Časté chyby modelových kolejišť

Také se vám někdy něco nepovedlo? Podělte se s ostatními a napište o tom.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

Časté chyby modelových kolejišť

Příspěvekod Truck Thor » stř 28 bře, 2018 8:38 am

Milí modeláři!

Během několika posledních dnů jsem na Ty Trubce koukal na hromadu různých videosnímků všelijakých kolejišť, zejména našich modelářů, protože americké ani jiné vlaky nejsou tak krásné jako naše. Bohužel i přes nesmírný obdiv k vašim schopnostem, šikovnosti a pracovitosti si neodpustím pár postřehů o nedostatcích, které mohou totálně vaši snahu o modelovou věrnost zničit, což se vlastně děje téměř neustále.
Opravdu mi nejde o nějakou zbytečnou kritiku za každou cenu, vyvolávání flame, hanění čehokoliv komukoliv nebo o rýpání. Opravdu na rovinu: sám jsem nikdy žádný model nepostavil, neumím skoro nic z toho, co vy a mám ke všem šikovným lidem obrovský respekt a úctu. To ovšem neznamená, že přestože neumím vařit a přijdu do restaurace, kde mi nebude chutnat, že to nebudu kritizovat.
Nechci se tady momentálně nějak výrazně rozepisovat o tom, že mnohá kolejiště jsou v podstatě vlakodromy hraničící s kýčem a ve skutečnosti jsou v podstatě nemodelová. Všichni víme, že příčinou je chronický nedostatek místa a potíže s řešením problému „ježdění odněkud někam“ čili nejčastěji po různě modifikovaných oválech. Vynechám i ostatní problémy jako vražedné poloměry oblouků, délka staničních kolejí, délka mezistaničních úseků atd. To si nemohou dovolit ani větší klubová kolejiště. Například jeden prostorový oddíl autobloku o délce 1 km by musel mít v H0 11,5 m, v TT 8,3 m a v N 6,3m.

Jde mi o jiné prohřešky – ďábel je skryt v detailu.

Na jednu stranu nevycházím z údivu, do jakých detailů jste schopni jít v zájmu modelové věrnosti, na stranu druhou zničíte modelovou věrnost podstatnými nedostatky, které přitom v některých případech nestojí žádné peníze navíc.
Například provoz souprav – ježdění. Stačí chvíli sledovat nějaká videa a hned je to vidět. Odjezd vlaku ze stanice – to je odpich, že by na to cestující potřebovali měsíční výcvik na centrifuze a takové zrychlení by asi nepřežil ani trénovaný astronaut. Důchodcům (i kdyby byli všichni přikurtovaní k sedadlům) by vyletěly protézy z úst a zakously by se naproti sedícím spolucestujícím do krku. V elektrárně by takový odběr vyrazil kotelníkovi lopatu z ruky. Stejně „modelový“ je i vjezd do stanice. To je zpomalení typu pád na beton z bůhvíjakého patra.

Dalším častým prohřeškem je rychlost souprav. Je opravdu k smíchu, když modelová dvanáctivozová souprava ložených wapek tažená čmelákem nebo sergejem do stoupání v oblouku jede rychlostí, že by mohla závodit s německým ICE. Posléze se taková souprava přiřítí na první výměnu do odbočky, po které je ve skutečnosti možno jet pouze max. 40 km/h, což je např. v H0 necelých 13 cm/s, v TT kolem 9 cm/s a v N asi 7 cm/s.
Následky takové jízdy, i kdyby toho byla lokomotiva náhodou s pomocnými raketovými motory schopna a kdyby šroubovky vydržely ten tah, by nehodovka odstraňovala minimálně několik dnů. Poté tato souprava zabrzdí na staniční koleji již zmiňovaným stylem a mašinfíra si udělá letecký výlet předním sklem (případně celým motorovým blokem) následován uhlím z dvanácti vozů.

Prozatím poslední poznámku mám k přejezdům. Co si má kdokoliv pomyslet o modeláři, který nemá na svém jinak špičkovém kolejišti na přejezdu ani výstražné kříže? A ke všemu mu přes takový přejezd suverénně frčí pendolina a jiné vysokorychlostní jednotky, mnohdy bez trolejí elektrické trakce? Dobrá tedy, budiž – když si chcete zajezdit doma nebo se pochlubit na trubkách, ale když to vystavujete? Já vím, že žádné kolejiště není v podstatě nikdy hotové a že je to práce nikdy nekončící jako práce kolem domu či zahrádky. Ale tohle jsou podle mého soudu dost závažné nedostatky.
Podle mých osobních zkušeností z oblasti Kolín – Uhersko na hlavním tahu, kde pendolina a jiné jednotky jezdí, tam neexistuje přejezd, který by neměl závory. Takže dokonce ani nestačí mít pro tyto traťové rychlosti („až“ 160 km/h) přejezd zabezpečený pouze výstražníky se světelnou a zvukovou výstrahou, ale bez závor! Jinak je to všechno nemodelové! Pro tyto rychlosti prostě všechny přejezdy závory mít musejí! Všechny! Znám taková místa, kdy je tam jen polní cesta z jedné strany tratě na druhou, kde už cesta nepokračuje a je tam jen pole a plně zabezpečený přejezd se závorami tam prostě musí být!
Kromě toho je téměř nemožné postavit na modelovém kolejišti přejezd se závorami tak, aby byl modelově věrný. Tím mám na mysli věrnost funkční, ne designovou. Když vidím téměř na všech kolejištích ty gilotiny, jak těsně před vlakem spadnou během 0,2 s do vodorovné polohy… Málokdo také umí dodržet anulační dobu, než začne znovu blikat pozitivka. Ještě jsem neviděl model přejezdu, který by uměl zvednout závory okamžitě po opuštění přejezdu posledním vozem vlaku bez ohledu na délku soupravy. Závory prostě musejí jít nahoru ihned, ať už má vlak 50 vozů nebo jede samotná mašina. Bavím se samozřejmě o závorách automatických, ne mechanických s drátovody. Na takové trati zase neočekávám pendolina…
Zkoušeli jste trochu počítat? V praxi u nejrovnějšího přejezdu kolmého na koleje činí předzváněcí doba 28 s, doba sklápění břeven je zpravidla 6 s (max. je 7 s) a dojezd nejrychlejšího vlaku na přejezd od doby sklopení břeven by mohl být odhadem minimálně 10 s - to jsem neměřil, ale bude to i více. Za těchto celkových 44 s urazí model pendolina H0 v plné traťové modelové rychlosti zhruba 22 metrů! A to je pouze z jednoho směru. Kdo z vás to má? Tak maximálně marťan Paroubek…
Proto musíte udělat nějaké výrazné kompromisy a bohužel některé věci pořádně osekat, pokud tedy chcete opravdu mít na svém kolejišti přejezd se závorami. Takže sundáte drasticky předzváněcí dobu na 4 s, padání závor taky na 4 s (aby to nebylo jak gilotina) a dojezd vlaku na 2 s. Přesto všechno potřebujete z každé strany 5 m kolejí pro model H0 na širé trati pro provoz modelů pendolin a podobných souprav. Ještě pořád máte chuť stavět model závor??? Více šancí mají modeláři, jezdící co nejnižší rychlostí s tomu odpovídajícími modely, protože už i na některých vedlejších jednokolejných tratích se přece jen rozmáhají i přejezdy se závorami. Ti mohou dokonce některé časy natáhnout pro větší modelovou věrnost.

Dále prosím o vysvětlení, co mají znamenat figurky cestujících v kolejišti po odjezdu vlaků, proč stojí auta u otevřených přejezdů, kdy už odvezou raněné z té nehody, kdy uhasí hasiči ten požár a podobné kraviny.

Někde na Trubkách jsem nějakou náhodou narazil na modelovém kolejišti na model tornáda, dokonce se sklápěcím rotujícím trychtýřem – trombou. Když jsem si nasoukal zpátky do hlavy spadlou čelist a vypadlé oči z důlků, snažil jsem se pochopit, kde je vlastně hranice kýče, ale nepodařilo se mi to. Nyní již jen očekávám na kolejišti funkční aktivní vulkán s lávovými a pyroklastickými proudy, laharem, se sopečnými pumami a prachem, zemětřesením a dokonanou devastací celého kolejiště. Kdo se toho ujme? Bacha, abyste někdo nevyhořel…

Hezký den všem!

Truck Thor
Truck Thor
 
Příspěvky: 10
Registrován: úte 27 bře, 2018 5:44 am

Re: Časté chyby modelových kolejišť

Příspěvekod Tomas Lebeda » stř 28 bře, 2018 9:00 am

Tak mi přijde, že v první části článku sis odpověděl v podstatě sám.

Poslední dva odstavce jsem nepochopil.
Modelové kolejiště přeci není žádné diorama, na kterém se zastavil čas.
Každý přeci nemá prostor na systém od fallera s pojezdem silničních vozidel,
a že by po odjezdu vlaku mizeli cestující z nástupiště a pak se zas před příjezdem vracili to je hodně sci-fi představa.
Model přeci není zobrazením reality, ale jenom navozením pocitu reality.
Někdy bližšího někdy vzdálenějšího, ale tak to je.
Tomas Lebeda
 
Příspěvky: 202
Registrován: úte 24 led, 2017 12:41 pm
Bydliště: Praha 6

Re: Časté chyby modelových kolejišť

Příspěvekod milan ferdián » stř 28 bře, 2018 9:03 am

Nic nového pod sluncem.Tyto situace se popsali a snažili řešit špičkoví modeláři v dávném pravěku železničního modelářství.Například ve starém "Modeláři" 8/1974,str.30,31 "Život na koľajisku",Ing.Štefan Štrauch,je této problematice věnován celý dvojlist.
Milan
Uživatelský avatar
milan ferdián
 
Příspěvky: 10363
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Časté chyby modelových kolejišť

Příspěvekod Truck Thor » stř 28 bře, 2018 10:47 am

Tomas Lebeda píše:Tak mi přijde, že v první části článku sis odpověděl v podstatě sám.
Poslední dva odstavce jsem nepochopil.
Modelové kolejiště přeci není žádné diorama, na kterém se zastavil čas.
Každý přeci nemá prostor na systém od fallera s pojezdem silničních vozidel,
a že by po odjezdu vlaku mizeli cestující z nástupiště a pak se zas před příjezdem vracili to je hodně sci-fi představa.
Model přeci není zobrazením reality, ale jenom navozením pocitu reality.
Někdy bližšího někdy vzdálenějšího, ale tak to je.


V první ani v jiné další části článku jsem se na nic neptal… :) Pouze jsem konstatoval to, co jsem postřehl na některých videích z některých kolejišť. Pokud mám někde v textu otazník, byla to otázka ryze řečnická, což mělo být patrno z formulace vět. Evidentně se mi to nepovedlo... Omluva!

Jinak souhlas. Přesně to se ale děje v případě "modelu" dopravní nehody, požáru či cestujících, kteří se motají v kolejišti mezi projíždějícími nákladními vlaky. Právě to jsou témata pro nějaké dioráma.
Cestující sedící na peróně s novinami? Budiž! Přece jen je třeba to kolejiště zalidnit a zazvěřit. A když nemám "fallera", stačí auto od přejezdu posunout kousek od závor, bude vypadat jako přijíždějící, ne jako porouchané u závor. Možná jsem hnidopich, ale jak jsem již psal, ďábel se skrývá v detailech a leckterý návštěvník si výsledný dojem třeba i z velmi precizního kolejiště šikovného modeláře zbytečně zkazí.
Naposledy upravil Truck Thor dne stř 28 bře, 2018 10:53 am, celkově upraveno 1
Truck Thor
 
Příspěvky: 10
Registrován: úte 27 bře, 2018 5:44 am

Re: Časté chyby modelových kolejišť

Příspěvekod Truck Thor » stř 28 bře, 2018 10:51 am

milan ferdián píše:Nic nového pod sluncem.Tyto situace se popsali a snažili řešit špičkoví modeláři v dávném pravěku železničního modelářství.Například ve starém "Modeláři" 8/1974,str.30,31 "Život na koľajisku",Ing.Štefan Štrauch,je této problematice věnován celý dvojlist.
Milan


Ahoj,

byla by možnost ten dvojlist naskenovat třeba do pajdafky a poslat mi ho na mail? Nebo to hodit sem do odpovědi? Třeba to někomu taky pomůže. Já nic takového nemám a rád bych se dovzdělal.

Díky! Truck Thor
Truck Thor
 
Příspěvky: 10
Registrován: úte 27 bře, 2018 5:44 am

Re: Časté chyby modelových kolejišť

Příspěvekod milan ferdián » stř 28 bře, 2018 10:55 am

Truck Thor píše:
milan ferdián píše:Nic nového pod sluncem.Tyto situace se popsali a snažili řešit špičkoví modeláři v dávném pravěku železničního modelářství.Například ve starém "Modeláři" 8/1974,str.30,31 "Život na koľajisku",Ing.Štefan Štrauch,je této problematice věnován celý dvojlist.
Milan


Ahoj,

byla by možnost ten dvojlist naskenovat třeba do pajdafky a poslat mi ho na mail? Nebo to hodit sem do odpovědi? Třeba to někomu taky pomůže. Já nic takového nemám a rád bych se dovzdělal.

Díky! Truck Thor


Je mi líto,nelze.Snad v budoucnu.Milan
Uživatelský avatar
milan ferdián
 
Příspěvky: 10363
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Časté chyby modelových kolejišť

Příspěvekod Tomas Lebeda » stř 28 bře, 2018 11:10 am

Asi jsem to vzal příliš dogmaticky. Nechtěl jsem, aby to vyznělo tak kriticky.
Souhlasím s tím že přeplácanost většínou není ku prospěchu.
Myslím že by se to dalo shrnou do závěru, že méně je často více.
To se ale bavíme dosti obecně a jak psal MF tak to není nic nového pod sluncem.
Myslím, že je vhodněší se takto bavit spíše nad konkrétním kolejištěm.
Pokud se z toho mají dělat nějaké použitelné závěry.
Nicméně tvoje časové informace ohledně závor jsou pro mě nové a jistě užitečné.
Tomas Lebeda
 
Příspěvky: 202
Registrován: úte 24 led, 2017 12:41 pm
Bydliště: Praha 6

Re: Časté chyby modelových kolejišť

Příspěvekod Truck Thor » stř 28 bře, 2018 11:40 am

Tomas Lebeda píše:Asi jsem to vzal příliš dogmaticky. Nechtěl jsem, aby to vyznělo tak kriticky.
Souhlasím s tím že přeplácanost většínou není ku prospěchu.
Myslím že by se to dalo shrnou do závěru, že méně je často více.
To se ale bavíme dosti obecně a jak psal MF tak to není nic nového pod sluncem.
Myslím, že je vhodněší se takto bavit spíše nad konkrétním kolejištěm.
Pokud se z toho mají dělat nějaké použitelné závěry.
Nicméně tvoje časové informace ohledně závor jsou pro mě nové a jistě užitečné.


Tak přesně toho jsem se taky obával. Můžeš být klidný, Tome! Já to pro jistotu ještě jednou zdůrazním: Fakt mi nejde o to někoho zprudit nebo naštvat, popisuji své pouhé domněnky a postřehy z provozu modelových kolejišť. Proto jsem se taky snažil psát s nadsázkou a (rádoby) vtipně. Z praxe už vím, že v psaném textu se emoce vyjadřují dost těžko a lehce se stává, že autor bývá někdy nepochopen - často i vlastní vinou. Ani ti smajlíci to často nezachrání.
Tvoji reakci jsem taky nebral v útočném duchu, nemám žádný důvod se zlobit, nejsem neomylný a ledacos snesu, hlavně když je někdo normální a navíc má pravdu. Ono občas stačí použít nevhodný terminus technicus a člověk se pak diví, jak byl nepochopen. :)

A také je velmi těžké určit, co ještě kýč není a co už je - každému se líbí něco jiného a dá se o tom velmi dlouze diskutovat, což je většinou stejně k ničemu a nebo se dokonce poprat :) což je k ničemu zcela jistě.

Pokud Ti něco můj text dal, aspoň to mělo nějaký smysl.

Buď zdráv! Truck Thor
Truck Thor
 
Příspěvky: 10
Registrován: úte 27 bře, 2018 5:44 am

Re: Časté chyby modelových kolejišť

Příspěvekod vmucha » stř 28 bře, 2018 12:22 pm

Jak píše Tomáš Lebeda. Asi se to chce bavit o konkrétních kolejištích nebo modulech.
Pak je tady ještě jeden rozměr - a to celkové vyznění kolejiště. On krásně zpracovaný strom/dům na vyladěné louce/ulici může být ve výsledku v celkovém vyznění kolejiště zrovna tím, co tam "vadí". A tohle sladění detailů v celku, to už je UMĚNÍ. A to dává opravdu málo kdo. Nehledě na to, že je to obtížně přenositelné jinam.
Jak se zde občas správně objeví - musí se to líbit hlavně tomu, kdo to staví.
Doupovská dráha 2. epocha TT
vmucha
 
Příspěvky: 599
Registrován: stř 10 bře, 2010 11:42 am
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: Časté chyby modelových kolejišť

Příspěvekod milan ferdián » stř 28 bře, 2018 12:59 pm

Když už je tu zmínka o modulech.Rychlost je možné nastavit a vlakové soupravy jezdí danou traťovou rychlosti.Záleží na citu s ovladačem a máte plynulý rozjezd i dojezd vlaku ve stanici.Faller auta.Znám modul Kocourkov u Labe,kde je provozuschopná faller dráha.Auta zastaví před staženými závorami,po vytažení pokračují dál v jízdě :wink: .Milan
Uživatelský avatar
milan ferdián
 
Příspěvky: 10363
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Časté chyby modelových kolejišť

Příspěvekod hank » stř 28 bře, 2018 1:36 pm

Truck Thor: Té pedagogiky (nebo spíš didaktiky?) kolem tzv. oživení kolejišť všelijakými autíčky, figurkami apod. je v češtině mnohem víc než jeden dvojlist v Modeláři. Na spoustě míst se k tomu vyjadřuje především Vladimír Zuska ve svých početných publikacích. Bodejť by taky ne, když byl povoláním učitelem základní školy, kde učil výtvarku, obstojně kreslil krajinu a železnici v ní a hlavně desítky let vedl železničně-modelářské kroužky dětí a mládeže a býval modelářským rozhodčím na výkonnostních soutěžích. Ale kritické zmínky k tématu jsou i v dalších českých klasických (a dnes často neprávem opomíjených) modelářských publikacích, např. Tvarůžek - Tvrdý nebo Šupík - Vlček.

Zásada starých modelářských guruů je tato: Pokud už něco takového na kolejišti chci/musím mít (jako že to většinou jde i bez toho), tak ať je to něco v klidové situaci/poloze. Tzn. silniční dopravní prostředek ať parkuje, lidi nebo zvířata ať v klidu stojí/sedí/leží v nějakém přirozeném kontextu a na logickém místě a nezkameněli jako personál zámku Šípkové Růženky uprostřed pohybu. Na modelu železnice nechť se pohybují kolejová vozidla a další drážní zařízení.

Ty všelijaké serepetičky a cingrlátka na svých občas dost kýčovitě přeplácaných kolejištích milují hlavně Němci. A je to tak, co pamatuju, a to už jsou (bohužel :( ) taky desítky let; svého času se mi dostaly do ruky kopie více než 40 ročníků MIBA a vyskytovaly se tam už od samých skromných poválečných začátků žurnálu v roce 1948.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 3112
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Časté chyby modelových kolejišť

Příspěvekod look23 » stř 28 bře, 2018 4:46 pm

Mě spíše než gilotiny vadí u mechanických závor jiná věc a tou je padání před vlakem. Ve skutečnosti výpravčí nahlásí předpokládaný čas odjezdu vlaku a v tu dobu zavíral závorář na trati závory tak, aby vlak jel už do zavřeného přejezdu. Po průjezdu celého vlaku závorář závory otevře. Stačilo by jednoduchá úprava a bylo by to OK.
H0, ČSD epocha IV
look23
 
Příspěvky: 362
Registrován: ned 17 lis, 2013 2:20 pm

Re: Časté chyby modelových kolejišť

Příspěvekod FrantaHO » stř 28 bře, 2018 6:59 pm

Ale vždyť o to vůbec nejde. Je to náš koníček, děláme to pro radost sobě. Žádné omyly a chyby tam nejsou, je tam to, co tam chceme mít. Kritizovat to můžeme jenom my. Je to naše věc. Ostatní to mohou komentovat, ale nám to může být jedno. Chceme to tak a nikomu do toho nic není. Nemusíme nikomu skládat účty. Je to jen a jen naše zábava.
Uživatelský avatar
FrantaHO
 
Příspěvky: 165
Registrován: sob 07 úno, 2015 2:59 pm

Re: Časté chyby modelových kolejišť

Příspěvekod hank » stř 28 bře, 2018 8:23 pm

To je jeden možný přístup. Druhý je ten, že když modelujeme něco, co má znázorňovat skutečný provoz, skutečné stavby a skutečnou krajinu, tak by je to skutečně připomínat mělo.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 3112
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Časté chyby modelových kolejišť

Příspěvekod Ferda » čtv 29 bře, 2018 7:47 am

Je pravda, že UFO na kolejišti také nemusím, ale zkrácené předzváněcí a jiné časy mě neurážejí. Kolega zřejmě nepostřehl, že na modulovce se jezdí na zrychleném čase, takže jeho výpočty stran přejezdů lehce pokulhávají.
Jen bych si dovolil poznámku, že to zní jako výkřik opozičního politika. Přesně ví co je špatně, ale žádné řešení nenabídl.
H0 III-IV. Dokonalost je sen!
Uživatelský avatar
Ferda
 
Příspěvky: 1575
Registrován: stř 07 říj, 2009 3:34 pm
Bydliště: Ostrava

Další

Zpět na Naše chyby, omyly a nerealizované projekty

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků