4 nápravové kotlové vozy ČSD

Stavba a přestavba nákladních a osobních vozů všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

4 nápravové kotlové vozy ČSD

Příspěvekod TTjenik » stř 18 črc, 2018 7:57 pm

Ahojte,

pokouším se rozšířit nabídku o stavebnice kotlových vozů stavěných ve Studénce na jednotném rámu s vnějšími podélníky.

V první fázi jsem zkusil vytvořit samotný rám. Ten jsem měl možnost si sám přeměřit u nás v depu.
Obrázek
Obrázek
Některé detaily ještě budu upravovat, ale v zásadě je hotovo. A pro info, ten LPH kotel je tam jen pro představu, jelikož má špatný průměr.

Pak jsem se zaměřit na samotné kotle a s podivem zjistil, že informací (rozuměj rozměrových) není příliš mnoho. Vlastně jediný zdokumentovaný vůz, na který jsem narazil, je vůz na přepravu čpavku, jehož "výkres" se pohybuje po internetu. Ten jsem zkusil vymodelovat a bude nejspíš první adept na dotažení do finále.
Obrázek
Kotel bych rád realizoval formou trubky a dvou odlitků, které vytvoří čela.

Měl bych ale dotaz na zdejší návštěvníky. Nemáte prosím někdo rozměry, popřípadě nafocené detaily některého z dalších kotlových vozů, který byl postaven na tomto rámu.

Předem moc děkuji Honza
Uživatelský avatar
TTjenik
 
Příspěvky: 31
Registrován: čtv 10 led, 2008 2:55 pm

Re: 4 nápravové kotlové vozy ČSD

Příspěvekod Sandy » čtv 19 črc, 2018 7:18 am

Pár neumělých fotek mám. Můžu poslat, ale nevím, jak se to s balíkem cca 100 fotek dělá. Nebo je hodím na Rajče. Ale to bude pár dní trvat.
Mně by se zase hodil "výkres" kotle na čpavek.
Škoda, že nejsi H0 positivní. Líbila by se mi kombinace dílů od Bramose s nějakými detaily z leptů.
Sandy
 
Příspěvky: 899
Registrován: čtv 26 říj, 2006 4:42 pm
Bydliště: Černošice

Re: 4 nápravové kotlové vozy ČSD

Příspěvekod hellboy » čtv 19 črc, 2018 10:01 pm

Sandy píše:Škoda, že nejsi H0 positivní. Líbila by se mi kombinace dílů od Bramose s nějakými detaily z leptů.


Které konkrétní díly by jste požadoval?
H0, IV. epocha, ČSD
Uživatelský avatar
hellboy
 
Příspěvky: 9
Registrován: čtv 29 zář, 2011 11:19 am
Bydliště: Duchcov

Re: 4 nápravové kotlové vozy ČSD

Příspěvekod Sandy » pát 20 črc, 2018 6:16 am

hellboy píše:
Sandy píše:Škoda, že nejsi H0 positivní. Líbila by se mi kombinace dílů od Bramose s nějakými detaily z leptů.


Které konkrétní díly by jste požadoval?

Lomené nosiče kotle, vytápěcí armatury, háky na zvedání kotle, leptané schůdky, takové ty držáky na čelech kotle, na kterých je přinýtován revizní(?) štítek :oops: apod.
Sandy
 
Příspěvky: 899
Registrován: čtv 26 říj, 2006 4:42 pm
Bydliště: Černošice

Re: 4 nápravové kotlové vozy ČSD

Příspěvekod Sandy » sob 21 črc, 2018 6:51 am

První várka fotek je tady:
https://sandyh0.rajce.idnes.cz/Ctyrnapravove_kotlove_vozy/
Škrabu se levou rukou za pravým uchem... Poslat fotky na "uložto" apod. je pro mne neřešitelný problém. Holt počítačově negramotná generace... :oops:
Sandy
 
Příspěvky: 899
Registrován: čtv 26 říj, 2006 4:42 pm
Bydliště: Černošice

Re: 4 nápravové kotlové vozy ČSD

Příspěvekod statistik » ned 22 črc, 2018 8:39 pm

Zdravím, TT jeniku:

pokud byste měl nějaký dotaz na 4n žebřinové kotláky ze Studénky, můžete se na mě směle obrátit. Konzultace, nějaké fotky, nákresy, vysvětlení...
Zároveň doporučuji i hellboye, zejména stran modelů a leptů, případně i reálných vozů. Pár už jsme jich spolu zpracovali.

kontakt: stat-zavináč-email-tečka-cz

Jen prosím o trpělivost (práce, rodina...).
statistik
 
Příspěvky: 82
Registrován: sob 20 čer, 2015 4:57 pm

Re: 4 nápravové kotlové vozy ČSD

Příspěvekod statistik » ned 22 črc, 2018 9:11 pm

K fotkám od Sandyho z Králova Dvora:

jestli mohu touto cestou někomu něco doporučit, tak modrý vůz 788 6 221 prosím Vás s ničím neporovnávejte a neberte ho moc jako příklad hodný následování, pokud chcete dělat něco do éry ČSD. Je to totální atyp Made in RYKO Děčín. Vyrobeny byly tři kusy (ten zarostlý rám je z druhého z nich, třetí stával v Hořovicích). Je to konglomerát rámu Ra 11. skupiny (minimálně u toho 221 je rám původní), na tom sedí bimetalový kotel 400 hl z vyřazených armádních Ra na paliva pro AZA Sklad olejů a k tomu má kotel dodělané topení a zcela změněnou armaturu, horní i spodní. Hodí se to do epochy 5 a 6, starší ani náhodou, v této podobě to dřív neexistovalo. Je to jedna z typických skládaček, kterých RYKO udělalo celkem dost různých.

Stejně tak třeba ty čpavkové Ra 560 hl původem z Kaučuku a Spolany, překřtěné na jejich posledního majitel (TSB), opět odpovídají pouze epoše 5, některé i 6. V žádném případě z toho nejde v této podobě udělat verzi ČSD. Bylo by to na kompletní změnu popisu.
statistik
 
Příspěvky: 82
Registrován: sob 20 čer, 2015 4:57 pm

Re: 4 nápravové kotlové vozy ČSD

Příspěvekod Sandy » pon 23 črc, 2018 8:26 am

Tak, zdá se, že jsem vstoupil na tenký led a probořil jsem se....
Znovu a lépe. Dá se postavit na platformě Bramos (včetně kotlů) něco smysluplného, co je možno datovat do sedmdesátek?
Jinak z Králováku mám ještě další fotky (nejen) kotlových vozů. Ale to bude asi stejná písnička.
Sandy
 
Příspěvky: 899
Registrován: čtv 26 říj, 2006 4:42 pm
Bydliště: Černošice

Re: 4 nápravové kotlové vozy ČSD

Příspěvekod TTjenik » úte 24 črc, 2018 4:46 pm

Předně děkuji všem, kteří se do této diskuse zapojili, popřípadě se teprve zapojí.

Zjišťuji, jak trefně napsal Sandy, že kotlové vozy jsou nejen tenký, ale i velmi kluzký led, po kterém se dá velmi jednoduše sklouznout úplně vedle.

Bude tedy potřeba začít od začátku a zeptat se zcela obecně. Který/které z kotlových 4n vozů na tomto rámu představuje typického zástupce IV epochy, který byl hojně rozšířen na našich tratích a který by stál za to? Tím by se asi mělo začít, protože modelovat nějaký atyp na který upozornil statistik nemá pro většinu modelářů smysl.

Ještě bych rád, na základě komunikace s některými z vás, upřesnil můj úvodní příspěvek v tomto vlákně. Ten rám samozřejmě není myšlen jako univerzální, jednotný a fixní pro všechny připravované modely. V první fázi mi šlo o to, jak vytvořit efekt podélných a příčných U profilů. Aby to trochu vypadalo, ale aby se to dalo i rozumně sletovat. Samozřejmě samotný lept bude muset být pro každý vůz jiný (žebříky, plošiny, držáky kotle...), takže o dodržení hlavních rozměrů se budu snažit. Na druhou stranu ale pochopte, že není možné vytvořit od každého vozu 10 modifikací jenom proto, že od pořadového čísla xxx byla nějaké konzole kousek posunuta a od čísla xyx zase prodloužili rám o nějaký ten cm a v roce 19zz zase změnili to a to. Vycházím z toho, že stavebnice jsou vždy jakýmsi polotovarem a každý modelář si je může, pokud po tom touží, přizpůsobit konkrétnímu vozu, nebo se o to alespoň pokusit.

Mějte se a díky všem Honza
Uživatelský avatar
TTjenik
 
Příspěvky: 31
Registrován: čtv 10 led, 2008 2:55 pm

Re: 4 nápravové kotlové vozy ČSD

Příspěvekod fruafru » pát 17 srp, 2018 7:46 am

Tak já se taky probořím na tenkém ledě :-)
Přílohy
IMG_20180807_175122.jpg
fruafru
 
Příspěvky: 272
Registrován: úte 30 lis, 2010 9:22 am

Re: 4 nápravové kotlové vozy ČSD

Příspěvekod Sandy » sob 18 srp, 2018 10:04 pm

Opět jsem služebně navštívil areál nejmenované společnosti v Králově Dvoře a vyfotil si několik vozů. Moc se jim to nelíbilo a tak mě tam zamkli. Musel jsem se potupně proplížit pod bránou na vlečce. Tak si toho važte.
Jeden z vozů je Zas (typ 329.3) 84 54 7854 349-7
https://sandyh0.rajce.idnes.cz/Ctyrnapravove_kotlove_vozy/#P8070343.jpg
Druhý je Zaes (typ 337.0) 33 54 7982 055-7
https://sandyh0.rajce.idnes.cz/Ctyrnapravove_kotlove_vozy/#P8070351.jpg
Ten by měl patřit mezi jediné tři existující vozy v ČR.
Jsou to typické vozy ze 70.let, které by se daly postavit z polotovarů Bramos.
Protože jsem v oboru historie vozů diletant, tak jsem zapomněl vyfotit výrobní štítky. :oops:
Ještě mám vozy na kyselinu sírovou společnosti DIAMO. Ty někdy příště....
Sandy
 
Příspěvky: 899
Registrován: čtv 26 říj, 2006 4:42 pm
Bydliště: Černošice

Re: 4 nápravové kotlové vozy ČSD

Příspěvekod statistik_2018-09 » čtv 04 říj, 2018 9:31 am

Dovolím si odpovědět na některé dotazy a reagovat na některé napsané informace. Protože ale opět vylézají z nor různá individua, která na tyto příspěvky reagují paranoidně a útočně, tak pro jistotu připomínám, že mou snahou rozhodně není někoho poučovat, nebo něco sám sobě dokazovat, po někom se vozit, machrovat a tak dále, jak je mi mnohde mnohými neustále podsouváno. Snažím se pouze poradit v situaci, kdy si o radu někdo říká a kdy si myslím, že mám k tématu co říct. Nic víc, ani míň v tom není. Pokud se mnou tedy má někdo osobní problém, ať moje příspěvky automaticky ignoruje a pokud možno na ně nereaguje. Děkuji.

Sandy: Dá se postavit na platformě Bramos (včetně kotlů) něco smysluplného, co je možno datovat do sedmdesátek?

Samozřejmě, že dá. Pao, Paov, Paon, Raj, Blm (Baafx), M152.0 - pokud Vám stačí, jak jsou tyto modely zpracovány, pak se dají do 70. let v pohodě ztvárnit. U kotlů je to trošku větší kompromis. Když pominu hodně zjednodušené zpracování rámu, nosičů, kotle i armatury, tak nejblíž realitě je izolovaný vůz vyráběný jako Rahi (Zaes/Rahi). V černém i šedém provedení mu "jen" chybí vytápěcí armatura, což je téma k dodělání (bylo více provedení). Dalším problémem jsou dómy na stropě kotle. Z mně neznámého důvodu Bramos vymodeloval variantu podobnou v podstatě jedinému typu vozu, zatímco zbylých několik desítek má vrchní armaturu udělanou jinak (myšleno vzájemně podobně, jen ta, co je v modelu, je prostě zrovna o dost odlišná). Poslední věcí, která většinou nesedí, je zábradlí brzdařské plošiny, kde je použito starší provedení. Ale to lze zaměnit za novější, které Bramos taky vyrábí.
Izolované vozy byly i bez topení (řada Zas/Rai), takže i když jich bylo typově i početně mnohem méně. Pokud nechcete modelovat topení, dá se z Bramosu nějaký ten Rai udělat. Problémem zůstává ta horní armatura (jeden dóm místo dvou) a zmíněná brzdařská plošina.
Pak ještě existují čpavkové vozy Uachs/Ra 560 hl. Ty představují opět trošku větší kompromis. Tvar kotle se realitě jen přibližuje.
Píšu to na úvod hodně obecně. Záleží totiž, do jaké hloubky se chcete ponořit a jaké rozdíly mezi jednotlivými provedeními Vás zajímají, a jaké už ne.

TTjenik: Který/které z kotlových 4n vozů na tomto rámu představuje typického zástupce IV epochy, který byl hojně rozšířen na našich tratích a který by stál za to?

Těžká otázka, co považujete za typického zástupce IV epochy. Nejčastější jsou neizolované Ra a Rah o objemu 400 hl, ale k těm byste si musel nechat udělat nový kotel. Zelené neizolované kotlové vozy od Bramosu mají špatný průměr (stejný průměr, jako izolované, což je samozřejmě nesmysl). Pak jsou typickými představiteli i izolované Rahi 400 hl, které lze udělat jak ve verzi ČSD, tak ve verzi podnikové v mnoha variantách. Tam ten kotel Bramosu víceméně sedí (samozřejmě je to kompromis - opět záleží na úhlu pohledu, jak moc Vás trápí "detaily").

Na druhou stranu ale pochopte, že není možné vytvořit od každého vozu 10 modifikací jenom proto, že od pořadového čísla xxx byla nějaké konzole kousek posunuta a od čísla xyx zase prodloužili rám o nějaký ten cm a v roce 19zz zase změnili to a to.

Tak dramatické to nebylo, že by to bylo pokaždé od čísla k číslu, protože vozy se nevyrábějí podle čísel, ale podle objednávek a momentálně vyráběných typů. Nějaká čísla, jsou až věc podružná, která zejména u podnikových vozů v 70. letech neměla téměř žádnou souvislost (téměř) s tím, co se vyrábělo a komu se to dodávalo. Takže typ od typu už se samozřejmě konstrukčně lišily, protože v průběhu doby se prostě měnily jak základní rozměry, ale trochu i tvary rámu a nosičů. Je to zároveň základní rozlišovací znak těchto vozů. Platí to i pro rozmístění vedlejších příčníků, kdy u určitých typů vozů s jinak stejnými podélníky byly ty příčníky posazené trochu v jiných roztečích, ale to už je asi fakt detail, který bych být Vámi zanedbal. Takže za základ se prostě bere délka podélníků a tvar nosičů kotle. Podle toho jsou vozy desáté, resp. jedenácté konstrukční skupiny a určitých typů a roků výroby. A samozřejmě pak existují určité detaily na rámu, které se během výroby měnily, většinou kvůli měnící se legislativě. Poslední variabilita vzhledu souvisí s přepravovanou látkou. Jsou nějaké základní typy armatury, která se lišila dle přepravovaného zboží. Kombinací délky a tvaru rámu (podélníků, příčníků i čelníků), nosičů kotle, samotného kotle (objem, tvar podle tlaku kotle, izolace - bez izolace, materiál kotle = různá sedla a různě velké plechy), provedení horní a spodní armatury, typ podvozku (26-2.něco) a provedení brzdařské plošiny se pak vytvářejí jednotlivé typy vozů ve výrobním provedení., resp. v provozním provedení s dodatečnými změnami konstrukce podle měnící se legislativy a podle měnících se potřeb majitele vozu.

Sandy: Zaes (typ 337.0) 33 54 7982 055-7. Ten by měl patřit mezi jediné tři existující vozy v ČR.

Rozhodně nepatří, existuje jich mnohem víc, byť Unipetrol je ve velkém likviduje.

Jsou to typické vozy ze 70.let, které by se daly postavit z polotovarů Bramos.

Zrovna 798 2 055 je typický zástupce 51. konstrukční skupiny, tedy vozu z 80. let už na páteřovém rámu.
statistik_2018-09
 
Příspěvky: 3
Registrován: ned 30 zář, 2018 8:26 pm

Re: 4 nápravové kotlové vozy ČSD

Příspěvekod _lt_ » pát 19 říj, 2018 6:58 am

TTJeniku, přidám pohled budoucího zákazníka nedisponujícího žádnými podklady, ale rád bych celou řadu kotlových vozů, které třeba připravíte.
Před časem jsem nakoupil potřebný počet stavebnic LPH a k nim různé trubky potřebných průměrů. K tomu jsem se chystal nakoupit lepty ze slovenska na kotlový vůz Ra produkce BTTB a některé jeho části využít. Zbytek nějak dopatlat.
Vzhledem k tomu, že než se dostanu ke stavbě těchto cisteren, uplyne ještě hodně roků, tak budu rád za stavebnice cisteren z vaší produkce. Se Statistikem jich dejte dohromady co nejvíce, určitě se budou hodit mnoha modelářům.

Napíšu tedy, jaké vozy jsem plánoval, jaké bych chtěl, respektive co bych chtěl vlastně vozit. Koukám se na to tedy pohledem, né který vůz byl hojně rozšířen, ale pohledem tyhle vozy by to chtělo.
Dosavadní informace mám zatím jen ze Statistikem doplněné wikipedie, použiji tedy vozy odsud.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Seznam_%C4%8Desk%C3%BDch_a_slovensk%C3%BDch_%C5%BEelezni%C4%8Dn%C3%ADch_n%C3%A1kladn%C3%ADch_voz%C5%AF
Vůz Zagks 10 s 560hl kotlem a sluneční clonou jsem chtěl na propanbutan z Kralup, přeci jen plynofikace ještě nepokročila, tak se musí do podniku dovézt trochu plynu.
Vůz Zas 11 s 400hl kotlem se hodí do nejednoho depa, či do skupiny dalších vozů s naftou či benzínem.
Vůz Zas 11 s 400hl kotlem na hnojiva DAM z Lovosic potřebuje každé JZD.
Vůz Zas 11 s 400hl kotlem na trichlorethylen či tetrachlorethylen na čištění látek, odmašťování ve strojírenství z Ústí nad Labem.
Vůz Zacs 10 s 340hl kotlem na kyselinu mravenčí a octovou z Neratovic.
Vůz Zacs 11 s 400hl kotlem na kyselinu chlorovodíkovou či mravenčí, octovou z Neratovic.
Vůz Zacs 11 s 300hl kotlem na kyselinu sírovou.
Vůz Zaes 11 s 400hl kotlem na vodní sklo z Ústí nad Labem do papíren.
Vůz Zaes 11 s 400hl kotlem na glicerin z Ústí nad Labem.
Vůz Zaes 10 s 400hl kotlem na změkčovadla z Valašského Meziříčí.
Vůz Zaes 10 s 400hl kotlem na hydroxid sodný z Neratovic.
Vůz Zas 10 s 400hl kotlem na latex z Kralup.
Vůz Zagkks 10 s 380hl kotlem na chlór z Neratovic.

Když vynechám specifické vozy Zagkks a Zagks, tak jde o stejné kotle (rozdíl jen u třístovkových na kyseliny) na stejném rámu se stejnou plošinou, jen pokaždé s jinou armaturou nahoře či dole, jiná zábradlí či topné hady.

Pak určitě chybí izolovaný kotel, ať už Zaes 10 či 11 na hydroxidy, matut, formaldehyd či dýhařská lepidla, ale na ten jsem si svépomocí netroufal ani pomýšlet. VH0 mají ten zmiňovaný od Bramosu.

Pokud k vozům bude mít statistik podklady (a věřím že má, nenapadá mě někdo jiný), tak proč neudělat všechny, tedy minimálně k tomu čpavku, udělat ten 400hl kotel s variantníma leptama podle přepravované kapaliny. Původní 300hl kotle ze stavebnice LPH lze využít na tu kyselinu, jen dodat lept. Jako bonus může být ten chlór v Zagks a pokud toho nebudete mít ještě dost, tak udělat poslední kotel, právě ten izolovaný.

Rozhodně se zkuste se statistikem domluvit a připravte jich co nejvíc, hlavně u těch 400hl kotlů jsou rozdíly jen v maličkostech. Vaše stavebnice jsou vždycky bezvadné a nebudu jediný, který si je koupí všechny.
_lt_
 
Příspěvky: 130
Registrován: úte 19 čer, 2012 11:46 am

Re: 4 nápravové kotlové vozy ČSD

Příspěvekod statistik_2018-09 » pát 19 říj, 2018 3:36 pm

...na stejném rámu se stejnou plošinou, jen pokaždé s jinou armaturou nahoře či dole, jiná zábradlí či topné hady.


Jen si dovolím upřesnit, že ty rámy ve skutečnosti nebyly pořád stejné a měnily se během výroby v souvislosti se změnami legislativy, i když šlo pořád o vůz s kotlem 400 hl. Ale zároveň předpokládám, že právě tohle je markant, který v modelu bude vyžadovat zjednodušení a vytvoření nejlépe jedné varianty rámu, dejme tomu dva nosiče kotle a pak jen kotel izolovaný/neizolovaný, s topením/bez topení a k tomu různé armatury.
statistik_2018-09
 
Příspěvky: 3
Registrován: ned 30 zář, 2018 8:26 pm

Re: 4 nápravové kotlové vozy ČSD

Příspěvekod TTjenik » ned 21 říj, 2018 1:15 pm

Předně bych se chtěl omluvit za časovou prodlevu, která vznikla z rodinných důvodů a pokračovat v tomto tématu. A také poděkovat statistikovi a _lt_ za reakci.
Pro případné čtenáře bych rád upřesnil, že se zde trochu míchají dvě témata a to konkrétní vozy v H0 od Bramosu a mnou připravované stavebnice v měřítku TT. To jen tak na vysvětlenou, aby to někdo špatně nechápal. Samozřejmě tématicky jen dobře, když bude vše o 4n-kotlích v jednom vláknu.

Pokud jsem to tedy dobře pochopil, nic nezkazím neizolovaným/izolovaným 400hl vozem. Jelikož se bude jednat o kompletní stavebnici a nikoli přestavbu, začnu tedy přípravou odlitků kotlů pro tyto vozy.
Z přehledu mě zaujali tyto Statistikovy fotky
https://commons.wikimedia.org/wiki/File ... 3-2004.jpg
https://commons.wikimedia.org/wiki/File ... 011-11.jpg
Je to exotika, nebo by o to mohl být zájem?
Existuje vůbec k těmto vozům nějaká výkresová dokumentace?
Existuje nějaká dokumentace ohledně těch armatur?
Existuje vůbec nějaká fotodokumentace z IV epochy? barevné provedení, popisy.

Za informace děkuji

Honza
Uživatelský avatar
TTjenik
 
Příspěvky: 31
Registrován: čtv 10 led, 2008 2:55 pm


Zpět na Stavba osobních a nákladních vozů

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník