Kolejiště TT 252 x 101 výška 32

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: Abe Simpson, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Kolejiště TT 252 x 101 výška 32

Příspěvekod mpinta » úte 02 říj, 2018 12:20 pm

Trixt píše:Jojo, i mě již ráno došlo, že když DO snímá odběr proudu, pak tam nesmí být klasický elektronický RM, který má sám o sobě odběr. To jsem trefil úplně špatně. Správně by to tedy mělo být asi takto?
Obrázek

To není úplné, neboť do DO vedou i černé vodiče, a do toho levého DO musí vést i ten horní černý z RM. Na vstup DO pro reverz prostě musí vést oba vodiče až z RM. Pokud ty další vstupy DO nejdou oddělit, mohou detekovat další úseky, ale pouze ve smyčce.
Martin (LokoPin)
Uživatelský avatar
mpinta
 
Příspěvky: 611
Registrován: úte 08 led, 2008 11:55 am
Bydliště: Písek

Re: Kolejiště TT 252 x 101 výška 32

Příspěvekod Trixt » úte 02 říj, 2018 2:09 pm

mpinta: Předpokládám, že to myslíš takto:

Obrázek

A co když se jedná o dekodér obsazení na sběrnici LocoNet? Ten má propojení šesti žilovým kabelem s konektory RJ12 a pak již má jen jeden vstup pro detekovanou kolejnici?
Trixt
 
Příspěvky: 189
Registrován: stř 13 čer, 2018 9:44 pm

Re: Kolejiště TT 252 x 101 výška 32

Příspěvekod mpinta » úte 02 říj, 2018 2:33 pm

Víceméně. Pořád ti tam chybí ještě černý do toho pravého detektoru, ale to bereš asi jako samozřejmost.
Taky ten tvůj způsob kreslení schématu mi není moc vlastní, ale snad jsem to pochopil správně.
LocoNet nemám a prakticky neznám.
Martin (LokoPin)
Uživatelský avatar
mpinta
 
Příspěvky: 611
Registrován: úte 08 led, 2008 11:55 am
Bydliště: Písek

Re: Kolejiště TT 252 x 101 výška 32

Příspěvekod workous » stř 03 říj, 2018 9:39 am

Ahoj tato smyčka je přímo stvořena k tomu, aby přepínání bylo řešeno pomocí výhybky tedy na stejnou adresu dát relé, které vždy přesně přepne polaritu bez ohledu na odběr loko nebo vagónů. Moduly reverzu jsou zdroj problém ještě když je to SN tam bych do toho nešel - můj názor a zkušenost. Vyzkoušel jsem dva ani jeden nebyl spolehlivý ani po úpravě viz příslušné téma....10*projel a jednou zkrat a tak to bylo pořád dokola...
HO segmenty epocha workoušov - Roco Geoline
Uživatelský avatar
workous
 
Příspěvky: 1661
Registrován: sob 15 lis, 2008 12:05 pm
Bydliště: Chýnice u Prahy

Re: Kolejiště TT 252 x 101 výška 32

Příspěvekod Trixt » stř 03 říj, 2018 10:19 am

workous: No ona ta smyčka je trochu složitější, ten příklad na obrázku byl jen teoretický. Já mám smyčku následovně:

Obrázek

V podstatě se dá říct, že nemohu nastavovat polaritu dle postavení výhybek. Musel bych to řešit úplně jinak. Například při řízení přes PC bych si to dokázal představit, když definuji přesně cestu, ale jakmile do toho zamotám ježdění na ruku, mám v tom zmatek. Takže jsem chtěl použít ten reverz. Všiml jsem si, že některé reverzy spínají při pevně nastaveném proudu o trochu větším než 3 A, což je pro některé zdroje problém. Třeba byl u tebe problém ten, že proud, který centrála považovala za zkrat, a proud, který vyhodnocoval reverzní modul, byly blízko u sebe. Ostatně reverz již mám koupený, tak trochu asi zapokusničím a pravděpodobně dojdu i ke stejnému závěru jako ty. ;)
Trixt
 
Příspěvky: 189
Registrován: stř 13 čer, 2018 9:44 pm

Re: Kolejiště TT 252 x 101 výška 32

Příspěvekod workous » stř 03 říj, 2018 11:01 am

JJ tak to beru zpět jako kdybych nic nepsal :)
HO segmenty epocha workoušov - Roco Geoline
Uživatelský avatar
workous
 
Příspěvky: 1661
Registrován: sob 15 lis, 2008 12:05 pm
Bydliště: Chýnice u Prahy

Re: Kolejiště TT 252 x 101 výška 32

Příspěvekod Trixt » stř 03 říj, 2018 12:50 pm

No, ještě mě napadlo, že pokud nebude fungovat reverzní modul, udělám obě smyčky jednosměrné a budu to řešit přepínáním relé na základě nějakého senzoru.
Trixt
 
Příspěvky: 189
Registrován: stř 13 čer, 2018 9:44 pm

Re: Kolejiště TT 252 x 101 výška 32

Příspěvekod Miloš_P » stř 03 říj, 2018 2:33 pm

Pokud by se dodržoval postup, že se vlak nejdříve otočí a pak odstaví na koleji skrytého nádraží (vjezd do smyčky ve směru šipek), tak by šlo přepínat polaritu v závislosti na poloze výhybek A a v místech B použít kontakt, který by je přestavoval zpět do odbočky a polarita by se přepla pro výjezd. V podstatě by mohly být současně ovládány i výhybky (B) na výjezdu. Stačilo by na to jedno relátko nebo modul od Fuldy.
Přerušení kolejí by se muselo udělat jinde, ale do smyčky by se ti bez problémů vešel celý vlak. Mohl by tam i vyčkat, až se uvolní kolej v SN. V původním návrhu délku vlaku limituje délka červeného úseku.

smycka2.jpg
smycka2.jpg (25.28 KiB) Zobrazeno 671 krát
Uživatelský avatar
Miloš_P
 
Příspěvky: 334
Registrován: stř 20 pro, 2006 9:40 pm
Bydliště: Praha

Re: Kolejiště TT 252 x 101 výška 32

Příspěvekod Trixt » stř 03 říj, 2018 5:55 pm

Miloš_P: Pokud ten reverz nebude fungovat, půjdu na to tak, jak píšeš a to včetně směru průjezdu, který navrhuješ. Akorát udělám ty úseky skutečně dva. Ono mi to vychází. Délka kolejí ve SN je max 1000 mm. Délka úseku ve smyčce je více než 1100 mm. Pro jistotu připomínám plánek suterénu kolejiště:

Obrázek
Trixt
 
Příspěvky: 189
Registrován: stř 13 čer, 2018 9:44 pm

Re: Kolejiště TT 252 x 101 výška 32

Příspěvekod Trixt » sob 13 říj, 2018 9:50 pm

Takže po pár pokusech s reverzním modulem založeným na detekci zkratu, jsem začal hledat jiné řešení. Detekce zkratu se mi rozhodně nejevila jako něco, na co by se dalo spolehnout. Problematiku jsem řešil v ve vláknu věnující se problematice vratné smyčky viz http://diskuze.modely.biz/viewtopic.php?f=7&t=260&start=60. Princip zapojení včetně detekce byl v konečné fázi zjednodušeně následující (přepínaný úsek obsahuje tři detekované úseky, abych zde případně mohl odstavit vlak):

Obrázek

Pro ovládání jsem použil obvod, který mi navrhl jipol57 a schéma vypadá následovně (to označení vývodů tranzistorů jsem si přidal já, neb elektronice nerozumím):

Obrázek

Použil jsem optočlen zakoupený zde: https://laskarduino.cz/vstupni-periferie-cidla/131012-ir-opticky-infra-snimac-fc-51.html

Jak to dopadlo jsem popsal ve výše uvedeném vlákně ( http://diskuze.modely.biz/viewtopic.php?f=7&t=260&start=60). Takže již jen pár obrázků:

Optočlen sezhora (důležitá byla podélná montáž v ose kolejí a zarovnání na temeno kolejnice):

Obrázek

Optočleny zespodu (lepeno tavnou pistolí):

Obrázek

Veškeré součástky připájeny na relé (plošňáky dělat zatím neumím):

Obrázek

Prní průjezd smyčkou a hned úspěšný (úspěšných bylo i dalších padesát):

Obrázek

Doplnění ovládání průjezdu levou smyčkou do programu RocRail (detekce obsazení je řešena pomocí DR4088LN):

Obrázek
Trixt
 
Příspěvky: 189
Registrován: stř 13 čer, 2018 9:44 pm

Re: Kolejiště TT 252 x 101 výška 32

Příspěvekod jipol57 » ned 14 říj, 2018 2:17 pm

Tak to jsem rád, že to funguje. Sice bych to raději viděl na plošňáčku, ale pokud je dobře zapájeno, tak to na spolehlivosti neubírá.
K tomu nastavování optočidel. Jak jsem popisoval tady viewtopic.php?f=7&t=10401&start=15#p240558 , jsem měnil optosoučástky za 3mm, a po tom mě to taky signalizovalo neustále. Pomohlo přetáhnout fototranzistor (to tmavé) černou smršťovací bužírkou. Zůstal jen malý otvůrek na špičce a spolehlivost 100%. Ale vyřešil jsi to po svém. Tak gratuluji.
jipol57
 
Příspěvky: 92
Registrován: pát 06 dub, 2018 5:18 pm

Re: Kolejiště TT 252 x 101 výška 32

Příspěvekod Trixt » ned 14 říj, 2018 2:42 pm

Také jsem zkoušel oddělit fototranzistor od diody přepážkou, ale to mi nepomáhalo. Nenapadlo mě, že by mohla bužírka pomoci a v tom vláknu jsem to asi přeskočil. U druhé smyčky to vyzkouším. Vzhledově to bude ale fuk, stejně budou obě smyčky v tunelu. Plošňák bych rád, ale nevím, kdo by mi ho vyrobil, ale i bez něj to funguje skvěle. :) Takže díky za nakopnutí. :)
Trixt
 
Příspěvky: 189
Registrován: stř 13 čer, 2018 9:44 pm

Předchozí

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník