4 nápravové kotlové vozy ČSD

Stavba a přestavba nákladních a osobních vozů všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

4 nápravové kotlové vozy ČSD

Příspěvekod TTjenik » stř 18 črc, 2018 7:57 pm

Ahojte,

pokouším se rozšířit nabídku o stavebnice kotlových vozů stavěných ve Studénce na jednotném rámu s vnějšími podélníky.

V první fázi jsem zkusil vytvořit samotný rám. Ten jsem měl možnost si sám přeměřit u nás v depu.
Obrázek
Obrázek
Některé detaily ještě budu upravovat, ale v zásadě je hotovo. A pro info, ten LPH kotel je tam jen pro představu, jelikož má špatný průměr.

Pak jsem se zaměřit na samotné kotle a s podivem zjistil, že informací (rozuměj rozměrových) není příliš mnoho. Vlastně jediný zdokumentovaný vůz, na který jsem narazil, je vůz na přepravu čpavku, jehož "výkres" se pohybuje po internetu. Ten jsem zkusil vymodelovat a bude nejspíš první adept na dotažení do finále.
Obrázek
Kotel bych rád realizoval formou trubky a dvou odlitků, které vytvoří čela.

Měl bych ale dotaz na zdejší návštěvníky. Nemáte prosím někdo rozměry, popřípadě nafocené detaily některého z dalších kotlových vozů, který byl postaven na tomto rámu.

Předem moc děkuji Honza
Uživatelský avatar
TTjenik
 
Příspěvky: 30
Registrován: čtv 10 led, 2008 2:55 pm

Re: 4 nápravové kotlové vozy ČSD

Příspěvekod Sandy » čtv 19 črc, 2018 7:18 am

Pár neumělých fotek mám. Můžu poslat, ale nevím, jak se to s balíkem cca 100 fotek dělá. Nebo je hodím na Rajče. Ale to bude pár dní trvat.
Mně by se zase hodil "výkres" kotle na čpavek.
Škoda, že nejsi H0 positivní. Líbila by se mi kombinace dílů od Bramose s nějakými detaily z leptů.
Sandy
 
Příspěvky: 863
Registrován: čtv 26 říj, 2006 4:42 pm
Bydliště: Černošice

Re: 4 nápravové kotlové vozy ČSD

Příspěvekod hellboy » čtv 19 črc, 2018 10:01 pm

Sandy píše:Škoda, že nejsi H0 positivní. Líbila by se mi kombinace dílů od Bramose s nějakými detaily z leptů.


Které konkrétní díly by jste požadoval?
H0, IV. epocha, ČSD
Uživatelský avatar
hellboy
 
Příspěvky: 9
Registrován: čtv 29 zář, 2011 11:19 am
Bydliště: Duchcov

Re: 4 nápravové kotlové vozy ČSD

Příspěvekod Sandy » pát 20 črc, 2018 6:16 am

hellboy píše:
Sandy píše:Škoda, že nejsi H0 positivní. Líbila by se mi kombinace dílů od Bramose s nějakými detaily z leptů.


Které konkrétní díly by jste požadoval?

Lomené nosiče kotle, vytápěcí armatury, háky na zvedání kotle, leptané schůdky, takové ty držáky na čelech kotle, na kterých je přinýtován revizní(?) štítek :oops: apod.
Sandy
 
Příspěvky: 863
Registrován: čtv 26 říj, 2006 4:42 pm
Bydliště: Černošice

Re: 4 nápravové kotlové vozy ČSD

Příspěvekod Sandy » sob 21 črc, 2018 6:51 am

První várka fotek je tady:
https://sandyh0.rajce.idnes.cz/Ctyrnapravove_kotlove_vozy/
Škrabu se levou rukou za pravým uchem... Poslat fotky na "uložto" apod. je pro mne neřešitelný problém. Holt počítačově negramotná generace... :oops:
Sandy
 
Příspěvky: 863
Registrován: čtv 26 říj, 2006 4:42 pm
Bydliště: Černošice

Re: 4 nápravové kotlové vozy ČSD

Příspěvekod statistik » ned 22 črc, 2018 8:39 pm

Zdravím, TT jeniku:

pokud byste měl nějaký dotaz na 4n žebřinové kotláky ze Studénky, můžete se na mě směle obrátit. Konzultace, nějaké fotky, nákresy, vysvětlení...
Zároveň doporučuji i hellboye, zejména stran modelů a leptů, případně i reálných vozů. Pár už jsme jich spolu zpracovali.

kontakt: stat-zavináč-email-tečka-cz

Jen prosím o trpělivost (práce, rodina...).
statistik
 
Příspěvky: 82
Registrován: sob 20 čer, 2015 4:57 pm

Re: 4 nápravové kotlové vozy ČSD

Příspěvekod statistik » ned 22 črc, 2018 9:11 pm

K fotkám od Sandyho z Králova Dvora:

jestli mohu touto cestou někomu něco doporučit, tak modrý vůz 788 6 221 prosím Vás s ničím neporovnávejte a neberte ho moc jako příklad hodný následování, pokud chcete dělat něco do éry ČSD. Je to totální atyp Made in RYKO Děčín. Vyrobeny byly tři kusy (ten zarostlý rám je z druhého z nich, třetí stával v Hořovicích). Je to konglomerát rámu Ra 11. skupiny (minimálně u toho 221 je rám původní), na tom sedí bimetalový kotel 400 hl z vyřazených armádních Ra na paliva pro AZA Sklad olejů a k tomu má kotel dodělané topení a zcela změněnou armaturu, horní i spodní. Hodí se to do epochy 5 a 6, starší ani náhodou, v této podobě to dřív neexistovalo. Je to jedna z typických skládaček, kterých RYKO udělalo celkem dost různých.

Stejně tak třeba ty čpavkové Ra 560 hl původem z Kaučuku a Spolany, překřtěné na jejich posledního majitel (TSB), opět odpovídají pouze epoše 5, některé i 6. V žádném případě z toho nejde v této podobě udělat verzi ČSD. Bylo by to na kompletní změnu popisu.
statistik
 
Příspěvky: 82
Registrován: sob 20 čer, 2015 4:57 pm

Re: 4 nápravové kotlové vozy ČSD

Příspěvekod Sandy » pon 23 črc, 2018 8:26 am

Tak, zdá se, že jsem vstoupil na tenký led a probořil jsem se....
Znovu a lépe. Dá se postavit na platformě Bramos (včetně kotlů) něco smysluplného, co je možno datovat do sedmdesátek?
Jinak z Králováku mám ještě další fotky (nejen) kotlových vozů. Ale to bude asi stejná písnička.
Sandy
 
Příspěvky: 863
Registrován: čtv 26 říj, 2006 4:42 pm
Bydliště: Černošice

Re: 4 nápravové kotlové vozy ČSD

Příspěvekod TTjenik » úte 24 črc, 2018 4:46 pm

Předně děkuji všem, kteří se do této diskuse zapojili, popřípadě se teprve zapojí.

Zjišťuji, jak trefně napsal Sandy, že kotlové vozy jsou nejen tenký, ale i velmi kluzký led, po kterém se dá velmi jednoduše sklouznout úplně vedle.

Bude tedy potřeba začít od začátku a zeptat se zcela obecně. Který/které z kotlových 4n vozů na tomto rámu představuje typického zástupce IV epochy, který byl hojně rozšířen na našich tratích a který by stál za to? Tím by se asi mělo začít, protože modelovat nějaký atyp na který upozornil statistik nemá pro většinu modelářů smysl.

Ještě bych rád, na základě komunikace s některými z vás, upřesnil můj úvodní příspěvek v tomto vlákně. Ten rám samozřejmě není myšlen jako univerzální, jednotný a fixní pro všechny připravované modely. V první fázi mi šlo o to, jak vytvořit efekt podélných a příčných U profilů. Aby to trochu vypadalo, ale aby se to dalo i rozumně sletovat. Samozřejmě samotný lept bude muset být pro každý vůz jiný (žebříky, plošiny, držáky kotle...), takže o dodržení hlavních rozměrů se budu snažit. Na druhou stranu ale pochopte, že není možné vytvořit od každého vozu 10 modifikací jenom proto, že od pořadového čísla xxx byla nějaké konzole kousek posunuta a od čísla xyx zase prodloužili rám o nějaký ten cm a v roce 19zz zase změnili to a to. Vycházím z toho, že stavebnice jsou vždy jakýmsi polotovarem a každý modelář si je může, pokud po tom touží, přizpůsobit konkrétnímu vozu, nebo se o to alespoň pokusit.

Mějte se a díky všem Honza
Uživatelský avatar
TTjenik
 
Příspěvky: 30
Registrován: čtv 10 led, 2008 2:55 pm


Zpět na Stavba osobních a nákladních vozů

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků

cron