Rozhraní dvou boosterů

Schémata, zapojení, návody, dotazy a postupy k využití v železničním modelářství.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf, 123.marek

Rozhraní dvou boosterů

Příspěvekod HonzaM » sob 16 čer, 2018 12:13 pm

Rozhodl jsem se vyzkoušet jak se diskutovaný problém zastavení lokomotivy na rozhraní úseků napájených různými boostery projeví v případě, že půjde o boostery se stejným výstupním DCC signálem. Použil jsem boostery DR5033, jako zdroj budicího signálu jsem použil LocoNet - tyto boostery ale umožňují jak buzení signálem CDE (Lenz), tak B-bus. U obou boosterů jsem multimetrem naměřil zcela stejné výstupní napětí 16,91 V, rovněž měření osciloskopem ukázalo stejné napětí i stejný tvar signálu u obou boosterů (viz obrázky). Při propojení jedné kolejnice "natvrdo" jsem na přerušení druhé nenaměřil multimetrem žádný proud. Prakticky jsem vyzkoušel také situaci, kdy na rozhraní trvale stála lokomotiva - při tom nedošlo k žádnému problému. Také jízda přes rozhraní byla naprosto plynulá. Lze tedy předpokládat, že použjí-li se stejné boostery mající stejné stabilizované napětí, k problému se zastavením na rozhraní úseků napájených různými boostery nedojde.
Přílohy
IMG_4106.JPG
IMG_4107.JPG
N, epocha 5,6, DR5000, TC9 Gold
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 1550
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Rozhraní dvou boosterů

Příspěvekod belgarat » sob 16 čer, 2018 1:53 pm

Honzo, prosim, mas-li jeste sestaveny layout se 2 boostery - zkusil bys i jinou "patologii", ktera se zde plamenne diskutovala, to znaci v jedne casti (rekneme) 3 (jedouci) lokomotivy, v druhe casti 1 ... a merit proud na prechodu mezi napajecimi districty (simulace masinky na rozhrani) ? Diky.
Belgarat (nemodelar, greenhorn, pseudoprogramator, pindac nesmyslu)
belgarat
 
Příspěvky: 787
Registrován: čtv 27 pro, 2012 9:36 pm
Bydliště: Hřebeč u Kladna

Re: Rozhraní dvou boosterů

Příspěvekod Pavel-HP » sob 16 čer, 2018 3:12 pm

... Nebo jeden booster vypnout a pak měřit proud, který poteče do obvodu vypnutého boostru, kde budou chtít jet tři lokomotivy. ...
TT, epocha III. - V., U profil
www.vlakytt.cz
Uživatelský avatar
Pavel-HP
 
Příspěvky: 695
Registrován: čtv 11 pro, 2008 2:47 pm
Bydliště: Praha

Re: Rozhraní dvou boosterů

Příspěvekod Jirka_US » sob 16 čer, 2018 4:50 pm

Pavel-HP píše:... Nebo jeden booster vypnout a pak měřit proud, který poteče do obvodu vypnutého boostru, kde budou chtít jet tři lokomotivy. ...

Coz je standardni situace na rozhrani jakehokoliv useku pri poruse (odpojeny napajeci vodic jednoho z izolovanych useku), nejen 2 boosteru. Takze logika (vyse popsana situace) nezastavovat na rozhrani 2 boosteru by znamenala nezastavovat na rozhrani zadneho izolovaneho useku nejen na rozhrani 2 boosteru....
Jirka
Jirka_US
 
Příspěvky: 1164
Registrován: sob 08 kvě, 2010 5:56 am

Re: Rozhraní dvou boosterů

Příspěvekod Pavel-HP » sob 16 čer, 2018 5:56 pm

No, tý v..e, teď jsi na to kápnul. A tohle se tu řeší od samýho začátku.
TT, epocha III. - V., U profil
www.vlakytt.cz
Uživatelský avatar
Pavel-HP
 
Příspěvky: 695
Registrován: čtv 11 pro, 2008 2:47 pm
Bydliště: Praha

Re: Rozhraní dvou boosterů

Příspěvekod Ferda » sob 16 čer, 2018 6:31 pm

Pavel-HP píše:... Nebo jeden booster vypnout a pak měřit proud, který poteče do obvodu vypnutého boostru, kde budou chtít jet tři lokomotivy. ...

Tak na tohle snad nemusí být nikdo odborník, aby věděl, že tam poteče proud roven spotřebě těch tří lokomotiv.
H0 III-IV. Dokonalost je sen!
Uživatelský avatar
Ferda
 
Příspěvky: 1575
Registrován: stř 07 říj, 2009 3:34 pm
Bydliště: Ostrava

Re: Rozhraní dvou boosterů

Příspěvekod Jirka_US » sob 16 čer, 2018 6:49 pm

Ferda píše:
Pavel-HP píše:... Nebo jeden booster vypnout a pak měřit proud, který poteče do obvodu vypnutého boostru, kde budou chtít jet tři lokomotivy. ...

Tak na tohle snad nemusí být nikdo odborník, aby věděl, že tam poteče proud roven spotřebě těch tří lokomotiv.

No, ale jak technicky vyresis, aby ti nestal zadny vlak (nejen lokomotiva, ale i vuz s osvetlenim) za zadnych okolnosti na deleni zadneho useku, treba v tunelu nebo kdyz je kolejiste rizeno TC, u delsiho vlaku neni vylouceno, ze ten vlak stoji i pres 2 deleni ....

Pavel-HP píše:No, tý v..e, teď jsi na to kápnul. A tohle se tu řeší od samýho začátku.

Pak je tedy zahada jak jsi dosel na ty 2 ampery, ktere tu masinku "nerozesmejou" ? Nejak jsi to zapomnel vysvetlit..
Pavel-HP píše:Ty dvě ampéry ji asi moc nerozesmějou.

viewtopic.php?f=7&t=11399&start=270
Jirka_US píše:Asi tam mas nekde chybu, pres kterou masinku tecou 2A ? Nebudete to tim, ze pouzivas nejaky divny Spax ? To mne prosim Te vysvetli jak pres zatez 14 Ohmu protahnes 2A pri napeti 14V ?

Je potreba pricist k te spotrebe lokomotiv, ktere stoji v tom druhem useku, odpor te stojici masiny na rozhrani (mysleno prechodovy odpor ne odpor, ktery predstavuje samotna spotreba te masiny). To byla ta chyba, ktere se dopustil Pavel-HP ve sve ponekud radobyvtipne poznamce.
Naposledy upravil Jirka_US dne ned 17 čer, 2018 12:15 am, celkově upraveno 3
Jirka
Jirka_US
 
Příspěvky: 1164
Registrován: sob 08 kvě, 2010 5:56 am

Re: Rozhraní dvou boosterů

Příspěvekod belgarat » sob 16 čer, 2018 6:52 pm

Panove - v jinem vlakne se teoretizovalo a nadavalo uz dost. Muzete prosim vyckat, kdyz je ted jedinecna sance to poradne zmerit ? Aspon nez se ozve HonzaM ?
Belgarat (nemodelar, greenhorn, pseudoprogramator, pindac nesmyslu)
belgarat
 
Příspěvky: 787
Registrován: čtv 27 pro, 2012 9:36 pm
Bydliště: Hřebeč u Kladna

Re: Rozhraní dvou boosterů

Příspěvekod Jirka_US » sob 16 čer, 2018 7:53 pm

belgarat píše:Panove - v jinem vlakne se teoretizovalo a nadavalo uz dost. Muzete prosim vyckat, kdyz je ted jedinecna sance to poradne zmerit ? Aspon nez se ozve HonzaM ?

Mereni ukazala, ze pro lokomotivu rady 92 (TT) pri zatezi 10Ohmu v izolovanem useku, coz odpovida zatezi 1.5A pri 15V za situace, kdy je usek pod napetim, prochazi proud na rozhrani ca. 900mA pri napeti DCC 14V. Prestoze ta masina tam stala vice nez 90 minut, tak se zadne katastroficke scenare nekonaly....Hlavne se clovek nesmi nechat zmast timto nesmyslnym schematem od fuldy, coz jsem mu rekl hned na zacatku.
úte kvě 08, 2018 3:36 pm
viewtopic.php?f=7&t=11399&start=30
Pokus byl proveden pro situaci (ala Pavel-HP), kdy izolovany usek, ve kterem stoji lokomotivy s ekvivalentem odpovidajici celkove zatezi 10Ohmu, je napajen ze sousedniho useku pres napravy a sberace lokomotivy stojici na rozhrani techto 2 izolovanych useku.
Vypocet:
14V = 0.9A * (Rloko + 10Ohmu)
Z toho lze odvodit, ze odpor lokomotivy stojici na rozhrani vychazi ca.5.6 Ohmu, ve vypoctu nejsou zahrnuty zadne odpory vodicu, jejich prechodove odpory na styku s kolejnici nebo odpory kolejnic, takze ve skutecnosti ten odpor lokomotivy bude o neco mene.
Jirka
Jirka_US
 
Příspěvky: 1164
Registrován: sob 08 kvě, 2010 5:56 am

Re: Rozhraní dvou boosterů

Příspěvekod kmet » ned 17 čer, 2018 1:49 am

Ten chlap neodbytný, hoďte už na něj někdo síť. On musí všude plkat ty svoje teorie a nemůže počkat na to jak dopadne praktická zkouška.
kmet
 
Příspěvky: 5
Registrován: sob 27 led, 2018 2:48 pm

Re: Rozhraní dvou boosterů

Příspěvekod Jirka_US » ned 17 čer, 2018 6:21 am

Jen drobna technicka spise prakticka poznamka, pokud se nekomu nepodari vyrobit zatez 1.5A pomoci realnych lokomotiv a bude je chtit nahradit rezistory, tak je potreba pocitat s tim, ze ty rezistory musi vydrzet priblizne 10W a budou docela slusne topit....
Jirka
Jirka_US
 
Příspěvky: 1164
Registrován: sob 08 kvě, 2010 5:56 am

Re: Rozhraní dvou boosterů

Příspěvekod Miloš_P » ned 17 čer, 2018 7:02 am

Jirka_US píše:
belgarat píše:Panove - v jinem vlakne se teoretizovalo a nadavalo uz dost. Muzete prosim vyckat, kdyz je ted jedinecna sance to poradne zmerit ? Aspon nez se ozve HonzaM ?

Mereni ukazala, ze pro lokomotivu rady 92 (TT) pri zatezi 10Ohmu v izolovanem useku, coz odpovida zatezi 1.5A pri 15V za situace, kdy je usek pod napetim, prochazi proud na rozhrani ca. 900mA pri napeti DCC 14V. Prestoze ta masina tam stala vice nez 90 minut, tak se zadne katastroficke scenare nekonaly....Hlavne se clovek nesmi nechat zmast timto nesmyslnym schematem od fuldy, coz jsem mu rekl hned na zacatku.
úte kvě 08, 2018 3:36 pm
viewtopic.php?f=7&t=11399&start=30
Pokus byl proveden pro situaci (ala Pavel-HP), kdy izolovany usek, ve kterem stoji lokomotivy s ekvivalentem odpovidajici celkove zatezi 10Ohmu, je napajen ze sousedniho useku pres napravy a sberace lokomotivy stojici na rozhrani techto 2 izolovanych useku.
Vypocet:
14V = 0.9A * (Rloko + 10Ohmu)
Z toho lze odvodit, ze odpor lokomotivy stojici na rozhrani vychazi ca.5.6 Ohmu, ve vypoctu nejsou zahrnuty zadne odpory vodicu, jejich prechodove odpory na styku s kolejnici nebo odpory kolejnic, takze ve skutecnosti ten odpor lokomotivy bude o neco mene.

Pane kolego, zopakujte si Ohmův zákon. Při napětí 15V a zátěži 100ohm poteče proud 150mA...a ne 1,5A...
Uživatelský avatar
Miloš_P
 
Příspěvky: 309
Registrován: stř 20 pro, 2006 9:40 pm
Bydliště: Praha

Re: Rozhraní dvou boosterů

Příspěvekod belgarat » ned 17 čer, 2018 7:14 am

Haloooooo budiicek. Experiment jeste neprobehl. Poukazy na Ohmuv zakon apod jsme zrusili uz jedno tema, nema smysl donekonecna opakovat stejny zpusob vykladu, ktery tady na foru nikam nevede.
Belgarat (nemodelar, greenhorn, pseudoprogramator, pindac nesmyslu)
belgarat
 
Příspěvky: 787
Registrován: čtv 27 pro, 2012 9:36 pm
Bydliště: Hřebeč u Kladna

Re: Rozhraní dvou boosterů

Příspěvekod Miloš_P » ned 17 čer, 2018 7:24 am

belgarat píše:Haloooooo budiicek. Experiment jeste neprobehl. Poukazy na Ohmuv zakon apod jsme zrusili uz jedno tema, nema smysl donekonecna opakovat stejny zpusob vykladu, ktery tady na foru nikam nevede.

Omlouvám se, nechci plevelit vlákno, ale dělení 100 by měli "odborníci" zvládat, nelze nereagovat...

Edit: Omlouvám se JIrkovi_US, po upozornění kolegou..., pro oči nevidím (na tabletu) jsem četl 10O jako 100... :oops:
50+ se začíná už projevovat... :x
Uživatelský avatar
Miloš_P
 
Příspěvky: 309
Registrován: stř 20 pro, 2006 9:40 pm
Bydliště: Praha

Re: Rozhraní dvou boosterů

Příspěvekod HonzaM » ned 17 čer, 2018 8:38 am

Dnešní měření - uspořádání :
Booster 1 (B1) DR5033
Booster 2 (B2) DR5033
Lokomotivy:
L1 T679.2 (Minitrix)
L2 RE4/4 460 (Kato)
L3 840 (Bemo)
Multimetr ProsKit MT1710,
Zapojení: 1 kolejnice propojena "natvrdo"
Druhá kolejnice přes multimetr
1. Nenasazena žádná lokomotiva: 0,25 mA
2 Nasazena L1 na B1, nejede, na B2 nic: 0,27 mA,
3. L1 jede ve směru B1 - B2: 0.16 mA
4. L1 jede ve směru B2-B1: 0,34 mA
5 nasazeny L2 a L3 na B2, L1 na B1, nejedou: 0,30 mA
6. L2 a L3 na B2, obě jedou, L1 na B1 jede: 0,10 mA

Mohu udělat i další pokusy, navrhněte.
N, epocha 5,6, DR5000, TC9 Gold
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 1550
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Další

Zpět na Elektrika a elektronika

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník