TT ŘÍMOV - BRANIŠOVICE

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: Abe Simpson, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: TT ŘÍMOV - BRANIŠOVICE

Příspěvekod Sandy » pát 11 led, 2019 11:11 pm

Kajinek11 píše:Dobře, hezky se to poslouchá. Každopádně to pomáhá v motivaci v tom pokračovat!
...............
A teď na otázka. Co by vás zajímalo? Co má smysl sem psát. Má cenu vlákno držet živé a občas sem hodit i jakoukoli v drobnost nebo zkušenost ze stavby, provozu, nebo je to jen zbytečné plnění vlákna, co nikoho nezajímá?
...............

Twl..., jak se můžeš takhle blbě ptát? Práskej to sem hlava nehlava, on si každej to svoje najde.
Promiň.....
Tohle kolejiště se vymyká většině tady prezentovaných kolejišť (při vší úctě k ostatním kolegům) a určitě bude inspirací pro spoustu z nás.
Sandy
 
Příspěvky: 968
Registrován: čtv 26 říj, 2006 4:42 pm
Bydliště: Černošice

Re: TT ŘÍMOV - BRANIŠOVICE

Příspěvekod Kajinek11 » sob 26 led, 2019 9:16 pm

Tak když teda myslíte, jako do počtu teda myslíte ,jestli teda jako myslíte, že v rámci celku snad, tak já bych to teda do počtu, kdyby to snad radši vzal někdo jiný...
No dobře, tak já tedy občas něco sdělím a vyfotím..

Začnu tedy popisem o co se v současnosti jedná z pohledu provozu:

Epocha IV., rok cca 1980.
Jedná se o fiktivní odbočnou stanici, příběhem lokalizovanou do reálného umístění mezi obcemi Branišovice a Římov (ve skutečnosti se tam dráha nevyskytuje) , nacházející se na břehu řeky Malše. Stanice je v současné době brána jako koncová z důvodu rekonstrukce obou tratí po sesuvu půdy. K sesuvu došlo z důvodu výstavby vodní nádrže Římov. Provoz tedy odpovídá koncové stanici (po dodělání dalšího segmentu se stane stanice odbočnou)..

ScreenHunter_430 Jan. 26 22.08.jpg
náhled v krajině


Ve stanice jsou 3 dopravní koleje, 2 manipulační, výtopna se zauhlováním, s nástupem motorové trakce i nové ještě nezastřešené zbrojení naftou. Na jižním zhlaví je kusá kolej traťmistrovského okrsku Branišovice:

ScreenHunter_428 Jan. 26 21.49.jpg
traťmistr


Na opačném zhlaví, hned za skladem je vlečka do Jihočeských dřevařských závodů, kde dochází k nakládce dřeva (vlečka se ještě dodělá: Přibude dřeva, objeví se nový plot a brána).

ScreenHunter_429 Jan. 26 21.51.jpg
Jihočeské dřevařské závody (přijdou ještě dodělat)


Co se týče provozu, tak kromě běžného nákladního tovaru do stanice jezdí vůz s poštou, který se překládá na nákladní vůz a vozí se dále do obcí podél rekonstruované trati. Do skládky uhlí pro parní provoz zajíždějí většinou obstarožní vozy Es s uhlím. Ze skládky dochází i k odběru pro Uhelné sklady , které mají smlouvu s ČSD.

Dále se zde nachází vlečka do vzdálenějšího podniku Mototechna (dříve JAWA), kde se vyrábí součástky na motocykly v tří směnném provozu. Vlečka nejdříve stoupá obloukem, kde se schová za terénní nerovnost, aby se vlak objevil na mostě přes místní potok a hned na to se zajel bránou do areálu. Do podniku je organizována i osobní doprava jedním vozem Balm, nebo Baafx. Na vlečku do Mototechny zajíždějí kromě krytých vozů s materiálem ještě i kotlové vozy s blíže nespecifikovanou chemikálií. Odvoz hotových náhradních dílů pro motocykly je také většinou v krytých vozech.

Ze stanice vede trať podél řeky Malše (řeka je polohou ke kolejišti myšlena před přední hranou desky = není vymodelována), kde se prudkým obloukem s max rychlostí 40km/h vyhne skalám, aby posléze překonala výše zmíněný potok a pokračuje širou tratí kolem rozbořeného statku do zastávky Římovský jez ( na fotkách ještě Branišovice zastávka - bude předěláno).
Následuje nechráněný přejezd a trať ponoří do tunelu, aby se vyhnula ostrému lomu řeky Malše a za tunelem dále pokračovala proti proudu Malše (to už není modelováno). Vlaky v tunelu sjedou do SN, kde se vratnou smyčkou otočí a po čase se mohou vrátit opět do koncové stanice.
Naposledy upravil Kajinek11 dne sob 26 led, 2019 11:14 pm, celkově upraveno 1
Kajinek11
 
Příspěvky: 442
Registrován: stř 07 pro, 2011 11:12 pm

Re: TT ŘÍMOV - BRANIŠOVICE

Příspěvekod Kajinek11 » sob 26 led, 2019 9:23 pm

Nyní se dostáváme k řešení kolejiště.

Kolejiště je DCC s analogovým ovládáním výhybek, návěstidel i SN (skryté nádraží). Prozatím jediná trať vedoucí do již zmíněného tunelu pokračuje trojpatrovým tobogánem do SN schovaného pod segmenty s širou tratí. Přijíždějící soupravy se nejdříve otočí ve vratné smyčce a posléze se umístí do jedné z pěti kolejí SN, nebo 3 kusých kolejí.

ScreenHunter_425 Jan. 26 21.46.jpg
SN


Ve stanici jsou až na dvě výjimky použity EW2 a ve skrytém nádraží a továrně jsou EW1. U jedné EW1 jsem zkusmo udělal svépomocí napájenou srdcovku. Provoz nemám ještě řádně ověřen, zdali to vůbec pomohlo.

SN je zabezpečeno pomocí odpojitelných úseků, kde vlaky na tvrdo zastavují. Obsazenost mají hlídat IR čidla napojená do Arduina. Arduino má kromě IR čidel ještě informace o polohách všech výhybek ve SN a podle naprogramovaného logaritmu sepíná jednotlivá relátka, která aktivují daný úsek pro příjezd nebo odjezd vlaku. Stav skryťáku mi Arduino signalizuje pomocí LED na ovládací panel.
Tuto variantu jsem volil jako cestu nejmenšího odporu. S Arduinem jsem neměl nejmenší zkušenosti a přesto jsem vše naprogramoval a pozapojoval jak jsem si předsevzal (takže to jde, když se chce). Nebojte se Arduina! Jediné co mi trošku hatí plány jsou nepříliš spolehlivá IR čidla. Samotná čidla za to sice nemohou, ale může za to jakési rušení, které mi čidla ovlivňuje. Takže se na čidla příliš nespoléhám a mají pouze informativní vizuální charakter v podobě svíticích LED na panelu a z hlavního programu byly vyloučeny. Je to škoda, protože jsem to měl vymyšlené tak, že mi čidlo identifikuje přijíždějící vlak a na základě toho mi i přehodí výhybky tak abych se o vlak vůbec nemusel starat. Bohužel.

Po vyřazení z čidel z hlavního programu SN funguje asi následovně:

1. Vlak odjede ze stanice a mohu Multimouse odložit a víc se o jeho ovládaní rychlosti nestarat.
2. Sjíždí tobogánem dolů. Pokud nejsou výhybky nastaveny tak, aby vlak projel do smyčky, Arduino odpojí trakci na tobogánu pomocí ABC a vlak v něm zastaví. Čeká než přehodím jedním tlačítkem cestu do smyčky. Pokud přehodím vlak se opět samovolně rozjede a pokračuje dál.
3. Vlak tedy projede smyčku, zastaví v natvrdo odpojitelném úseku tzv. "vyčkávací", kde ho již detekuje IR čidlo a blikáním na panelu mě informuje, že vlak je připraven k vjezdu na nějakou kolej. Mezitím se samozřejmě mohu věnovat jinému provozu.
4. Tlačítkem příslušné koleje nastavím vlakovou cestu (tím dojde k otočení napětí ve smyčce) a dalším tlačítkem volím odjezd z "vyčkávací" do SN. Vlak se opět samovolně rozjede a sám zastaví na konci koleje, kde je další odpojený úsek. Zde by mělo přítomnost vlaku indikovat IR čidlo, což bohužel ne vždy zafunguje. Zároveň měla čidla zajistit, že by Arduino neumožnilo vjezd na již obsazenou kolej, ale bohužel jsem toto musel pro nespolehlivost odpojit a prozatím si to musím hlídat sám :-(

5 Odjezd z SN probíhá obdobně. Jedním tlačítkem navolím vlakovou cestu a druhým aktivuji úsek a vlak sám odjede nahoru do tobogánu. Arduino vždy aktivuje pouze kolej na kterou jsou postaveny výhybky, takže nemůže dojít k nehodě.

6. Vlak vyjede z tunelu a zastaví před vjezdovým návěstidlem pokud se návěstí "stůj" (ABC). Prostě pokud nejsem připraven s multimousem si vlak převzít na vjezd do stanice. Zastavení vlaku ABC mám nastaveno modelově asi na 1m délky. Právě kvůli tomuto hezkému plynulému zastavení před návěstidlem, nemohu zastavení ve SN řešit pomocí pomocí ABC, ale tvrdým odpojením trakce.
ZA CELOU DOMU JSEM NEMUSEL VZÍT MULTIMOUSE DO RUKY A VŠE ZE ŘÍDÍ JEN TLAČÍTKY NA PANELU. Takový hezký analog, že?

Problémy: kromě již zmíněných IR čidel je to hlavně rozpojování vozů (popřípadě vykolejování) na spojnicích mezi segmenty. Bude se řešit posunutím KKK, nebo instalací spolehlivějších spřáhel.
IR čidla měli shazovat návěstidla po průjezdu vlaku na stůj, ale po zkušenostech ze skryťáku to vypadá, že budu raději řešit kolejovými kontakty.

ScreenHunter_427 Jan. 26 21.47.jpg
tobogán do SN


ScreenHunter_426 Jan. 26 21.46.jpg
Arduino


To je myslím tak v kostce vše o projektu. Když se něco objeví nového, nebo zajímavého, tak se ozvu. :D
Kajinek11
 
Příspěvky: 442
Registrován: stř 07 pro, 2011 11:12 pm

Re: TT ŘÍMOV - BRANIŠOVICE

Příspěvekod Kajinek11 » čtv 07 bře, 2019 11:24 am

Dodělal jsem komplet osvělení kolejiště. Fotky v noci nafotím později.

Přidávám pár fotek a zkušeností postřehů z provozu:

1. Sergej Roco utáhne s jednou bandážovou nápravou bez problému docela těžký a dlouhý vlak do stoupání v tobogánu, nikdy jsem nešetřil na vagónech závažím a když je zkoušíte všechny táhnout je to docela síla. Takže to mě hodně překvapilo! A je radost se kochat tak dlouhým vlakem..

2. vozy se rozpojují, nebo vykolejují. Nemá to žádné pravidlo, je to zatím opravdu asi náhoda. Dělají to jak stavěné vozy, tak kupované.. Snažím se vypozorovat proč a kdy to dělají, ale zatím je to tak různorodé a nepravidelné, že v tom žádné pravidlo , nebo PROČ nevidím.

3. Konvová stanice má pro provoz své kouzlo. Než člověk rozstrká jeden nákladní vlak, tak to docela to trvá. Je to docela fuška. Ale baví mě to.. Užiji si to, než se z ní stane odbočná.

4. pořád někde něco opravuji, snad každé ježdění se něco málo rozbije. Tam kontakt na návěstidle, tam je potřeba malinko doohnout spínač. Tam výhybka ztratila kontakt na jazyky a loko po ní nejede, tam nefunguje spínač v panelu atd..

5. Nemám zpětnou vazbu ve stanici na výměny a je to znát, mám pocit, že mám postaveno dobře, rozjedu loko na vexsli ale ejhle ZKRAT !!! Ale časem bude určité zabezpečení, ne zpětná vazba na panel, ale Arduino mi bude hlídat výměny a signalizovat návěstidly. I když si nejsem jist jestli to pomůže :-)

6. 3 dopravní koleje a 2 manipulační je málo. Mám tam někdy tak plno, že nemám kudy objíždět :-)
Přílohy
ScreenHunter_458 Mar. 07 11.52.jpg
ScreenHunter_459 Mar. 07 11.53.jpg
ScreenHunter_460 Mar. 07 11.54.jpg
Kajinek11
 
Příspěvky: 442
Registrován: stř 07 pro, 2011 11:12 pm

Re: TT ŘÍMOV - BRANIŠOVICE

Příspěvekod lajblt » čtv 07 bře, 2019 1:17 pm

Mamííí, k tomuhle já se asi nikdy nedopracuju... Skvělá práce, jen tak dál. :)
lajblt
 
Příspěvky: 774
Registrován: ned 06 bře, 2011 7:38 pm

Re: TT ŘÍMOV - BRANIŠOVICE

Příspěvekod jipol57 » čtv 07 bře, 2019 1:59 pm

Já bych to chtěl taky takhle. :cry:
Kajinek11 píše:... vykolejují. Nemá to žádné pravidlo, je to zatím opravdu asi náhoda. Dělají to jak stavěné vozy, tak kupované.. Snažím se vypozorovat proč a kdy to dělají, ale zatím je to tak různorodé a nepravidelné, že v tom žádné pravidlo , nebo PROČ nevidím.

A určitě libovolně, pokaždé jiný? Nemůže být třeba chyba v některých vagonkách? Třeba rozchod koleček ?
jipol57
 
Příspěvky: 177
Registrován: pát 06 dub, 2018 5:18 pm

Re: TT ŘÍMOV - BRANIŠOVICE

Příspěvekod milan ferdián » čtv 07 bře, 2019 2:07 pm

Též záleží jestli jsi byl pečlivý při pokládaní kolejiva,zda jsi dodržel plynulé přechody ve stoupání a to u úpatí a vrcholu.
Milan
N/1:160
Uživatelský avatar
milan ferdián
 
Příspěvky: 10125
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Předchozí

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků