Plan kolajiska XI

Moderátoři: Abe Simpson, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Plan kolajiska XI

Příspěvekod Trixt » pát 12 říj, 2018 5:32 am

Ahoj Milane. Vidím, že jsi navrhl něco, co by se mohlo hodit Ovemu. ;) Vypadá to opravdu dobře. Maximalizoval jsi délku dvojkolejné tratě, máš tam i to jeho točnu, nechybí romantická klikatící se jednokolejka .... Jen jsem si nebyl jist uspořádáním tunelů na levém zhlaví trojkolejné výhybny ve stoupání. Předpokládám, že z tunelu vyjíždí trojkolejná trať. Jinak odhaduji, že přední část je spíše ta nahoře.

P.S: Nemám moc znalostí ohledně skutečné železnice, ale zaujalo mě, že jednokolejka vyjíždí z nejvzdálenějších kolejí od staniční budovy. Když jsem navrhoval své kolejiště, upozorňovali mne na to, že v realitě to takto nebývá, nebo že tam stojí dvě staniční budovy, kdy každá trať pak měla svého provozovatele. Jak jsi to zamýšlel ty?
Trixt
 
Příspěvky: 190
Registrován: stř 13 čer, 2018 9:44 pm

Re: Plan kolajiska XI

Příspěvekod hank » pát 12 říj, 2018 6:28 am

Trixt píše:...upozorňovali mne na to, že v realitě to takto nebývá...


Kecali. Bývalo to tak v počtu případů více než malém a záleželo jedině na místních terénních, dopravních a vlastnických poměrech.

Trixt píše:...že tam stojí dvě staniční budovy, kdy každá trať pak měla svého provozovatele...


Byly časy, a třeba pro tratě založené v českých zemích zhruba v letech 1855 - 1875 to platí skoro na 100%, že když se ve stanici potkávaly dvě nebo více tratí, tak každá měla jiného majitele, i když provozovatele mohly mít klidně stejného - do toho roku cca 1875 tím provozovatelem byla jedna ze dvou velkých soukromých společností, tehdy tedy KFNB nebo StEG, později - po slavném burzovním krachu z roku 1873 a následující hospodářské krizi - už pak znovu vznikající státní dráhy kkStB. (Možná nevíš, že první dráhy tady stavěla ferdinandka, tj, soukromá Severní dráha císaře Ferdinanda KFNB, a potom už stát, který ale hospodařil tak perfektně, že státní kasu přivedl cu grunt a na Silvestra roku 1854 prodal všechny dosud vybudované státní dráhy konsorciu s převahou francouzského soukromého kapitálu; tak vznikla soukromá Společnost státní dráhy StEG, která odkoupila celou trať z Brna přes Českou Třebovou a Prahu až do Děčína a ke státní hranici se Saskem. Znovu byla postátněna - spolu s KFNB - až v r. 1906.) A po r. 1893, ve zlatém období lokálek, bylo pravidlem, že lokálku skoro vždy vlastnilo nějaké sdružení místních zájemců a provozovala ji skoro vždy kKStB.

Nic z uvedeného ale neznamenalo, že když byla zaústěna trať do jiné trati na opačnou stranu od stávající staniční budovy a vlastnil/provozoval ji někdo jiný než tu původní stanici, že musela nutně mít svoji vlastní budovu. Není nic jednoduššího než to řešit (v menší stanici) přechodovou lávkou nebo (ve větší stanici) podchodem. A když to fakt bylo na nějaké chcípácké lokálce ve stanici se dvěma nebo třemi kolejemi, tak se to neřešilo nijak. Vposledku vždycky záleželo na tom, a) jak moc se ty dvě společnosti uměly/chtěly dohodnout (a ta "starší" společnost té "mladší" dost často a zlomyslně házela klacky pod nohy), b) jak moc té "mladší" společnosti záleželo na prestiži a reprezentaci a taky na pracovních podmínkách jejího (přinejmenším komerčního) personálu, c) jak moc ta "mladší" společnost byla podezděná finančně.

Například v Týništi nad Orlicí to "mladší" StEG namísto zaústění své dráhy na vzdálenou stranu kolejiště řešila výstavbou mostu přes trať "starší" Rakouské severozápadní dráhy ÖNWB. Na druhé straně třeba ve Skalici nad Svitavou skutečně lokálka od Boskovic měla svou vlastní budovu. No a lipenka v Rybníku nemá a nikdy neměla žádnou samostatnou budovu a odjakživa se tam přechází přes koleje. Příkladů jsou tucty, přečti si třeba Krejčiříkovu knihu Po stopách našich železnic.

Ještě je nutno podotknout, že při dnešních "racionalizačních" = bouracích akcích SŽDC budov těch "mladších" tratí rychle ubývá, takže chceš-li je vidět v terénu, měl by sis pospíšit... Nevím, kterou epochu budeš modelovat. Jestli V nebo VI, tak se bez takové samostatné budovy v pohodě obejdeš a nejspíš už tam nebude nutná ani ta lávka.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 2452
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Plan kolajiska XI

Příspěvekod milan ferdián » pát 12 říj, 2018 6:36 am

Trixt píše:Ahoj Milane. Vidím, že jsi navrhl něco, co by se mohlo hodit Ovemu. ;)

Je to volné pokračování jeho vlákna (viz.včerejší příspěvek).
Trixt píše:Vypadá to opravdu dobře. Maximalizoval jsi délku dvojkolejné tratě, máš tam i to jeho točnu, nechybí romantická klikatící se jednokolejka .... Jen jsem si nebyl jist uspořádáním tunelů na levém zhlaví trojkolejné výhybny ve stoupání. Předpokládám, že z tunelu vyjíždí trojkolejná trať. Jinak odhaduji, že přední část je spíše ta nahoře.

Děkuji tobě a Edysovi.Snažím se vrátit do starých kolejí :P .Tady bude nejlepší vše vidět dle krajiny :wink: .Já jsem vzal kapku rozvrh krajiny jinač.
Trixt píše:P.S: Nemám moc znalostí ohledně skutečné železnice, ale zaujalo mě, že jednokolejka vyjíždí z nejvzdálenějších kolejí od staniční budovy. Když jsem navrhoval své kolejiště, upozorňovali mne na to, že v realitě to takto nebývá, nebo že tam stojí dvě staniční budovy, kdy každá trať pak měla svého provozovatele. Jak jsi to zamýšlel ty?

Existují takto napojené lokálky.Já jsem si upravil pro svoji potřebu stanici "Pňovany".
Milan
edice "Plánky kolejišť"
Uživatelský avatar
milan ferdián
 
Příspěvky: 9486
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Plan kolajiska XI

Příspěvekod Ove » pát 12 říj, 2018 8:36 am

twl a je to tady.... červík a hlodá a hlodá.... Ale to bude v pohodě, o víkendu mám spoustu práce, ale příští týden si udělám opět noční a vrhnu se na to....
PS: Milane děkuji za námět a čas věnovaný mému pokusu....
Ove
 
Příspěvky: 66
Registrován: sob 18 srp, 2018 7:14 pm

Re: Plan kolajiska XI

Příspěvekod milan ferdián » ned 14 říj, 2018 12:42 pm

Ove píše:twl a je to tady.... červík a hlodá a hlodá.... Ale to bude v pohodě, o víkendu mám spoustu práce, ale příští týden si udělám opět noční a vrhnu se na to....
PS: Milane děkuji za námět a čas věnovaný mému pokusu....

Není zač,jak jsem už psal je to volné pokračování tvého vlákna.

První část kolejiště je hotova :wink: .Kolejiště je rozděleno oboustrannou poloplastickou kulisou.Strana k hlavní stanici před-
stavuje velké město.Druhá strana čistě přírodní scenérie.Epochou se jedná o V. až VI.Moderní osobní vlakové soupravy typu "CITY Elefant",EC klimatizované vozy vedeno s moderní elektrickou lokomotivou se soupravou "Orchestriónu" je dost kon-
straktní.
Milan
edice "Plánky kolejišť"
Uživatelský avatar
milan ferdián
 
Příspěvky: 9486
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Plan kolajiska XI

Příspěvekod milan ferdián » pon 15 říj, 2018 10:44 am

edit:Obdržel jsem informaci od tvého kolegy,že kolejiště je dost pro tebe složité.Jak už jsem minule psal,jednalo se o volné pokračování tvého vlákna.Kolejový plánek zaujme možná v budoucnu jiného modeláře.Aspoň nemusím upravovat pravé zhlaví mezilehlé stanice.Tvé příspěvky jsem přesunul do tvého vlákna.
edit II.: Plánek byl proto převeden do IV.dílu.
Nadále držím palce v realizaci projektu :wink: .
Milan
edice "Plánky kolejišť"
Uživatelský avatar
milan ferdián
 
Příspěvky: 9486
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Plan kolajiska XI

Příspěvekod Ove » pon 15 říj, 2018 12:49 pm

Já jej úplně nezavrhuji, ale sám si na něj netroufám, tolik zkušeností opravdu nemám. Ale moc se mi líbí to rozdělení na dvě části, už jsem nad tím dumal, ale nedodumal... A protože teď sotva stíhám svou práci, čili stavbu budu řešit nejdříve v listopadu, tak čekám, jak dopadne zbytek tvého návrhu... a pak třeba... je tu chytrých a ochotných lidí dost, třeba se rozhodnu do toho jít (nemám kam spěchat, Řím taky nepostavili za dva roky a vnoučeti jsou teprve tři měsíce :D ). Takže, i když vylepšuji svůj plán, definitivní rozhodnutí nepadlo.
Můj dnes/nočně/ranní nápad byl se domluvit, potkat někde na kafi/čaji/slivovici a popovídat si nad plánem a....
PS: ten IV díl jaksi nemohu najít....
Ove
 
Příspěvky: 66
Registrován: sob 18 srp, 2018 7:14 pm

Re: Plan kolajiska XI

Příspěvekod hank » pon 15 říj, 2018 3:28 pm

Ove píše:PS: ten IV díl jaksi nemohu najít....


To bude asi tím, že IV. díl ještě nevyšel... :?
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 2452
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Plan kolajiska XI

Příspěvekod Ove » pon 15 říj, 2018 4:48 pm

Tomu rozumím, ale myslel jsem, když to byl plán XI a existuje plán IV (a další), tak že bude tam....
Ove
 
Příspěvky: 66
Registrován: sob 18 srp, 2018 7:14 pm

Předchozí

Zpět na Diskuze k plánkům kolejišť

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků