Lenz BM3 - částečná automatizace provozu?

Vše pro digitální provoz - dotazy, praxe, návody, postupy, normy, kompatibilita atd.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf

Lenz BM3 - částečná automatizace provozu?

Příspěvekod Franky » ned 12 lis, 2017 3:30 pm

Zdravím přátelé,
mohl by mi někdo potvrdit nebo vyvrátit moji myšlenku částečné automatizace provozu v DCC např. tramvaji na uzavřeném okruhu za pomocí modulu BM3 od Lenze. Pokud chci například v jednom směru realizovat pohyb 3 tramvají po jednotlivých zastávkách, potřebuji o 1 úsek víc, tzn. 4 viz.schéma. Z návodu chápu funkci autobloku tak, že jakmile se uvolní následující úsek (tramvaj/lokomotiva) automatický pokračuje do něj (když návestidlo neříká opak). Moje úvaha byla, že ovládám pouze jednu soupravu a ty dvě za ní se posouvají automaticky tak, jak já uvolňuji vždy předchozí úsek. Návěstidla nejsou. Je to reálné nebo jsem úplně mimo?

Tramvajový provoz by měl doplňovat primární železnici na kolejišti. Na plně automatizovaný provoz pomocí PC nemám znalosti a toto bylo jediné, co mě v tuto chvíli napadlo... Cílem je věnovat hlavní pozornost vlakům a tramvaje by si tak trochu žily svý životem nebo by je ovládal extra člověk/myš.

Schéma v příloze. Zkrátka když vozem 1 odjedu ze zastávky č.3 do 4, tak jestli se vozy za mnou postupně presunou do následující stanice automaticky. Moduly se vzájemně za sebou propojují a v návodu se na konci používá modul BM2 - je to nutné? Lze vzájemně propojit první a poslední modul BM3?

Díky moc za rady
Přílohy
untitled.jpg
Uživatelský avatar
Franky
 
Příspěvky: 284
Registrován: pát 09 pro, 2011 12:03 pm
Bydliště: Praha - Vršovice

Re: Lenz BM3 - částečná automatizace provozu?

Příspěvekod D » pon 13 lis, 2017 10:53 am

Principiálně myšlenka správně je, zapojení by mělo fungovat tak, jak jsi ho vymyslel. Jediné úskalí vidím v tom, že počet tramvají bude muset být vždy přesně o jednu nižší, než počet úseků, jinak pojede / bude stát vše. Ale i tak, realitu tramvajového provozu budou podobné přískoky jediné jedoucí tramvaje mezi zastávkami připomínat jen vzdáleně.
Uživatelský avatar
D
 
Příspěvky: 1074
Registrován: sob 27 úno, 2010 1:52 pm
Bydliště: Brno

Re: Lenz BM3 - částečná automatizace provozu?

Příspěvekod zdeno » pon 13 lis, 2017 12:06 pm

neco podobne jsem resil jako autoblok na analogu ;-)
---
Hlavni problem je v tom, co bude startovat zastavenou tramvaj ? Respektive, jak poznas, ze ta tramvaj uz zastavila a nebo teprve prijizdi ?
Teda je tam hazard v tom, ze nedokazes poznat, ci ta loko stoji nebo teprve prijizdi. Detekce obsazeni nedokaze rozlisit zastavenou a jedouci loko.
Reseni je dvojnasobna detekce, teda prijezd a nasledne zastaveni.
---
Dneska bych to asi resil konecnym automatem, ktery by generoval DCC prikazy a ty bych musel presne umistit do realneho casu.
Tim by se vlastne vyresilo vsechno, dokonce i mozne zvukove projevy tech tramvaji a nepravidelna jizda a rychlost. ;-)
V zasade by to byla opakujici se smycka, kdy by loko zacinaly a koncily ve stejnem postaveni.
Uživatelský avatar
zdeno
 
Příspěvky: 1639
Registrován: pon 11 črc, 2011 8:54 am

Re: Lenz BM3 - částečná automatizace provozu?

Příspěvekod D » pon 13 lis, 2017 12:12 pm

zdeno:
Startovat i zastavovat bude BM3 Lenz. Snímá obsazenost v obou úsecích (vjezdový i zastavovací), zastavuje podle obsazenosti předchozího modulu BM3.
Naposledy upravil D dne pon 13 lis, 2017 12:49 pm, celkově upraveno 1
Uživatelský avatar
D
 
Příspěvky: 1074
Registrován: sob 27 úno, 2010 1:52 pm
Bydliště: Brno

Re: Lenz BM3 - částečná automatizace provozu?

Příspěvekod zdeno » pon 13 lis, 2017 12:42 pm

nikomu se nevnucuji, ja jen napisal, jak bych to resil sam.
Uživatelský avatar
zdeno
 
Příspěvky: 1639
Registrován: pon 11 črc, 2011 8:54 am

Re: Lenz BM3 - částečná automatizace provozu?

Příspěvekod Franky » čtv 30 lis, 2017 8:49 pm

Ok chlapci. Díky za postřehy
Uživatelský avatar
Franky
 
Příspěvky: 284
Registrován: pát 09 pro, 2011 12:03 pm
Bydliště: Praha - Vršovice

Re: Lenz BM3 - částečná automatizace provozu?

Příspěvekod Franky » úte 01 led, 2019 2:34 pm

Ahoj všem,
rozhodl jsem se z teorie pokročit k praxi. Zapojil jsem dva moduly BM3 za sebe, abych otestoval nejjednodušší formu autobloku. Bohužel i když je úsek ozn. jako B3 (brzdící) a J3 (jízdní) obsazen tramvají, Bardotka v následujícím úseku B2 do B3 přesto vjede. A to i když ji svítí červená. Několik údajů z testování:

- oba vozy mají dekodér Lenz Silver
- ABC je u obou aktivováno (CV51 - bit 2).
- funkci ABC u obou vozů jsem úspěšně otestoval na modulu BM1, kdy zastavují v brzdícím úseku a lze i vycouvat od pomyslného návěstidla
- u modulu BM1 jsem ale musel prohodit oproti návodu připojení brzdícího a jízdního úseku u modulu
- při použití BM3 couvat nelze, což je samo o sobě špatně. Jako u BM1 jsem zkusil prohodit připojení brzdícího a jízdního úseku a taky nic
- po odstranění vozu z úseku 3 se rozsvítí zelená u následujícího úseku 2

Nenapadá někoho, kde by mohl být problém? Děkuji za jakékoliv postřehy.
Přílohy
IMG_1254.JPG
Uživatelský avatar
Franky
 
Příspěvky: 284
Registrován: pát 09 pro, 2011 12:03 pm
Bydliště: Praha - Vršovice

Re: Lenz BM3 - částečná automatizace provozu?

Příspěvekod Pater » úte 01 led, 2019 4:30 pm

Franky píše:- u modulu BM1 jsem ale musel prohodit oproti návodu připojení brzdícího a jízdního úseku u modulu
- při použití BM3 couvat nelze, což je samo o sobě špatně. Jako u BM1 jsem zkusil prohodit připojení brzdícího a jízdního úseku a taky nic

BM3 funguje pro pravou kolej ve směru jízdy. Máš v loko aktivované ABC pro oba směry? Pokud jsi musel otočit oproti návodu BM1 úseky, zkus otočit loko. Pak by mělo jít couvat i u BM3 a Barča by se neměla rozjet.
Uživatelský avatar
Pater
 
Příspěvky: 60
Registrován: stř 20 črc, 2011 4:52 pm
Bydliště: Karviná

Re: Lenz BM3 - částečná automatizace provozu?

Příspěvekod Franky » pát 04 led, 2019 9:49 am

Tak jsem se vrátil na začátek a sice k BM1. Testuji nyní pouze s tramvají KATO. Obousměrný provoz zdá se částečně pomohl. V CV51 jsem aktivoval bity 1 (konstantní dráha), 2 (funkce ABC) a 3 (obousměrný provoz) a to zapsáním hodnoty/value CV51=7. V CV52 jsem různě experimentoval s brzdnou konstantní dráhou. Překvapilo mě, jak nízkou musím dát hodnotu, aby tramvaj zastavila relativně brzy po vjetí do brzdícího úseku (max hodnoty 0 - 5, při 10 jede strašně daleko a max.hodnota je až 255). Vše se zdá funguje a to bez ohledu zda tramvaj jede popředu nebo pozadu jak píše Pater. Jediný problém je, že není schopná v brzdícím úseku couvat. Jakmile se přesune do jízdního úseku - couvá. Schopná vycouvat je pouze při aktivaci pouze ABC (CV51=2). Nenapadá někoho něco?

A ještě jeden dotaz. Mohl by mi prosím někdo vysvětlit k čemu je CV53 (pomalá jízda při ABC)? Ať jsem dal jakoukoliv hodnotu, nikde se mi rozdíl neprojevil. Nebo se musí aktivovat pomalá jízda funkčním tlačítkem?

Děkuji za pomoc
Uživatelský avatar
Franky
 
Příspěvky: 284
Registrován: pát 09 pro, 2011 12:03 pm
Bydliště: Praha - Vršovice

Re: Lenz BM3 - částečná automatizace provozu?

Příspěvekod Pater » pát 04 led, 2019 11:46 am

Franky píše: Jediný problém je, že není schopná v brzdícím úseku couvat. Jakmile se přesune do jízdního úseku - couvá. Schopná vycouvat je pouze při aktivaci pouze ABC (CV51=2). Nenapadá někoho něco?

Dekodéry Lenz umí deaktivovat ABC při posunu ( standartně F3). Zapneš posun a jedeš směrem kterým chceš. Nezkoušel jsem.
Uživatelský avatar
Pater
 
Příspěvky: 60
Registrován: stř 20 črc, 2011 4:52 pm
Bydliště: Karviná

Re: Lenz BM3 - částečná automatizace provozu?

Příspěvekod fulda » pát 04 led, 2019 12:29 pm

Franky píše:A ještě jeden dotaz. Mohl by mi prosím někdo vysvětlit k čemu je CV53 (pomalá jízda při ABC)? Ať jsem dal jakoukoliv hodnotu, nikde se mi rozdíl neprojevil. Nebo se musí aktivovat pomalá jízda funkčním tlačítkem?

Tady ti mohu prozratit jen co bylo u prvního návrhu, ale to nemusí být přesná pravda.

Plánovalo se, že při menší nesymetrii lokomotiva zpomalí na rychlost danou v CP53. Tedy jako že před vjezdem do zhlaví lokomotiva zpomalí a očekává "stůj" nebo jak se ten znak jmenuje.
Nebo zpomalí při průjezdu nechráněného přejezdu.

Technická realizace je přemostěním jedné z trojice diod v ABC modulu.
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.
Uživatelský avatar
fulda
 
Příspěvky: 4467
Registrován: pon 09 srp, 2010 8:08 am
Bydliště: Praha - Uhříněves

Re: Lenz BM3 - částečná automatizace provozu?

Příspěvekod Pater » pát 04 led, 2019 12:33 pm

Franky píše: V CV51 jsem aktivoval bity 1 (konstantní dráha), 2 (funkce ABC) a 3 (obousměrný provoz) a to zapsáním hodnoty/value CV51=7. V CV52 jsem různě experimentoval s brzdnou konstantní dráhou.
Mohl by mi prosím někdo vysvětlit k čemu je CV53 (pomalá jízda při ABC)? Ať jsem dal jakoukoliv hodnotu, nikde se mi rozdíl neprojevil. Nebo se musí aktivovat pomalá jízda funkčním tlačítkem?

Pokud je aktivní 1 bit v CV51(konstantní brzdná dráha), loko zastavuje podle CV52 (CV53 nemá vliv). Pokud tento bit deaktivuješ, loko v úseku podle CV53 >0 zpomalí nebo zastaví CV53=0. Taky jsem nezkoušel.
Uživatelský avatar
Pater
 
Příspěvky: 60
Registrován: stř 20 črc, 2011 4:52 pm
Bydliště: Karviná

Re: Lenz BM3 - částečná automatizace provozu?

Příspěvekod look23 » pát 04 led, 2019 2:03 pm

Franky píše:...
Překvapilo mě, jak nízkou musím dát hodnotu, aby tramvaj zastavila relativně brzy po vjetí do brzdícího úseku (max hodnoty 0 - 5, při 10 jede strašně daleko a max.hodnota je až 255).
...


U mě zamračená od Roco při hodnotě 50 zastavuje na nějakých cca 30 cm, při hodnotě 100 to je cca 55 cm. Hektor od PMT tak musí být na dvojnásobcích hodnot zamračené. Dekodéry Plux12(Hektor), Silver standard v2 a Silver plus (Zamračená).
H0, ČSD epocha IV
look23
 
Příspěvky: 361
Registrován: ned 17 lis, 2013 2:20 pm

Re: Lenz BM3 - částečná automatizace provozu?

Příspěvekod Franky » sob 05 led, 2019 9:50 pm

Byl to oříšek, ale už to konečně funguje. Díky všem za pomoc. Tady je video z testování s popisem https://youtu.be/U8G6cMiaHtQ
Uživatelský avatar
Franky
 
Příspěvky: 284
Registrován: pát 09 pro, 2011 12:03 pm
Bydliště: Praha - Vršovice


Zpět na DCC v praxi

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků