Setkání FREMO N ve Stölnitz (Německo)

Vše co souvisí s moduly.

Moderátoři: Abe Simpson, milan ferdián, Michal Dalecký

Setkání FREMO N ve Stölnitz (Německo)

Příspěvekod HonzaM » pon 23 črc, 2018 2:51 pm

Ve dnech 20. - 22.3.2018 se v německém mětečku Stölnitz uskutečnilo setkání FREMO N scale. Setkání bylo velmi příjemné a pohodové. Nikdo se nerozčiloval když se stala chyba, třeba když zapoměl někde odpojit vůz, nebo nepředal správně vozové karty. Před časem také tady v jednom vlákně Milan Ferdián tvrdil, že si na setkání FREMO nebudu moci vybrat s jakým vlakem pojedu, a také že na setkání nemohu přijet bez modulů a vozidel. Možná na žádném setkání FREMO v zahraničí nebyl. Když jsme se na toto setkání přihlašovali, řekl nám organizátor, že moduly ani vozidla nejsou podmínkou účasti, ovšem uvítají je. Takže jsme moduly přivezli. České moduly dokonce patřily mezi nejlepší v layoutu (s nejlépe propracovanou krajinou). Systém přidělování vlaků byl ve Stölnitz zcela jiný než jsem zažil v Zababovu, na počátku"jízdního řádu" (v Čechách se tomu říká "session", někdy dokonce zkomoleně příšerným výrazem "sejšna" , ve Stölnitzu se používal termín "Timetable") vzal organizátor provozu do ruky všechny sešitové jizdní řády, většinou i několik spojených podle určitého typu vlaku, a nabídl jednotlivým účastníkům možnost si vybrat, kdo dává přednost složitější manipulaci, nebo naopakl osobním vlakům s minimální manipulací. Líbilo se mi také. že až na jedinou výjimku byly stanice obsazené výpravčími, v největší stanici Nordfaxe byl vedle výpravšího i posunovač. Nedělal se ani problém z toho, když byla v jedné stanici pro posun použita Nohabka v souobém designu DSB. Jezdilo se ve zrychlení času 1:3, cílem nebylo odjet co nejvíc vlaků, ale mít pohodu. Chápu ovšem, že ne každému to musí takto vyhovovat. Podrobnější informace o setkání (s obrázky) budou za pár dní na http://www.1ku160.cz.
N, epocha 5,6, DR5000, TC9 Gold
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 1474
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Setkání FREMO N ve Stölnitz (Německo)

Příspěvekod Lucy » pon 23 črc, 2018 7:19 pm

HonzaM píše: Před časem také tady v jednom vlákně Milan Ferdián tvrdil, že si na setkání FREMO nebudu moci vybrat s jakým vlakem pojedu, a také že na setkání nemohu přijet bez modulů a vozidel. Možná na žádném setkání FREMO v zahraničí nebyl.

Podmínky pro setkání neznám a tyto fotografie :?: :?: :?: Jednu jsem našla tady.
Hanau 2012
Hanau 2012
Naumburg 2008
Přílohy
Hanau_2012_007.jpg
Hanau_2012_041.jpg
NAUMBURG 038 – kopie.jpg
Uživatelský avatar
Lucy
 
Příspěvky: 33
Registrován: ned 08 dub, 2018 9:43 am
Bydliště: Neverland

Re: Setkání FREMO N ve Stölnitz (Německo)

Příspěvekod Morris Zapp » úte 24 črc, 2018 5:59 am

HonzaM píše:Systém přidělování vlaků byl ve Stölnitz zcela jiný než jsem zažil v Zababovu
Prosím nezobecňovat omezené zkušenosti z jedné sekce na celý Zababov, dík! :wink:
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 554
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Re: Setkání FREMO N ve Stölnitz (Německo)

Příspěvekod HonzaM » úte 24 črc, 2018 8:42 am

Morris Zapp píše:
HonzaM píše:Systém přidělování vlaků byl ve Stölnitz zcela jiný než jsem zažil v Zababovu
Prosím nezobecňovat omezené zkušenosti z jedné sekce na celý Zababov, dík! :wink:

Napsal jsem přece výslovně že jde o muj osobní názor a zkušenosti z jedné sekce.
N, epocha 5,6, DR5000, TC9 Gold
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 1474
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Setkání FREMO N ve Stölnitz (Německo)

Příspěvekod Dan Buchtela » úte 24 črc, 2018 1:11 pm

HonzaM píše:
Morris Zapp píše:
HonzaM píše:Systém přidělování vlaků byl ve Stölnitz zcela jiný než jsem zažil v Zababovu
Prosím nezobecňovat omezené zkušenosti z jedné sekce na celý Zababov, dík! :wink:

Napsal jsem přece výslovně že jde o muj osobní názor a zkušenosti z jedné sekce.
...Přičemž jde ale opět o zobecňování, protože já ve stejné sekci Zababova, když jsem tam ještě posledních 15 let byl, zažil různé způsoby přidělování vlaků, včetně sešiťáků s různými tunusy na výběr, takže úplně neorzumím, proti čemu se vymezuješ...
Uživatelský avatar
Dan Buchtela
 
Příspěvky: 994
Registrován: pon 13 srp, 2007 9:21 pm
Bydliště: Praha 6

Re: Setkání FREMO N ve Stölnitz (Německo)

Příspěvekod modelarTT/TTe » stř 25 črc, 2018 10:38 am

Potvrzuji slova Dana Buchtely, že způsoby přidělování vlaků strojvůdcům jsou na setkáních Zababova různé. Liší se nejen sekce mezi sebou, ale i v rámci jedné sekce se používají různé postupy. Záleží na typu setkání, velikosti layoutu, a také na tom, kolik je naplánováno vlaků, kolik provozních dní a kolik se zúčastní setkání lidí. Dost velkou roli hraje i to, zda modelový grafikon je čtyřiadvacetihodinový, nebo např. dvanáctihodinový, a jaké je měřítko zrychlení modelového času. U ostatních klubů nebo skupin, které se zabývají modulovkou, je to na jejich setkáních obdobné. Něco se dá vyčíst z propozic setkání, něco ve zveřejněných reportážích.
modelarTT/TTe
 
Příspěvky: 27
Registrován: úte 24 črc, 2018 2:37 pm

Re: Setkání FREMO N ve Stölnitz (Německo)

Příspěvekod milan ferdián » stř 25 črc, 2018 11:33 am

HonzaM píše: Před časem také tady v jednom vlákně Milan Ferdián tvrdil, že si na setkání FREMO nebudu moci vybrat s jakým vlakem pojedu, a také že na setkání nemohu přijet bez modulů a vozidel. Možná na žádném setkání FREMO v zahraničí nebyl.

milan ferdián píše:
HonzaM píše:
milan ferdián píše:Ale ona V. a VI.epocha se jezdí v N-ku, ale na setkáních FREMA v Německu s kombinací plnohodnotné nákladní dopravy.U nás poskrovnu,protože je provozně nezajímavá.
Milan

Jak vysvětlíš že pro Němce zjevně zajímavá je a pro Čechy ne?

Protože v Česko+Slovensko se sešla a dala dohromady parta lidí,co mají rádi III. a IV.epochu.Vyznavači V. a VI.epochy jsou u nás v drtivé menšině.Je možné dle fotek,že "Bystřická" jezdí V.epochu,ale já to jistě nevím.Jenomže pro tebe nezbude nic jiného než to FREMO,protože ty máš takové možnosti:

"N scale" - volno,možnost setkání V. a VI.epochy
"FREMO" - volno,možnost setkání V. a VI.epochy
Zde tě musím ale upozornit,že nemáš šanci u německých kolegů ve své stanici Sklené vyloučit nákladní provoz spojený s posunem ve stanici.V případě absence tvých staničních modulů,si nebudeš moci vybírat jen sešiťáky s osobními soupravy,
ale jezdit i s manipuláky.

Milan
milan ferdián
 
Příspěvky: 9355
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Setkání FREMO N ve Stölnitz (Německo)

Příspěvekod HonzaM » stř 25 črc, 2018 2:10 pm

milan ferdián píše:Zde tě musím ale upozornit,že nemáš šanci u německých kolegů ve své stanici Sklené vyloučit nákladní provoz spojený s posunem ve stanici.V případě absence tvých staničních modulů,si nebudeš moci vybírat jen sešiťáky s osobními soupravy,
ale jezdit i s manipuláky.
Milan
Na setkání ve Stölnitz jsem mluvil s německým kolegou, který byl autorem grafikonu a organizátorem provozu. Výslovně jsem se ho ptal na využitelnost stanice Sklené, kterou jsem mu podrobně popsal včetně faktu, že v ní není prostor pro nákladní provoz ani manipulaci. Jeho odpověď byla, že takovou dvojkolejnou stanici rádi využijí, protože se výborně dá využít pro křižování vlaků. A vůbec nevím proč se vyjadŕuješ k tomu zda si budu moci vybírat sešiťáky s osobními vlaky a nejezdit s manipuláky. Klidně jsem si vybírat mohl a nikdo mně s manipuláky jezdit nenutil. Na rozdíl ode mne jsi zřejmě s organizátorem dopravy a tvůrcem grafikonu na setkání FREMO nemluvil.
Dalším Tvým omylem bylo, když jsi mi před tím než jsem začal stavět svou první stanici řekl, že dopravní koleje musí mít minimální délku 2400 mm. Podle německých kolegů je to nesmysl a jejich jednokolejné stanice takovou délku dopravních koleji kolejí nemají. Ta moje první stanice byla ve Stölnitz využita a délka kolejí byla jen na škodu, zbytečně prodlužovala dobu objetí soupravy a manipulace a nikdy nebyla ani zdaleka využita.
N, epocha 5,6, DR5000, TC9 Gold
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 1474
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Setkání FREMO N ve Stölnitz (Německo)

Příspěvekod milan ferdián » stř 25 črc, 2018 3:57 pm

HonzaM píše:
milan ferdián píše:Zde tě musím ale upozornit,že nemáš šanci u německých kolegů ve své stanici Sklené vyloučit nákladní provoz spojený s posunem ve stanici.V případě absence tvých staničních modulů,si nebudeš moci vybírat jen sešiťáky s osobními soupravy,
ale jezdit i s manipuláky.
Milan
Na setkání ve Stölnitz jsem mluvil s německým kolegou, který byl autorem grafikonu a organizátorem provozu. Výslovně jsem se ho ptal na využitelnost stanice Sklené, kterou jsem mu podrobně popsal včetně faktu, že v ní není prostor pro nákladní provoz ani manipulaci. Jeho odpověď byla, že takovou dvojkolejnou stanici rádi využijí, protože se výborně dá využít pro křižování vlaků. A vůbec nevím proč se vyjadŕuješ k tomu zda si budu moci vybírat sešiťáky s osobními vlaky a nejezdit s manipuláky. Klidně jsem si vybírat mohl a nikdo mně s manipuláky jezdit nenutil. Na rozdíl ode mne jsi zřejmě s organizátorem dopravy a tvůrcem grafikonu na setkání FREMO nemluvil.
Dalším Tvým omylem bylo, když jsi mi před tím než jsem začal stavět svou první stanici řekl, že dopravní koleje musí mít minimální délku 2400 mm. Podle německých kolegů je to nesmysl a jejich jednokolejné stanice takovou délku dopravních koleji kolejí nemají. Ta moje první stanice byla ve Stölnitz využita a délka kolejí byla jen na škodu, zbytečně prodlužovala dobu objetí soupravy a manipulace a nikdy nebyla ani zdaleka využita.

Jasné,jsem vinen ve všech bodech a za vše mohu já i to že zeměkoule se točí,samozřejmě beru na své bedra i normy sekce N-scale Zababov a kaju se za ně.

Milan
milan ferdián
 
Příspěvky: 9355
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Setkání FREMO N ve Stölnitz (Německo)

Příspěvekod Dan Buchtela » stř 25 črc, 2018 7:06 pm

HonzaM píše:
milan ferdián píše:Dalším Tvým omylem bylo, když jsi mi před tím než jsem začal stavět svou první stanici řekl, že dopravní koleje musí mít minimální délku 2400 mm. Podle německých kolegů je to nesmysl a jejich jednokolejné stanice takovou délku dopravních koleji kolejí nemají.
Honzo, jako obvykle mícháš hrušky s jablakam a úpřímně řečeno nevím, kam tím míříš. Tak pro osvěžení pár faktů:
1) v době, kdy jsi začal s výraznou pomocí dalších kolegů v klubu stavět dvoukolejnou stanici Sklené, jsi byl členem Zababova N-scale a ne FREMO.
2) platné zababovské normy mluvily jasně o monimální dálce určitého počtu dopravních kolejí 2400 mm. Takže to nebyl žádný Milanův výmysl a Milana jsi klidně poslouchat nemusel, ale znát vlastní klubové normy a řídit se jimi by od věci nebylo.
3) Moduliště ve Stöllnitz bylo vskutku komorní, takže argumentovat tím, že by tam takové délky dopravních kolejí nebyly potřeba, nen vůbec relevantní. Troufnu si říci, že náš zababovský provoz byl ve své době realitě mnohem blíže, než ten provoz ve Stöllnitz 2018.
Uživatelský avatar
Dan Buchtela
 
Příspěvky: 994
Registrován: pon 13 srp, 2007 9:21 pm
Bydliště: Praha 6

Re: Setkání FREMO N ve Stölnitz (Německo)

Příspěvekod Jiri Heracek » čtv 26 črc, 2018 9:07 pm

Pardon, ze se vmesuji, ale ziram.
Je jiste dobre dat zpravu o komornim setkani N-karu ( pokud se nepletu bylo to u Christiana ), ale nechapu smysl okolnich poznamek. Jestli maji nemecti kolegove jine zvyklosti ve stavbe modulu ci organizovani jizd, nevim proc to vynaset a v podstate tvrdit, ze v Cesku delame vsechno spatne, je to jejich interni zalezitost, dulezita je technicka jednotnost modulu a tim padem spolecna pouzitelnost. Co muze byt nesmysl v Nemecku, muze mit smysl u nas.
To, ze se dela modularina, je prave moznost delat stanice v logickych delkach, ktere si malokdo muze dovolit na domacim kolejisti. Nekomu pripada 2400 mm moc( jestli se nepletu, tak to odpovida 380 metrum), ja jsem na zacatku sve zivotni kariery si mel moznost sahnout na regulator masiny a mezi nejkratsi naklady co jsme vozili z Brna do Nameste patrilo 13 sypaku na stavbu letiste ( okolo 1000 tun a 180 metru delky, pripoctu jednoho stokra 556.0 vpredu, druheho v zadu ( dalsich 50 metru delky ) plus T458.1 na nezavesenem postrku ( na Rapotice to tak skutecne bylo ) vychazi mi to na nejakych 250 metru. A dovoluji si tvrdit, ze nam jak ze predu tak ze zadu chybelo tak minimalne 80 az 100 metru k nameznikum.A to neni zadna magistralni trat, sice na ni dodneska jezdi rychliky, ale pro mne predstavuje docela dobry namet pro moduliste s rozumnym rozvinutim stanic a jejich velikosti. Navic je samozrejme genialni pro realitu modelu vyhybky s realne malym uhlem odboceni, to se take trochu natahne. A stanice, do ktere se vejde brejlovec se ctyrmi vozy a je plna mi moc realna nepripada, i kdyz by se takovych par naslo, ale nedelejme z vyjimek pravidlo.
Brat si vzor s Nemcu muze byt nekdy dobre ( videl jsem u nich skutecne genialni moduly , treba Karsruhe, i kdyz to uz je na mne moc moderni), ale nebral bych vse jako zarny priklad, nekteri nemecti soudruzi dokazi postavit take skvele betlemy v normach Fremo.

Stejne tak je to s epochama,( tam je asi nejvetsi Honzova bolest ), holt v kralovstvi Cesko-slezsko-moravskem se vetsina modelaru vidi v zlatych casech zeleznic ( alespon z naseho provozniho pohledu ) tedy ve ctvrte epose, moderni vozidla ve forme lekarskych cipku uz v nas modelarskou hrdost nestartuji.
A tak se radi drzime zeleznicni casove logiky co se tyka vozidel a provozu a tim padem pouzijeme logickou masinu na logickem miste. A mame velike stesti, ze mezi nami jsou dopravni specialiste, kteri to dokazi naplanovat a zorganizovat, ono je to o neco komplikovanejsi nez prujezd Tauruse s Rail-jetem, nota bene pak by bylo potreba moduliste vetsinou dvojkolejne, elektrifikovane se znacnou delkou stanic ( to ani tech 2400 mm neni dost).
Posledni poznamka, jak budeme nazyvat casove obdobi provozu je snad jedno, pokud si vsichni rozumime, v zemi, kde jsme sampioni na hodne prisernym zpusobem pocestenych a ponicenych anglicismu mi spise duverne a hovorove oznaceni "sejsna" nijak nesokuje.
Dobry vecer z Parize, Jirka
Jiri Heracek
 
Příspěvky: 123
Registrován: sob 16 kvě, 2009 6:41 am
Bydliště: Paris

Re: Setkání FREMO N ve Stölnitz (Německo)

Příspěvekod HonzaM » pát 27 črc, 2018 8:51 pm

Jirko, bohužel nesprávně chápeš a interpretuješ to co jsem napsal. Nikde jsem netvrdil, že jediné co je dobře je to, jak to dělají Němci, ani to, že je to lepší než jak se to dělá v Zababově, jen jsem napsal, že mně osobně ten jejich způsob lépe vyhovuje. Totéž se týká poznámky o použití mašiny z jiné epochy. Nepíšu také že by se neměly epochy dodržovat a nikomu ani nevnucuji že by se měla jezdit jiná epocha, to se Jirko trochu pleteš, jen se mi líbí, když se nedělá problém velikosti třetí světové války z toho, když se z nějakého důvodu taková mašina na kolejišti použije (tady to bylo z důvodu lepší spolehlivosti a bylo to jen pro posun ve stanici). Pokud jde o délku dopravních kolejí mezi námezníky, myslím že ne všechny staniční moduly v někdejší sekci N splňovaly délku 2400 mm. Ostatně na vedlejší jednokolejné trati přece nejezdí osobní vlaky s dvanácti Y. Na domácím kolejišti se mi na dopravní koleje délky 120 cm vejde pohodlně rychlík s lokomotivou a osmi rychlíkovými vozy, na většinu vlaků na jednokolejné vedlejší trati by myslím klidně stačilo 150 cm. Pochybuji, že v H0 mají požadavek na minimální délku dopravních kolejí 4400 mm nebo v TT 3200 mm. Ale nijak to nerozporuji a netvrdím že by to mělo být jinak, jen konstatuji. Berte to prosím tak že jsem popsal co se mi líbilo a nepřete se že je to špatně a že by to tak být nemělo.
N, epocha 5,6, DR5000, TC9 Gold
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 1474
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Setkání FREMO N ve Stölnitz (Německo)

Příspěvekod mlha » sob 28 črc, 2018 6:10 am

Netřeba pochybovat, v H0 jsou požadované délky kolejí dle typu stanice. Stačí si informace vyhledat a přečíst
H0/MODULY SLOVÁCKO/ep.IV
http://www.kzmslovacko.cz/.
Uživatelský avatar
mlha
 
Příspěvky: 2511
Registrován: ned 27 led, 2008 7:27 pm
Bydliště: Hluk

Re: Setkání FREMO N ve Stölnitz (Německo)

Příspěvekod modelarTT/TTe » sob 28 črc, 2018 7:30 am

"Pochybuji, že v H0 mají požadavek na minimální délku dopravních kolejí 4400 mm nebo v TT 3200 mm."

Na webu Zababova se ta informace pro obě sekce TT, tedy jak TT - ČSD, tak TT - provoz, dá najít, i když se k tomu musí trochu proklikávat:
TT-ČSD - parametry tratě :
•Poloměry oblouků traťových nebo staničních kolejí jsou minimálně 1.250 mm (hlavní trať) nebo 700 mm (vedlejší trať, vlečky).
•Užitné délky kolejí ve stanicích činí minimálně 2.200 mm (hlavní trať) nebo 1.200 mm (vedlejší trať). Pokud při stavbě modelu stanice dle skutečné předlohy vycházejí koleje kratší, je možné je ponechat v modelové délce.
•Pro stavbu modulů je stanoveno použití výhybek s úhlem odbočení maximálně 12° (hlavní trať) nebo 15° (vedlejší trať, vlečky). Tomu odpovídají například výhybky Tillig EW3 nebo EW2.
•Úhel obloukového modulu lze volit v celistvých násobcích 15°.

TT-provoz - parametry koleje:
•Minimální poloměr oblouku pro jednokolejnou trať včetně stanic je 700 mm pro vedlejší trať a 1.250 mm pro hlavní trať.
•Minimální poloměr oblouku pro dvoukolejnou trať včetně stanic je 1.000 mm.
•Minimální poloměr oblouku ve skryté stanici smí být 500 mm.
•Minimální poloměr oblouku na vlečce smí být 500 mm.
•Minimální poloměr oblouku ve výhybce smí být 631 mm (tomu vyhovují například výhybky Tillig EW 2 nebo EW 3).
•Užitné délky kolejí ve stanicích musejí umožňovat křižování a předjíždění vlaků o délce 1.200 mm (vedlejší trať) nebo 3.000 mm (hlavní trať).
•Nedodržení minimální hodnot poloměrů, užitných délek kolejí a/nebo výhybek je možné, pokud se jedná o model skutečného úseku trati, stanice nebo vlečky. Stejná výjimka platí i pro moduly, postavené na základě prototype freelancing (nejedná se o model skutečného vzoru, model ale dodržuje zásady, podle nichž byla skutečná železnice budována).

Z reportáží a zveřejněných fotek se dá soudit, že stanice v obou sekcích staví buď v nezkrácené, nebo mírně zkrácené délce oproti skutečnosti.

Slovenské kluby Railnet nebo KŽM Kokava odkazují v propozicích jimi pořádaných provozních setkání na normy sekce TT Zababov, aniž by bylo uvedeno které, ale parametry obou jsou natolik obdobné, že je to v praxi jedno (dvoukolejku s oblouky provozuje jen TT - ČSD, TT - provoz mívá na setkáních rovný dvoukolejný úsek).

Klub Trati3b - Podkrkonošské modulové železnice v propozicích svých setkání odkazuje na normy sekce TT - provoz Zababov.


Moduly Brno mají vlastní normotvorbu, která je s určitými provozními omezeními s oběma sekcemi TT v Zababově prakticky kompatibilní:

Minimální poloměry oblouků lokální tratě jsou stanoveny takto:
○ traťové a hlavní staniční koleje R 700 mm,
○ ostatní staniční dopravní koleje R 600 mm,
○ manipulační a vlečkové koleje R 350 mm
(opravdové minimum v odůvodněných případech, jinak aspoň R 450 mm),
○ pro vratné smyčky skrytých nádraží se připouští nejmenší poloměr R 310 s
požadavkem alespoň na jednu průjezdnou kolej poloměru R 350 mm nebo většího
● Úhel obloukového modulu se doporučuje dělit v celistvých násobcích 15°.
○ V klubu používáme hlavně oblouky R 700 / 45° a R 1000 / 45°.
● Rovinný modul je konstrukčně na autorovi, vzhledem k přepravním možnostem je doporučena
délka modulu (jednoho segmentu) 800 - 1000 mm.
● Užitná délka dopravních kolejí ve stanici je nejméně 1200 mm.
○ Kratší koleje v nádraží se připouštějí, pokud tak vycházejí i u skutečné předlohy.

Moduly Olomouc mají také vlastní normy, podobné, i když ne úplně stejné jako kolegové v Brně:
Minimální poloměry oblouků hlavní a lokální tratě jsou stanoveny takto:
- hlavní trať R 1000 mm
- vedlejší trať a vlečky R 700 mm
- pro vratné smyčky skrytých nádraží se připouští nejmenší poloměr R 310 s požadavkem alespoň na jednu průjezdnou kolej poloměru R 350 mm nebo většího

Úhel obloukového modulu se doporučuje dělit v celistvých násobcích 15°.
Rovinný modul je konstrukčně na autorovi, vzhledem k přepravním možnostem je doporučena délka modulu 800 - 1000 mm.
Užitná délka dopravních kolejí ve stanici hl. tratě je minim. 2000 mm , u vedlejší tratě je to nejméně 1200 mm. Kratší koleje v nádraží se připouštějí, pokud tak vycházejí i u skutečné předlohy.


Německo: TT - Freundeskreis (http://www.fktt-module.de) odakzuje na různé normy mezi jiným i tuto (viz http://www.pfeiftafel.de/modulnorm/ ) :

2.3. Gleisbau
Es ist solches Gleismaterial zu wählen, das den Einsatz von Fahrzeugen nach NEM erlaubt. Die Profilhöhe sollte 2,1mm (etwa Code 80) nicht überschreiten.
Die Mindestgleisabstände nach NEM sind einzuhalten.

Dem Modulgedanken ist innewohnend, großzügig zu bauen. Deshalb ist bei Gleisbögen die Verwendung vorbildgetreuer Radien anzustreben. Beim Vorbild ist der Mindestradius für Normalspurbahnen auf 180 m, entsprechend 1500 mm im Maßstab 1:120 und in durchgehenden Hauptgleisen auf 300 m, entsprechend 2500 mm im Maßstab 1:120, festgelegt. Der Mindestradius für Module nach dieser Norm beträgt für die freie Strecke bei eingleisigen Modulen 1000 mm und bei zweigleisigen Modulen 2500 mm sowie für die Hauptgleise von Betriebsstellen 700 mm (Verkehr von Fahrzeugen mit Zurüstteilen). Die Verwendung der Tillig EW2 (631 mm) ist zulässig. In Betriebsstellen sollte der Mindestradius von 700 mm auch in Nebengleisen nicht unterschritten werden, um einen freizügigen Einsatz der Fahrzeuge zu ermöglichen. Diese Mindestradien gelten nicht für maßstabsgerechte Nachbauten, wenn das Vorbild geringere Radien aufweist.

Auf einem Modul sollte jedes Gleis mindestens 80 mm von einer Modulkante entfernt sein, um Fahrzeugabstürzen z.B. durch Entgleisungen vorzubeugen. Wo dies nicht möglich ist, muß der Modulrand mit einer mindestens 50 mm hohen Sicherheitsleiste versehen werden. Gleiches gilt, wenn auf Grund des Modulaufbaues die Gefahr von Fahrzeugabstürzen besteht (z.B. Hangmodule). Gleisabschlüsse sind so stabil zu gestalten, daß Fahrzeuge nicht darüber hinaus fahren können. Module, die trotz nicht geschlossener Landschaftsdecke in ein Arrangement integriert werden sollen, müssen mit einer Abdeckung versehen werden, die das Herunterfallen von Fahrzeugen wirksam verhindert.

Die Schienenprofile müssen an den Modulenden etwa 0,2 mm kürzer sein als das Endprofil, um zu vermeiden, daß die Schienen beim Auf- oder Abbau abgerissen werden oder ungewollte elektrische Fahrstromverbindungen entstehen. Es werden keine Schienenverbinder eingesetzt.

O délce staničních kolejí nepíší nic. FREMO TT normu jsem nedohledal, odkaz na stránku s jejím návrhem není dostupný.

FKTT-module odkazuje i na normy budapešťského klubu TT:
2.3. Vágányépítés
Olyan sínanyagot kell választani, amely lehetvé teszi a NEM-szabvány szerinti jármvek használatát. A
profilmagasság nem haladhatja meg a 2,1 mm-t (ami nagyjából Code 80-nak felel meg).
Betartandók a NEM szerinti minimális vágánytengely-távolságok.
A modulozás lényege a nagyvonalú kialakítás. Ezért az ívekben valóságh ívsugarak alkalmazására kell
törekedni. A nagyvasútnál a minimális ívsugár normál nyomtávú vasutak esetében 180 m-ben, átmen
fvágánynál pedig 300 m-ben rögzített, ami 1:120 méretarányban 1500 mm-nek, illetve 2500 mm-nek felel
meg.
A jelen szabvány szerint épített modulokon a minimális ívsugár nyílt vonali egyvágányos modulok
esetében min. 1000 mm, kétvágányos modulok esetében min. 2500 mm, a szolgálati helyek fvágányaiban
pedig 700 mm (tartozékokkal felszerelt jármvek közlekedése miatt) legyen. A Tillig EW2 (R= 631 mm)
kitér alkalmazása azonban megengedett. Szolgálati helyeken lehetség szerint a mellékvágányokon se
használjunk 700 mm-nél kisebb ívsugarat, hogy lehetséges legyen a jármvek minél szélesebb kör
használata. Ezek a minimális ívsugarak a méretarányosan leképzett vonalszakaszokra nem érvényesek,
amennyiben a nagyvasúti mintakép szkebb sugárral rendelkezik.
A modulon minden vágány a modul szélétl legalább 80 mm-re legyen, hogy a jármvek – például kisiklás
miatt bekövetkez – leesését megelzzük. Ahol ez nem lehetséges, ott a modul peremét egy legalább
50 mm magas biztonsági szegéllyel kell ellátni. Ugyanez érvényes akkor is, ha a modul felépítménye miatt
fennáll a veszélye annak, hogy a jármvek leeshetnek (például domboldalt modellez modulokon). A
vágányok lezárását olyan stabilan kell kialakítani, hogy a jármvek semmiképp ne juthassanak át rajtuk.
Azokat a modulokat, amelyeket annak ellenére építenek be egy összeállításba, hogy nem rendelkeznek
lezárt terepfelszínnel, olyan takarással kell ellátni, amely a jármvek leesése ellen hatékony védelmet nyújt.
A sínprofilok a modulvégeken kb. 0,2 mm-rel legyenek a végprofilnál rövidebbek, elkerülend, hogy a
modulok összeszerelése vagy lebontása során a sínek letépdjenek, vagy a vontatási áramban nem
kívánatos elektromos összeköttetések keletkezzenek. Sínösszeköt papucsot nem alkalmazunk.

Protože maďarsky neumím, nevím, jestli tam píší jen o poloměrech, nebo i délkách staničních kolejí.
V reportážích o setkáních KŽM Kokava a z reportáží o Bielsku - Bialé a Temofezstu v Budapešti lze najít, že maďarské moduly TT se dají provozovat se slovenskými, českými, německými .

Polsko: Slazska grupa TT o délkách kolejí ve stanicích neuvádí nic, normy pro stavbu modulů v angličtině: http://www.sttandard.org.pl/wp-content/ ... 302-EN.pdf a v polštině: http://www.sttandard.org.pl/wp-content/ ... ard302.pdf

Co je zajímavé, v propozicích setkání v Bielsku - Biale není žádný odkaz na normy, které mají splňovat přihlášené moduly. Protože šlo o již čtvrté setkání, dokazuje to, že v TT ve střední Evropě jsou normy pro stavbu modulů většinou takové, že umožňují společné zapojení a provoz.

Omlouvám se za mírně netematický vpád do enkařského vlákna o setkání, ale když už kolega přispěvatel HonzaM ty délky kolejí zmínil, tak mě to zaujalo a začal jsem na internetu hledat.
modelarTT/TTe
 
Příspěvky: 27
Registrován: úte 24 črc, 2018 2:37 pm

Re: Setkání FREMO N ve Stölnitz (Německo)

Příspěvekod HonzaM » sob 28 črc, 2018 9:04 am

Tenhle příspěvek by se hodil do samostatného tématu, nicméně zaujalo mne rozlišení délky staničních kolejí podle typu stanice a trati na kterou je stanice určena. Vzhledem k současné situaci v Zababovu a specificky v sekci (sekcích) N bohužel nevím, kde (a zda vůbec) lze podklady najít. Může mi někdo poradit, zda lze ještě někde najít například elektronormu a další předpisy a pravidla, které byly na webu v sekci N? Třeba zmiňovaná pravidla pro stavbu modulů?
N, epocha 5,6, DR5000, TC9 Gold
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 1474
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Další

Zpět na Moduly

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník