je tam skoro neznámá.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 2350
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Přestavba parních lokomotiv na ČSD

Příspěvekod modelarTT/TTe » pon 30 črc, 2018 12:05 pm

milan ferdián píše:Já jen doplním kolegu modelárTT/TTe,jak píše o přestavbách které byly poplatné té době.Jde o to,aby jste nad plánkami přestaveb a textech neohrnovali nos.Milan


V žádném případě jsem neměl na mysli ohrnování nosu. Chtěl jsem ve zkratce upozornit na to, že zmíněné návody na přestavby vycházejí z praxe doby a stavu modelářské techniky/výrobků cca před 40 lety. Dnešní BR 35 od Tilliga je konstrukčně něco úplně jiného než tehdejší BR 23 BTTB, například.
modelarTT/TTe
 
Příspěvky: 27
Registrován: úte 24 črc, 2018 2:37 pm

Re: Přestavba parních lokomotiv na ČSD

Příspěvekod milan ferdián » pon 30 črc, 2018 12:10 pm

modelarTT/TTe

Tebe jsem neměl na mysli.Jedná se o mladší PC generaci :wink: .
Milan
milan ferdián
 
Příspěvky: 9355
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Přestavba parních lokomotiv na ČSD

Příspěvekod hank » pon 30 črc, 2018 12:55 pm

modelarTT/TTe píše:
milan ferdián píše:Já jen doplním kolegu modelárTT/TTe,jak píše o přestavbách které byly poplatné té době.Jde o to,aby jste nad plánkami přestaveb a textech neohrnovali nos.Milan


V žádném případě jsem neměl na mysli ohrnování nosu. Chtěl jsem ve zkratce upozornit na to, že zmíněné návody na přestavby vycházejí z praxe doby a stavu modelářské techniky/výrobků cca před 40 lety. Dnešní BR 35 od Tilliga je konstrukčně něco úplně jiného než tehdejší BR 23 BTTB, například.


Nicméně bazary jsou plné právě těch starších laciných modelů, tak třeba to někoho bude inspirovat, jak si něco vyzkoušet, aniž by musel použít nový model pořízený za těžké peníze.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 2350
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Přestavba parních lokomotiv na ČSD

Příspěvekod milan ferdián » pon 30 črc, 2018 12:56 pm

No moc podkladů není.Vše TT/1:120
423.0182 přestavba 1,2,3 Miloš Kratochvíl 1976
434.2 přestavba 1,2 Jiří Dvořák 1980
475.1 přestavba 1,2,3 Miloš Topol,Jan Banko 1980
387.0 ??????????? 1,2,3 Jiří Dvořák 1980
498.015 novostavba 1,2,3,4,5,6,7 Jaroslav Pietrik 1984

Milan
milan ferdián
 
Příspěvky: 9355
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Přestavba parních lokomotiv na ČSD

Příspěvekod lahva » pon 30 črc, 2018 12:58 pm

jeste ten stokr...
TT DCC eIII.-IV. do r82

http://lahva01.rajce.idnes.cz/
lahva
 
Příspěvky: 45
Registrován: čtv 11 zář, 2014 12:08 pm

Re: Přestavba parních lokomotiv na ČSD

Příspěvekod milan ferdián » pon 30 črc, 2018 1:23 pm

lahva píše:jeste ten stokr...

To máš smůlu,existuje jen výkres od Petra Švandy v H0/1:87.
Co jsem ještě objevil je přestavba 423.0143 J.Pietrik 1992.

Milan
milan ferdián
 
Příspěvky: 9355
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Přestavba parních lokomotiv na ČSD

Příspěvekod lahva » pon 30 črc, 2018 1:29 pm

nebudu spamovat mega obrazky, nahral jsem vse co mam na rajce

https://lahva01.rajce.idnes.cz/prestavb ... lokomotiv/

s dovolenim jsem si tam pridal i tu 365.0 ... 556.0 je 2. a 3. snimek...
TT DCC eIII.-IV. do r82

http://lahva01.rajce.idnes.cz/
lahva
 
Příspěvky: 45
Registrován: čtv 11 zář, 2014 12:08 pm

Re: Přestavba parních lokomotiv na ČSD

Příspěvekod milan ferdián » pon 30 črc, 2018 1:33 pm

Tak máš na rajceti v podstatě vše co jsem vyjmenoval.Já nemám ve svém archívu štokra v TT.Milan
milan ferdián
 
Příspěvky: 9355
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Další

Zpět na Velikost TT (komunita TT)

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník